Τα στρατιωτικά αεροπορικά δυστυχήματα που συγκλόνισαν την Ελλάδα μετά το 2000

Τα στρατιωτικά αεροπορικά δυστυχήματα που συγκλόνισαν την Ελλάδα μετά το 2000
Μαχητικό αεροσκάφος (φωτογραφία αρχείου) Menelaos Myrillas / SOOC

Η συντριβή αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας φέρνει ξανά στο προσκήνιο το θέμα των δυστυχημάτων στους αιθέρες που έχουν βυθίσει στο πένθος τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Μνήμες από αεροπορικά δυστυχήματα που συγκλόνισαν το πανελλήνιο ξύπνησε το πρωί της Δευτέρας (30/01/23), η τραγωδία που έλαβε χώρα νότια της Ανδραβίδας, όπου κατέπεσε ένα μαχητικό αεροπλάνο F-4 της Πολεμικής Αεροπορίας.

Οι δύο χειριστές του αεροσκάφους, για τον εντοπισμό των οποίων στήθηκε εξ’ αρχής μεγάλη επιχείρηση, ενημέρωσαν πως θα κάνουν χρήση του συστήματος αυτόματης εγκατάλειψης, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες που πάντως δεν επιβεβαιώνονται από επίσημα χείλη, φαίνεται πως δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το αεροσκάφος που κατέπεσε στη θάλασσα.

Μέχρι στιγμής, μαζί με τα συντρίμμια του μαχητικού στον Κυπαρισσιακό Κόλπο έχει εντοπιστεί και η σορός ενός πιλότου, με την αγωνία για την τύχη του δεύτερου να χτυπά ”κόκκινο».

Οι απώλειες σε ανθρώπινο δυναμικό και μαχητικά

Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, η Αεροπορία Στρατού και η Αεροπορία Ναυτικού έχουν απωλέσει πάνω από 100 αεροσκάφη και ελικόπτερα από το 1990.

Από αυτά, τα δύο έπεσαν κατά τη διάρκεια αναχαίτισης τουρκικών αεροσκαφών, ενώ αντιθέτως τα υπόλοιπα αποδίδονται σε ανθρώπινο λάθος ή αστοχία υλικού (μηχανική βλάβη), συμπεριλαμβανομένης της συντριβής ελικοπτέρου στα Ίμια, τον Ιανουάριο του 1996.

Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογιστούν οι άσχημες καιρικές συνθήκες οι οποίες, κατά περιπτώσεις, έχουν αποβεί μοιραίες, κοστίζοντας τη ζωή σε ιπταμένους.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Στρατού, η Πολεμική Αεροπορία έχει απωλέσει από το 2000 και μετά 43 αεροσκάφη -αν συνυπολογιστεί και το σημερινό- με τους νεκρούς να ανέρχονται σε 28.

Το ίδιο διάστημα, η Αεροπορία Στρατού μετρά 8 απώλειες σε αεροσκάφη και 26 νεκρούς, ενώ μικρότερος συγκριτικά είναι ο τραγικός απολογισμός της Αεροπορίας Ναυτικού, με 3 νεκρούς και μία απώλεια αεροσκάφους.

Αναλυτικούς πίνακες μπορείτε να βρείτε εδώ

14 Οκτωβρίου 2004: Αεροπορική τραγωδία στο Πήλιο

Δύο μαχητικά αεροσκάφη F-16D της 330 Μοίρας (s/n 146 -147) απογειώνονται στις 14:07 από την 111 Πτέρυγα Μάχης της Νέας Αγχιάλου για εκπαιδευτική πτήση στο Αιγαίο. Στην περιοχή του Πηλίου συνάντησαν συνθήκες χαμηλής νεφώσεως. Στις 14:59 χάθηκαν από την εικόνα των ραντάρ του περιοχής. Τα δύο μαχητικά κατέπεσαν και συνετρίβησαν στο όρος Πήλιο στις 15:15.

Στο σημείο έσπευσαν επίγεια τμήματα, ενώ στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης συμμετείχαν ελικόπτερα A-205, Super Puma, ένα μεταγωγικό αεροσκάφος C-130 και πεζοπόρα τμήματα. Οι έρευνες για τον εντοπισμό των αεροσκαφών συνεχίστηκαν όλη τη νύχτα, μόνο όμως από πεζοπόρα τμήματα, καθώς οι από αέρος έρευνες σταμάτησαν λόγω της πυκνής νέφωσης και της ομίχλης που επικρατεί στην περιοχή.

Την επόμενη μέρα εντοπίστηκαν από ελικόπτερο τα συντρίμμια των δύο αεροσκαφών σε μικρή απόσταση το ένα από το άλλο, δύο χιλιόμετρα βορειοανατολικώς του Αγίου Ταξιάρχη.

Από τα συντρίμμια ανασύρθηκαν νεκροί οι χειριστές και εκπαιδευόμενοι που επέβαιναν στα αεροσκάφη.

14 Απριλίου 2006: Αεροπορική τραγωδία κοντά στο Γαλαξίδι

Ο σμηναγός Παντελής Γκέλης Πανελλήνιος Σύλλογος Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων (ΠΑ.Σ.ΟΙ.Π.Α.)


Μια από τις πλέον μελανές σελίδες στην Ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας γράφεται με τον αδόκητο χαμό του εμπειρότατου σμηναγού Παντελή Γκέλη. Το μαχητικό Mirage 2000EG που χειριζόταν καταπέφτει στο Πτώον Όρος κοντά στο Γαλαξίδι και ο ίδιος χάνει τη ζωή του.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Πολεμική Αεροπορία, ο σμηναγός Γκέλης Παντελεήμων είχε 1186,2 γενικό σύνολο ωρών πτήσης, εκ των οποίων οι 939,4 στα Μ-2000.

Στις 15 Απριλίου 2006 σε απόκρημνη περιοχή του Πτώου Όρους, βόρεια της λίμνης Παραλίμνης και σε υψόμετρο 1.000 ποδιών, εντοπίζονται τα συντρίμμια του μαχητικού αεροσκάφους.

26 Αυγούστου 2010: Σύγκρουση δύο αεροσκαφών F-16

Την 26η Αυγούστου 2010 συγκρούστηκαν στον αέρα δύο μαχητικά αεροσκάφη τύπου F-16, 1 μονοθέσιο F-16 C και 1 διθέσιο F-16 D, που συμμετείχαν σε εκπαιδευτική άσκηση στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης, δυτικά της νήσου Χρυσή.

Στο αεροπορικό δυστύχημα έχασε ακαριαία τη ζωή του ο πιλότος του μονοθέσιου F-16, Σγος (Ι) Αναστάσιος Μπαλατσούκας.

Ο Σγος (Ι) Ιωσήφ Αναστασάκης που επέβαινε στο διθέσιο F-16, τραυματίστηκε, νοσηλεύτηκε σε κρίσιμη κατάσταση στο νοσοκομείο Ηρακλείου Κρήτης και έχασε τη ζωή του 3 ημέρες μετά, στις 29 Αυγούστου 2010.

Ο δεύτερος πιλότος του διθέσιου F-16, Ανθσγος (Ι) Παύλος Βοτζάκης, με σύνολο ωρών πτήσεως 431 εκ των οποίων οι 119 ώρες σε F-16, μεταφέρθηκε για προληπτικούς λόγους, στο 251 ΓΝΑ στην Αθήνα.

12 Απριλίου 2018: Η τραγωδία με το Mirage 2000-5 στη Σκύρο

Στις 12 Απριλίου του 2018, ο σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος έχασε τη ζωή του, επιστρέφοντας από αερομαχία με τους Τούρκους.

Μία κάσκα, ένα κιτ επιβίωσης και μια μικρή σωστική λέμβος ήταν αυτά που βρήκαν οι διασώστες ανάμεσα στα συντρίμμια του Mirage 2000-5. Ήταν το μαχητικό αεροσκάφος το οποίο κυβερνούσε ο σμηναγός που υπηρετούσε στην 331 Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας.

Το μαχητικό αεροσκάφος ήταν ένα από τα 25 καινούρια που είχε προμηθευτεί η Πολεμική Αεροπορία και είχε σταθμεύσει στην Τανάγρα και μετέπειτα στη Σκύρο ως ένα από τα αεροσκάφη επιφυλακής. Είχε καταγράψει, δε, μόλις 800 ώρες πτήσης.

Ο Γιώργος Μπαλταδώρος, που είχε 940 ώρες πτήσης, είχε φύγει για αποστολή αναχαίτισης τουρκικών αεροσκαφών και επιστρέφοντας συνέβη το μοιραίο.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα