Από τη Δήμητρα Γαλάνη έως τον Μίλτο Πασχαλίδη: 20 απροσδόκητοι καλλιτέχνες στέκονται αντιμέτωποι με μία “Βελανιδιά”
Από τη Δήμητρα Γαλάνη, την Ελένη Κοκκίδου και την Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη έως τον Μίλτο Πασχαλίδη και τον Γιάννη Στάνκογλου. 20 ετερόκλητοι καλλιτέχνες συμμετέχουν σε ένα απροσδόκητο θεατρικό πείραμα στο BIOS έχοντας στο επίκεντρο μία Βελανιδιά.
- 27 Ιανουαρίου 2023 14:45
Ο σκηνοθέτης Ανδρέας Ανδρέου επιστρέφει στη σκηνή του Bios, σκηνοθετώντας μία απροσδόκητη ιστορία εξαπάτησης, απώλειας και συμφιλίωσης, δοσμένη με χιούμορ, τρέλα και ευαισθησία. Ο λόγος για τη “Βελανιδιά” τους βραβευμένου συγγραφέα και ηθοποιού Tim Crouch, ένα έργο που έχει παιχτεί σε πάνω από είκοσι χώρες με τη συμμετοχή καλλιτεχνών, όπως οι Frances McDormand, Katherine Hunter, Tim Blake Nelson, Laurie Anderson, Alanis Morissette και πολλοί άλλοι.
Κάθε βράδυ και διαφορετικός καλεσμένος ανεβαίνει στη σκηνή χωρίς πρόβα, χωρίς να έχει διαβάσει το κείμενο και χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα τι πρόκειται να ακολουθήσει. Συναντιέται επιτόπου με τη Μαρίνα Αργυρίδου και μαζί πρωταγωνιστούν σε μια τολμηρή θεατρική πρόκληση, όπου τα όρια της πραγματικότητας συνεχώς μεταβάλλονται.
Για την ελληνική παράσταση, συμπράττει ένα απροσδόκητο μίγμα εκλεκτών καλεσμένων, μεταξύ των οποίων ηθοποιοί, μουσικοί, ένας δεξιοτέχνης του μπουζουκιού και ένας ινδολόγος. Από τη Δήμητρα Γαλάνη, την Ελένη Κοκκίδου και την Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη έως τον Μίλτο Πασχαλίδη και τον Γιάννη Στάνκογλου.
Ο Άντυ χάνει την κόρη του σε τροχαίο ατύχημα. Από τότε, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Η ζωή του μοιάζει με θεατρικό έργο, στο οποίο πρέπει να συνεχίσει να παίζει χωρίς να ξέρει τα λόγια. Εκείνη που οδηγούσε το αυτοκίνητο είναι επαγγελματίας Υπνωτίστρια. Από το ατύχημα και μετά, έχει χάσει το ταλέντο της. Οι παραστάσεις της είναι για κλάματα. Οι δυο τους έρχονται αντιμέτωποι, όταν ο Άντυ σηκώνεται ως εθελοντής στο σόου της. Και αυτή τη φορά, στ’ αλήθεια δεν ξέρει τα λόγια…
“Ο Tim Crouch είναι ένας ολιστικός θεατρικός δημιουργός (ηθοποιός, συγγραφέας, σκηνοθέτης). Οι σκηνικές προκλήσεις που δημιουργεί φέρνουν τους ηθοποιούς και τους θεατές αντιμέτωπους με τα όρια της θεατρικότητας. Τα έργα του περιστρέφονται γύρω από αυτό που δεν φαίνεται, παίζουν με εκείνο που δεν αποκαλύπτεται. Η ίδια η πραγματικότητα τίθεται διαρκώς υπό αμφισβήτηση και το κρυμμένο κομμάτι της δραματουργίας αναδεικνύει τις εξαιρετικές δυνατότητες της σκηνής. Αυτά τα χαρακτηριστικά, που συναντά κανείς σε κείμενα του Tim Crouch όπως «Ο συγγραφέας», «Το χέρι μου» και, φυσικά, «Η βελανιδιά» με γοήτευσαν από την πρώτη στιγμή. Τόσο λόγω της φόρμας τους όσο και των πολύ τολμηρών θεμάτων τα οποία θίγουν” αναφέρει ο Ανδρέας Ανδρέουυ στο NEWS 24/7.
Kαι συνεχίζει λέγοντας: “«Η Βελανιδιά» πραγματοποιεί τον χειρότερο εφιάλτη του ηθοποιού. Κάθε βράδυ και διαφορετικός καλεσμένος ανεβαίνει στη σκηνή χωρίς πρόβα, χωρίς να έχει διαβάσει το κείμενο και χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα τι πρόκειται να ακολουθήσει. Συναντιέται επιτόπου με τη Μαρίνα Αργυρίδου (την Υπνωτίστρια) και μαζί πρωταγωνιστούν σε μια θεατρική πρόκληση. Το εύρημα αυτό στηρίζει καίρια τη μυθοπλασία του έργου, που κινείται γύρω από τα θέματα της απώλειας, της άρνησης και, εν τέλει, της συμφιλίωσης”.
Ποια είναι αυτή η Βελανιδιά; Τι συμβολίζει το δέντρο αυτό;
Η βελανιδιά αυτή ήταν κάποτε άνθρωπος. Ή μάλλον είναι ακόμα. Ο Άντυ απλώς άλλαξε τη φυσική σύσταση της κόρης του σε εκείνη μιας βελανιδιάς. Πώς έγινε αυτό; Δεν γνωρίζει ούτε εκείνος.
Ποιος ο ρόλος της Υπνωτίστριας;
Η επί σκηνής συνάντηση των δύο αυτών προσώπων έχει ως σημείο εκκίνησης ένα τροχαίο ατύχημα. Η Υπνωτίστρια χτύπησε με το αυτοκίνητό της την κόρη του Άντυ. Το συμβάν αυτό την έχει συνταράξει τόσο, που έχει αρχίσει να χάνει το αλλοτινό ταλέντο της. Ανεβαίνει στη σκηνή για μια τελευταία παράσταση και, φυσικά, όλα τής πάνε στραβά. Από την άλλη, ο Άντυ (ο ρόλος του καλεσμένου) περνά μια ιδιότυπη άρνηση. Αδυνατεί να συμφιλιωθεί με την απώλεια της κόρης του. Ανεβαίνει ως εθελοντής στην παράσταση της Υπνωτίστριας για να ζητήσει βοήθεια. Και τότε αναγκάζονται και οι δύο να κάνουν την υπέρβαση. Η Υπνωτίστρια είναι το πρόσωπο που μεταφέρει τη σκηνική δράση από τον ένα χρόνο στον άλλο, από την περιοχή της μνήμης στο εδώ και τώρα. Αυτό δεν γίνεται πάντα ομαλά, έχει συνέπειες. Όμως δεν της μένει άλλη επιλογή από το να συνεχίσει.
Χρειαζόμαστε άραγε σήμερα υπνωτισμό; Ποιες αλήθειες αποκαλύπτονται σε αυτόν;
Ο υπνωτισμός δε διαχωρίζεται από τη δυνατότητα της αυθυποβολής. Για τον Tim Crouch το θέατρο αποτελεί έναν τόπο αυθυποβολής, όπου ηθοποιοί και θεατές εμπλέκονται σε μια άτυπη συμφωνία να απαλλαγούν από το βάρος της κυριολεξίας του υπόλοιπου βίου τους. Αυτό δεν είναι άλλωστε και το ζητούμενο της τέχνης;
Πώς επιλέχθηκαν οι καλεσμένοι και τι ζητείται από αυτούς;
Απευθυνόμενος στους καλεσμένους, ο συγγραφέας γράφει: «Το μόνο που ζητώ είναι να μην έχετε δει ή διαβάσει το έργο, να είστε πρόθυμοι να παίξετε πρίμα βίστα και να αφήσετε το έργο να ενσαρκωθεί μέσα από σας. Δεν υπάρχει καμία πίεση ως προς το να είστε “τέλειοι”· δεν υπάρχει λάθος. Δεν χρειάζεται προετοιμασία ούτε κοστούμι ούτε λόγια που να πρέπει να μάθετε». Επιλέξαμε τους καλεσμένους με τρόπο που να αναδεικνύει την ετερογένειά τους. Πρόκειται για πρόσωπα της σκηνής από διαφορετικές γενιές και με διαφορετικές ιδιότητες. Μας ενθουσιάζει το μίγμα που έχει προκύψει και ανυπομονούμε να δούμε πώς θα ανταποκριθεί ο καθένας. Να τονίσω, βέβαια, ότι οι καλεσμένοι μας δεν αντιμετωπίζονται ως πειραματόζωα. Μεγάλο μέρος της δουλειάς μας αφορά στην επίτευξη μιας συνεχούς αίσθησης στήριξης και επιτυχίας, ώστε να απελευθερωθεί ο δημιουργικός τους εαυτός. Τους ευχαριστούμε και τους περιμένουμε.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
- Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Ανδρέας Γ. Ανδρέου
- Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Στρούλια
- Μουσική: Κώστας Μπουντούρης
- Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
- Παίζουν: Μαρίνα Αργυρίδου και οι καλεσμένοι Δήμητρα Γαλάνη, Δημήτρης Δρόσος, Λεωνίδας Κακούρης, Μανώλης Καραντίνης, Σοφία Κόκκαλη, Ελένη Κοκκίδου, Αθηνά Μαξίμου, Άννα Μάσχα, Μιχάλης Μητρούσης, Γιάννης Νιάρρος, Μίλτος Πασχαλίδης, Γιάννης Στάνκογλου, Αλέξανδρος Σφακιανάκης, Έλενα Τοπαλίδου, Τάνια Τσανακλίδου, Ιώβη Φραγκάτου, Μάρθα Φριντζήλα, Στρατής Χατζησταματίου, Νίκος Χατζόπουλος, Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Από 30 Ιανουαρίου στο Bios.Main/Δευτέρα-Τρίτη στις 21.00/Διάρκεια: Τιμές εισιτηρίων: 15€ (κανονικό), 12€ (μειωμένο)/Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις