Πόσο ψηλά θα φτάσει ο λογαριασμός για τη Volkswagen;
Το πραγματικό κόστος του σκανδάλου με το λογισμικό παραποίησης των εκπομπών ρύπων. Τι θα πληρώσει η Volkswagen (Pics)
- 02 Οκτωβρίου 2015 14:33
Η πρώτη είδηση που ακούστηκε για το σκάνδαλο Volkswagen ήταν πως ο όμιλος απειλείται με πρόστιμο 18 δις ευρώ στις ΗΠΑ, ακολούθησε κάποια στιγμή η δήλωση των Γερμανών πως διαθέτουν ήδη 6,5 δις ευρώ για τυχόν αποζημιώσεις, ενώ αναμένεται και η επίσημη ανακοίνωση των μέτρων. Των μέτρων που θα λάβει η εταιρεία για να λύσει, αν βέβαια κάτι τέτοιο βέβαια είναι εφικτό, το θέμα με το λογισμικό της παραποίησης των εκπομπών ρύπων ανακαλώντας και τα 11.000.000 οχήματα που η ίδια ανέφερες ότι το διαθέτουν.
Φυσικά μια τέτοια γιγαντιαία διαδικασία ανάκλησης κοστίζει και μάλιστα πολύ, οπότε λογικό είναι να αναρωτιέται κανείς σε ποιο ύψος θα φτάσει τελικά ο λογαριασμός για την κολοσσιαία γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Σύμφωνα λοιπόν με υπολογισμούς ειδικών γερμανικών τραπεζών, τους οποίους επικαλείται σε άρθρο της η διαδικτυακή Bild, το σκάνδαλο των παραποιημένων εκπομπών ρύπων αναμένεται να κοστίσει στη Volkswagen το ιλιγγιώδες ποσό το 47 δισεκατομμυρίων ευρώ! Κι αυτό γιατί δεν είναι μόνο τα πρόστιμα που θα κληθεί να καταβάλει και τα οποία υπολογίζονται τελικά σε περίπου 16 δις στις ΗΠΑ. Είναι το κόστος της ανάκλησης που προαναφέραμε που εκτιμάται πως θα ανέλθει σε 10 δισεκατομμύρια ευρώ, είναι οι τυχόν αποζημιώσεις ιδιωτών, μιας και οι δικηγόροι «κοράκια» που ασχολούνται με αυτά –ειδικά στις ΗΠΑ- έχουν ήδη κινητοποιήσει ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, εμπόρους και γενικά όποιον μπορούν και η λίστα έχει συνέχεια. Καθώς θα υπάρχουν αξιώσεις για επιστροφές επιδοτήσεων που έχει λάβει κατά καιρούς η εταιρεία με θέμα την προστασία του περιβάλλοντος, η τιμή της μετοχής έχει ήδη χάσει σημαντικό μέρος της αξίας της –κάτι που επίσης δίνει τη δυνατότητα νομικών διεκδικήσεων από τους μετόχους- ενώ φυσικά αναμένεται και μια πτώση του τζίρου, κατά συνέπεια και των κερδών, την οποία κανείς φυσικά δεν μπορεί να εκτιμήσει με ακρίβεια.
Με όλα αυτά λοιπόν και κάποια άλλα που σίγουρα θα υπάρχουν ο τελικός λογαριασμός θα φτάσει τα 47 δις, ενώ μια ακόμα πιο δυσοίωνη –για τη VW- πρόβλεψη φτάνει και τα 100. Στην περίπτωση που κληθεί να αποζημιώσει de facto κάθε έναν από τους 11.000.000 ιδιοκτήτες.
Το δεύτερο ερώτημα που προκύπτει είναι φυσικά το αν υπάρχουν αυτά τα ποσά. Αν μιλάμε για τα 100 δις η απάντηση είναι σίγουρα όχι, ενώ οι ειδικοί υπολογίζουν πως η εταιρεία θα μπορούσε να συγκεντρώσει 60 δις –μιλάμε για το 1/6 του ελληνικού χρέους πάνω κάτω!- και να καταβάλει 20 με 30 χωρίς να αντιμετωπίσει ουσιαστικό πρόβλημα επιβίωσης. Μάλιστα είναι διατεθειμένη να το κάνει αυτό προκειμένου να σταματήσει η ανασφάλεια των επενδυτών και των πελατών της, που είναι στην ουσία και το μεγαλύτερο πρόβλημά της.
Το ποσό των 60 δις που μπορεί να συγκεντρωθεί προκύπτει από διάφορες πηγές, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε πως για πολλά χρόνια ο όμιλος Volkswagen καταγράφει κέρδη και μάλιστα υψηλά. Έτσι λοιπόν έχει άμεσα διαθέσιμα 18 δις ευρώ σε μετρητά και 15 δις σε χρεόγραφα, από τα οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει, προκειμένου να διατηρήσει τη ρευστότητά του μιας και οι δραστηριότητές του δεν έχουν σταματήσει ούτε μια μέρα, τα 17.
Σε αυτά πρέπει να προστεθούν άλλα 5 δις από την πώληση των συμμετοχών του ομίλου στη Suzuki και στην εταιρεία διαχείρισης στόλων αυτοκινήτων (ενοικιαζόμενα και leasing) LeasePlan, καθώς και άλλα 8 δις από την έκδοση προνομιακών μετοχών, στην περίπτωση που οι μεγαλομέτοχοι –οι οικογένειες Piech και Porsche και το ομόσπονδο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας (Niedersachsen)- δεν καλύψουν το συγκεκριμένο ποσό.
Από κει και πέρα υπάρχει η επιλογή της μείωσης των επενδύσεων του ομίλου που για την επόμενη 5ετια ανέρχονται σε 100 δις. Μια μείωση της τάξης του 10%, η οποία είναι και λογική αν σκεφτεί κανείς πως θα συμπιεστούν οι πωλήσεις και δεν θα χρειαστούν νέα εργοστάσια ή επεκτάσεις των υπαρχόντων, σημαίνει άλλα 10 δις στο ταμείο αντιμετώπισης του σκανδάλου, το σύνολο μέχρι στιγμής 40. Επιπλέον ποσά θα μπορούσαν να προκύψουν από τη μείωση ή και την κατάργηση των χορηγιών στο ποδόσφαιρο (η Audi π.χ. είναι χορηγός της Bayern και της Real Madrid, ενώ η Wolfsburg ανήκει εξ ολοκλήρου στη VW) και την αποχώρηση από το μηχανοκίνητο αθλητισμό (WRC, DTM κ.λπ.)
Προκειμένου να φτάσει το συνολικό ποσό τα 60 δις που προαναφέραμε θα απαιτηθεί η πώληση είτε εταιρειών που ανήκουν στον όμιλο με πρώτες υποψήφιες τις Lamborghini, Bentley, Bugatti και Ducati –οι οποίες είναι και αυτές που δεν εμπλέκονται στο σκάνδαλο- είτε ενός ολόκληρου κλάδου. Όπως αυτός των φορτηγών, μιας και ο όμιλος Volkswagen έχει στο πορτοφόλιό του τόσο τη γερμανική MAN όσο και τη σουηδική Scania, η αξία των οποίων υπολογίζεται σε περίπου 30 δις ευρώ.
Αν γίνει κάτι τέτοιο –είτε με την πώληση του κλάδου των φορτηγών είτε μεμονωμένων εταιρειών- θεωρείται σίγουρο πως οι Κινέζοι δεν θα χάσουν την ευκαιρία να τις αποκτήσουν, με ότι αυτό σημαίνει για το μέλλον.
Αυτή όμως είναι μια άλλη ιστορία, ενώ το βέβαιο είναι, όπως είπε και ο πολύ γνωστός σε εμάς τους Έλληνες κ. Wolfgang Schäuble πως «η Volkswagen δεν θα είναι ποτέ πια αυτό που ήταν».
(Πηγή: Carzine.gr)