Η αστυνομία του Facebook

Η αστυνομία του Facebook

Στο Facebook, το εύρος των δραστηριοτήτων που αστυνομεύονται είναι μεγάλο. Το τμήμα των «Χρηστών» ελέγχει όλο το περιεχόμενο που οι άλλοι χρήστες ...

Στο Facebook, το εύρος των δραστηριοτήτων που αστυνομεύονται είναι μεγάλο. Το τμήμα των «Χρηστών» ελέγχει όλο το περιεχόμενο που οι άλλοι χρήστες αναφέρουν ως ενοχλητικό, είτε πρόκειται για ναρκωτικά είτε για πορνογραφία. Επίσης διατηρεί μια εκτεταμένη μαύρη λίστα ονομάτων που απαγορεύονται να χρησιμοποιηθούν ως ονόματα χρηστών.Μια φωτογραφία ενός νεαρού ζευγαριού να φιλιέται. Ύποπτο αλλά μετά από μια σύντομη εξέταση λαμβάνει «πιστοποιητικό νομιμότητας»! Μια νέα γυναίκα με το εσώρουχο της σκεπάζει τα στήθη της με τα χέρια της. Ζουμ στην επίμαχη περιοχή για τις σχετικές λεπτομέρειες και δεν προκύπτει καμία παράβαση των σχετικών διατάξεων του νόμου της ρώγας. Ο νόμος σαφής: Αν δεν φαίνεται η θηλαία άλως τότε εγκρίνεται.



Λίγες φωτογραφίες μετά, ένας νεαρός άντρας ποζάρει με στρινγκ και φτερά αγγέλου προκαλώντας αμηχανία. Άλλο όμως η αμηχανία και άλλο η πορνογραφία. Μετά από 75 φωτογραφίες έρχεται η πρώτη παράνομη: Μια νεαρή κοπέλα καπνίζει μαριχουάνα. Λίγο μετά ένας νεαρός έφηβος πίνει αλκοόλ από δυο μπουκάλια συγχρόνως! Διαγραφή. Αυτή είναι μια τυπική μέρα στη δουλειά για το Σάιμον Αξτον, ένας από τους αστυνόμους του Facebook.



Χωρίς πιστόλι, ούτε καν γκλομπ, ο 26χρονος απόφοιτος του Στάνφορντ είναι ένας από τους εκατόν πενήντα υπαλλήλους τους διάσημου σάιτ κοινωνικής δικτύωσης που με το μάτι και το ποντίκι τους φροντίζουν να κρατούν την ιστοσελίδα στα πλαίσια του κοινωνικώς αποδεκτού. Το ίδιο το Facebook περιγράφει αυτή την ομάδα που αριθμεί το 1/8 περίπου της συνολικής δύναμης ως εσωτερική αστυνομία με την ευθύνη να ρυθμίζει –λογοκρίνει κατά πολλούς- το περιεχόμενο που κοσμεί τους λογαριασμούς, να κρατάει μακριά τους spammers και να συνεργάζεται με τις αρχές σε διάφορες υποθέσεις όπως εξαφανίσεις προσώπων.



Ο Ντέιβιντ Κέρκπάτρικ, συγγραφέας του βιβλίου “The Facebook Effect”, αναφέρεται επισταμένα στη δουλειά των αστυνόμων του Facebook. “Είναι μια περίεργη δουλειά ειδικά όταν το Facebook επιμένει να δέχεται μόνο χρήστες με το πραγματικό τους όνομα, να μη επιτρέπει πορνογραφικό περιεχόμενο και να μακροπρόθεσμο στόχο την αγορά των επαγγελματικών δικτύων όπως το linkedin. Την ίδια στιγμή, η υπερβολική λογοκρισία μπορεί να φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα και να θυμώσει τους ήδη εγγεγραμμένους χρήστες. Αν το Facebook γεμίσει με φωτογραφίες από ξέφρενα πάρτι θα εκμηδενίσει τις πιθανότητες να εκπληρώσει το στόχο του. Ποιος είναι αυτός; Να γίνει μια υπηρεσία κυριολεκτικά για κάθε άνθρωπο στον πλανήτη.



Οι κοινωνικές υπηρεσίες στο ίντερνετ προσπαθούν εδώ χρόνια να περιορίσουν τις ανεπιθύμητες δημοσιεύσεις. Από το 1993, η AOL έλεγχε τα email και τη δραστηριότητα στα chat rooms των διαφόρων κοινωνικών ομάδων. Η Craigslist έχει δεχθεί διάφορες επικρίσεις και νομικές κυρώσεις για τη δημοσίευση παράνομων αγγελιών για πορνεία. Το Νοέμβριο η ιστοσελίδα ξεκίνησε να συνεργάζεται με δικηγόρους για να μειώσει τις δημοσιεύσεις ερωτικών υπηρεσιών. Τον προηγούμενο μήνα η αστυνομία της Βοστώνης συνέλαβε ένα φοιτητή ιατρικής για το φόνο μιας γυναίκας που διαφήμιζε υπηρεσίες μασάζ. Το 2005, με την έκρηξη των του YouTube, του Flickr και του Digg, η ανάγκη για τη λογοκρισία του περιεχομένου έκανε επιτακτική την ανάγκη πρόσληψης εξειδικευμένου προσωπικού.



Στο Facebook, το εύρος των δραστηριοτήτων που αστυνομεύονται είναι μεγάλο. Το τμήμα των «Χρηστών» ελέγχει όλο το περιεχόμενο που οι άλλοι χρήστες αναφέρουν ως ενοχλητικό, είτε πρόκειται για ναρκωτικά είτε για πορνογραφία. Επίσης διατηρεί μια εκτεταμένη μαύρη λίστα ονομάτων που απαγορεύονται να χρησιμοποιηθούν ως ονόματα χρηστών. Ο έλεγχος της πραγματικής ταυτότητας των χρηστών είναι επίσης αυστηρός. Οι υπεύθυνοι δε δίστασαν να απενεργοποιήσουν το λογαριασμό της Λίντζεϊ Λόχαν όταν ανακάλυψαν ότι διατηρούσε και δεύτερο λογαριασμό με ψευδώνυμο.



Οι υπάλληλοι της ομάδας που θέτει τους κανόνες και φροντίζει να εφαρμόζονται κερδίζουν περίπου 50 χιλιάδες ευρώ το χρόνο. Δεν είναι πολλά για τα αμερικάνικα δεδομένα αλλά ο οι δικτυακοί αστυφύλακες είναι από τις πιο δημοφιλής «πρώτες» δουλειές στη Σίλικον Βάλει. Η ομάδα που φροντίζει για την προστασία της ιστοσελίδας από τους smammers και όσους προσπαθούν να υποκλέψουν τραπεζικά δεδομένα αποτελείται από πρώην χάκερς που ψάχνουν για τις τρύπες στο σύστημα. Η δουλειά αυτή είναι το ισοδύναμο του μυστικού αστυνόμου. Οι υπάλληλοι αυτοί διατηρούν λογαριασμούς, έχουν φίλους, κοινωνική δραστηριότητα και φροντίζουν να αναφέρουν αυτούς που παραβιάζουν τους κανόνες.



Επικεφαλής των επιχειρήσεων ασφαλείας είναι η Μαξ Κέλι, 39 ετών και πρώην αναλυτής ηλεκτρονικής ασφάλειας στο FBI. Η Κέλι υπολογίζει ότι η αστυνομία επικοινωνεί με το Facebook για περίπου τις μισές υποθέσεις που απασχολούν την κοινή γνώμη. Το Facebook, συνήθως, συνεργάζεται πλήρως. Αυτό που δεν ξέρουν οι χρήστες είναι ότι το Facebook δέχεται 10 με 20 αιτήματα συνδρομής στις αστυνομικές έρευνες. «Ακόμα και όταν ένας έφηβος το σκάσει από το σπίτι του δε θα αντισταθεί στον πειρασμό να ελέγξει το λογαριασμό του στο Facebook. Η ιστοσελίδα κρατάει αρχείο όλων των γεωγραφικών πληροφοριών των χρηστών και τις παρέχει στην αστυνομία για να εντοπιστεί.



Μέχρι το Facebook να κάνει το όνειρο του πραγματικότητα υπάρχουν αρκετές προκλήσεις. Σαν επιχείρηση είναι απόλυτα εξαρτημένη από τα καπρίτσια των χρηστών και οι σχέσεις μαζί τους χρειάζονται προσεκτική διαχείριση. Η ιστοσελίδα φροντίζει να ικανοποιήσει αυτές τις επιθυμίες με συνεχείς αναθεωρήσεις του σχεδιασμού. Ωστόσο, λογοκρισία χωρίς αντιδράσεις δεν υπάρχει. Τον προηγούμενο χρόνο φωτογραφίες από μητέρες που θηλάζουν τα βρέφη τους διαγράφηκαν κάτι που προκάλεσε θυελλώδεις διαμαρτυρίες. Όπως και με πολλά άλλα θέματα σε ελάχιστο χρόνο δημιουργήθηκε ένα γκρουπ με τον τίτλο «Ο θηλασμός δεν είναι προσβλητικός» και συγκέντρωσε 230 χιλιάδες χρήστες.



Από την άλλη πλευρά το Facebook είναι συνηθισμένο στην αρνητική δημοσιότητα και το γεγονός ότι οι χρήστες δεν απενεργοποιούν το λογαριασμό τους δείχνει τη δύναμη του προϊόντος. Και μπορεί να μη βγάζει χρήματα ακόμα αλλά η ο Άξτεν και η Κέλι πιστεύουν ότι σύντομα θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην κερδοφορία του μία «ρώγα» τη φορά.



Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα