Ο ακτιβιστής σκηνοθέτης Κιρίλ Σερεμπρένικοφ φέρνει το “τέρας του πολέμου” στο Φεστιβάλ Αθηνών
Με την πολυαναμενόμενη παράσταση "Der Wij / Βίι" του βραβευμένου Ρώσου σκηνοθέτη Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, ανοίγει στις 7 και 8 Ιουνίου το φετινό πρόγραμμα της Πειραιώς 260.
- 04 Μαΐου 2023 14:41
Μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα της νέας του ταινίας “Η Γυναίκα του Τσαϊκόφσκι” τον Απρίλιο στην Ελλάδα, που είχε προκαλέσει ιδιαίτερη αίσθηση στο Φεστιβάλ των Καννών το 2022 και ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα, ο ανατρεπτικός Ρώσος σκηνοθέτης Κιρίλ Σερεμπρένικοφ θα συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με μια διεθνή παραγωγή σε συνεργασία με το Thalia Theater του Αμβούργου.
Πρωτοποριακός δημιουργός του θεάτρου και του κινηματογράφου ο Σερεμπρένικοφ θα παρουσιάσει ένα έργο-καταγγελία για το ωμό και απάνθρωπο πρόσωπο του πολέμου.
Καλλιτεχνικός διευθυντής (2012-2021) του περίφημου Κέντρου Γκόγκολ της Μόσχας, ο Σερεμπρένικοφ υπήρξε ο μόνος καλεσμένος Ρώσος σκηνοθέτης σε ευρωπαϊκό φεστιβάλ (Κάννες) παρά το μποϊκοτάζ των Ρώσων καλλιτεχνών το 2022.
Ο Σερεμπρένικοφ γνωστός για την ακτιβιστική του δράση και για τη στήριξή του στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, έχει εκφράσει δημοσίως την αντίθεσή του για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Για χρόνια βρέθηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό στη Ρωσία, ενώ εξαιτίας της κριτικής του στάσης απέναντι στην κυβέρνηση του είχε απαγορευτεί η έξοδος από τη χώρα. Σήμερα βρίσκεται εγκατεστημένος στο Βερολίνο, απ’ όπου δηλώνει ελεύθερος να δημιουργεί χωρίς περιορισμούς.
Σε συνέντευξή του στο MAGAZINE o Σερεμπρένικοφ είχε μιλήσει για το πώς η τέχνη μπορεί να αφυπνίσει κατά του πολέμου:
“Όλα τα φρικτά πράγματα στον κόσμο τα αρχίζουν οι πολιτικοί. Εκείνοι αρχίζουν πολέμους και δημιουργούν φρικτούς νόμους. Εκείνοι μπορούν να τα σταματήσουν κιόλας. Τι μπορούμε τότε εμείς να κάνουμε; Να εξηγούμε στους ανθρώπους ξανά και ξανά. Ότι ο πόλεμος δεν είναι ΠΟΤΕ αποδεκτός. Το φιλμ, το θέατρο, η κουλτούρα γενικότερα πρέπει να ανεβάσουν την ανθρωπότητα, να μιλήσουν για το πόσο εύθραυστος είναι ο άνθρωπος, να εξηγήσουν ότι η ζωή είναι μοναδική, ότι κάθε μία ζωή έχει την υψηλότερη αξία.
Σε επανάληψη ξανά και ξανά, χωρίς σταματημό. Το ότι δεν είναι δυνατόν να σκοτώνουμε άλλους ανθρώπους. Ίσως κάποια στιγμή στο μέλλον, ο νέος ισχυρός άνθρωπος να μην πατήσει το όποιο κουμπί, επειδή διάβασε ένα βιβλίο, είδε μια ταινία, άκουσε μια μουσική. Πιστεύω πως κάθε κομμάτι τέχνης μας επηρεάζει σε ένα υλικό επίπεδο. Μας ξαναχτίζει και μας σταματά από το να πατάμε αυτά τα γαμημένα κουμπιά.
Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς; Να εξηγούμε στους ανθρώπους ξανά και ξανά. Ότι ο πόλεμος δεν είναι ΠΟΤΕ αποδεκτός. Το φιλμ, το θέατρο, η κουλτούρα γενικότερα πρέπει να ανεβάσουν την ανθρωπότητα, να μιλήσουν για το πόσο εύθραυστος είναι ο άνθρωπος, να εξηγήσουν ότι η ζωή είναι μοναδική, ότι κάθε μία ζωή έχει την υψηλότερη αξία. *Σερεμπρένικοφ
Όλη η ρωσική τέχνη, η λογοτεχνία, το θέατρο, το σινεμά, αφορά τον άνθρωπο. Έχει να κάνει με το πόσο εύθραυστος είναι ο άνθρωπος, πόσο τρωτός είναι, και πώς είναι σημαντικός και πόση αξία έχει το κάθε ένα ξεχωριστό άτομο. Οι άνθρωποι που ξεκίνησαν τον πόλεμο θέλουν αντιθέτως να καταστρέψουν τους ανθρώπους. Κουλτούρα και πόλεμος, κουλτούρα και καθεστώς δεν πάνε μαζί.“
Στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ο Σερεμπρένικοφ θα παρουσιάσει το έργο του Der Wij / Βίι, βασισμένο σε μια νουβέλα του Νικολάι Γκόγκολ, πατέρα του ρωσικού ρεαλισμού.
Λίγα λόγια για το έργο
Το Βίι, μια παράσταση με τη συμμετοχή Ρώσων, Ουκρανών και Γερμανών ηθοποιών που μιλούν ο καθένας στη γλώσσα του, συμπυκνώνει την εναντίωση και τον αποτροπιασμό του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ για τον πόλεμο.
Σε μια φανταστική νουβέλα τρόμου που έγραψε το 1835, ο ουκρανικής καταγωγής Νικολάι Γκόγκολ, εμπνευσμένος από έναν λαϊκό σλαβικό θρύλο, επινόησε ένα τρομακτικό πλάσμα που το έλεγαν Βίι. Τα βλέφαρά του ήταν τόσο μακριά που άγγιζαν το έδαφος, ήταν σχεδόν τυφλό· όταν όμως κατάφερνε να τα ανοίξει, μια μόνη ματιά του ήταν ικανή να σκοτώσει όσους αντίκριζε.
Με αφετηρία τον μύθο του Βίι, ο Σερεμπρένικοφ δημιουργεί μια αφόρητης σκληρότητας όσο και ποιητικά ισχυρή παράσταση. Έχοντας ξεκινήσει να γράφει το έργο μαζί με έναν νέο Ουκρανό συγγραφέα, τον Μπόνταν Πανκρουχίν το 2022, επεξεργάστηκαν, όπως γράφει στο σκηνοθετικό του σημείωμα, “χιλιάδες αναφορές, ντοκιμαντέρ και βίντεο για τον πόλεμο από την Μπούτσα, τη Μαριούπολη, το Ιρπίν”.
Αθώα θύματα. Αδιανόητα εγκλήματα, αδιάσειστες αποδείξεις βαρβαρότητας. Στο έργο, το Βίι είναι ο Πόλεμος – ένα άψυχο τέρας με κλειστά μάτια. Κλέβει από τους ανθρώπους την ταυτότητα και το μέλλον τους. Άνθρωποι δολοφονούν και δολοφονούνται.
Ο θεατής συνειδητοποιεί τον κυνισμό του πολέμου ανεξαρτήτως πλευράς· γίνεται μάρτυρας μιας κόλασης που με ωμή γλώσσα αφηγείται την πλήρη απογύμνωση της ανθρώπινης ζωής. To έργο έκανε πρεμιέρα στο Αμβούργο τον Δεκέμβρη του 2022.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
- Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια Kirill Serebrennikov
- Συνεργάτρια σκηνογράφος Elena Bulochnikova
- Κοστούμια Shalva Nikvashvili
- Μουσική Daniel Freitag
- Χορογραφία Ivan Estegneev, Evgeny Kulagin
- Φωτισμοί Sergei Kuchar
- Καλλιτεχνική συνεργασία Anna Shalashova
- Δραματουργία Matthias Günther
- Μετάφραση Kyra Heye
- Παίζουν Filipp Avdeev, Bernd Grawert, Johannes Hegemann, Pascal Houdus, Viktoria Miroshnichenko, Falk Rockstroh, Rosa Thormeyer, Oleksandr Yatsenko.
Εισιτήρια
- Αγορά εισιτηρίων: aefestival.gr, viva.gr / ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ Πλατεία Συντάγματος (info point Δήμου Αθηναίων)
- Δε-Πα 10:00-18:00, ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Δε-Πα 10:00-18:00 +30 2118008181
- ΑΜΕΑ: +30 210 3221 897 | Δε-Πα 10:00-17:00. Πληροφορίες εισιτηρίων: aefestival.gr/plirofories-eisitirion.
Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις