Όταν η Ελένη του Ρίτσου συνάντησε τον Επιτάφιο του Περικλή

Όταν η Ελένη του Ρίτσου συνάντησε τον Επιτάφιο του Περικλή

Ο Δήμος Αβδελιώδης μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή το ανέβασμα δύο σπουδαίων κειμένων στο θέατρο Μουσούρη.

Η «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου συναντά τον «Επιτάφιο του Περικλή» του Θουκυδίδη και παρουσιάζονται σε ενιαία παράσταση, σε σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη, στο Θέατρο Μουσούρη, από τις 3 Μαΐου και για 5 μόνο παραστάσεις.

Ο Ρίτσος με το έργο του «Ελένη» το 1970 και ο Περικλής το 430 π.Χ. διατυπώνουν καθένας με τον δικό του τρόπο τα πιο σοβαρά ζητήματα που απασχολούν ασταμάτητα τους ανθρώπους. Και επειδή διανύουμε μια περίοδο που επιβαρυνόμαστε εκτός από τα δικά μας βάρη και με κάθε είδους αισθητική βία, έχουμε μεγάλη ανάγκη να ακούσουμε τον λόγο των δύο μεγάλων αυτών διανοητών μέσα από τον αποκαλυπτικό χαρακτήρα της θεατρικής τέχνης, σαν μια ακουστική και οπτική απόλαυση που θα μας φορτίσει με θετική ενέργεια και διαυγή σκέψη” αναφέρει στο NEWS 24/7 ο διακεκριμένος σκηνοθέτης που επιστρέφει στη διδασκαλία και τη σκηνοθεσία αυτών των σημαντικών κειμένων, δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να παρακολουθήσει μαζί τις δύο παραστάσεις που διακρίθηκαν και βραβεύτηκαν κατά τα προηγούμενα ανεβάσματά τους.

Ο Δήμος Αβδελιώδης

Πώς επικοινωνεί ο Γιάννης Ρίτσος με τον Περικλή;
Ο Περικλής εκφωνώντας λόγο κατά την κηδεία των πρώτων νεκρών του Πελοποννησιακού πολέμου λέει στους Αθηναίους, ότι “δεν αρκεστήκαμε στο ελευθέριο πνεύμα της Δημοκρατίας και τους θεσμούς που καθιερώσαμε, αλλά καταφέραμε το πιο σημαντικό. Να κάνουμε πράξη και να ζούμε την ευχαρίστηση της συνύπαρξής μας την κάθε στιγμή, μέσα από θαυμαστά έργα [Παρθενώνας, Θέατρο] και εορτές που μας ενώνουν και μας θωρακίζουν με τις κοινές μας αξίες. Γι αυτό έχουμε ευψυχία, δηλαδή το θάρρος και την ετοιμότητα να υπερασπίσουμε αυτόν τον τρόπο που μάθαμε να ζούμε γιατί είναι ο καλύτερος από οποιονδήποτε άλλο από αυτούς που γνωρίζουμε”.

Ο Ρίτσος, βαθύς γνώστης του ουμανιστικού πνεύματος του Περικλή, αναρωτιέται, πώς αυτό το ανώτατο μήνυμα του πολιτισμού της πολιτικής δεν έγινε ακόμη πράξη και πώς οι σύγχρονοι Τρώες και Αχαιοί ανά την υφήλιο συνεχίζουν έναν ανερμάτιστο ανταγωνισμό που σκοτώνει τις προσδοκίες για έναν καλύτερο κόσμο.

Πόσο πολιτικά είναι τα έργα αυτά και τι μας λένε για το σήμερα;
Τα κείμενα αυτά υπάρχουν στη θέση που τους ανήκει και είναι αναντικατάστατοι κιβωτοί σοφίας και πηγές φόρτισης, γι αυτό είναι σοβαρή παράλειψη να αγνοούμε πραγματικό τους νόημα, γιατί είναι σαν να μην υπήρξαν ποτέ. Ενώ συμβολίζουν αντίστοιχα, τη συνόψιση της ποίησης του Πολιτικού λόγου και τη συνόψιση του πολιτικού λόγου της Ποίησης. Αποτελούν από μόνα τους, αλλά και συνδυαστικά, μια πνευματική πυξίδα που μαγνητίζει κυριολεκτικά τη σκέψη μας, προκαλώντας μας διαύγεια για να εξακολουθούμε να συμμετέχουμε συνειδητά σαν πρωταγωνιστές στην εξέλιξη της ανθρώπινης περιπέτειας και όχι σαν ανυποψίαστοι θεατές.

Γιατί επιλέξατε ως ερμηνεύτριες δύο γυναίκες;
Αρχικά γιατί εκφράζουν την ποιητική και την πολιτική σκέψη που είναι θηλυκού γένους, αλλά και πέρα από αυτό για μένα δεν έχει τόση σημασία στα λογοτεχνικά κείμενα το γένος του ηθοποιού που θα τα ερμηνεύσει, όσο η καλή συνεργασία και η αφοσίωση στην αποστολή του θεάτρου επειδή διαμορφώνει συνειδήσεις. Η Βερόνικα Αργέντζη και η Ιωάννα Σπανού είναι αρκετά χρόνια μαζί μου και αποδίδουν τελετουργικά τα δυο κείμενα, αποκαλύπτοντας υποδειγματικά τις εικόνες, τις ιδέες και κυρίως το πραγματικό νόημα των δύο έργων.

Ποια άλλα κείμενα σας ιντριγκάρουν να ασχοληθείτε μαζί τους;
Τα λογοτεχνικά κείμενα και τα θεατρικά έργα που μπορούν να μας εμπνεύσουν τον ενθουσιασμό. Έχω αρκετά τέτοια έργα στο ρεπερτόριό μου που παίζονται για χρόνια χωρίς να έχουν καθόλου ξεπεραστεί, ενδεικτικά «Η Αναπαράσταση της Δίκης του Σωκράτη» Πλάτωνα, «Το όνειρο στο κύμα – Έρως Ήρως» Παπαδιαμάντη, «Το μόνον της ζωής του Ταξείδιον» Βιζυηνού, «Η Γυναίκα της Ζάκυθος» Σολωμού». Επιδιώκω εδώ και χρόνια να κάνω την Ιλιάδα στην αρχαία ομηρική γλώσσα και θα επιμείνω έως ότου ενδιαφερθεί κάποιος θεσμός πολιτισμού να αναδείξει την μήτρα της ελληνικής γλώσσας.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

«ΕΛΕΝΗ» Γιάννη Ρίτσου

  • Διδασκαλία ερμηνείας, Σκηνική όψη, Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
  • Φωνή Αφηγητή: Δήμος Αβδελιώδης
  • Ένδυμα, Μακέτες: Αριστείδης Πατσόγλου
  • Graphic Design: Γιάννης Σταματόπουλος
  • Οργάνωση Παραγωγής: Στεφανία Βλάχου
  • Ερμηνεία: Βερόνικα Αργέντζη

Θουκυδίδη «ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΠΕΡΙΚΛΗ»

  • Σε μετάφραση Ελευθέριου Βενιζέλου
  • Διδασκαλία Ερμηνείας/Σκηνική όψη,Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
  • Graphic Design: Γιάννης Σταματόπουλος
  • Οργάνωση Παραγωγής: Στεφανία Βλάχου
  • Ερμηνεία: Ηωάννα Σπανού (Το χορικό από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή τραγουδά η Ηωάννα Σπανού σε δική της απόδοση.)
  • Τα αγάλματα της φωτογράφησης είναι από τις δημιουργίες του γλύπτη Αριστείδη Πατσόγλου.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΥΣΟΥΡΗ : πλατεία Καρύτση
  • Ημερομηνίες παραστάσεων: 3, 4, 5, 6, 7 Μαΐου
  • Ώρα έναρξης: Τετάρτη-Σάββατο 21:00, Κυριακή 20:00
  • Διάρκεια: 90′

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα