Τίτλοι τέλους για τον Σκαραμαγκά
Σε οριστική συμφωνία έφθασαν οι τρεις πλευρές, Ελλάδα, Γερμανία και Αμπού Ντάμπι για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, καθώς ρυθμίστηκαν οι τεχνικοί όροι που ζητούσε το ΥΕΘΑ για να παραλάβει το υποβρύχιο Παπανικολής. Σύμβαση για κατασκευή δύο ακόμη υποβρυχίων
- 16 Σεπτεμβρίου 2010 19:31
Όλες οι πλευρές ανακοίνωσαν την οριστικοποίηση του κειμένου της σύμβασης με την οποία εκτελείται η συμφωνία που ήταν υπό διαπραγματεύσεις από τις 18 Μαρτίου ενώ η πρώτη παραγγελία για δύο υποβρύχια είναι ήδη υπογεγραμμένη. Κι αυτό γιατί έγινε τελικά εφικτή, η διόρθωση του κειμένου σε τέσσερα σημεία που αφορούσαν τεχνικές λεπτομέρειες, για το υποβρύχιο Παπανικολής, το οποίο τελικά, μετά από τις γνωστές περιπέτειες παραλβάνεται ολοκληρωτικά ανακατασκευασμένο.
Μετά την εξέλιξη αυτή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ευάγγελος Βενιζέλος, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
“Μετά από σκληρές και επίπονες διαπραγματεύσεις, που οδηγήθηκαν αρκετές φορές σε οριακό σημείο, φτάσαμε σήμερα στη μονογραφή των σχεδίων συμβάσεων από τις εκατέρωθεν ομάδες διαπραγμάτευσης.
Ο συνολικός διακανονισμός που έχει επιτευχθεί ανοίγει μία νέα σελίδα για το Πολεμικό Ναυτικό, για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και όλο τον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα”.
Ο υπουργός στην ανακοίνωσή του κάνει λόγο για γόρδιο δεσμό ο οποίος είχε δημιουργηθεί από το 2000 μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 και έθετε υπό άμεσο κίνδυνο τη μεγαλύτερη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας. Παράλληλα αναφέρθηκε και στον κίνδυνο ο οποίος ελλόχευε όλο αυτό το διαστημα για τις θέσεις εργασίας, όλο το πρόγραμμα υποβρυχίων του ΠΝ αλλά και περισσότερα από 2 δις ευρώ που είχε καταβάλει, χωρίς αντίκρισμα, το ελληνικό δημόσιο.
Ο κ. Βενιζέλος αναφέρθηκε και στο υποβρύχιο Παπανικολής.
“Το Πολεμικό Ναυτικό, με πλήρη ανεξαρτησία γνώμης, έλεγξε και πιστοποίησε από κοινού με τον αρμόδιο κρατικό γερμανικό φορέα (BWB) την τεχνική επάρκεια του υποβρυχίου “Παπανικολής”, όχι όπως αυτό ήταν το 2005-6 αλλά όπως διαμορφώθηκε το 2008 και όπως είναι σήμερα. Ο “Παπανικολής” συνιστά ένα ιδιαίτερα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού δημοσίου, το οποίο και θα αξιοποιηθεί κατά τον επωφελέστερο για το ΠΝ και τον κρατικό προϋπολογισμό τρόπο”.
Συγχρόνως έσπευσε να επισημάνει πως το υπουργείο και κατ επέκταση η κυβέρνηση δεν προβαίνει σε νέα παραγγελία, απλώς διασώζει, παλαιότερες παραγγελίες, “αντικαθιστώντας τον επιχειρησιακά και οικονομικά ασύμφορο εκσυγχρονισμό δύο παλαιών υποβρυχίων τύπου 209 με την κατασκευή δύο τελευταίας διεθνώς τεχνολογίας υποβρυχίων τύπου 214, με ελάχιστη οικονομική επιβάρυνση (που υπολογίζεται στα 175 εκατ. ευρώ) σε σχέση με το αμυντικό αλλά και αναπτυξιακό όφελος.
Ακόμη όμως και αυτή η μικρή επιβάρυνση είναι θεωρητική, αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι για τα δύο νέα υποβρύχια συμφωνούνται σταθερές, μη προσαρμοζόμενες τιμές, ενώ το κόστος του εκσυγχρονισμού του πρώτου υποβρυχίου, που ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, τείνει να προσεγγίσει τη σταθερή τιμή απόκτησης ενός νέου, πιο σύγχρονου και μεγάλου υποβρυχίου.
Ωστόσο, παρά τα ανακοινωθέντα είναι γεγονός πως υπάρχει η παραγγελία για την κατασκευή δύο νέου τύπου υποβρυχίων και όπως εικάζεται πιθανά να αποτελεί μέρος του “κλεισίματος” της συμφωνίας.
Όλα τα στοιχεία είναι στη διάθεση των κομμάτων και μετά τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ και της διυπουργικής το κυρωτικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή.
Υπενθυμίζεται πως οι γενικές διαπραγματεύσεις ενώ βρίσκονταν σε καλό δρόμο, ξαφνικά λίγες μέρες πριν, μέσα στο Σεπτέμβριο, παρουσίασαν στασιμότητα όταν η γερμανική Thyssen Krupp, η απερχόμενη εταιρία, επιδίωξε επαναδιαπραγμάτευση παρά το ότι είχε υπογραφεί προσύμφωνο. Μάλιστα, στις τρεις Σεπτεμβρίου είχαν διακοπεί οι διαπραγματεύσεις.
Γύρω στις δέκα του μήνα, υπήρξε νέα εμπλοκή με τη γερμανική πλευρά να υποστηρίζει πως η Ελλάδα επιδίωκε επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας.
Αντίθετα, το Πολεμικό Ναυτικό, σύμφωνα με τις πληροφορίες είχε παρατηρήσει υπαναχωρήσεις των Γερμανών από τα συμφωνηθέντα.