Ο μύλος του (αντι)προσφυγικού στη Χίο και το παιχνίδι της ακροδεξιάς
Επεισόδια, ξυλοδαρμοί, τραμπουκισμοί, απειλές και μισαλλόδοξος λόγος δηλητηριάζουν τη χιώτικη κοινωνία, βρίσκοντας πρόσφορο έδαφος σε έναν πληθυσμό ταλαιπωρημένο από την κρατική απουσία και την διαχειριστική ανεπάρκεια του προσφυγικού και μεταναστευτικού ζητήματος στο νησί. Ποιοι βρίσκονται από πίσω, ποιος ο ρόλος της Χρυσής Αυγής και ποια η στάση του ορθόδοξου πολιτικού κόσμου. Διαβάστε το τρίτο μέρος της έρευνας του NEWS247 στη Χίο
- 09 Δεκεμβρίου 2016 14:10
«Βράδυ Τετάρτης 16 Νοεμβρίου επέστρεφα από τη χώρα με το αυτοκίνητό μου. Με σταματάνε δύο άνθρωποι, φαντάζομαι ντόπιοι, οι οποίοι μου λένε “μην πας παρακάτω πετάνε πέτρες”. Ανοίγω το παράθυρο, βγάζω το κεφάλι μου έξω και βλέπω πόλεμο κανονικό στην πίσω είσοδο του προσφυγικού καταυλισμού της Σούδας, απέναντι από το μαγαζί με τα βεγγαλικά που είχαν ανοίξει. Ο μόνος δρόμος προς το σπίτι μου ήταν κλειστός. Πάρκαρα κάπου το αμάξι μου και περίμενα».
Ο Γ.Σ. είναι ένας από τους αυτόπτες μάρτυρες που αφηγήθηκαν στο NEWS247 τη νύχτα που η περιοχή της Σούδας στην πόλη της Χίου μετατράπηκε σε «πεδίο μάχης». Έχουν περάσει μερικές εβδομάδες και καθώς η αστυνομική έρευνα είναι σε εξέλιξη, δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα αν η διάρρηξη καταστήματος με πυροτεχνήματα από φιλοξενούμενους στον καταυλισμό ήταν η πρώτη πράξη του δράματος. Ήταν πάντως η πιο ηχηρή, αφού οι δράστες άρχισαν να εκτοξεύουν τα κλοπιμαία τους προς πάσα κατεύθυνση.
Ο Δημήτρης Πάγκαλος είναι ο ιδιοκτήτης του καταστήματος. «Σε κάποια φάση, γύρω στις έντεκα, έντεκα παρά, χτυπά ο συναγερμός» περιγράφει. «Έρχομαι στο μαγαζί πολύ γρήγορα, βλέπω σπασμένο το πάνω και το κάτω τζάμι και πυροτεχνήματα να εκτοξεύονται από την απέναντι πλατεία. Τρεις τέσσερις μετανάστες την κάνανε τη δουλειά, πήραν τα πυροτεχνήματα, τα πήγαν κάτω στον καταυλισμό και τα μοιράσανε σε καμιά τριανταριά άτομα. Ρίχνανε σε ό,τι κινούνταν, σε αυτοκίνητα, σε ανθρώπους, σε σπίτια πάνω, στο γιατρό εδώ απέναντι, στα ΜΑΤ, στην αστυνομία, από τύχη δεν είχαμε τραυματίες. Έκανα κι εγώ εδώ μπροστά τον τερματοφύλακα. Ήξερα ότι αν περνούσαν πυροτεχνήματα μέσα στο μαγαζί θα είχαμε πρόβλημα κι έκατσα μπροστά στην πόρτα να τα αποκρούω. Οι γιατροί που με εξέτασαν μετά κατέγραψαν καψίματα. Κάποια στιγμή τους τελειώσανε τα πυροτεχνήματα και βγάζανε πέτρες από το κάστρο και τις πετούσαν. Τότε έφυγα προς τα κάτω γιατί τις πέτρες δεν τις έβλεπα και φοβήθηκα, μία έσκασε στο ντουβάρι και μετά στο κεφάλι μου. Με το που φεύγω έρχεται ένας από αυτούς που έχουν πλέον συλληφθεί και παίρνει ακόμα μια κούτα πυροτεχνήματα. Ευτυχώς άρχισε να μαζεύεται κόσμος, εδώ απέναντι, πίσω από το περίπτερο. Όσο περνούσε η ώρα μαζεύονταν όλο και περισσότεροι».
Ρίχνανε σε ό,τι κινούνταν, σε αυτοκίνητα, σε ανθρώπους, σε σπίτια πάνω, στο γιατρό εδώ απέναντι, στα ΜΑΤ, στην αστυνομία, από τύχη δεν είχαμε τραυματίες
Ο Γ.Σ. ήταν ανάμεσα στο πλήθος που είχε μαζευτεί πίσω από το περίπτερο. «Οι πέτρες άρχισαν να έρχονται προς το μέρος μας, κάποιοι τις πετούσαν πίσω, ήταν μια περίεργη κατάσταση», θυμάται περιγράφοντας την τρίωρη «μάχη» που εκτυλίχθηκε ανάμεσα στους ντόπιους και στην εν λόγω ομάδα φιλοξενούμενων στον καταυλισμό, από τις έντεκα περίπου το βράδυ της Τετάρτης έως τις δύο τα ξημερώματα της Πέμπτης. «Ήρθε η Αστυνομία, ήρθαν τα ΜΑΤ, βέβαια αυτοί ήταν πίσω από τον κόσμο και όταν βλέπανε τις πέτρες λέγανε “παιδιά πίσω” αλλά ο κόσμος αγανακτισμένος έφευγε μπροστά. Μιλάμε για δύο ώρες πετροπόλεμο, να παίρνεις πέτρα να την πετάς να σου την ξαναπετάνε, επί δύο ώρες τουλάχιστον. Το ανησυχητικό είναι ότι την ώρα που πετούσαν τις πέτρες φώναζαν “Fuck the Christians”, “Allahu Akbar”. Εγώ πιστεύω στο Θεό, όταν άκουσα αυτά τα πράγματα σκέφτηκα ότι δεν είναι τόσο αθώοι όσο τους βλέπουμε αυτοί οι άνθρωποι. Δεν ξέρω αν τους είπαν άλλοι να τα πουν ή δεν ξέρω εγώ τι, από την άλλη γνωρίζουμε ότι είναι φανατικοί μουσουλμάνοι όλοι αυτοί. Τέλος πάντων, μετά από δυο ώρες πετροπόλεμο τα ΜΑΤ τους ώθησαν προς τα μέσα. Δεν τους άγγιξαν, ούτε τα ΜΑΤ ούτε η Αστυνομία. Μετά ήρθε η Πυροσβεστική για να σβήσει τις φωτιές».
– Ποιοι ήταν όλοι αυτοί που μαζεύτηκαν από τη δική σου πλευρά;
«Ήταν πάρα πολλοί γείτονες και ντόπιοι οι οποίοι περνούσαν εκείνη την ώρα σαν εμένα και έμειναν. Δεν είναι λίγο μπροστά στο σπίτι σου να πετάνε πέτρες και βεγγαλικά. Δεν θα σου πω ότι δεν είχε μέσα ακροδεξιούς και Χρυσή Αυγή, γιατί είχε και τέτοιους φυσικά».
– Τους ακροδεξιούς και τη Χρυσή Αυγή που λες, τους γνωρίζετε;
«Στη Χίο είμαστε, όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Είναι πολύς κόσμος. Να στο πω αλλιώς, δεν είναι πολλά τα μέλη της Χρυσής Αυγής στη Χίο, αλλά είναι πολύς ο κόσμος που έχει αγανακτήσει με αυτήν την κατάσταση και ακολουθεί τους υπόλοιπους ή ακολουθεί τις πρακτικές τους. Έχει πάρει μεγάλη έκταση το πράγμα. Αυτή η κατάσταση βοηθά μόνο τα ακροδεξιά στοιχεία. Ακούστηκε μάλιστα ότι όλο αυτό ξεκίνησε επειδή η Χρυσή Αυγή έριχνε πέτρες μέσα στον καταυλισμό πάνω από τα τείχη. Δεν ξέρω, δεν αποκλείω τίποτα, αλλά και πάλι δεν είναι τρόπος αντίδρασης αυτός, να πετάξεις πέτρες και να κλέψεις το μαγαζί με τα βεγγαλικά. Όπως εγκληματούν πετώντας σου πέτρες, έτσι εγκληματείς κι εσύ με αυτήν την κίνηση. Δεν το αποκλείω να ξεκίνησα όλα από τη Χρυσή Αυγή, οι ακροδεξιοί δεν σκέφτονται τίποτα, μπορεί να το έκαναν. Την επόμενη μέρα σίγουρα το έκαναν. Αυτό το ξέρω και θα σου το πω, πήγαν από πάνω και πετούσαν πέτρες στις σκηνές. Δεν ξέρω όμως αν αυτό έγινε με την ανοχή της Αστυνομίας ή όχι».
Δεν το αποκλείω να ξεκίνησαν όλα από τη Χρυσή Αυγή, οι ακροδεξιοί δεν σκέφτονται τίποτα, μπορεί να το έκαναν. Την επόμενη μέρα σίγουρα το έκαναν. Αυτό το ξέρω και θα σου το πω, πήγαν από πάνω και πετούσαν πέτρες στις σκηνές
Την επομένη των επεισοδίων έλαβε χώρα ένα security meeting μεταξύ των τοπικών Αρχών, της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και των ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στο νησί για το προσφυγικό. Όπως σημειώνει στο NEWS247 άνθρωπος που συμμετείχε, σε αυτή τη συνάντηση ακούστηκαν δύο σενάρια για το τι πυροδότησε τα επεισόδια. Κατά το πρώτο σενάριο, Αλγερινοί έκλεψαν το γωνιακό περίπτερο, κάτοικοι έτρεξαν πίσω τους πετώντας πέτρες κι εκείνοι έσπασαν το μαγαζί με τα πυροτεχνήματα και τα χρησιμοποίησαν για να αμυνθούν. Το δεύτερο σενάριο είναι παρόμοιο χωρίς όμως την κλοπή του περιπτέρου. Υπάρχει μάλιστα μαρτυρία εργαζόμενου ο οποίος ήταν μέσα στον καταυλισμό μαζί με τους Αλγερινούς όταν άρχισαν να πέφτουν πέτρες. «Βγήκαν έξω να δουν τι γίνεται, είδαν χρυσαυγίτες με λοστούς και πέτρες και ακολούθησαν όσα ακολούθησαν. Και το πρώτο σενάριο να ισχύει όμως δεν βγαίνεις την επομένη να πετάξεις πέτρες και μολότοφ σε σκηνές όπου κοιμούνται μικρά παιδιά».
Ο ιδιοκτήτης του γωνιακού περιπτέρου, μιλώντας στο NEWS247 διαψεύδει το πρώτο σενάριο σύμφωνα με το οποίο Αλγερινοί τον έκλεψαν πριν ξεσπάσουν τα επεισόδια. «Εκείνη τη μέρα δεν συνέβη τέτοιο περιστατικό, είχα κλείσει άλλωστε το περίπτερο αρκετά νωρίτερα. Γενικότερα όμως κλέβουν. Μέρα παρά μέρα έρχονται κλέβουνε δυο τρεις μπύρες, αυτή η δουλειά γίνεται. Ο κόσμος έχει αγανακτήσει. Πέρυσι που πέρασαν από το νησί χιλιάδες άνθρωποι, οι Χιώτες βοήθησαν πολύ, έδωσαν τα πάντα, τώρα είναι εντελώς διαφορετικό το κλίμα. Δεν φταίνε αυτοί αλλά δεν φταίμε κι εμείς».
Αν τα κάνουν μπάχαλο και κάψουν και δυο τρία σπίτια τότε σίγουρα θα τους πάρουν και θα πάνε κάπου καλύτερα
Ο Χρήστος Δρούκας, οδοντίατρος που διατηρεί το εργαστήριό του ακριβώς στην πίσω είσοδο του καταυλισμού, αγανακτεί και μόνο στο άκουσμα του σεναρίου ότι τα επεισόδια πυροδότησαν ντόπιοι. «Αυτοί που σας λένε ότι κάποιοι τους προκάλεσαν είναι εγκάθετοι και με ιδεολογικές καθηλώσεις. Η αλήθεια είναι ότι άνοιξαν το μαγαζί με τα πυροτεχνήματα. Εγώ βρισκόμουν ακριβώς δίπλα. Η εκτόξευση των πυροτεχνημάτων γινόταν από τη γωνία του ιατρείου μου. Μου ρίξανε τέσσερις μεγάλες πέτρες επάνω σε μια προσπάθεια να σπάσουν τη τζαμαρία, στοχεύανε ξεκάθαρα στα τζαμένια παράθυρα για να μπορέσουν να ρίξουν μέσα τα πυροτεχνήματα και να βάλουν φωτιά. Και στους υπόλοιπους γείτονες στόχευαν τα παράθυρα. Ο στόχος ήταν ξεκάθαρα να βάλουν φωτιά στα σπίτια. Όλη τη μέρα ξέρετε οι περίοικοι αυτό το πράγμα συζητάμε. Ο λογικός συνειρμός είναι ότι αν τα κάνουν μπάχαλο και κάψουν και δυο τρία σπίτια τότε σίγουρα θα τους πάρουν και θα πάνε κάπου καλύτερα. Αυτή είναι η αλήθεια. Τώρα ο κάθε ένας αριστεριστής, καθηλωμένος, τι θέλει να λέει είναι άλλο πράγμα. Είναι αφόρητη η κατάσταση για τους επαγγελματίες και ακόμα περισσότερο για τους κατοίκους. Με πολλούς από τους γείτονες συζητάμε για τα παιδιά μας. Σκεφτείτε να είστε σε ένα σπίτι στον πρώτο όροφο και να πέφτουν πάνω στα τζάμια σας πυροτεχνήματα».
Εμένα ούτε τα σκυλιά μου δεν ζουν έτσι
«Δεν είναι όλοι ίδιοι» προσθέτει ο Δημήτρης Πάγκαλος. «Αλλά πώς μπορώ εγώ να καθορίσω ποιος είναι καλός και ποιος σκάρτος; Αυτοί στα καλά καθούμενα τρελαίνονται, δεν είναι και συνθήκες ζωής εκεί μέσα. Θες λαθρομετανάστες, μετανάστες ξέρω ‘γω τι είναι, φέρτους και βάλτους κάπου να ζουν σωστά να τρώνε σωστά. Εμένα ούτε τα σκυλιά μου δεν ζουν έτσι, τρία κυνηγόσκυλα έχω και είναι σε πολύ καλύτερη μοίρα. Εκεί δεν ζουν άνθρωποι. Πρέπει να φτιαχτούν αυτά που πρέπει να φτιαχτούν για να ζήσουν όσο ζήσουν εδώ πέρα. Ή πάρε τους πήγαινέ τους αλλού. Όλη η Χίος είναι ξεσηκωμένη, δεν πάει άλλο και φοβάμαι ότι κάποια στιγμή θα γίνει κακό».
– Την επόμενη νύχτα ποιος πέταξε πέτρες και μολότοφ μέσα στον καταυλισμό, σε σκηνές όπου κοιμόντουσαν μικρά παιδιά;
«Την ίδια νύχτα, μετά τα επεισόδια, μπήκαν αυτοί μέσα και κάψανε όλες τις σκηνές»
– Εννοείτε τους ίδιους τους πρόσφυγες;
«Ναι, οι ίδιοι, είναι πολύ σίγουρο αυτό που σου λέω, και τα μικρά παιδάκια με τις μανάδες τους μείνανε στο κρύο»
– Πέτρες ποιος πέταξε από πάνω;
«Αυτό δεν το είδα και δεν μπορώ να σου το πω. Και κάτι άλλο να σου πω. Δεν είναι εύκολο βράδυ να ανέβεις στο κάστρο να πετάξεις πέτρα»
– Υπάρχουν φωτογραφίες και βίντεο.
«Δεν το ξέρω, δεν είναι στο οπτικό μου πεδίο».
Ο Γ.Σ. ο οποίος μας μιλά υπό το καθεστώς της προστασίας των στοιχείων του, δίνει πιο ξεκάθαρες απαντήσεις σχετικά με τις επιθέσεις της Πέμπτης. «Εγώ αν δω κάτι θα το πω, σου είπα, την Πέμπτη ακροδεξιοί τα ξεκίνησαν τα επεισόδια. Το ξέρει όλη η Χίος. Όμως θεωρώ ότι στον κάτοικο της Σούδας που βλέπει κάθε μέρα επεισόδια δεν θα μπορείς να του πεις τίποτα όταν πάει να ψηφίσει Χρυσή Αυγή».
Σημειώνεται ότι τα επεισόδια ξέσπασαν μία μέρα μετά την ομιλία του υπόδικου βουλευτή της Χρυσής Αυγής, Ηλία Κασιδιάρη, στο νησί.
Στον κάτοικο της Σούδας που βλέπει κάθε μέρα επεισόδια δεν θα μπορείς να του πεις τίποτα όταν πάει να ψηφίσει Χρυσή Αυγή
Δεδομένης της συχνότητας των επεισοδίων που καταγγέλλουν οι κάτοικοι, απορία προκαλεί γιατί οι αρμόδιες αρχές δεν έχουν καταφέρει μήνες τώρα να ρυθμίσουν την κατάσταση. Απορία προκαλεί και η απουσία των εισαγγελικών αρχών, τη στιγμή που σε κεντρικό σημείο της πόλης της Χίου λαμβάνουν χώρα εγκλήματα που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των κατοίκων και του προσφυγικού – μεταναστευτικού πληθυσμού. Όταν το NEWS247 επισκέφθηκε τον καταυλισμό της Σούδας, αρκετές μέρες μετά τα επεισόδια, δεν συνάντησε μόνο φοβισμένους και αγανακτισμένους περιοίκους, είδε και τρομοκρατημένες οικογένειες προσφύγων με μωρά παιδιά να κοιμούνται έξω στο κρύο, ανθρώπους που αρνούνταν να επιστρέψουν στον καταυλισμό. Είχαν αναρτήσει ένα πανό με το οποίο εξηγούσαν στους ντόπιους ότι δεν έχουν καμία σχέση με τους παραβατικούς του καταυλισμού και ζητούσαν να διαχωριστούν από αυτούς. Πολλοί παραβατικοί του καταυλισμού, βέβαια, από αυτούς που το βράδυ της Τετάρτης πετούσαν πέτρες και πυροτεχνήματα, είχαν ήδη συλληφθεί από την Αστυνομία. Για τους δράστες των εμπρησμών και του πετροπόλεμου εναντίων των προσφύγων το βράδυ της Πέμπτης, δεν συνελήφθη κανείς.
Με τον τρόπο τους μου έδειξαν ότι δεν θέλουν να τους πιάσουν
Ο Ανδρέας Καρράς, αλληλέγγυος που βρέθηκε στη Σούδα τη νύχτα της 17ης Νοεμβρίου, εκφράζει την εντύπωση ότι οι αστυνομικές αρχές δεν ήθελαν να προχωρήσουν σε συλλήψεις, την ίδια ώρα που αστυνομικές πηγές διαρρέουν ότι είχαν εντολή να μην επέμβουν. «Την Πέμπτη το βράδυ ήμουν στην πορεία για το Πολυτεχνείο όταν μας ειδοποίησαν ότι έχει σκάσει μολότοφ μέσα στον καταυλισμό και αποφασίσαμε να έρθουμε. Μας πιάνει ο αστυνομικός διευθυντής και μας λέει “για να μην τρομάξει ο κόσμος, ας μπει μια αντιπροσωπεία από τρία άτομα”. Μπαίνω εγώ, ο Γιώργος και η Κατερίνα. Μιλούσα με κόσμο έξω από την πρώτη σκηνή και πέφτουνε τέσσερις μολότοφ μαζεμένες πάνω από τα τείχη του κάστρου. Τα ΜΑΤ έρχονται μπροστά στην είσοδο και με ρωτάνε από πού πέφτουνε, τους δείχνω, με ρωτάνε πώς θα ανέβουν εκεί, τους εξηγώ πώς θα πάνε για να βγούνε πίσω από τους δράστες ακριβώς. Μιλάνε με τον διευθυντή για να κινηθούν προς τα εκεί και ο διευθυντής απαντά “έχω ενημερώσει το λιμενικό”. Είναι ακτογραμμή και έχει αρμοδιότητα το λιμενικό και καλά. Μέχρι φυσικά να ειδοποιήσουν και να έρθει το λιμενικό οι άλλοι την είχαν κοπανήσει. Στην ουσία με τον τρόπο τους μου έδειξαν ότι δεν θέλουν να τους πιάσουν. Στη συνέχεια, ενώ ο κόσμος είχε μαζευτεί γύρω από την ταβέρνα στην Ιχθυόσκαλα, έρχεται ο λιμενάρχης και προσπαθεί να πείσει έναν τύπο από την Ύπατη Αρμοστεία να πείσει τον κόσμο να μπει ξανά στον καταυλισμό. Του λέει ότι είναι ασφαλείς, ότι έχουν καλύψει όλα τα στενά. Πείθονται καμιά δεκαπενταριά, κουβαλάνε κουβέρτες, αρχίζουν να μπαίνουν στον καταυλισμό και τότε σκάει μια φωτοβολίδα και καίει μπροστά την πρώτη μεγάλη σκηνή. Ακολούθησε πανικός, τρομοκρατήθηκε ο κόσμος κι έμεινε έξω πολλές μέρες».
Και μετά ήρθαν οι “τραμπούκοι”
Ο Αλέξανδρος Παναγιωτάκης, ο οποίος επίσης έσπευσε από την πορεία του Πολυτεχνείου στον καταυλισμό όταν πληροφορήθηκε τα γεγονότα , έγινε κι αυτός μάρτυρας της αστυνομικής αδράνειας, με προσωπικό ωστόσο κόστος, καθώς έπεσε θύμα ξυλοδαρμού από τραμπούκους που περιφέρονταν στον δρόμο πάνω από τη Σούδα.
«Το βράδυ της 17 Νοέμβρη μαθαίνουμε για τις επιθέσεις με φλεγόμενα αντικείμενα και πέτρες στον καταυλισμό της Σούδας, έχουν κάψει ήδη μια σκηνή, έχουν πέσει πέτρες και υπάρχει γενικώς αναταραχή. Πηγαίνουμε, και βλέπουμε έξω από την ταβέρνα της ιχθυόσκαλας, απέναντι από την είσοδο του καταυλισμού, 150 πρόσφυγες, άντρες και γυναίκες με τα παιδιά τυλιγμένα στις κουβέρτες, να προσπαθούν να βρουν ασφαλέστερο μέρος για να περάσουν τη νύχτα, τρομοκρατημένοι από τις επιθέσεις.
» Είμαστε λίγοι αλληλέγγυοι εκεί και μου λέει μια φίλη να πάμε να πάρουμε το αυτοκίνητό της που το έχει σε άλλο σημείο της πόλης να πάρουμε 2-3 οικογένειες να τους πάμε σε ασφαλέστερο μέρος. Φεύγουμε, φτάνουμε στον αστυνομικό φραγμό στα δέκα μέτρα από το βενζινάδικο κοντά στην είσοδο της Σούδας, και ενημερώνουμε τους αστυνομικούς όταν έρθουμε με το αμάξι να μας ανοίξουν. Περνάμε. Στα 80 μέτρα βλέπουμε μια ομάδα 30 τραμπούκων, χαρακτηρισμός εκ του αποτελέσματος, οι οποίοι αρχίζουν να μας βρίζουν. Π@υστ@ρι@, γ@μημ@ν@@ και τέτοια. Επειδή αυτό είναι μια κατάσταση πολύ του “δρόμου”, πηγαίνουμε στη δεξιά πλευρά και συνεχίζουμε να περπατάμε. Κάποια στιγμή γυρίζω προς τα πίσω, παίρνει το μάτι μου έναν ένστολο αστυνομικό και κοντοστέκομαι. Την επόμενη στιγμή πέφτουν κατά πάνω μας. Εγώ είμαι πεσμένος στο έδαφος και τρώω κλοτσιές. Δεν μπορώ να δω ποιοι είναι γιατί είναι μισοσκόταδο και τρώω κλωτσιές οπότε βλέπω μόνο πόδια.
Κάποια στιγμή γυρίζω προς τα πίσω, παίρνει το μάτι μου έναν ένστολο αστυνομικό και κοντοστέκομαι. Την επόμενη στιγμή πέφτουν κατά πάνω μας. Εγώ είμαι πεσμένος στο έδαφος και τρώω κλοτσιές.
» Απ’ ό,τι καταλαβαίνω μας τραβάνε κάποιοι ασφαλίτες που είναι στην περιοχή, δίπλα στους φασίστες δηλαδή, ενώ εμφανίζεται και μια διμοιρία ΜΑΤ, στη θέα της οποίας οι άλλοι προφανώς απομακρύνονται. Η διμοιρία όμως καμία κίνηση δεν κάνει να τους συλλάβει. Οι αστυνομικοί της ασφάλειας που πρέπει να ναι περισσότεροι από δύο ασχολούνται με εμάς. Δεν υπάρχει άλλη κίνηση της αστυνομίας, να κυνηγήσει, να ψάξει, να κάνει προσαγωγές, δεν κάνει τίποτα. Έρχεται το ασθενοφόρο, μας πάει στο νοσοκομείο κι εκεί γίνεται η καταγραφή.
Όσο όμως η αστυνομία δεν κάνει προσαγωγές σε αυτή την περιοχή, διότι κάποιοι από αυτούς μπορεί να είναι κάτοικοι, γνωστοί του γνωστού, αυτό συντηρείται. Εκεί είναι μια ζώνη που με την ανοχή της αστυνομίας γίνονται επιθέσεις στον καταυλισμό. Υψηλόβαθμο στέλεχος της Αστυνομικής Διεύθυνσης Χίου μας είπε “τι προσαγωγές να κάνω αφού εκεί μένουν οι άνθρωποι”. Και του λέω, “δηλαδή τι αν κάποιος κάνει παράνομες πράξεις έξω από την πόρτα του σπιτιού του, εσύ δεν θα το σταματήσεις;” Να μην ξέρει ο άλλος ότι αν κάνει τσαμπουκάδες στους πρόσφυγες το βράδυ θα ρισκάρει να περάσει δυο ώρες στο τμήμα; Δεν γίνεται όμως τριάντα τραμπούκοι να μένουν όλοι στη Σούδα.
Επίσης πρέπει να σημειώσω, ότι είχε προηγηθεί η πορεία για το Πολυτεχνείο. Όταν έμαθε η πορεία για τις επιθέσεις στον καταυλισμό, ένα κομμάτι της έφυγε και πορεύτηκε ως κοντά στη Σούδα. Ακριβώς στο βενζινάδικο που είναι κοντά στην είσοδο του καταυλισμού, στην ταράτσα επάνω ήταν ο Ματθαίος Μερμηγκούσης, ο πιο γνωστός από τους τραμπούκους ακροδεξιούς που έχει χτυπήσει έναν δημοσιογράφο, τον Γιάννη Στεβή και έναν νοσηλευτή, τον Γιάννη Κουτσοδόντη. Ο Μερμηγκούσης βασικά καθόταν και κόζαρε με μεγάλη άνεση τον κόσμο, διαμαρτυρόταν, κι εμείς λέγαμε στους αστυνομικούς “κοιτάχτε τι κάνει”. Καμία αντίδραση».
Ακριβώς στο βενζινάδικο που είναι κοντά στην είσοδο του καταυλισμού, στην ταράτσα επάνω ήταν ο Ματθαίος Μερμηγκούσης, ο πιο γνωστός από τους τραμπούκους ακροδεξιούς που έχει χτυπήσει έναν δημοσιογράφο κι έναν νοσηλευτή
Το υπουργείο Δημοσίας Τάξης απέρριψε το αίτημα του NEWS247 για συνέντευξη με εκπρόσωπο της Αστυνομικής Διεύθυνσης Χίου, επικαλούμενο «φόρτο εργασίας». Αστυνομικές πηγές ωστόσο μας έκαναν έναν off the record απολογισμό του έργου της Αστυνομίας το διήμερο που έφερε το νησί στο επίκεντρο της προσοχής. «Στα επεισόδια με τα πυροτεχνήματα προχωρήσαμε σε 40 προσαγωγές μεταναστών Οι 22 μεταφέρθηκαν σε προαναχωρησιακό κέντρο και 4 που αποδεδειγμένα συμμετείχαν στη ρίψη πυροτεχνημάτων οδηγήθηκαν σε εισαγγελέα και προφυλακίστηκαν. Την επόμενη ημέρα, δεν έγιναν προσαγωγές. Πρέπει να αντιληφθείτε, ότι στη Σούδα κάποιος μπορεί να βγει στο μπαλκόνι του και να πετάξει πέτρες, είναι εκτεθειμένη η δομή. Αν κάποιος από εμάς ήταν δίπλα σε ανθρώπους που πετούσαν πέτρες και μολότοφ στον καταυλισμό, να τον καταγγείλουν. Αν δεν εμπιστεύονται την αστυνομία ας πάνε στον εισαγγελέα να καταγγείλουν με ονοματεπώνυμο ότι συνέβησαν πράγματα μπροστά σε αστυνομικούς και δεν επενέβησαν, όλοι γνωριζόμαστε εδώ πέρα».
ΕΔΕ για τη στάση της Αστυνομίας
Το λιγότερο ολιγωρία καταλογίζουν πάντως στην αστυνομία τόσο ο δημοσιογράφος και διευθυντής του τοπικού astraparis.gr Γιάννης Στεβής όσο και ο νοσηλευτής Γιάννης Κουτσοδόντης που έχουν και οι δύο δεχθεί επιθέσεις από τον Ματθαίο Μερμηγκούση, ο οποίος εξακολουθεί να κυκλοφορεί και να απειλεί κόσμο. Ο Γιάννης Κουτσοδόντης μάλιστα προχώρησε σε καταγγελία στο υπουργείο δημόσιας Τάξης με αποτέλεσμα να κινηθεί ΕΔΕ για τη στάση της αστυνομίας κατά την επίθεση εναντίον του τον περασμένο Ιούνιο. «Στις 6 Ιουνίου, γύρω στις 4:30, με πήραν τηλέφωνο ότι είχε ξεσπάσει μεγάλη φωτιά στη Σούδα και με εντολή της διοικήτριας του νοσοκομείου έπρεπε να πάω εκεί για να συντονίσω τα ασθενοφόρα σε περίπτωση που υπήρχαν τραυματίες. Περίμενα να δω τι θα γίνει, ήταν χαώδης η κατάσταση. Ξαφνικά εμφανίζεται ένας τεράστιος τύπος τον οποίον δεν είχα ξαναδεί ποτέ, ήξερα όμως το όνομά του. Στα πέντε μέτρα από μένα χτυπά ένα νεαρό πρόσφυγα στο κεφάλι, 14 ετών. Οι αστυνομικοί μπροστά, δεν του κάνουν τίποτα, μιλάμε πρέπει να ήταν πενήντα αστυνομικοί εκεί στην είσοδο της Σούδας. Μετά τον βλέπω χτυπούσε κάτι οχήματα πυροσβεστικά, στρίγγλιζε, φώναζε, ήταν σε αμόκ. Ορμάει σε ένα αλληλέγγυο, τον Αντώνη Βοριά, η αστυνομία πάλι δεν κάνει τίποτα. Αφού του όρμησε και κάπως τον απομάκρυναν, πήγα κι εγώ να πάρω τον Αντώνη για να τον πάω προς τα ασθενοφόρα. Με το που τον πιάνω για να τον μεταφέρω, βλέπω ξαφνικά τον τεράστιο τύπο να έρχεται κατά πάνω μου. Γυρίζω την πλάτη, σηκώνω τα χέρια ψηλά και λέω “είμαι σε υπηρεσία εδώ και μου επιτίθεται”, για να το ακούσει ο τότε αστυνομικός διευθυντής που ήταν δίπλα (σ.σ. έχει πλέον παραιτηθεί και αντικατασταθεί). Όλοι οι αστυνομικοί και οι πυροσβέστες ήταν δίπλα. Μου επιτίθεται, με ρίχνει κάτω, με κλωτσά στο σαγόνι, τον παίρνουν από πάνω μου και μάλιστα στο σχετικό βίντεο που έχει δοθεί στη δημοσιότητα του φωνάζουν “χάνεις το δίκιο σου”. Σηκώνομαι πάνω και λέω στην αστυνομικό διευθυντή “μου επιτέθηκε, θα του κάνω μήνυση, θέλω να τον συλλάβετε”. Μου απαντά “κάνε ό,τι νομίζεις”. Το αυτόφωρο βλέπεις δεν ισχύει στο νησί μας. Πράγματι αφού πήγα στο νοσοκομείο να βγάλω ακτινογραφίες, κι αφού διαπιστώθηκε ότι δεν έχω τίποτα σοβαρό, φεύγω πάω στο δικηγόρο και μετά στην αστυνομία να υποβάλω μήνυση. Κανονικά έπρεπε μέσα σε 48 ώρες να τον συλλάβουν. Αυτός δούλευε σε μπαρ, ξέρανε πού κινείται, όμως πέρασε το αυτόφωρο και δεν τον συλλάβανε. Μετά από ό,τι έμαθα μου έκανε μήνυση γιατί τον έβρισα, που εγώ δεν του απηύθυνα καν το λόγο και τώρα θα πάω να απολογηθώ γιατί τον έβρισα υποτίθεται».
Αντίστοιχη εμπειρία είχε και ο Γιάννης Στεβής ενώ εκτελούσε το δημοσιογραφικό του καθήκον σε συγκέντρωση πολιτών στην κεντρική πλατεία της Χίου τον περασμένο Σεπτέμβρη. «Την ώρα που συνέβη το περιστατικό κάλεσα τον υπασπιστή του αστυνομικού διευθυντή, ο οποίος ήταν παρόν στη επίθεση, να τον συλλάβει. Υπέβαλα προφορικά έγκληση και στον υποδιευθυντή της αστυνομικής διεύθυνσης Χίου, λέω “πιάστε τον, το αδίκημα είναι αυτόφωρο, μου επιτέθηκε”. Όχι μόνο δεν επενέβησαν αλλά συνέβη και το εξής ανεξήγητο. Την ώρα που ήμουν στην αστυνομία για να καταθέσω τη μήνυση εμφανίστηκε και αυτός για να υποβάλει μήνυση επειδή τον συκοφάντησα. Είναι τυχαίο ότι βρέθηκε κι αυτός εκεί εκείνη την ώρα; Εδώ λοιπόν υπάρχει μια ολιγωρία, τουλάχιστον. Αυτό βλέπουμε και αυτό μπορούμε να πούμε. Αν υπάρχει από πίσω κάτι άλλο, ο καθένας μπορεί να υποψιάζεται, δεν μπορεί όμως να το καταθέσει επισήμως».
Κλίμα τρομοκρατίας στο νησί
Ο διευθυντής του astraparis.gr τονίζει στο NEWS247 ότι η επίθεση σε βάρος του από τον συγκεκριμένο άνθρωπο δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία και εξηγεί πώς τους τελευταίους μήνες συγκεκριμένοι κύκλοι καλλιεργούν ένα κλίμα τρομοκρατίας στο νησί εναντίον οποιουδήποτε εκφράζει διαφορετική από αυτούς άποψη. «Υπάρχει ένα ιστορικό στοχοποίησης μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από συγκεκριμένους ανθρώπους, με συγκεκριμένο λόγο και συγκεκριμένη πολιτική κατεύθυνση, οι οποίοι έχουν στοχοποιήσει όχι μόνο εμένα αλλά και άλλους δημοσιογράφους και απλούς πολίτες. Γι’ αυτό το λόγο, εκείνη την ημέρα πολλοί συνάδελφοι έλεγαν να μην πάμε στη συγκέντρωση γιατί θα μας χτυπήσουν. Λέω “παιδιά δεν γίνεται να μην πάμε”. Και πήγαμε εν χωρώ. Ε, δεν μας δείρανε, με δείρανε. Θα μπορούσε να είναι κάποιος άλλος, κάποια άλλη στιγμή. Υπάρχει ένα γενικότερο κλίμα μέσα στο οποίο έχεις δύο επιλογές, ή να υπερνικήσεις τον όποιο φόβο και να συνεχίσεις να κάνεις τη δουλειά σου ή να πας σπίτι σου. Εγώ δεν προτιμώ να πάω σπίτι μου, θα συνεχίσω να κάνω τη δουλειά μου, δεν θα κυκλοφορώ με μπράβους ή φρουρούς ή άλλου είδους προστασία, προστασία μου είναι ο δημόσιος λόγος, η δημοσιότητα, η απομόνωση αυτών των ανθρώπων, ηθική κοινωνική και πολιτική».
Προστασία μου είναι ο δημόσιος λόγος, η δημοσιότητα, η απομόνωση αυτών των ανθρώπων, ηθική κοινωνική και πολιτική
Ο Γιάννης Στεβής τοποθετεί χρονικά την εμφάνιση αυτών των ακραίων στοιχείων λίγο μετά την υπογραφή της συμφωνίας ΕΕ – Τουρκίας που εγκλώβισε εκατοντάδες πρόσφυγες και μετανάστες στο νησί και εκφράζει την άποψη ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν απομονώθηκαν εξαρχής, αντιθέτως αξιοποιήθηκαν. «Λίγο μετά τον εγκλεισμό στο Hot Spot της ΒΙΑΛ, περίπου 300 άτομα, Σύριοι που αισθάνθηκαν ότι είναι σε κίνδυνο από άλλες εθνικότητες, ήρθαν και στρατοπέδευσαν στο λιμάνι, ακυρώνοντας το λιμάνι ως χώρο που δένει το πλοίο της γραμμής. Εκεί άρχισε να μεταστρέφεται η χιωτική κοινή γνώμη σε βάρος των προσφύγων κι εκεί έκαναν την εμφάνισή τους και τα πρώτα ακραία στοιχεία, τα οποία μάλιστα μπήκαν και μέσα στο Διοικητικό Συμβούλιο που είχε συγκληθεί επί του θέματος. Παράλληλα υπήρχε μια παραπληροφόρηση ότι κατέβασαν τη σημαία οι πρόσφυγες, η οποία ήταν αφορμή να γίνει μια συγκέντρωση διαμαρτυρίας, την ώρα που ήταν σε εξέλιξη διαπραγμάτευση από την Ύπατη Αρμοστεία και άλλους φορείς για να μεταφερθούν οι πρόσφυγες στη Σούδα, με σοβαρές πιθανότητες θετικής έκβασης. Εκεί εμφανίστηκε ο δήμαρχος. Έξω από το λιμάνι είχαμε τους ακραίους, μέσα είχαμε το δήμαρχο να προσπαθεί να κάνει διαπραγματεύσεις. Για να κάνεις διαπραγματεύσεις, πρέπει πρώτα απ’ όλα να προστατεύσεις την πόλη σου και τους ανθρώπους αυτούς. Όχι με την αστυνομία να φτάνει με μεγάλη καθυστέρηση και χωρίς καμία επιχείρηση να ηρεμήσουν τα πνεύματα. Ο δήμαρχος λοιπόν έχοντας απ’ έξω τους ακραίους να πιέζουν έφτασε σε σημείο να πει “ή με αυτούς ή με εμένα”. Αυτό είναι ανήθικό, είναι πολιτικά λάθος διότι έτσι ουσιαστικά δίνεις βήμα στους ακραίους και τους αναγάγεις σε ρυθμιστές. Αυτό κατά τη γνώμη μου τους έδωσε αμέσως μια θέση πολιτική, μια θέση στην πολιτική διαπραγμάτευση του ζητήματος. Καταλαβαίνεις λοιπόν ότι αυτά τα ακραία στοιχεία όχι απλώς δεν απομονώθηκαν εξ αρχής αλλά αξιοποιήθηκαν κιόλας, κατά την άποψή μου».
Τα ακραία στοιχεία όχι απλώς δεν απομονώθηκαν εξ αρχής αλλά αξιοποιήθηκαν κιόλας
Παγχιακή Επιτροπή Αγώνα: Η πολιτική με “κουκούλα”
Τους μήνες που διαμεσολαβούν, η αποτυχία διαχείρισης του προσφυγικού και μεταναστευτικού ζητήματος από τους εμπλεκόμενους φορείς και η κραυγαλέα κρατική απουσία απογοητεύει και εξοργίζει ολοένα και περισσότερους πολίτες, δίνοντας σταθερά μεγαλύτερο έδαφος στα ακραία στοιχεία και στον μισαλλόδοξο λόγο. Ως κεντρικός εκφραστής αυτής της δυσαρέσκειας και επίσημος συνομιλητής των πάντων, εμφανίζεται τελευταία η αυτοαποκαλούμενη ως Παγχιακή Επιτροπή Αγώνα. Η εν λόγω επιτροπή δεν έχει καμία νομική μορφή, κανένα καταστατικό, κανέναν εκπρόσωπο, τουλάχιστον δεν έχει δώσει στη δημοσιότητα τέτοια στοιχεία. Διατηρεί βεβαίως σελίδα στο Facebook όπου έχει δημοσιεύσει μία λίστα πενήντα υποστηρικτών και διάφορες κατά καιρούς ανακοινώσεις. Μεγάλο της επίτευγμα θεωρήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας που διοργάνωσε τον περασμένο Σεπτέμβρη και στην οποία παρευρέθηκαν πράγματι πολλοί Χιώτες, 2000 ή 3000 ή 4000 (ο αριθμός αλλάζει ανάλογα με τον συνομιλητή). Κάπως έτσι, η Παγχιωτική Επιτροπή Αγώνα έφτασε σύμφωνα με πληροφορίες να συναντάται με βουλευτές της ΝΔ που επισκέφθηκαν πρόσφατα το νησί, να καταθέτει προτάσεις οι οποίες υιοθετούνται από το Δημοτικό Συμβούλιο Χίου και να έχει την αμέριστη συμπαράσταση της μείζονος αντιπολίτευσης του εκ του ΠΑΣΟΚ προερχόμενου τέως νομάρχη και δημάρχου Χίου, Πολύδωρα Λαμπρινούδη. Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, την πατρότητα του «κινήματος» φέρεται να διεκδικεί και ο αντιπεριφερειάρχης Σταμάτης Κάρμαντζης καθώς και ο Μητροπολίτης Χίου.
Υπάρχουν ακροδεξιοί μέσα, υπάρχουν άνθρωποι που δηλώνουν ή δήλωναν οπαδοί της Χρυσής Αυγής, υπάρχουν άνθρωποι που είναι στο ΠΑΣΟΚ και στη ΝΔ, άλλοι που δεν είναι πουθενά και έχουν ίσως τις εύλογες ανησυχίες τους και τους φόβους τους
«Η επιτροπή αυτή ουσιαστικά ήρθε να καρπωθεί να κεφαλαιοποιήσει ότι είχε γίνει το προηγούμενο διάστημα σε βάρος των κατοίκων και των προσφύγων» εξηγεί ο Γιάννης Στεβής. «Να εισπράξει πολιτικά αύριο όλο το πακέτο αυτής της δυσαρέσκεια. Κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι στόχευση μπορεί να έχουν οι άνθρωποι αυτοί. Υπάρχουν ακροδεξιοί μέσα, υπάρχουν άνθρωποι που δηλώνουν ή δήλωναν οπαδοί της Χρυσής Αυγής, υπάρχουν άνθρωποι που είναι στο ΠΑΣΟΚ και στη ΝΔ, άλλοι που δεν είναι πουθενά και έχουν ίσως τις εύλογες ανησυχίες τους και τους φόβους τους. Εγώ μονίμως τους λέω βγείτε και πείτε ποιοι είστε. Πρέπει να ξέρει ο κάθε πολίτης της Χίου ότι ακολουθεί συγκεκριμένους ανθρώπους, να ξέρει από ποιους να ζητήσει ευθύνη αν είναι για το κακό και σε ποιους να πιστώσει κάτι αν είναι για το καλό. Όταν ασκείς πολιτική, όταν εκφράζεις δημόσιο λόγο, δεν μπορεί να είσαι με κουκούλα. Αυτό είναι ανεπίτρεπτο».
Όταν ασκείς πολιτική, όταν εκφράζεις δημόσιο λόγο, δεν μπορεί να είσαι με κουκούλα. Αυτό είναι ανεπίτρεπτο
Επιχειρώντας να δει πίσω από την «κουκούλα», το NEWS247 επικοινώνησε με φερόμενο ως υποστηρικτή της επιτροπής και εξέφρασε την επιθυμία να συναντήσει εκπροσώπους της για συνέντευξη. Κατόπιν έρευνας στο διαδίκτυο, όμως, η επιτροπή (γενικώς και ανωνύμως) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η υπογράφουσα είναι αριστερή διότι έχει κατά το παρελθόν πάρει συνεντεύξεις από πρόσφυγες και έχει κάνει ρεπορτάζ για την ένταξη των προσφυγόπουλων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Προφανώς κατά την κρίση των ανώνυμων «εγκεφάλων» της επιτροπής, οι συνεντεύξεις με πρόσφυγες είναι δουλειά μόνο των αριστερών δημοσιογράφων, όχι των δημοσιογράφων γενικότερα, και οι «εγκέφαλοι» της επιτροπής δεν δίνουν συνεντεύξεις σε αριστερούς δημοσιογράφους. Κατόπιν δικής μας επιμονής μας αντιπρότειναν να αποστείλουμε γραπτές ερωτήσεις για να λάβουμε γραπτές ανώνυμες απαντήσεις. Το NEWS247 ωστόσο, δεν δέχεται ανώνυμες απαντήσεις, ούτε αριστερές ούτε δεξιές. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι, λίγο μετά την παραπάνω συζήτηση, η υπογράφουσα έλαβε μήνυμα ότι «κάποιοι ήθελαν να σε προπηλακίσουν, να σε τρομοκρατήσουν». Άγνωστο ποιοι.
Κάποιοι ήθελαν να σε προπηλακίσουν, να σε τρομοκρατήσουν
Διατρέχοντας τα δημόσια κείμενα της Παγχιακής Επιτροπής Αγώνα διαπιστώνουμε ότι έκανε την εμφάνισή της τον περασμένο Σεπτέμβρη με σύνθημα «εναντιωνόμαστε στις πολιτικές και όχι στους ανθρώπους». Ο δημόσιος λόγος ορισμένων μελών – υποστηρικτών – εκπροσώπων της, ωστόσο, το λιγότερο μισαλλόδοξος μπορεί να χαρακτηριστεί. Κεντρικό ρόλο στη συγκρότησή της φέρεται να διαδραματίζει ο πρόεδρος του Εκπολιτιστικού & Αθλητικού Συλλόγου Φρουρίου “Ο Άγιος Γεώργιος”, Ανέστης (Τάσος) Βουδούρης. Ο κύριος Βουδούρης είναι από τους πρώτους που υπογράφουν εκ μέρους της Επιτροπής τις προτάσεις που αυτή υπέβαλε στο Δημοτικό Συμβούλιο Χίου, ενώ στο δημόσιο και ανοιχτό προφίλ που διατηρεί στο Facebook, συχνά αναφέρεται στον αγώνα που δίνει για τους περιοίκους του Κάστρου που κινδυνεύουν από τους «λαθρομετανάστες» του καταυλισμού, για τους οποίους τονίζει πως «η διαφορά τους με τα ζώα είναι ότι περπατάνε στα 2 πόδια» και επ’ ουδενί δεν θα επιτρέψει τα παιδιά τους να μπουν σε σχολεία της Χίου απλά γιατί «δεν τα θέλω μέσα στο ίδιο σχολείο που είναι το παιδί μου».
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι όταν τον ρωτάνε αν τα «λαθρόπαιδα» που θα πάνε σχολείο θα πάρουν ελληνική υπηκοότητα, ο πρόεδρος Τάσος δεν διστάζει να απαντήσει στο δημόσιο και ανοιχτό προφίλ του με ρατσιστικό χιούμορ, όταν όμως τον ρωτάνε «ποιοι βρίσκονται πίσω ή μπρος σε αυτήν την επιτροπή» απαντά «θα τα πούμε στο καφεδάκι».
Συχνά πυκνά τα post του κυρίου Βουδούρη σχολιάζει «ο πιο γνωστός από τους τραμπούκους ακροδεξιούς» στον οποίο αναφερθήκαμε εκτενώς παραπάνω, Ματθαίος Μερμηγκούσης, ο οποίος σε μια περίπτωση καλεί το διαδικτυακό παρεάκι να ξυπνήσει και να αφήσει τις διπλωματικές επαφές… Ο ίδιος άλλωστε, σύμφωνα με τις καταγγελίες, αποδεικνύει εμπράκτως και κατ’ εξακολούθηση ποιες επαφές προτιμά. Πληροφορίες του NEWS247 αναφέρουν ότι είναι ιδιαίτερα προσφιλής στον κύριο Βουδούρη και άλλους κάτοικους του Κάστρου διότι «τους προστατεύει».
Όσο για τον μισαλλόδοξο λόγο του κυρίου Βουδούρη, θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι πηγάζει από τα δεινά που έχει προκαλέσει στον ίδιο και τους υπόλοιπους κατοίκους του Κάστρου ο εγκλωβισμός προσφύγων και μεταναστών στον γειτονικό τους καταυλισμό της Σούδας και τα επαναλαμβανόμενα επεισόδια στην περιοχή. Για τον κύριο Βουδούρη ωστόσο, οι πρόσφυγες και οι μετανάστες ήταν λαθρομετανάστες πολύ πριν την υπογραφή της συμφωνίας ΕΕ – Τουρκίας και των συνακόλουθων προβλημάτων που έφερε ο εγκλωβισμός τους στο νησί.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου του Κάστρου άλλωστε, επικροτεί συχνά στο Facebook τις απόψεις και τις αναλύσεις του «κουμπάρου» του αντιδημάρχου Πρόνοιας, Γιώργου Παπαδόπουλου, ο οποίος -μεταξύ άλλων- έχει αρθρογραφήσει στην τοπική εφημερίδα Πολίτης για την ορθότητα του όρου λαθρομετανάστης, όπως τη διδαχθήκαμε στο σχολείο: «Ξεκινώ, λοιπόν, λέγοντας ότι, αυτός που κλέβει μια εφημερίδα για να τη διαβάσει ονομάζεται λαθραναγνώστης, αυτός που κυνηγά σε απαγορευμένη περιοχή ονομάζεται λαθροθήρας, αυτός που εισέρχεται παράνομα σε ένα κράτος ονομάζεται λαθρομετανάστης. Έτσι, δεν αντιλαμβάνομαι τον λόγο που κάποιοι θίγονται όταν ακούνε την λέξη “λαθρομετανάστης”. Πρόσφυγας ονομάζεται αυτός που απομακρύνεται βίαια από το κράτος του είτε λόγω πολέμου είτε λόγω διώξεων εξαιτίας των θρησκευτικών, πολιτικών, ιδεολογικών του απόψεων εκ μέρους του επίσημου κράτος του, κλπ. Οικονομικός μετανάστης ονομάζεται αυτός που νομίμως εισέρχεται σε αλλότριο κράτος προς εξασφάλιση εργασίας. Λαθρομετανάστης ονομάζεται αυτός που δεν φέρει καμία από τις παραπάνω ιδιότητες και εισέρχεται σε ξένο κράτος δίχως άδεια. Στο σχολείο αυτά διδαχθήκαμε, εάν κάτι έχει αλλάξει σήμερα με τις έννοιες αυτές, συγχωρήστε με, ας μας το πουν διότι δεν το γνωρίζουμε».
Ανεξαρτήτως πάντως διαχωρισμού σε πρόσφυγες, μετανάστες και λαθρομετανάστες, ο αντιδήμαρχος Πρόνοιας Χίου, ερωτηθείς σε πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο για πιθανά μέτρα προστασίας των φιλοξενούμενων του καταυλισμού της Σούδας πριν πεθάνει κάποιος από το κρύο, απάντησε: « Α, εγώ είμαι για την πρόνοια των Χιωτών».
Σημαντικός από ό,τι μαθαίνουμε είναι και ο ρόλος των δικηγόρων της Παγχιακής Επιτροπής Αγώνα. Μία εξ αυτών, η Γραμματική Αλοιμόνου, σε δημοσίευμα της τοπικής εφημερίδας Πολίτης εμφανίζεται ως «πρωτοκλασάτο στέλεχος του τοπικού ΠΑΣΟΚ» που στις εκλογές του Ιανουαρίου δήλωσε υποστήριξη στο ΚΙΔΗΣΟ του Γ. Παπανδρέου. Στις τελευταίες δημοτικές εκλογές ήταν υποψήφια δημοτική σύμβουλος με την παράταξη του σημερινού επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Πολύδωρα Λαμπρινούδη, ενώ είχε διατελέσει νομική σύμβουλος δήμου Χίου επί δημαρχίας Λαμπρινούδη.
Και ο “ορθός” πολιτικός λόγος
«Η Παγχιακή Επιτροπή Αγώνα είναι δημιούργημα της απραξίας σε τοπικό και κυβερνητικό επίπεδο» είπε στο NEWS247 ο κύριος Πολύδωρας Λαμπρινούδης. «Όταν περιφέρεια και δήμος δεν κάνουν τίποτα, παρεμβαίνουν αυτοί και κάνουν κινητοποιήσεις. Μαζέψανε 2000 κόσμο πριν ένα μήνα. Εμείς τους στηρίζουμε. Σε όλες τις κινητοποιήσεις καλούμε ως συνδυασμός τον κόσμο να παρευρεθεί και να συμμετέχει».
– Ασπάζεστε τις θέσεις τους; Τι απαντάτε στο επιχείρημα ότι κάποια στελέχη τους εκφράζουν ακροδεξιό λόγο;
Μέσα στην επιτροπή έχουν διεισδύσει όλοι, πολλοί από αυτούς είναι εθνικιστές αλλά και να μην είσαι εθνικιστής σε κάνουν λόγω των ιδιαιτεροτήτων που αντιμετωπίζουμε με τα εθνικά θέματα. Τα ακροδεξιά στοιχεία τα δημιουργήσανε οι κυβερνητικές και οι τοπικές πολιτικές.
– Ο ορθός πολιτικός λόγος δεν θα έπρεπε να απομονώσει τα ακραία στοιχεία; Δεν αποτελούν κίνδυνο για την τοπική κοινωνία;
«Θεωρώ ακραία αυτήν την τοποθέτηση διότι στη συγκέντρωση που έγινε πριν ένα μήνα στα 2000 άτομα ήταν ζήτημα αν ήταν 100-200 ακραία στοιχεία. Οι υπόλοιποι ήταν άνθρωποι απλοί που βλέπουν τον κίνδυνο και βγήκαν να διαμαρτυρηθούνε».
Μέσα στην επιτροπή έχουν διεισδύσει όλοι, πολλοί από αυτούς είναι εθνικιστές αλλά και να μην είσαι εθνικιστής σε κάνουν λόγω των ιδιαιτεροτήτων που αντιμετωπίζουμε με τα εθνικά θέματα. Τα ακροδεξιά στοιχεία τα δημιουργήσανε οι κυβερνητικές και οι τοπικές πολιτικές
Από πλευράς του ο δήμαρχος Χίος Μανώλης Βουρνούς εξηγεί γιατί το Δημοτικό Συμβούλιο υιοθέτησε με ψήφισμά του τις προτάσεις της Παγχιακής Επιτροπής Αγώνα. «Μπορεί μεμονωμένα άτομα από την Παγχιακή Επιτροπή να εκφράζουν μισαλλόδοξες απόψεις, εν πολλοίς κάποιες φορές και εθνικιστικές, κάποιες φορές και απάνθρωπες, υπάρχουν τέτοια άτομα, αλλά νομίζω ότι το κείμενο που υιοθέτησε το Δημοτικό Συμβούλιο δεν περιέχει τέτοια πράγματα. Υιοθέτησε απόψεις οι οποίες εκφράζουν τη δεδομένη στιγμή μεγάλο μέρος της τοπικής κοινωνίας. Υπάρχει μεγάλο μέρος της τοπικής κοινωνίας το οποίο πιστεύει τα πράγματα έτσι απλά. Αυτό που δεν καταλαβαίνει η τοπική κοινωνία είναι ότι δεν είναι απλοϊκό το πρόβλημα. Το Διοικητικό Συμβούλιο λοιπόν μπορεί να είναι εξίσου προβληματισμένο με όλη την τοπική κοινωνία, η οποία βλέπει πράγματα να συμβαίνουν γύρω της, στα οποία δεν μπορεί ή δεν προλαβαίνει να ανταποκριθεί και στα οποία περιμένει κάποιον ο οποίος θα έχει την αρμοδιότητα και την ευθύνη να πάρει την κατάσταση στα χέρια του. Και αυτός ο κάποιος σίγουρα δεν είναι το Δημοτικό Συμβούλιο. Πάντως δεν νομίζω ότι το Διοικητικό Συμβούλιο χαϊδεύει μια ακροδεξιά ρητορική».
Το Δημοτικό Συμβούλιο υιοθέτησε απόψεις οι οποίες εκφράζουν τη δεδομένη στιγμή μεγάλο μέρος της τοπικής κοινωνίας
Αντίθετη άποψη εκφράζουν τόσο η Χιακή Συμπολιτεία όσο και η Λαϊκή Συσπείρωση Χίου, οι δύο παρατάξεις που καταψήφισαν τις εννέα προτάσεις της Παγχιακής Επιτροπής Αγώνα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Γράφει σχετικά η Ερμιόνη Φρεζούλη της Χιακής Συμπολιτείας σε άρθρο της με τίτλο «Η Χίος του προσφυγικού Απαρτχάιντ»:
«Το τελευταίο δίμηνο οι εμφανώς φασιστικές και χρυσαυγίτικες πρακτικές έχουν περιοριστεί. Η δημιουργία της Παγχιακής Επιτροπής Αγώνα, που με προσεκτικότερο λόγο και διατυπώσεις υποστηρίζει ότι εκφράζει το σύνολο της χιακής κοινωνίας – βασισμένη σε μια όντως μαζική για τα δεδομένα του νησιού συγκέντρωση- έφερε τους πιο “πολιτισμένους” στο προσκήνιο. Στο τελευταίο μάλιστα Δημοτικό Συμβούλιο αυτή η Επιτροπή κατάφερε και πέτυχε την υιοθέτηση των εννέα σημείων που είχε επεξεργαστεί, από την πλειοψηφία και τη μείζονα αντιπολίτευση. Τα ίδια σημεία υιοθέτησε και ο αντιπεριφερειάρχης του νησιού. Μεταξύ άλλων απαιτούν «τη διασφάλιση της εθνικής κυριαρχίας, […] την καταγγελία και αποτροπή κάθε ενέργειας και πρακτικής από κάθε οργανισμό, τοπικό, εθνικό και διεθνή, που ενθαρρύνει τη μόνιμη εγκατάσταση στο νησί πληθυσμών που μπορεί να γίνουν αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης από τρίτες χώρες, […] την επιστροφή της κανονικότητας της κοινωνικής και οικονομικής ζωής στο νησί. Η κοινωνία ακούει ευκολότερα τις κραυγές περί “κινδύνου ισλαμοποίησης” και μεγάλου σχεδίου αλλοίωσης του πληθυσμού του νησιού, περί κατάρρευσης του τουρισμού και της οικονομικής ζωής και, καθώς δεν θέλει ή δεν μπορεί να στραφεί ενάντια στον πραγματικά ένοχο των πραγματικών προβλημάτων, στρέφεται ενάντια στον πιο αδύνατο, που σήμερα είναι ο πρόσφυγας».
Η κοινωνία ακούει ευκολότερα τις κραυγές περί “κινδύνου ισλαμοποίησης” και μεγάλου σχεδίου αλλοίωσης του πληθυσμού του νησιού, περί κατάρρευσης του τουρισμού και της οικονομικής ζωής και, καθώς δεν θέλει ή δεν μπορεί να στραφεί ενάντια στον πραγματικά ένοχο των πραγματικών προβλημάτων, στρέφεται ενάντια στον πιο αδύνατο, που σήμερα είναι ο πρόσφυγας
Από πλευράς του ο Μάρκος Σκούφαλος, δημοτικός σύμβουλος με τη Λαϊκή Συσπείρωση Χίου, εξηγεί τους λόγους γιατί καταψήφισε τα εννέα σημεία της Παγχιακής Επιτροπής. «Ακριβώς γιατί το πνεύμα τους ήταν ανάμεσα σε έναν κοσμικό κοσμοπολιτισμό, δηλαδή εγώ ο καθαρός θα πω πού θα πας, πώς θα ζήσεις, αν θα ζήσεις, εσύ το θύμα πολέμου ή το οικονομικό θύμα. Πού είναι τα παιδιά μας θύματα! 400.000 παιδιά είναι μετανάστες στην Ολλανδία, στην Αγγλία. Και ο μετανάστης πλην ορισμένων περιπτώσεων που φαίνεται ότι κάτι δεν πάει καλά, όπως οι χώρες Μαχρέμπ που φτάνουν στην Τουρκία χωρίς βίζα, ο κόσμος που δηλώνει μετανάστης πεινά και είναι μετανάστης, δεν πρόκειται για τον βολεμένο που κάθεται στο Αφγανιστάν ή στο Μαρόκο και λέει τι ωραία περνώ και ας πάω και μέχρι τη Γερμανία. Από αυτήν την άποψη έχουν κι αυτοί δικαιώματα. Η λογική τους λοιπόν κυμαίνεται από έναν κοσμοπολιτισμό που καθορίζει τα πάντα μέχρι γκρίζες ζώνες που μυρίζουν φασιστική ώχρα. Δεν κάνουν λόγο για υπεύθυνους μέσα στη διεθνή σκακιέρα, δεν αναγνωρίζει την έννοια του πρόσφυγα, δεν ενδιαφέρεται για την τύχη αυτών των ανθρώπων, και καταλήγει κιόλας σε κάποιες καθαρτικού περιεχομένου διατυπώσεις. Δεν μπορούσαμε να ψηφίσουμε κάτι τέτοιο. Που είναι μέρος του προβλήματος».
Η λογική τους κυμαίνεται από έναν κοσμοπολιτισμό που καθορίζει τα πάντα μέχρι γκρίζες ζώνες που μυρίζουν φασιστική ώχρα
«Οι ιθύνοντες του νησιού αφήνουν εδώ και μήνες τα φασιστικά στοιχεία να δρουν ανεξέλεγκτα» προσθέτει ο κύριος Σκούφαλος. «Αφενός δεν αρθρώνουν καταδικαστικό λόγο, αφετέρου αποφεύγουν κάθε φορά όπως ο διάολος το λιβάνι να δουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο γεννιέται και η δράση η φασιστική αλλά και το προσφυγικό ζήτημα. Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και η Παγχιακή Επιτροπή. Όταν κάνεις ένα κίνημα πρέπει να αρθρώσεις μια κουβέντα στο ποιος προκαλεί το προσφυγικό μεταναστευτικό ζήτημα και ξαφνικά αυτοί οι άνθρωποι κατέκλυσαν τα νησιά μας. Αλλά η απάντησή τους είναι ότι αυτά είναι ιδεοληψίες και εμείς δεν θέλουμε να μιλήσουμε ούτε για ΝΑΤΟ, ούτε για ευθύνες ΕΕ, ούτε για τη συμφωνία ΕΕ – Τουρκίας. Διότι είτε έτσι είτε αλλιώς θα πούμε και κανένα λαθρομετανάστης, δέχονται και αυτόν τον όρο, και μάλιστα με γελοιώδη επιχειρήματα»
Είναι πολλοί οι ψήφοι Άρη
«Εδώ όμως υπάρχει κι ένα πολιτικό υπόβαθρο» καταλήγει. «Η συγκεκριμένη επιτροπή είναι στελέχη της ΝΔ, στελέχη του ΠΑΣΟΚ, στελέχη τα οποία θήτευσαν στο παρελθόν και σε άλλους πολιτικούς χώρους και αυτή τη στιγμή έχουν ανανήψει γύρω από το προσφυγικό ζήτημα. Ωστόσο, αυτοί οι πολιτικοί πρώην και νυν άρχοντες, διότι πολλοί ήταν και μέσα στα ψηφοδέλτια και του δημάρχου εδώ στη Χίο και του περιφερειάρχη, σε εμάς είναι γνωστά πολιτικά πρόσωπα. Το γεγονός ότι βγήκε ο αντιπεριφερειάρχης της ΝΔ και είπε εγώ υιοθετώ και τα εννέα σημεία δεν είναι τυχαίο. Ή το γεγονός ότι η αντιπολίτευση, ο κύριος Λαμπρινούδης του ΠΑΣΟΚ, ήταν από τους πρώτους που έτρεξε να πει να υιοθετήσουμε τα εννέα σημεία και η δημοτική αρχή σύρθηκε στα εννέα σημεία. Όλα αυτά δείχνουν αφενός ότι “είναι πολλοί οι ψήφοι Άρη”, αφετέρου δείχνει ότι αυτός ο κόσμος, η ηγεσία αυτής της επιτροπής, αποτελεί τους τοπάρχες και δυνητικά εκλογικούς και ψηφοθηρικούς αντιπροσώπους των επόμενων εκλογικών σχηματισμών και των υπαρχόντων βεβαίως».