Γεωργιάδης: “Το καλάθι του νοικοκυριού πιέζει για ανταγωνιστικότερες τιμές”

Γεωργιάδης: “Το καλάθι του νοικοκυριού πιέζει για ανταγωνιστικότερες τιμές”
Άδωνις Γεωργιάδης Eurokinissi

Έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταδεικνύει πως το ελληνικό «καλάθι» βασικών ειδών είναι φθηνότερο σε σχέση με τέσσερις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές. Ο ρόλος του ΦΠΑ αλλά και οι παράμετροι σύγκρισης πραγματικών τιμών.

Χαμηλότερα σε σχέση με άλλες πέντε βασικές ευρωπαϊκές αγορές κινούνται οι τιμές σε 41 προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού», σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ την οποία παρουσίασε στο υπουργείο Ανάπτυξης ο Γεν. Διευθυντής του Ινστιτούτου κ. Λ. Κιοσσές παρουσία του υπ. Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδη.

Ο ΥΠΑΝ μάλιστα υποστήριξε πως «το καλάθι του νοικοκυριού οδηγεί σε περαιτέρω ανταγωνιστικές τιμές» και δεν είναι πραγματικότητα ότι είμαστε η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη.

Παραδέχθηκε ωστόσο ότι το ύψος του ΦΠΑ στα τρόφιμα (13%) είναι υψηλός και άρα επιβαρύνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς στην Ελλάδα, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι «ένας τέτοιος φόρος πολύ δύσκολα μειώνεται δημοσιονομικά και στην φάση που είμαστε ενθαρρύνονται τα στοχευμένα μέτρα». Κατά τον υπουργό, η κάρτα αγορών που αναμένεται να λειτουργήσει άμεσα αποτελεί ένα στοχευμένο μέτρο υποστήριξης των καταναλωτών.

Σε ότι αφορά την έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), αυτή παρουσιάζει τα αποτελέσματα οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών (που βασίζονται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ) σε τυπικό καλάθι προϊόντων του νοικοκυριού του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σούπερ μάρκετ) στην Ελλάδα τον Νοέμβριο-Δεκέμβριο 2022 με τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία. Η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.

Για την παρούσα ανάλυση συγκρίθηκαν οι τιμές σε συνολικά 41 κατηγορίες προϊόντων:

  • 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στη συγκεκριμένη επαναλαμβανόμενη έρευνα από το 2012 έως σήμερα.
  • 21 επιπλέον υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Νοέμβριο 2022.

Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα σημαντικό δείγμα πάνω από 5.000 τιμών προϊόντων και 30 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στις έξι χώρες συνολικά για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές, με δειγματοληψίες από έγκυρα site σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και από αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Τα στοιχεία περιλαμβάνουν τόσο τιμές προϊόντων σε προσφορά όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε κάθε χώρα.

Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι τρεις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα: 15% η Γαλλία, 8% το Ηνωμένο Βασίλειο, 5% η Ιταλία, ενώ οι άλλες δύο χώρες έχουν περίπου ίσο καλάθι με την Ελλάδα, 1% ακριβότερο η Πορτογαλία και 1% φθηνότερο η Ισπανία.

Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρεθεί ο αναλογούν ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές οι πραγματικές τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι και οι έξι χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα: η Γαλλία κατά 23%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 17%, η Ιταλία κατά 13%, η Ισπανία κατά 6% και η Πορτογαλία κατά 4%.

Αυτό είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα, αυτός ο ΦΠΑ είναι 13%. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%. Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης (π.χ. καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.

Σημειώνεται ότι πέρα από τον ΦΠΑ, παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

  • Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
  • Το κόστος ενέργειας και μεταφορών
  • Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κ.λπ.)
  • Το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
  • Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
  • Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
  • Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
  • Οι καταναλωτικές συνήθειες και η αγοραστική δυνατότητα σε κάθε χώρα
  • Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα

Σε κάθε περίπτωση η έρευνα αφορά σε σύγκριση μεγάλου εύρους κωδικών αλλά επί της ουσίας στηρίζεται σε πολύ βασικές κατηγορίες προϊόντων (στην πλειονότητα τους ιδιωτικής ετικέτας), και δεν καλύπτει μεγάλο εύρος προϊόντων που τελικώς συνθέτουν ένα ρεαλιστικό καλάθι του νοικοκυριού.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα