Ξενοδόχοι Θεσσαλονίκης: “Σε ανοδική πορεία ο τουρισμός αλλά με τον αυτόματο πιλότο”

Ξενοδόχοι Θεσσαλονίκης: “Σε ανοδική πορεία ο τουρισμός αλλά με τον αυτόματο πιλότο”
Θεσσαλονίκη Getty Images/iStockphoto

Τι δείχνουν τα στοιχεία της σχετικής έρευνας της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης. Μείωση της βαθμολογίας, αλλά οι τουρίστες θέλουν να επιστρέψουν. Παράπονα για τις υποδομές.

Τη χαμηλότερη βαθμολογία των τελευταίων ετών έδωσαν στον προορισμό Θεσσαλονίκη οι επισκέπτες της πόλης, που όμως στη συντριπτική πλειοψηφία τους και σε ποσοστό 97% θα πρότειναν τον προορισμό και σε άλλους, ενώ το 95% δήλωσαν ότι επιθυμούν να την επισκεφθούν ξανά.

Η έρευνα για την ικανοποίηση τουριστών και απόδοσης ξενοδοχείων που πραγματοποίησε η εταιρείας GBR Consulting για το 2022 και για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, αποκάλυψε ότι η πόλη εξακολουθεί να είναι ένας προορισμός που παραμένει σε υψηλά επίπεδα στις επιλογές των τουριστών, καθώς όσοι την επισκέπτονται επιθυμούν όχι μόνο να το επαναλάβουν άλλα και να τη συστήσουν σε άλλους, συγγενείς και φίλους.

Η συνολική βαθμολογία που έδωσαν οι τουρίστες στην πόλη, ήταν 7,9 από το 8,1 που βρέθηκε το 2019. Τις υψηλότερες βαθμολογίες απέσπασαν η διασκέδαση και η αναψυχή, η συμπεριφορά των κατοίκων και τα μουσεία και οι πολιτιστικοί χώροι. Στον αντίποδα, χαμηλά αξιολογήθηκαν οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια, η δημόσια καθαριότητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης δήλωσαν ικανοποιημένοι με τις εγκαταστάσεις και τη σχέση τιμής – ποιότητας των ξενοδοχείων, των εστιατορίων, των μπαρ/καφέ και των καταστημάτων.

Kάτω από το ’19 ο τουρισμός το 4μηνο του ‘23

Τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου της φετινής χρονιάς για τη Θεσσαλονίκη, ναι μεν είναι ενθαρρυντικά αλλά υπάρχει ακόμη πολλή μεγάλη διαφορά σε σύγκριση με τα αντίστοιχα στοιχεία της Αθήνας.

Πιο αναλυτικά, η πληρότητα στα ξενοδοχεία είναι μειωμένη κατά 4% σε σύγκριση με 2019, ενώ η μέση τιμή δωματίου σημειώνει αύξηση κατά 19%. Οι προκρατήσεις για το καλοκαίρι είναι αρκετά καλές, ανάλογες και ίσως σημειωθούν λίγο καλύτερες πληρότητες σε σύγκριση με πέρυσι.

Πώς κινήθηκε ο τουρισμός στη Θεσσαλονίκη

Την περίοδο 2015 – 2019, οι αφίξεις αλλοδαπών στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης αυξήθηκαν κατά 22%, ενώ οι αφίξεις ημεδαπών αυξήθηκαν μόνο κατά 4%. Το 2019, η μέση διάρκεια διαμονής των Ελλήνων στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης ήταν 1,9 διανυκτερεύσεις, ενώ οι αλλοδαποί διέμειναν κατά μέσο όρο 2,2 νύχτες. Λόγω του Covid-19, το 2020 μειώθηκε απότομα η ζήτηση.

Το 2022 η πληρότητα παρέμεινε σε χαμηλότερα επίπεδα από το 2019 με εξαίρεση τον Δεκέμβριο. Το Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο πέρυσι ξεπέρασε τα επίπεδα του 2019 με χαμηλότερη πληρότητα, αλλά υψηλότερη Μέση Τιμή Δωματίου σε μία περίοδο υψηλού πληθωρισμού.

Το 2022 οι Ισραηλινοί είχαν τις περισσότερες διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, αλλά σε σύγκριση με το 2019 παρουσίασαν μείωση 32%, ενώ μείωση σημείωσε και η αγορά της Κύπρου κατά το ίδιο διάστημα σε ποσορτό 34%. Η αγορά της Ρουμανίας σημείωσε σημαντική αύξηση, όπως και των ΗΠΑ.

Πόσα ξενοδοχεία έχει η Θεσσαλονίκη

Το 2022, στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης καταγράφηκαν επίσημα 149 ξενοδοχεία με συνολικά 8.467 δωμάτια. Κατά την περίοδο 2015 – 2022 ο αριθμός των ξενοδοχείων αυξήθηκε κατά CAGR 1% και των δωματίων κατά 2%. Την ίδια περίοδο ο μέσος αριθμός δωματίων ανά ξενοδοχείο παρέμεινε σταθερός στα 55 – 57 δωμάτια.

Την περίοδο 2015 – 2022, ο αριθμός των ξενοδοχείων 4 & 5 αστέρων αυξήθηκε κατά 80% και 62% αντίστοιχα, ενώ ο αριθμός των δωματίων των συγκεκριμένων κατηγοριών αυξήθηκε κατά 47% και 32% αντίστοιχα. Ο αριθμός των ξενοδοχείων 1 & 2 αστέρων μειώνεται.

Κάτω από τον ανταγωνισμό η Θεσσαλονίκη

Όσον αφορά το Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο, η Θεσσαλονίκη κατέγραψε το 2022 τη χαμηλότερη Μέση Τιμή Δωματίου με αύξηση μόλις 2% έναντι του 2019 και σε σύγκριση με τις αντίστοιχες Ευρωπαϊκές πόλεις συνεχίζει να έχει χαμηλή απόδοση. Την υψηλότερη ανάπτυξη κατέγραψαν το Εδιμβούργο, το Μπέρμιγχαμ και η Γλασκώβη λόγω της σημαντικής αύξησης της Μέσης Τιμής Δωματίου καθώς μειώθηκαν τα επίπεδα πληρότητας.

Η σχέση τιμής / ποιότητας αξιολογείται με υψηλότερο βαθμό έναντι των προσφερόμενων υπηρεσιών, μόνο στα ταξί. Στις υπόλοιπες προσφερόμενες υπηρεσίες ισχύει το αντίθετο. Οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις διατήρησαν την υψηλή αξιολόγηση, αλλά η αξιολόγηση της σχέσης τιμής / ποιότητας μειώθηκε.

Το 2022 σε σύγκριση με το 2019, οι βαθμοί αξιολόγησης για την πρόσβαση από το αεροδρόμιο και από τον σταθμό του ΟΣΕ σημείωσαν μείωση, ενώ ο βαθμός αξιολόγησης για την πρόσβαση από το λιμάνι σημείωσε αύξηση.

Τα προβλήματα της Θεσσαλονίκης

Στο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της ΕΞΘ κ. Ανδρέας Μανδρίνος αναφέρθηκε στο πολύ μεγάλο πρόβλημα που εξακολουθεί να υπάρχει αναφορικά την αεροπορική συνδεσιμότητα της περιοχής με προορισμούς του εξωτερικού. Επεσήμανε επίσης, ότι δεν έχει γίνει ακόμη καμία ενέργεια από τους αρμόδιους φορείς αναφορικά με τη σύνδεση του αεροδρομίου με το υπό κατασκευή Μετρό και είναι βέβαιο ότι όταν το Μετρό ξεκινήσει τη λειτουργία του, για σημαντικό χρονικό διάστημα οι επισκέπτες από το αεροδρόμιο θα συνεχίσουν να επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Ο κ. Μανδρίνος τόνισε επίσης ότι τα ξενοδοχεία των πιο μικρών κατηγοριών 2* & 1* αρχίζουν να κινδυνεύουν άμεσα λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού που δέχονται από τα Airbnb καταλύματα.

Τέλος, ο Πρόεδρος της ΕΞΘ υπογράμμισε ότι το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη, παρά τα όσα προβλήματά της, συνεχίζει να είναι ένας πολύ αγαπημένος προορισμός καθιστά επιτακτικό χρέος της τοπικής Αυτοδιοίκησης και όλων των τοπικών φορέων προς την πόλη, την άμεση δημιουργία ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη της ως τουριστικού προορισμού, καταλογίζοντας παράλληλα ευθύνες σε Περιφερειάρχη και Δήμαρχο αν αυτό δε δημιουργηθεί έως τη λήξη της θητείας τους.

Ο Αντιπρόεδρος της ΕΞΘ κ. Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, αναφέρθηκε στην πολύ άσχημη εικόνα που παρουσιάζει η πόλη τόσο σε σχέση με το τεράστιο πρόβλημα πάρκινγκ που υπάρχει στο κέντρο της, με τη νυχτερινή ηχορύπανση και με την καθαριότητα της.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα