Το Hell and back

Το Hell and back
nicky_lauda_sd

Ο Νίκι Λάουντα, o άνθρωπος που ξεγέλασε τον θάνατο, συμπληρώνει 60 χρόνια ζωής (videos)

Η Formula 1 μπήκε στα ελληνικά σπίτια στα μέσα της δεκαετίας του ’70. Πρωταγωνιστής ήταν ένας τύπος που οδηγούσε ένα κατακόκκινο μονοθέσιο. Το όνομα του, Νίκι Λάουντα. Γεννήθηκε σαν σήμερα πριν από 60 χρόνια στη Βιέννη. Υπήρξε ο πιο επιτυχημένος… γερμανόφωνος οδηγός στην ιστορία της Φόρμουλας 1 και βέβαια ο πιο αποτελεσματικός οδηγός πίσω από το τιμόνι της Ferrari. Πριν εμφανιστεί βέβαια ο Μίκαελ Σουμάχερ και του αφαιρέσει τους τίτλους. Τουλάχιστον τον Νίκι τον επέλεξε ο ίδιος ο Έντσο Φεράρι.



Τότε, τη δεκαετία του 70’, ο Αντρέας Νίκολαους Λάουντα, ήταν ένας από τους διασημότερους σπόρτσμεν στον κόσμο. Αριστοκράτης, ζάμπλουτος, κυκλοφορούσε πάντα με όμορφες γυναίκες στο πλευρό του ακόμα και όταν κατακάηκε το πρόσωπο του στο χειρότερο ατύχημα (σ.σ. όχι δυστύχημα) στην ιστορία του σπορ, το 1976 στο παλιό Νίρμπουργκρινγκ.








Ο Λάουντα δημιούργησε μόδα όταν ξεκίνησε να πιλοτάρει τα δικά του μονοκινητήρια αεροπλάνα. Το μικρόβιο το κόλλησαν και οι υπόλοιποι. Απλά η αγάπη του “Eρ Λάουντα” για τα αεροπλάνα, υπήρξε μεγαλύτερο και από το πάθος του για τους αγώνες. Κι εδώ διαφέρει με τον Άιρτον Σένα.




Άφραγκος αριστοκράτης

Ο παππούς του, ο Χανς Λάουντα, λένε ότι ουσιαστικά οργάνωσε τη βαριά βιομηχανία στην Αυστρία. Δεν συνεργάστηκε με τους Ναζί και εκείνοι έκλεισαν τις επιχειρήσεις του. Το 1945 επέστρεψε στη θέση του και εξελίχθηκε στον πλουσιότερο Αυστριακό επιχειρηματία. Σε μία τέτοια ατμόσφαιρα γεννήθηκε το 1949 ο εγγονός του, Αντρέας Νίκολαους. Μόλις στα έξι του χρόνια πήρε το πρώτο μάθημα στη ζωή του όταν ρώτησε τη μητέρα του: “Πόσα λεφτά έχει ο παππούς; Με χαστούκισε και έτσι έμαθα από μικρός ότι δεν κάνει να μιλάς για τα λεφτά”.



Πότε αποφάσισε να γίνει οδηγός αγώνων; “Ο παππούς μου τρομοκρατούσε ολόκληρη την οικογένεια με την αυταρχικότητα του. Το να ασχοληθώ με αυτό το “σπορ των ηλιθίων”, όπως το χαρακτήριζε, ήταν ο μοναδικός τρόπος για να ξεφύγω αυτό”.



Το οικογενειακό όνομα του βέβαια του έδωσε τη δυνατότητα να ξεκινήσει την καριέρα του, οδηγώντας ένα Mini Cooper. Στη συνέχεια δανείστηκε χρήματα από τη γιαγιά του για να αγοράσει μία αγωνιστική Porsche 911. Πήρε δάνειο από την τράπεζα για να αγοράσει μία θέση στην ομάδα March το 1971. Δύο χρόνια αργότερα μετακόμισε στη BRM. Υπέγραψε συμβόλαιο και κατάφερε να πληρώνει τακτικά τις δόσεις του δανείου του



Ο αγώνας που άλλαξε τη ζωή του ήταν το Grand Prix του Καναδά το 1973. Οδήγησε τον αγώνα υπό βροχή και εντυπωσίασε τον Έντσο Φεράρι (σ.σ. παρακολουθούσε όλους τους αγώνες από την τηλεόραση). Τα καλά λόγια του Ελβετού οδηγού Κλέι Ρεγκατσόνι για τον Λάουντα, έκαμψαν και τις τελευταίες αμφιβολίες του ιδρυτή της Ferrari.




Η ζωή σε μία ομάδα-θρύλο



Η Ferrari έπιασε τον πρώτο αριθμό του λαχείου. Ο Έντσο διαμόρφωσε ουσιαστικά την αγωνιστική προσωπικότητα του Νίκι. Η πρώτη νίκη στην καριέρα του ήρθε στη Γιαράμα (σ.σ. Ισπανία) και ακολούθησε μία ακόμα στο Ζάντβορτ (σ.σ. Ολλανδία). Εννέα pole positions έδειξαν στον κόσμο ότι ο ταχύτερος οδηγός στον κόσμο βρίσκεται στη Ferrari, ο παγκόσμιος τίτλος ωστόσο κατέληξε στον Βραζιλιάνο Έμερσον Φιτιπάλντι (σ.σ. για δεύτερη φορά μετά το 1972).



Η ιταλική ομάδα παρουσίασε το χειμώνα τη Ferrari 312T, το μονοθέσιο που θα έδινε στον Λάουντα τον πρώτο παγκόσμιο τίτλο. Τρεις συνεχόμενες νίκες (σ.σ. Μονακό, Βέλγιο, Σουηδία) έδωσαν τον τόνο και ο Αυστριακός κατέκτησε τον τίτλο. Ο Τύπος έγραφε ότι η σεζόν του 1976 θα έμοιαζε με βόλτα στο πάρκο. Έτσι ξεκίνησε, με δύο νίκες (σ.σ. Βραζιλία, ΗΠΑ) στους δύο πρώτους αγώνες.








Και μετά ήρθε η 1η Αυγούστου και το βρεγμένο γερμανικό γκραν πρι στο παλιό Νίρμπουργκρινγκ. Στον πρώτο γύρο βγήκε εκτός πίστας όταν έχασε τον έλεγχο της Ferrari. Το κόκκινο μονοθέσιο τυλίχθηκε στις φλόγες, ο Λάουντα έχασε τις αισθήσεις του από τις αναθυμιάσεις και αν δεν ρίσκαραν τη ζωή τους τρεις άσημοι οδηγοί (σ.σ. ο Γκάι Έντουαρντς, ο Χάραλντ Έρτλ και ο Μπρετ Λάνγκερ), ο Αυστριακός θα άφηνε εκεί την τελευταία του πνοή. Μεταφέρθηκε με ελικόπτερο στο πλησιέστερο νοσοκομείο και έδωσε μάχη για να παραμείνει στη ζωή:



“Ο ιερέας μπήκε στον θάλαμο και μου έδωσε την τελευταία μου μετάληψη. Σταύρωσε τα χέρια μου και μου είπε “Αντίο φίλε μου”. Νόμιζα ότι θα πάθω καρδιακή προσβολή. Ήθελα κάποιον να με βοηθήσει να παραμείνω σε αυτή τη ζωή, όχι να με στείλει στην επόμενη. Οπότε προσπάθησα να συγκεντρωθώ στις φωνές και στη δύναμη της γυναίκας μου (σ.σ. Μαρλέν). Δεν ήθελα να πέσω αναίσθητος, γιατί φοβόμουν ότι θα πεθάνω”, έγραψε στην αυτοβιογραφία του. Στο συγκεκριμένο κεφάλαιο έδωσε τον τίτλο “Το Hell and Back” (σ.σ. επιστροφή από την Κόλαση)”.



Στις 12 Σεπτεμβρίου βρισκόταν ξανά πίσω στο τιμόνι της Ferrari και τερμάτισε τέταρτος στη Μόντσα. Εν τη απουσία του ο Τζέιμς Χαντ με τη McLaren Ford είχε καλύψει τη διαφορά. Τελικά έχασε τον τίτλο στον τελευταίο αγώνα στο Φούτζι (σ.σ. Ιαπωνία). Σταμάτησε μετά από έναν γύρο. Έβρεχε και δεν μπορούσε να ανοιγοκλείσει τα μάτια του! Το νερό έμπαινε στο κράνος του και αποφάσισε να σταματήσει πριν σπαταλήσει τη δεύτερη ευκαιρία για ζωή που του έδωσε ο Θεός.



Ο Λάουντα κατέκτησε έναν δεύτερο τίτλο με τη Ferrari το 1977. Επανέκτησε τον τίτλο του, όχι όμως και το πρόσωπο του. Τα εγκαύματα που είχε υποστεί στο Νίρμπουργκρινγκ δεν άφησαν τίποτα. “Το πρόσωπο μου ξεφλούδιζε πολύ καιρό”, έγραψε ο ίδιος. Παρά τις δεκάδες επεμβάσεις που έκανε τα επόμενα χρόνια, το πρόσωπο του δεν επανήλθε στη μορφή πριν από το ατύχημα στη Γερμανία.



Η δυσμορφία του, του δημιούργησε αρκετά ψυχολογικά προβλήματα. “Το χειρότερο πράγμα που μου έχει πει άνθρωπος το άκουσα από τα χείλη ενός δημοσιογράφου. Με ρώτησε πότε θα με εγκαταλείψει η γυναίκα μου. Αργότερα η γερμανική εφημερίδα Bild έγραψε στο πρωτοσέλιδο της “Πώς είναι να ζεις χωρίς πρόσωπο. Η διαφορά είναι ότι όπως και να είμαι, είμαι ο Λάουντα. Και παντρεύτηκα μία γυναίκα 30 χρόνια μικρότερη μου. Εγώ, ένας άνθρωπος χωρίς πρόσωπο”, τόνισε αναφερόμενος στον γάμο του το 2007 με μία πρώην αεροσυνοδό, τη Μπιργκίτ το 2008. Ισχυρίζεται δε ότι δεν χρειάζεται βιάγκρα για να ικανοποιήσει τη νεαρή σύντροφο του.




Για τα λεφτά τα κάνεις όλα

Με τον Έντσο Φεράρι δεν ξαναμίλησε ποτέ. Στο τέλος του 1977 οι δύο άνδρες τσακώθηκαν. Ο Λάουντα που είχε εκνευριστεί όταν την προηγούμενη χρονιά η ιταλική ομάδα είχε ουσιαστικά χρίσει πρώτο οδηγό τον Κάρλος Ρόιτμαν, άδραξε την ευκαιρία να ξεφύγει από το “κοτέτσι”, όπως το χαρακτήρισε της Ferrari. O Mπέρνι Έκλεστοουν και η εταιρία γαλακτοκομικών ειδών Parmalat του προσέφεραν 800.000 δολάρια.



Έτσι ο Αυστριακός μετακόμισε το 1978 στη Brabham. Παρά τα χρήματα, με εξαίρεση τη Σουηδία το 1978, δεν απόλαυσε τη σαμπάνια του νικητή. Στο Μόντρεαλ το 1979 ανακοίνωσε την αποχώρηση του από την ενεργό δράση. Νωρίτερα είχε καταφέρει να αποσπάσει δύο εκατομμύρια δολάρια από τον Έκλεστοουν για να ανανεώσει το συμβόλαιο του.




Την ημέρα που “νίκησα” τον Μπέρνι, συνειδητοποίησα ότι όλα αυτά δεν με ενδιέφεραν καθόλου. Η προοπτική να γίνω πλουσιότερος κατά δύο εκατομμύρια δολάρια δεν με συγκίνησε καθόλου“.



Ο Λάουντα περίμενε ότι θα νιώσει όπως παλιά όταν θα έμπαινε στο μονοθέσιο της Brabham με τον καινούργιο κινητήρα της Ford που θα έκανε πρεμιέρα στο Μόντρεαλ: “Πέρασα οκτώ χρόνια με τους 12κύλινδους κινητήρες της BRM, της Ferrari και της Alfa Romeo. Πάντοτε έβγαζαν μουσική όταν οδηγούσα στο όριο. Ο κινητήρας της Ford ένιωθα ότι ήταν μουγγός” και κατέληξε “Στο Ρινγκ έσωσα τη ζωή μου την πρώτη φορά. Νομίζω ότι την έσωσα για δεύτερη φορά σήμερα”.



Εγκατέλειψε το Μόντρεαλ με προορισμό τη Νέα Υόρκη για να αγοράσει ένα νέο τζετ για την αεροπορική εταιρεία, τη Lauda Air. H αεροπορική εταιρεία, στην οποία εργάστηκαν πολλοί Έλληνες, απορροφήθηκε το 1999 από την Austrian Airlines.




H επιστροφή

Η αεροπορική εταιρεία και οι δύο γιοι του, ο Λούκας και ο Ματίας απορρόφησαν τον ελεύθερο χρόνο του. Ο Ματίας ασχολήθηκε με τους αγώνες χωρίς όμως μεγάλη επιτυχία. Υπήρξε τιμέιτ του Αλέξανδρου Μαργαρίτη στη Mercedes στο πρωτάθλημα DTM, αλλά όπως συνηθίζεται δεν κατάφερε να ανταπεξέλθει στις προσδοκίες του ονόματος του.



Η McLaren και η Brabham, η πρώτη με τα χρήματα της Marlboro και η δεύτερη με εκείνα της Parmalat, προσέφεραν πολλά χρήματα σε πολλούς σπουδαίους οδηγούς που είχαν συνταξιοδοτηθεί, προκειμένου να επανέλθουν στους αγώνες.








Τρία εκατομμύρια λίρες λέγεται ότι εισέπραξε ο Λάουντα για να επιστρέψει στη Formula 1 το 1982. Η McLaren διεκδικούσε τον Ζιλ Βιλνέβ από τη Ferrari, αλλά ο Καναδός δεν ήθελε να προδώσει τον Έντσο Φεράρι. Ο Λάουντα που το είχε κάνει άλλωστε στο παρελθόν, είπε ναι στον Τέντι Μάγιερ και επέστρεψε τρία χρόνια μετά την αποχώρηση του.



Ήταν το ξεκίνημα της εποχής των τούρμπο κινητήρων και της “μάχης” για την απόκτηση των δικαιωμάτων. Κι αν οι σημερινοί οδηγοί θεωρούνται “κότες” (σ.σ. φάνηκε από το τι έγινε με τα χρήματα της Superlicense), τότε οι οδηγοί είχαν… κότσια. Ο Λάουντα ως αντιπρόεδρος της ένωσης οδηγών πρώτος “μυρίστηκε” ότι οι ομάδες επιχειρούσαν να δέσουν χειροπόδαρα τους οδηγούς και οργάνωσε απεργία στη Νότια Αφρική.



Ένας από τους ρούκις ήταν τότε ο Αλέν Προστ, αργότερα ο “καθηγητής” πήγε στη McLaren. To 1984 oι δυο τους “μονομάχησαν” για τον τίτλο με νικητή τον Λάουντα για μισό βαθμό! Την επόμενη χρονιά ο Λάουντα γνώριζε ότι δεν θα μπορούσε να γονατίσει ξανά τον Γάλλο και αποχώρησε στο τέλος του 1985, οριστικά και αμετάκλητα.



Μετά τον θάνατο του Έντσο Φεράρι (1998) ο Λούκα ντι Μοντετζέμολο τον επανέφερε στη Ferrari και του έδωσε συμβουλευτικό ρόλο. Η άφιξη πρώτα του Ζαν Τοντ και μετέπειτα της κουστωδίας του Μίκαελ Σουμάχερ στους τελευταίους μήνες του 1996, ουσιαστικά απομάκρυναν τον Λάουντα από τη Ferrari.



Τη σεζόν 2001-02 ανέλαβε καθήκοντα αγωνιστικού διευθυντή στη Jaguar Racing, ουσιαστικά όμως δεν δέθηκε με ζέση στο πρότζεκτ. Είπαμε το πάθος του ήταν πάντα τα αεροπλάνα.



Τώρα πια εξομολογείται ότι κοιμάται τα βράδια σαν πουλάκι, από τότε που οι έρευνες για το αεροπορικό δυστύχημα της Lauda Air στην Ταϊλάνδη το 1991 που στοίχισε τη ζωή σε 233 ανθρώπους, έδειξαν ότι δεν ευθύνεται η εταιρεία του.



Το μοναδικό πράγμα που θέλει να κάνει πριν κλείσει τα μάτια του είναι να αποκαταστήσει τις σχέσεις του με το νόθο γιο του, τον 27χρονο Κριστόφ. Κι επειδή είναι προνοητικός, αποκάλυψε στους αυστριακούς Times, ότι έχει ήδη ετοιμάσει την ταφόπλακα του. Γράφει τις εξής δύο λέξεις “Fly Niki”. Το όνομα της νέας αεροπορικής εταιρείας του.




Οι ατάκες του που έγραψαν ιστορία:


Συνειδητοποιείς ότι είναι εύκολο να πεθάνεις. Πρέπει να ρυθμίσεις έτσι τη ζωή σου, ώστε να αντιμετωπίσεις την πραγματικότητα“.




Ο Ζιλ Βιλνέβ υπήρξε ο μοναδικός αντίπαλος που συμπάθησα. Θαύμαζα τα πάντα πάνω του. Ήταν ο πιο τρελός διάβολος που συνάντησα ποτέ στη Formula 1“.




Δώδεκα χρόνια τώρα ο Θεός προστάτευε με το χέρι του τη Formula 1. Αυτό το σαββατοκύριακο ήρε την προστασία του” (σ.σ. στην Ίμολα το 1994 το διήμερο που έχασαν τη ζωή τους ο Ρόλαντ Ράτσενμπεργκερ και Άιρτον Σένα“.



Και το τελευταίο: ”
Το μοναδικό ενδιαφέρον που έχει ο Λιούις Χάμιλτον είναι η σύντροφος του, η μις Σέρζινγκερ“.




Το ατύχημα του Νίκι Λάουντα στο Νίρμπουργκρινκ (σ.σ. στα γερμανικά):









Η επιστροφή στα μονοθέσια το 1981:









Η συνέντευξη του στον διάσημο δημοσιογράφο, Μάρεϊ Γουόκερ:




Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα