Tο ύψος μετράει…
Τί ρόλο παίζει το ύψος που έχει ένας ενήλικας, στο αν θα τον τραυματίσει ο αερόσακος;!
- 12 Ιουνίου 2007 21:12
Μία νέα μελέτη, που βασίσθηκε σε τροχαία με περισσότερους από 67.000 οδηγούς και συνοδηγούς, έδειξε ότι οι πολύ ψηλοί και οι πολύ κοντοί είχαν αυξημένες πιθανότητες σοβαρών κακώσεων από τον αερόσακο – ιδίως όταν κάθονταν πολύ κοντά σε αυτόν.
Τα τροχαία αυτά συνέβησαν στη διάρκεια 11 ετών. Όπως έδειξε η νέα μελέτη, μολονότι οι αερόσακοι ήταν προστατευτικοί για τα άτομα με μεσαίο ύψος (από 1,57 έως 1,78 μέτρα), αύξαναν τις πιθανότητες τραυματισμού των ατόμων με ύψος κάτω από 1,50 μέτρο και πάνω από 1,87 μέτρα.
Η μελέτη
Ο δρ Κραίγκ Νιούγκαρντ, από το Πανεπιστήμιο Υγείας και Επιστήμης του Όρεγκον, στο Πόρτλαντ, παρουσίασε τα ευρήματα αυτά στο συνέδριο της Εταιρείας Ακαδημαϊκής Επείγουσας Ιατρικής, που διεξήχθη στο Σικάγο.
«Τα τελευταία 10-15 χρόνια, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τους αερόσακους», είπε ο δρ Νιούγκαρντ στο Ρόιτερς. «Οι αερόσακοι έχουν σχεδιαστεί για να είναι ένας προστατευτικός μηχανισμός των αυτοκινήτων, αλλά καθώς περνούν τα χρόνια και συλλέγουμε περισσότερα στοιχεία διαπιστώνουμε ότι ορισμένες υποομάδες του πληθυσμού κινδυνεύουν να τραυματιστούν από αυτούς, αντί να ωφελούνται».
«Αυτό είναι καλά τεκμηριωμένο στα παιδιά, ενώ υπάρχουν και κάποια στοιχεία για τους βραχύσωμους ενήλικες», πρόσθεσε. «Ωστόσο, η συσχέτιση των ενηλίκων ποτέ δεν είναι τεκμηριωθεί οριστικά».
Επιμέρους μελέτες
Ο δρ Νιούγκαρντ και οι συνεργάτες αποφάσισαν να εκπονήσουν τη νέα μελέτη για να διερευνήσουν εάν το μέγεθος του σώματος (τόσο το ύψος, όσο και το βάρος) σχετίζεται με τον κίνδυνο τραυματισμού από έναν αερόσακο στους ενήλικες που κάθονται στις μπροστινές θέσεις των οχημάτων (οδηγοί και συνοδηγοί).
Μεταξύ 52.552 οδηγών και 14.732 συνοδηγών, που ενεπλάκησαν σε τροχαία ατυχήματα στη διάρκεια των 11 ετών της μελέτης, το 2,5% των οδηγών και το 2,6% των συνοδηγών τραυματίσθηκαν σοβαρά.
«Οι μικρόσωμοι και μεγαλόσωμοι ενήλικες διέτρεχαν αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού από τον αερόσακο, αντί να ωφελούνται», είπε ο δρ Νιούγκαρντ.
Ωστόσο, το σωματικό βάρος δεν φάνηκε να αποτελεί συμβάλλοντα παράγοντα στους τραυματισμούς. Αυτό ενδεχομένως αποτελεί πολύ σημαντική παρατήρηση, διότι πολλοί «έξυπνοι» αερόσακοι χρησιμοποιούν το βάρος του σώματος για να καθορίσουν πως θα αναπτυχθούν σε περίπτωση τροχαίου.
Τι συνιστά ο δρ Νιούργκαρντ
Με βάση τα ευρήματα της νέας μελέτης, ο δρ Νιούργκαρντ συνιστά στους συνοδηγούς, οι οποίοι συμβαίνει να είναι πολύ ψηλοί ή πολύ κοντοί, να κάθονται καλύτερα στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου, τα οποία ούτως ή άλλως θεωρούνται ασφαλέστερη θέση έναντι των μπροστινών.
Οι επιλογές για τους οδηγούς, είναι λιγότερες. «Για όσους είναι πολύ κοντοί ή πολύ ψηλοί, η σύσταση είναι να προσπαθούν να κάθονται όσο το δυνατόν πιο μακριά από τον αερόσακο – τουλάχιστον 30 εκατοστά», είπε ο δρ Νιούργκαρντ.
«Ωστόσο, αυτό που πιθανώς πρέπει να γίνει στο μέλλον είναι να αποκτήσουν τη δυνατότητα όσοι έχουν τέτοιο ύψος να διαθέτουν έναν διακόπτη ενεργοποίησης και απενεργοποίησης για τον αερόσακό τους».
ΠΗΓΗ: Reuters