Πάνω από τα επίπεδα του 2019 οι επιδόσεις της Αθήνας στον τουρισμό

Πάνω από τα επίπεδα του 2019 οι επιδόσεις της Αθήνας στον τουρισμό
Μοναστηράκι istock

Άνοδο του δείκτη ικανοποίησης των επισκεπτών της καταγράφει ο προορισμός Αθήνα σύμφωνα με την έρευνα ξενοδόχων και αεροδρομίου.

Μια καλή τουριστική χρονιά αναμένεται να είναι η φετινή για τον προορισμό Αθήνα, αφού όπως δείχνουν τα στοιχεία τόσο του αεροδρομίου όσο και των ξενοδοχείων, η κίνηση των επισκεπτών από το εξωτερικό και το εσωτερικό είναι λίγο πάνω ακόμα και από αυτή του 2019.

Ο προορισμός Αθήνα βρίσκεται στην καλύτερη του φάση, με τους επισκέπτες της από το εξωτερικό να εκφράζουν υψηλό επίπεδο ικανοποίησης, μάλιστα πάνω από το ‘19. Τα στοιχεία του 2022 δείχνουν μεν ότι ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών προήλθε από τις παραδοσιακές αγορές, δηλαδή ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία, όμως δε υψηλά ποσοστά αύξησης παρουσίασαν και «μη παραδοσιακές» αγορές, όπως Ελβετία, Ισραήλ, Ολλανδία, Αυστρία, Τουρκία, Σερβία.

Τα στοιχεία προέκυψαν από την 18η Έρευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής που παρουσιάστηκε χτες και αποτελεί προϊόν συνέργειας της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και την εταιρεία GBR Consulting.

Κατά την παρουσίαση της έρευνας ο CEO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κ. Γιάννης Παράσχης επεσήμανε ότι πρόκειται για ένα τελείως διαφορετικό πρώτο τετράμηνο το 2023, σε σχέση με πέρυσι, το οποίο είναι λίγο πάνω από το 2019. Όπως χαρακτηριστικά είπε, η κίνηση είναι δυνατή και από το εσωτερικό, καταγράφοντας συνολική άνοδο της τάξεως του 2%. Σχολιάζοντας τις αγορές σημείωσε, ότι δεν θα δούμε εντυπωσιακές αλλαγές σε σχέση με το 2022.

«Υπάρχει όμως μια αγωνία με τη Γερμανία, που είναι μια σημαντική αγορά και αντιμετωπίζει θέματα τόσο οικονομικά όσο και ψυχολογίας και δυστυχώς είναι η αγορά που βρίσκεται αρκετά πίσω σε ανάκαμψη σχετικά με τις άλλες και αναμένουμε να δούμε πως θα επηρεάσει την εικόνα του 2023». Ο κ. Παράσχης αποκάλυψε ότι «αντίθετα, σε αγορές που έδειχναν ότι ίσως δυσκολευτούν λόγω της οικονομικής κατάστασης, όπως η Βρετανική, αυτή τη στιγμή δεν δείχνει να επηρεάζεται όπως βλέπουμε από τα στοιχεία των πτήσεων».

Την εκτίμηση του για το τουρισμό της Αθήνας εξέφρασε και ο γενικός γραμματέας της ΕΞΑΑΑ, κ. Ευγένιος Βασιλικός. «Στα ξενοδοχεία έχουμε παρόμοια εικόνα με το αεροδρόμιο, με το πρώτο τετράμηνο να είναι πολύ καλύτερο σε σχέση με πέρυσι που ίσχυαν ακόμα μέτρα και ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω πανδημίας. Έχει αλλάξει πολύ και η πελατεία, καθώς το last minute που παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια, δεν μας επιτρέπει να έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα. Λαμβάνοντας υπόψη μας τους πρώτους μήνες του 2023 εκτιμούμε ότι θα είναι μια θετική χρονιά για την Αθήνα, αν δεν συμβεί κάτι απρόοπτο», τόνισε ο κ. Βασιλικός.

Σχετικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπτη, ο κ. Παράσχης εξέφρασε την ανησυχία του για το αν και πως μπορεί να επηρεάσει την εικόνα της χώρας. «Δεν νομίζω ότι το γεγονός θα επηρεάσει την πορεία του τουρισμού, όμως αν αυτό οδηγήσει σε παρατεταμένες εικόνες, που θα μεταδίδουν τα ξένα δίκτυα με το κέντρο της Αθήνας κλειστό και με ταραχές, ίσως κάνει κακό. Τέτοιες εικόνες είχαν να αναπαραχθούν για την Αθήνα από το 2015 ίσως και παλαιότερα», τόνισε.

Ικανοποιημένοι οι επισκέπτες της Αθήνας

Η έρευνα αποκάλυψε ότι το συνολικό επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας αυξήθηκε το 2022 στο 8,4, από το 8,1 του 2019, ενώ ανέδειξε δέκα συγκεκριμένα προφίλ μεταξύ 2.000 επισκεπτών ξενοδοχείων στην Αθήνα, με σύγκλιση ενδιαφερόντων σε αρκετές περιπτώσεις.

Παρά τα διαφορετικά ενδιαφέροντα, σχεδόν όλοι οι επισκέπτες στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών, έχουν τα εξής κοινά: επισκέπτονται συνήθως την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης, συνδυάζοντας μια βόλτα στην Πλάκα και το Μοναστηράκι. Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι τουριστικές ροές παρουσιάζουν συγκέντρωση σε συγκεκριμένες γειτονιές, εστιάζοντας σχεδόν αποκλειστικά στην αναψυχή και την ψυχαγωγία και επηρεάζοντας τους κατοίκους που παρατηρούν να μειώνεται η αστική βιωσιμότητα των γειτονιών τους.

Η αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου της Αθήνας έχει βελτιωθεί, με 63% των διαμενόντων σε ξενοδοχεία να το επισκέπτονται, ενώ η πλειονότητα όσων δεν το επισκέφθηκαν, πλέον το γνωρίζει. Επίσης, η αναγνωρισιμότητα των Νησιών του Αργοσαρωνικού βελτιώνεται, αλλά παραμένει ακόμα σε χαμηλά επίπεδα.

Στο κέντρο της Αθήνας το 72% των ξενοδοχείων της Αττικής

Ο ξενοδοχειακός όγκος είναι συγκεντρωμένος στην περιοχή γύρω από το Κουκάκι, την Πλατεία Συντάγματος, την Ομόνοια και το Μοναστηράκι. Το 2022 περίπου το 72% όλων των ξενοδοχείων στην Αττική (μη συμπεριλαμβανομένων των νησιών του Αργοσαρωνικού) βρίσκονται στο Κεντρικό Τομέα Αθηνών και ο αριθμός των δωματίων ξενοδοχείων στο κέντρο αυξήθηκε κατά 19% κατά την περίοδο 2015 – 2022. Ο αριθμός των μονάδων στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης στο κέντρο αυξήθηκε κατά CAGR 60% την περίοδο 2015 – 2019, ενώ σημειώθηκε μείωση του αριθμού των εν λειτουργία μονάδων κατά το 2020 και το 2021 και ανάκαμψη το 2022.

Η απόδοση των ξενοδοχείων, το 1ο τρίμηνο του 2022 εξακολούθησε να επηρεάζεται από την πανδημία, αλλά από τον Ιούλιο του 2022, όσον αφορά την πληρότητα επιτεύχθηκαν τα επίπεδα και το μοτίβο του 2019. Συνεπώς, στο σύνολο του έτους 2022 τα επίπεδα πληρότητας μειώθηκαν κατά 10,7% σε σύγκριση με το 2019. Η Μέση Τιμή Δωματίου αυξήθηκε κατά 14,4% το 2022/19 σε μια περίοδο υψηλού πληθωρισμού.

Η επιβατική κίνηση και ο αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, υπερέβησαν το 2022 κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να καταλαμβάνει την 3η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών αεροδρομίων.

Σε σύγκριση με πόλεις της Μεσογείου το 2022, μόνο η Κωνσταντινούπολη κατάφερε να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε ξενοδοχειακή πληρότητα. Αναφορικά με τις τιμές δωματίων, η Ρώμη ξεπέρασε με διαφορά τις πόλεις της Μεσογείου, αλλά και τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με αύξηση 32% 2022/19.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα