Market Pass – Άυλες κάρτες: Προσοχή στους “τυμβωρύχους” των δεδομένων
Πώς να προστατευτείτε από κακόβουλες κλήσεις και μηνύματα (phishing, smishing και spoofing) που στόχο έχουν να "βάλουν χέρι" στα ποσά των δικαιούχων των άυλων καρτών του Market Pass.
- 03 Μαΐου 2023 07:55
Ιδιαίτερα προσεκτικοί θα πρέπει να είναι οι δικαιούχοι των πληρωμών μέσω των άυλων καρτών του Market Pass καθώς ήδη κυκλοφορούν μηνύματα μέσω διαδικτύου, που καλούν τους δικαιούχους να αποκαλύψουν στοιχεία της κάρτας τους σε αγνώστους προέλευσης διευθύνσεις με την “επίκληση” της διευκόλυνσης μεταφοράς των ποσών από τις άυλες κάρτες σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής τους. Βέβαια, η όλη αυτή διαδικασία οδηγεί σε “τυμβωρύχους” που στόχο έχουν να “βάλουν χέρι” στα ποσά.
Να σημειωθεί ότι τα καταστήματα, στα οποία μπορούν να εξαργυρώνουν οι καταναλωτές τα χρήματα των άυλων καρτών του Market Pass, είναι: Παντοπωλεία, σουπερμάρκετ, κρεοπωλεία, καταστήματα ζαχαροπλαστικής, καταστήματα γαλακτοκομικών προϊόντων, αρτοποιεία, καθώς και διάφορα καταστήματα τροφίμων.
Συμβουλές
Πάντως φορείς και τράπεζες έχουν αναδείξει το θέμα συνολικά των μέτρων προφύλαξης για προστασία από κακόβουλες κλήσεις και μηνύματα (phishing, smishing και spoofing). Συγκεκριμένα η Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας καταγράφει κάποιες απλές συμβουλές:
- Να είστε σε επαγρύπνηση όταν λαμβάνετε emails ή μηνύματα από εφαρμογές μηνυμάτων (messagingapplications) ή όταν απαντάτε σε κλήσεις από άγνωστους παραλήπτες ή αριθμούς.
- Πριν κάνετε οποιοδήποτε ‘κλικ’ πάνω σε κάποιο URL, ξανασκεφτείτε το. Να είστε καχύποπτοι με μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που ισχυρίζονται ότι πρέπει άμεσα να κάνετε ‘κλικ’ σε σύνδεσμο (URL), να καλέσετε στο τηλέφωνο ή να ανοίξετε κάποιο συνημμένο αρχείο. Εάν πιεστείτε να δώσετε πληροφορίες άμεσα, να είστε προσεκτικοί. Δεν είστε υποχρεωμένοι να απαντήσετε σε κάθε επικοινωνία που λαμβάνετε.
- Σε περίπτωση που λάβετε κάποιο email/sms από κάποιο άτομο για πρώτη φορά, το οποίο ξεκινά με γενικό μήνυμα «Αγαπητέ/ή κύριε/α», αφιερώστε λίγο χρόνο για να το εξετάσετε προσεκτικά,προτού συνεχίσετε ή κάνετε ‘κλικ’ σε οποιονδήποτεσύνδεσμο (URL).
- Παρατηρήστε εάν το μήνυμα είναι προσωποποιημένο ή εάν έχει ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη και ανακρίβειες. Τα ύποπτα μηνύματα αποστέλλονται συνήθως μαζικά και δεν αναγράφουν το όνομα του παραλήπτη που υποτίθεται ότι αντιμετωπίζει κάποιο ζήτημα προς επίλυση.
- Αν κάποιο email ή μήνυμα σας φαίνεται ύποπτο , είτε επειδή δεν ήταν αναμενόμενο, είτε γιατί το ύφος γραφής δεν συνάδει με το σύνηθες ύφος του αποστολέα, ελέγξτε το επισταμένως και επιβεβαιώστε το τηλεφωνικά.
- Μην δίνετε προσωπικά σας στοιχεία, για παράδειγμα για ταυτοποίηση της ταυτότητάς σας, όταν έχετε δεχτεί εισερχόμενη κλήση την οποία δεν περιμένετε, ακόμα και αν ο καλών αριθμός φαίνεται έγκυρος. Είναι προτιμότερο να κλείσετε το τηλέφωνο και να καλέσετε ξανά χρησιμοποιώντας τον επαληθευμένο αριθμό που αναφέρεται στον ασφαλή ιστότοπο της εκάστοτε εταιρείας. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ειδικά στην περίπτωση που ο καλών σας ζητήσει να επαληθεύσετε τα προσωπικά σας στοιχεία, να πραγματοποιήσετε μια πληρωμή ή να εγκαταστήσετε κάποιο λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης (π.χ TeamViewer) στον υπολογιστή σας.
- Σε καμία περίπτωση μην αποκαλύπτετε τους προσωπικούς κωδικούς ασφάλειας (passwords, PIN, κτλ). Ορίστε τους δικούς σας κωδικούς πρόσβασης (password) και μην παραλείπετε να τους αλλάζετε τακτικά.
Για την επιλογή ασφαλούς κωδικού πρόσβασης:
- Να φροντίζετε ώστε ο κωδικός (password) να έχει μήκος τουλάχιστον έξι χαρακτήρων και να συνδυάζει πεζά-κεφαλαία, γράμματα, αριθμούς και ειδικούς χαρακτήρες ή σχηματιζουνπροτάσεις με αριθμούς και σύμβολα. Παραδείγματα καλά επιλεγμένων κωδικών πρόσβασης είναι τα ακόλουθα: “Fm4+g3s$” , “veRt1c@L” , “eVp0+aW5?” , E1naiK@lok@iri@2022
- Όταν αλλάζετε κωδικό (password) να μην επιλέγετε νέο κωδικό με προβλεπόμενο τρόπο (π.χ. η χρήση του κωδικού “X34JAN” το μήνα Ιανουάριο ακολουθούμενη από τον κωδικό “X34FEB” για το μήνα Φεβρουάριο).
- Σε περίπτωση που έχετε λογαριασμούς σε περισσότερες από μία εφαρμογές ή συστήματα, να επιλέγετε διαφορετικό κωδικόπρόσβασης (password) για κάθε λογαριασμό.
- Μην επιλέγετε κωδικούς οι οποίοι είναι εύκολο για έναν τρίτο να μαντέψει. Αποφεύγετε πληροφορίες όπως ημερομηνίες γέννησης, προσωπικά στοιχεία, ονόματα προσώπων, κατοικιδίων, κύριες λέξεις, παράγωγα του λογαριασμού χρήστη, τοπωνύμια, ακρωνύμια και συνήθεις ακολουθίες χαρακτήρων. Παραδείγματα λάθος επιλεγμένων κωδικών είναι τα ακόλουθα: “giorgos”, “maria1978”, “XRHSTHS”, “Athens”, “123456”, “qwerty”.
- Μην καταγράφετε ή αποθηκεύετε τον κωδικό σε οποιασδήποτε μορφής ηλεκτρονικό αρχείο αν δεν υπάρχει επαρκής προστασία (π.χ. κρυπτογράφηση)
- Αναβαθμίζετε τακτικά το λογισμικό των συσκευών σας και αποφεύγετε την παραβίασή του (με rootingή jailbreaking) καθώς μπορεί να διαταραχθεί η ασφάλεια της συσκευής μέσω εγκατάστασης κακόβουλων εφαρμογών. Επίσης, είναι σημαντικό να εμπιστεύεστε εφαρμογές που είναι διαθέσιμες από τα επίσημα καταστήματα των κατασκευαστών (Appstore, Google Play/Windows Phone Market κλπ).
Στο μεταξύ, πληρώνονται σήμερα 2,5 εκατομμύρια δικαιούχοι του επιδόματος Market Pass, οι οποίοι επέλεξαν να πληρωθούν μέσω τραπεζικού λογαριασμού (ΙΒΑΝ). Είναι η τελευταία δόση πληρωμής και καλύπτει τους μήνες Μάιο έως και Ιούλιο. Το ποσό της β΄ τριμηνίας κυμαίνεται από 51 έως και 240 ευρώ, τα οποία μπορούν να βρουν ήδη ή στις αμέσως επόμενες ώρες στον λογαριασμό τους.
Να σημειωθεί ότι στις 3 Μαΐου πληρώνονται και οι δικαιούχοι που επέλεξαν την έκδοση άυλης ψηφιακής κάρτας και υπέβαλλαν σχετική αίτηση από 1 έως 15 Μαρτίου. Οι επόμενες πληρωμές για αυτούς θα γίνουν ως εξής:
- στις 3 Μαΐου για τον μήνα Μάιο
- στις 3 Ιουνίου για τον μήνα Ιούνιο
- στις 3 Ιουλίου για τον μήνα Ιούλιο
Υπενθυμίζεται, ότι τον Ιούνιο θα πληρωθούν και περίπου 100.000 δικαιούχοι που μετά τις διορθώσεις στοιχείων που έκαναν (έως 2 Μαΐου κατόπιν ατομικής ειδοποίησης) θα λάβουν αναδρομικά το επίδομα, σύμφωνα με τον τρόπο που είχαν επιλέξει ήδη από τον Μάρτιο: δηλαδή είτε με άυλη κάρτα, είτε με πληρωμή σε ΙΒΑΝ.
Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις