CO2 S.O.S.
H αυτοκινητοβιομηχανία διχάζεται στο σύνθετο ζήτημα του CO2, σύμφωνα με έρευνα της JATO
- 06 Ιουλίου 2007 19:57
Από τότε που τα 130g/km έγιναν το επίσημο όριο – στόχος για το 2012, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει μπορέσει να καταλήξει σε συμφωνία για το πως θα απαντήσει στις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι περισσότεροι κατασκευαστές φαίνεται να συμφωνούν ότι το όριο θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί πριν το 2015, κυρίως λόγω του χρόνου που απαιτείται για να αναπτυχθεί η συγκεκριμένη τεχνολογία.
Οι κατασκευαστές πιστεύουν ότι ιδιαίτερα μεγάλη έμφαση δίνεται στην τεχνολογία των αυτοκινήτων για την επίλυση του προβλήματος των εκπομπών CO2 χωρίς να γίνεται λεπτομερή ανάλυση των άλλων συντελεστών του ζητήματος.
«Οι κατασκευαστές πιθανόν να επενδύσουν σε τεχνολογίες πέραν των συμβατικών μεθόδων ανάπτυξης κινητήρων. Για παράδειγμα η τεχνολογία έναρξης-σταματήματος είναι ένας αποτελεσματικός και οικονομικός τρόπος για να μειωθούν οι εκπομπές CO2 χωρίς να επιβαρυνθεί η παραγωγή των κατασκευαστών με ένα επιπλέον προϊόν,» λέει ο Nasir Shah, International Sales & Marketing Director της JATO. «
Οι κατασκευαστές έχουν κάνει σημαντικά βήματα προς τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι διαχειρίζονται γιγαντιαίες εμπορικές επιχειρήσεις που θα πρέπει να παράγουν προϊόντα που το κοινό θα θέλει να αγοράσει. Η τεχνολογία εκκίνησης-σταματήματος του αυτοκινήτου μπορεί να εφαρμοστεί σε μεγάλου κυβισμού κινητήρες και να δώσει άμεσα αποτελέσματα.»
Τα στοιχεία της JATO αποκαλύπτουν εθνικές αποκλίσεις – διαφορές
Αυτοί που αισθάνονται πιο άνετα με τις νέες Ευρωπαϊκές ρυθμίσεις είναι οι Γάλλοι και Ιταλοί κατασκευαστές που εξειδικεύονται σε μικρότερα και πιο αποδοτικά αυτοκίνητα, που προτιμούνται γενικότερα στις τοπικές τους αγορές. Αντίθετα αυτοί που έχουν εκφράσει τις εντονότερες αντιθέσεις στις νέες ρυθμίσεις είναι οι γερμανοί κατασκευαστές των οποίων τα προϊόντα είναι σαφώς λιγότερο αποτελεσματικά στις εκπομπές CO2. Οι τελευταίοι σίγουρα θα κερδίσουν αν επιτευχθεί η επιδιωκόμενη καθυστέρηση, ώστε να καταφέρουν να αναπτύξουν εναλλακτικές τεχνολογίες.
«Κοιτάζοντας στα στοιχεία μας, είναι σαφείς οι σημερινές διαφορές στις εκπομπές CO2 ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες» λέει ο κ. Shah. «
Βέβαια οι διαφορετικές οικονομικές δυνάμεις της αγοράς θα είναι ο καθοριστικός παράγοντας κάθε φορά, αλλά με την Ιταλία να παράγει κατά μέσο όρο 147g/km CO2 μέχρι στιγμής από την αρχή του χρόνου και τη Γερμανία να παράγει 171g/km, δεν είναι περίεργο που οι διάφορες χώρες αντέδρασαν διαφορετικά στις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.»
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενδέχεται να αναγκαστεί να συμβιβαστεί
Η βασική κεφαλή της Ευρωπαϊκής Αυτοκίνησης, το ACEA, πιστεύει ότι είναι ουσιαστικά αδύνατη η επίτευξη του στόχου των 130g/km μέχρι το 2012. Πηγές της αυτοκινητοβιομηχανίας προτείνουν ένα στόχο 135g/km μέχρι το 2015 και ένα τελικό στόχο των 120g/km για την επίτευξη του οποίου δεν δίνουν κάποια συγκεκριμένη χρονολογία. Γενικά δεν πιστεύουν ότι μπορεί να υλοποιηθεί ένας τέτοιος στόχος πριν το 2020. Ο ACEA επιθυμεί να πιστωθούν στην αυτοκινητοβιομηχανία όλες εκείνες οι ενέργειες που κάνει για τη μείωση των εκπομπών CO2, ενέργειες όπως η χρήση ελαστικών χαμηλής αντίστασης, συστημάτων ελέγχου πίεσης ελαστικών, οργάνων ένδειξης αλλαγής ταχύτητας και βιοκαύσιμα.
Ο κ. Shah πιστεύει ότι θα πρέπει εξίσου να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στη δουλειά που θα πρέπει να κάνουν οι ενεργειακές και πετροχημικές βιομηχανίες πάνω στη μείωση των εκπομπών CO2. Και συνεχίζει: «το θέμα δεν είναι το αυτοκίνητο στις εκθέσεις αλλά τι μπορούν να συνεισφέρουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς ώστε να μοιραστεί το βάρος της μείωσης των εκπομπών.»
«
Επίσης παρατηρούμε μια αυξανόμενη χρήση ελαφρών κραμάτων και υλικών όπως αλουμίνιο και συνθετικά υλικά στα αυτοκίνητα καθώς οι κατασκευαστές προσπαθούν να μειώσουν το βάρος. Ωστόσο, η αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να προσέξει σοβαρά το κόστος και τις περιβαλοντολογικές επιπτώσεις από την κατασκευή και ανακύκλωση των εναλλακτικών αυτών υλικών» λέει ο κ. Shah. «
Μερικά από τα αυτοκίνητα με τις μικρότερες εκπομπές καυσαερίων όπως τα υβριδικά κατατάσσονται πολύ χαμηλά τελικά όταν εξεταστούν στο συνολικό κύκλο ζωής τους. Και εδώ ακριβώς το όλο ζήτημα εμφανίζει την πολυπλοκότητα του, η οποία είναι πολύ σοβαρότερη από ότι εμφανίζει το ‘πράσινο λόμπυ’».
Το θέμα του CO2 θα παραμείνει στην ατζέντα της αυτοκινητοβιομηχανίας για πολύ καιρό ακόμα. Οι πολλοί και σύνθετοι παράγοντες που υφαίνουν τον ιστό του καθιστά μια ενοποιημένη απόφαση για βραχυπρόθεσμη πρόοδο εξαιρετικά δύσκολη, ιδιαίτερα χωρίς κάποιους συμβιβασμούς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον παρόντα στόχο.