Γαλλική πόλη διεκδικεί σπάνιο πίνακα από το σαλόνι της… Madonna
Γαλλική πόλη που θέτει υποψηφιότητα για Πολιτιστική Προτεύουσα πιστεύει ότι η Μαντόνα μπορεί να έχει στην κατοχή της έργα τέχνης που χάθηκαν στον πόλεμο - και ζητάει δάνειο
- 17 Ιανουαρίου 2023 16:58
Τι κοινό έχουν η Madonna και η Αμιένη, μία πόλη της βόρειας Γαλλίας; Όχι πολλά, παραδέχεται η δήμαρχος της πόλης, Brigitte Fouré, η οποία υποθέτει παράλληλα ότι η παγκόσμια ποπ σταρ πιθανότατα δεν έχει ακούσει ποτέ στη ζωή της την πόλη αυτή.
Ωστόσο, η δήμαρχος επιμένει ότι υπάρχει ένας “ιδιαίτερος δεσμός” μεταξύ των δύο και αυτός έχει τη “μορφή” ενός πίνακα των αρχών του 19ου αιώνα που κάποτε κρεμόταν στο μουσείο της Αμιένης και κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου τα ίχνη του χάθηκαν. Ο λόγος για τον πίνακα “Νταϊάνα και τον Ενδυμίων”, που αποδίδεται στον Jérôme-Martin Langlois.
Τώρα η Brigitte Fouré, όπως διαβάζουμε στη Guardian, απευθύνει έκκληση στη Μαντόνα προκειμένου να δανείσει τον πίνακα αυτόν που πιθανώς κατέχει για την επιτυχή, όπως ελπίζει, υποψηφιότητα της Αμιένης ως πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2028.
“Μαντόνα, πιθανώς δεν έχεις ακούσει για την Αμιένη … αλλά υπάρχει ένας ιδιαίτερος δεσμός μεταξύ εσένα και της πόλης μας. Αυτός ο πίνακας είναι πιθανότατα ένα έργο που δανείστηκε στο μουσείο της Αμιένης από το Λούβρο πριν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μετά τον οποίο χάσαμε τα ίχνη του. Δεν αμφισβητούμε με κανέναν τρόπο ότι έχετε αποκτήσει νόμιμα αυτό το έργο, αλλά θα μπορούσατε να μας το δανείσετε με την ευκαιρία της υποψηφιότητάς μας να γίνουμε πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2028; Αυτό που σας ζητώ είναι και η προσευχή μου” λέει η Fouré στην έκκλησή της στο βίντεο.
Η σπουδαία αυτή ελαιογραφία ολοκληρώθηκε το 1822. Παραγγέλθηκε από τον Λουδοβίκο XVIII προκειμένου να κρεμαστεί στο Σαλόνι της Νταϊάν στο παλάτι των Βερσαλλιών και, αποκτήθηκε από τη Γαλλική Δημοκρατία το 1873. Εκτέθηκε στο Musée des Beaux-Arts – το σημερινό Musée de Picardie – στην Αμιένη από το 1878, και μέχρι σήμερα όλοι θεωρούσαν ότι καταστράφηκε όταν η πόλη βομβαρδίστηκε τον Μάρτιο του 1918.
Ωστόσο, πρόσφατο άρθρο της εφημερίδας Le Figaro ανέφερε ότι ο πίνακας, ή ένας σχεδόν πανομοιότυπος με αυτόν αλλά χωρίς την υπογραφή του Langlois ή κάποια ημερομηνία, επανεμφανίστηκε το 1989 σε δημοπρασία στη Νέα Υόρκη, όπου η Madonna πλήρωσε 1,3 εκατομμύρια δολάρια γι’ αυτόν, δηλαδή πάνω από τρεις φορές την εκτιμώμενη τιμή του.
Εκείνη την εποχή, κανείς στη Γαλλία δεν εκτίμησε πως το έργο αυτό ανήκει στον Langlois. Το 2015 ένας επιμελητής από την Αμιένη πρόσεξε το έργο στο φόντο μιας φωτογραφίας της Μαντόνα στο σπίτι της που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Paris Match.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα της Guardian, ο πίνακας που αγόρασε η Μαντόνα είναι 3 εκατοστά μικρότερος από το έργο τέχνης που εξαφανίστηκε στην Αμιένη, με αποτέλεσμα οι ειδικοί να αναρωτιούνται αν πρόκειται για το πρωτότυπο με την υπογραφή και την ημερομηνία που έχει αφαιρεθεί ή για αντίγραφο.
Το μουσείο της πόλης έχει καταθέσει νομικές αγωγές κατά “αγνώστων προσώπων” για την κλοπή του πίνακα, και βέβαια καμία από τις οποίες, σύμφωνα με τη Δήμαρχο δεν αφορά τη Madonna.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα ανακοινώσει την πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2028 τον ερχόμενο Δεκέμβριο.
Στα σκαριά 3 νόμοι στη Γαλλία για την επιστροφή ξένων πολιτιστικών αγαθών
Στο μεταξύ, η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε 3 νόμους που αφορούν την επιστροφή ξένων πολιτιστικών αγαθών, ανθρώπινων λειψάνων και έργων που είχαν λεηλατηθεί από τους ναζί. Αυτοί θα κατατεθούν το 2023 προς ψήφιση στο γαλλικό κοινοβούλιο.
Μια αναφορά για την προετοιμασία νομοσχεδίου, που θα ορίζει «την αρχή και τα κριτήρια για την επιστροφή» ξένων έργων, πρόκειται να κατατεθεί μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες, γνωστοποίησε σήμερα στο Γαλλικό Πρακτορείο το υπουργείο Πολιτισμού.
Η αναφορά αυτή θα συνταχθεί από τον πρώην διευθυντή του μουσείου του Λούβρου Ζαν-Λικ Μαρτινέ, ο οποίος διορίστηκε το 2021 πρεσβευτής για την κληρονομιά. «Καθώς οι συλλογές μας είναι αναπαλλοτρίωτες, θα είναι μακροχρόνιο και περίπλοκο το να πρέπει να κάνουμε έναν ειδικό νόμο για κάθε επιστροφή», δήλωσε στην εφημερίδα Le Monde η Γαλλίδα υπουργός Πολιτισμού Ριμά Αμπντούλ Μαλάκ.
Το Γαλλικό Πρακτορείο επισημαίνει πως η επιστροφή ξένων αγαθών αποτελεί ένα πολύ ευαίσθητο ζήτημα. Προσθέτει πως η πίεση για τέτοιες επιστροφές έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια ώστε δυτικά μουσεία να επιστρέψουν έργα στη χώρα καταγωγής τους και αναφέρεται στο πλαίσιο αυτό και στο αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των γλυπτών της ζωφόρου του Παρθενώνα, που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις