Κατερίνα Σκουρλή: “Έχω την αίσθηση ότι ο σκηνοθέτης-δικτάτορας πλησιάζει στο τέλος του”

Κατερίνα Σκουρλή: “Έχω την αίσθηση ότι ο σκηνοθέτης-δικτάτορας πλησιάζει στο τέλος του”
Η Κατερίνα Σκουρλή Myrto Panteloglou

Η σκηννοθέτιδα Κατερίνα Σκουρλή μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή το έργο «Πλαστελίνη»του Βασίλι Σίγκαρεφ που θα παρουσιαστεί για 12 παραστάσεις στο Θέατρο Σφενδόνη

Η Κατερίνα Σκουρλή είναι μία σκηνοθέτιδα που δουλεύει περισσότερα από 15 χρόνια με εφήβους, ενώ είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας grasshopperyouth. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που τώρα σκηνοθετεί το έργο «Πλαστελίνη»του Βασίλι Σίγκαρεφ για 12 παραστάσεις στο Θέατρο Σφενδόνη, από τις 21 Απριλίου έως και τις 14 Μαΐου 2023, σε μετάφραση Γιώργου Κουτλή.

Η «Πλαστελίνη» -που ενδείκνυται για άτομα άνω των 13 ετών- είναι η ιστορία μιας κοινωνίας που θρέφει και θρέφεται με τη βία. Η ιστορία μιας μακρινής, θαρρείς, δυστοπίας, γραμμένης το 2001, που μοιάζει αφόρητα πλέον με τα δελτία ειδήσεων του σήμερα.

Και όπως τότε, στη Ρωσία του νεαρού Σίγκαρεφ, έτσι και σήμερα, η πλαστελίνη σκληραίνει γοργά στα χέρια των παιδιών. Και πριν προλάβεις καν να ονειρευτείς, το ξύπνημα σε βρίσκει ανάμεσα σε ανθρώπους απελπισμένους και κυνικούς, που σε βλέπουν να ραγίζεις και να σπας μπροστά τους. Και αυτοί αποστρέφουν βιαστικά το βλέμμα τους και συνεχίζουν στο δρόμο τους.

Karol Jarek

Η υπόθεση

Ο Μαξίμ είναι ένα νεαρό αγόρι που ζει μαζί με την γιαγιά του σε έναν κόσμο γεμάτο απελπισμένους ανθρώπους, ανθρώπους που προσπαθούν να επιβιώσουν και να εξασφαλίσουν την επόμενη μέρα τους –όχι τόσο το φαγητό τους, όσο την βότκα ή την δόση τους. Σε μια εξαθλιωμένη –οικονομικά και ηθικά– κοινωνία, όπου η βία και ο κυνισμός ολοένα και μεγαλώνει, σε μια –οποιαδήποτε– πόλη της Ρωσίας του 2001, που λίγο διαφέρει από τις πόλεις του 2023, ο Μαξίμ θέλει να καταφέρει να βρει έναν διαφορετικό τρόπο επιβίωσης. Όπως πλάθει με την πλαστελίνη του αυτά που ονειρεύεται, έτσι προσπαθεί να χαράξει και έναν δρόμο που αξίζει να διαβείς.

Η «Πλαστελίνη» είναι ένα έργο γοητευτικών αντιθέσεων. Ξεκινάς και διαβάζεις και ενώ σοκάρεσαι από την ωμότητα των διαλόγων και την σκληρότητα και την κυνικότητα των χαρακτήρων που περιτριγυρίζουν τον Μαξίμ, την ίδια στιγμή παρασύρεσαι από την ποιητικότητα των περιγραφών-αφηγήσεων του Σίγκαρεφ. Λες και έχεις δύο διαφορετικά έργα σε ένα. Και φυσικά με γοήτευσε το τέλος. Ο τρόπος της «λύσης» του δράματος από τον συγγραφέα. Μα πέρα από τον τρόπο γραφής και το τέλος, νιώθω ότι αυτό το έργο είναι ένα καμπανάκι για μας, για την Ελλάδα του 2023, για την σημερινή κοινωνία μέσα στην οποία καλούνται οι έφηβοι να ζήσουν, να βρουν τη δική τους φωνή” αναφέρει η Κατερίνα Σκουρλή για το έργο αυτό στο NEWS 24/7.

Και συνεχίζει μιλώντας για το τι συμβολίζει ο τίτλος του “για μένα η πλαστελίνη είναι ο κάθε νέος άνθρωπος που διαμορφώνεται όσο μεγαλώνει. Πηγαίνοντας προς τα πίσω, στην παιδική ηλικία είναι μαλακός, τόσο που μπορεί να πλαστεί, να διαμορφωθεί από τον ίδιο και από το περιβάλλον του. Και όσο προχωράει ο καιρός, αρχίζει και σκληραίνει, μέχρι την στιγμή που πλέον διαμορφώνεται, κατά κάποιον τρόπο οριστικά. Και αν σκληρύνει βέβαια αρκετά, κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή να σπάσει –κάπως έτσι αντιλαμβάνομαι και την πορεία του Μαξίμ μέσα στην ιστορία”.

Ο ήρωας

“Ο Μαξίμ, ο ήρωας του έργου είναι σίγουρα ονειροπόλος και ιδεαλιστής. Δεν σταματά να ονειρεύεται ένα διαφορετικό αύριο, παρόλο που ζει σε ένα περιβάλλον που δεν σου δίνει πολλά περιθώρια να ελπίζεις. Αυτός όμως βρίσκει στο πρόσωπο ενός κοριτσιού το όχημα διαφυγής, επικεντρώνει εκεί την ελπίδα του για ένα διαφορετικό αύριο. Την ίδια στιγμή, στέκεται απέναντι στην αδικία, όχι χωρίς φόβο, αλλά στέκεται. Δεν το βάζει στα πόδια ακόμα και όταν ξέρει ότι τα πράγματα και οι καταστάσεις τον υπερβαίνουν. Δεν παρακαλάει κανέναν, δεν εγκαταλείπει κανέναν. Φροντίζει την κατάκοιτη γιαγιά του, όπως τον φρόντισε αυτή όσο μεγάλωνε. Και όλα αυτά ανατρέπονται στο τέλος του έργου. Γιατί, πάνω από όλα, ο Μαξίμ δεν παύει να είναι ένα παιδί”, αναφέρει η Κατρίνα Σκουρλή σκιαγραφώντας τον.

Karol Jarek


Έχετε δουλέψει πολλά χρόνια με εφήβους. Τι αισθάνεστε για αυτή τη γενιά; Πόσο πιεσμένη είναι, ειδικά μετά από 2 χρόνια εγκλεισμού λόγω του κορονοιού;
Αυτό είναι που ανακαλύπτουμε μέρα τη μέρα. Καταρχάς κάνουμε ακόμα διάγνωση στον ίδιο τον εαυτό μας. Τι να πούμε για τους εφήβους; Τους βλέπω στα μαθήματα, στα σχολεία που έχω στο πρόγραμμα του Μικρού Εθνικού. Οι έφηβοι δεν συζητούν εύκολα τα τραύματα τους. Θέλουν χρόνο. Πάντως τα τραύματα υπάρχουν. Τα βλέπω στα γραπτά τους, τα βλέπω κυρίως στα σώματα τους, στον τρόπο που κινούνται. Εξ άλλου αυτό είναι το πρώτο που τους μαθαίνω, η λειτουργία με το σώμα. Και το σώμα δεν μπορεί να κρυφτεί. Ο λόγος ναι, το σώμα όχι. Θα χρειαστεί χρόνος για να ξεπεραστεί όλο αυτό. Βέβαια, δεν θα είναι πια έφηβοι. Και αυτό, όπως και να το δεις, είναι στενάχωρο.

Έχετε ελπίδες πως αυτή η νέα γενιά τελικά θα αλλάξει το μέλλον θα ορθωθεί ένας νέος υγιής λόγος;
Πάντα αυτό δεν ελπίζουμε; Και εγώ όταν ήμουν νέα γενιά αυτό πίστευα για εμάς. Και η αλήθεια είναι ότι κάθε νέα γενιά βάζει και ένα λιθαράκι. Κάνει βήματα μπροστά. Μα και μερικά πίσω, κάποιες φορές. Θα μιλήσω για τοΝ χώρο μου, μην το γενικεύσω, αν και εύκολα μπορεί να γίνει η αναγωγή και σε άλλους εργασιακούς χώρους. Όλα όσα συνέβησαν τα τελευταία χρόνια με τις δίκες και τις καταγγελίες κατά σκηνοθετών και ηθοποιών, έχουν οδηγήσει πολλά νέα παιδιά στο χώρο να λένε με πίστη και αποφασιστικότητα, ότι θα αλλάξουν το θέατρο. Και κάποιοι από τις παλιότερες γενιές, ίσως και εγώ μέσα σε αυτούς, κουνάμε το κεφάλι με στωικότητα.

Όσο περνάει όμως ο καιρός, κάτι διαφαίνεται να αλλάζει. Έχω την αίσθηση ότι ο σκηνοθέτης-δικτάτορας πλησιάζει στο τέλος του. Και αυτό θα βοηθήσει να ακουστεί ένας λόγος -αν όχι πλήρως υγιής- πάντως πιο καθαρός και ειλικρινής. Και μακάρι να ξεμπερδεύουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα ως κοινωνία με αφεντικά-δικτάτορες. Θα είναι μια καλή αρχή για να αλλάξει το σημερινό τοπίο.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ-ΚΙΝΗΣΗ: Κατερίνα Σκουρλή
  • ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Γιώργος Κουτλής
  • ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ: Βαγγέλης Κυριακού
  • ΣΚΗΝΙΚΑ-ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Τίνα Τζόκα
  • ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Σπύρος Λιβάνης
  • ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΦΩΤΙΣΜΩΝ: Δημήτρης Κασιμάτης- Σοφία Αδαμοπούλου
  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Μαρίνα Τσαπέκου
  • ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Τζένη Φέζο
  • ΠΑΙΖΟΥΝ: Δημήτρης Αποστολόπουλος, Σοφία Κουλέρα, Ναταλία Λουιζάκη, Λήδα Μανούσου Αλεξίου, Βίκτωρ Μπενουζίλιο, Χαρά Τζόκα

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ : Κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, από 21 Απριλίου έως και 14 Μαΐου 2023
  • ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ: 21:00
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90 λεπτά
  • Εισιτήρια: ΚΑΝΟΝΙΚΟ: 15€/ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ, ΑΝΕΡΓΩΝ: 12€
  • Προπώληση: https://www.ticketservices.gr/event/theato-sfendoni-plastelini/?lang=el
  • Τηλ κρατήσεων: 2107234567
  • Θέατρο Σφενδόνη, Μακρή 4, Αθήνα,

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα