Τοπίο σε ομίχλη ο τουρισμός στη Θεσσαλονίκη. Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΑΙ Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ. ΕΔΩ ΚΑΤΙ ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΚΑΛΑ…

Στη Θεσσαλονίκη ανοίγουν τα τελευταία χρόνια πεντάστερα ξενοδοχεία, όμως οι τουρίστες μειώνονται. Τι στ’ αλήθεια συμβαίνει;

Ας πει κάποιος τι λείπει από τον προορισμό Θεσσαλονίκη. Την πόλη του βορρά με την μεγάλη ιστορία. Με τον σπουδαίο πολιτισμό, την ομορφιά, την αρχοντιά, την παράδοση, τη γαστρονομία, τους κιμπάριδες ανθρώπους. Τα λουσάτα ξενοδοχεία, το λιμάνι, το αεροδρόμιο, τα εμπορικά καταστήματα και τις αγορές, τα εστιατόρια και τα καφέ. Την παραλία, τις ακτές, τα κοντινά βουνά.

Ας πει κάποιος γιατί ενώ σε όλη την Ελλάδα ο τουρισμός αυξάνεται , στη Θεσσαλονίκη μειώνεται. Αν ψάξει κανείς τα δημοσιεύματα που υπάρχουν στο διαδίκτυο για τον τουρισμό της πόλης τα τελευταία χρόνια – και δεν γνωρίζει πολλά – σίγουρα θα μπερδευτεί. Τα μισά γράφουν για τα λαμπερά εγκαίνια νέων πεντάστερων ξενοδοχειακών μονάδων, ή για τα σχέδια επενδυτών εγχώριων και ξένων για νέα έργα στον τουρισμό και τα άλλα μισά λένε ότι δεν υπάρχουν τουρίστες. Ότι τα ξενοδοχεία έχουν πολύ χαμηλές τιμές, ότι κινδυνεύουν να τα χάσουν οι ιδιοκτήτες τους από τις τράπεζες, ότι θα αναγκαστούν να απολύσουν τους υπαλλήλους τους.

Όλα τα δημοσιεύματα είναι αληθινά. Με στοιχεία.

Μα τι στ’ αλήθεια συμβαίνει;

Το Magazine ζήτησε τη γνώμη τριών ανθρώπων που γνωρίζουν καλά τα τουριστικά θέματα της πόλης, για να πάρει απαντήσεις.

Ο ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΟΥΛΑΣ

Ο Γιώργος Τούλας είναι δημοσιογράφος και το 1989 εξέδωσε την parallaxi, το παλαιότερο free press στην Ελλάδα. Ξέρω πολλούς Θεσσαλονικείς όμως νιώθω πως ο Γιώργος την αγαπά όσο λίγοι. Όταν του ζητήσαμε από το Magazine να μας μιλήσει για την κατάσταση του τουρισμού της πόλης του, ξεκίνησε με το ρεπορτάζ.

Έβαλε μάλιστα και τίτλο, τον οποίο δανείστηκε το θέμα μας: «H Θεσσαλονίκη και ο τουρισμός. Εδώ κάτι δεν πάει καλά…»

Γιώργος Τούλας: «Η Θεσσαλονίκη είναι από τις ελάχιστες περιοχές της χώρας που οι αριθμοί με τους οποίους τερμάτισε το 2022 σε σχέση με το το 2019, προ πανδημίας δηλαδή δεν γεννούν ακριβώς αισιοδοξία. Οι ξενοδόχοι της πόλης, ήδη από τον Οκτώβριο έλεγαν: Η Θεσσαλονίκη χάνει έδαφος στον τουρισμό, όταν η υπόλοιπη Ελλάδα ανεβαίνει τουριστικά. Τα ανησυχητικά σημάδια που μαρτυρούν ότι η Θεσσαλονίκη στερείται αναγνωρισιμότητας ως προορισμός, με μειωμένες αφίξεις στο αεροδρόμιο και μειωμένες πληρότητες στα ξενοδοχεία, σε σύγκριση με το 2019.

Στο τέλος της χρονιάς ήρθαν και τα κακά μαντάτα της μείωσης των αφίξεων: Η επιβατική κίνηση στον αεροδρόμιο «Μακεδονία» υπολείπεται ακόμη αυτής του 2019, με 5,5 εκατ. διακινηθέντες επιβάτες στο ενδεκάμηνο, μειωμένη κατά 14,5% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Ο δημοσιογράφος Γιώργος Τούλας.

Όσο για τις οδικές αφίξεις τα μαντάτα ήταν το ίδιο άσχημα. Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διάφορες καταγράφεται στο σταθμό του Προμαχώνα όπου την αναφερόμενη περίοδο διαμορφώνονται σε 1,4 εκατ. καταγράφοντας μείωση –1,7 εκατ./-55,2% ενώ σε ποσοστιαίες διαφορές η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στο σταθμό της Νυμφαίας όπου η μείωση ανέρχεται σε -69,6%/-1 εκατ. ενώ καταγράφονται 440 χιλ. αφίξεις. Τέλος, οι οδικές αφίξεις στο μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων διαμορφώθηκαν σε 1,9 εκατ. ενώ καταγράφεται μείωση κατά -282 χιλ./-12,8%..

Οι Βαλκάνιοι μετακινήθηκαν αλλού και οι Ρώσσοι και οι Ουκρανοί λόγω πολέμου μας έλλειψαν.»

ΟΙ ΑΡΧΕΣ ΛΕΝΕ ΟΤΙ Η ΠΟΛΗ «ΠΕΤΑΕΙ» ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ

Γιώργος Τούλας: «Αν ακούσεις λόγους των αρχών θα πιστέψεις ότι η Θεσσαλονίκη πετάει τουριστικά. Δεν συμβαίνει όμως αυτό στην πραγματικότητα. Λόγω μιας σειράς προβλημάτων που παραμένουν κυρίαρχα και άλυτα εδώ και χρόνια.

Σε άρθρο του για το μέλλον του τουρισμού στην πόλη, στην Parallaxi το Δεκέμβριο του 2018 ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας έγραφε: ‘’Η Θεσσαλονίκη φαίνεται να αποτελεί προορισμό φθηνού μαζικού τουρισμού. Και αυτό γιατί οι προσπάθειες που έγιναν με στόχο την αύξηση των αφίξεων στην πόλη μας, δε συνδυάστηκαν με πρωτοβουλίες και σχεδιασμό για προσέλκυση τουριστών με υψηλότερο οικονομικό προφίλ, δε συνδυάσθηκαν με τη βελτίωση των υποδομών και την εικόνα της πόλης. Και πως αλλιώς να ήταν αφού η πόλη, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια ξανακατρακυλά στην απαξίωση και στην εγκατάλειψη.

Υποδομές δεν υπάρχουν, το κυκλοφοριακό και οι μετακινήσεις είναι γόρδιος δεσμός, στην καθαριότητα είμαστε κάτω από τη βάση, πράσινο δεν έχουμε καθόλου (τα 1,6 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο είναι ίσως αρνητικό πανευρωπαϊκό ρεκόρ με τον ΠΟΥ να λέει πως το κατώτερο αποδεκτό είναι τα 10 τ.μ.

Όταν συζητάμε για τουρισμό όλα τα ανοιχτά ζητήματα είναι ή πρέπει να είναι στο τραπέζι. Από τα μεγάλα – Μετρό, αεροδρόμιο, αστικός σχεδιασμός- μέχρι όμως και τα απλά καθημερινά – κάδοι σκουπιδιών, φωτισμός, ασφάλεια, πράσινο.’’

Μια θητεία μετά τί από όλα αυτά έχει αλλάξει προς το καλύτερο; Σχεδόν τίποτε.

ΤΑ ΑΛΥΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Γιώργος Τούλας: «Μια σειρά από σοβαρά προβλήματα μοιάζει να μην βρίσκουν το δρόμο προς τη λύση τους. Ας δούμε τις κυριότερες αιτίες:

-Ο κατακερματισμός των υπευθύνων της τουριστικής προώθησης της πόλης.

Αντί να υπάρχει ένας μητροπολιτικός οργανισμός που να ασχολείται με την τουριστική προώθηση της πόλης υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί φορείς, οργανισμοί και πρόσωπα που επιχειρούν κατά μόνας και πολλές φορές ανταγωνιστικά και χωρίς κοινό σχέδιο με αποτέλεσμα να βλέπουμε αμφιλεγόμενες προσπάθειες χωρίς κοινή στόχευση που θα πετύχαινε πολύ πιο αποτελεσματικούς στόχους. Ο κάθε φορέας υλοποιεί τις δικές του δράσεις καταναλώνοντας πόρους τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε κεφάλαιο για να παράξει ένα μερικό αποτέλεσμα, το οποίο δεν συνδέεται με αντίστοιχες δράσεις άλλων φορέων, λέει ορθά ο Γιάννης Ασλάνης, Πρόεδρος ΔΣ Thessaloniki Convention Bureau.

-Η μετακίνηση

Η άφιξη σε ένα διεθνές αεροδρόμιο απαιτεί συγκοινωνίες για να προσεγγίσεις την πόλη που το φιλοξενεί. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ένα αστικό λεωφορείο κάθε 35 λεπτά που γεμίζει σε λιγότερο από ένα λεπτό και ταξί. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη να φτάσει το Μετρό εκεί, όταν ολοκληρωθεί και φυσικά καμία πρόβλεψη για θαλάσσια συγκοινωνία παρότι βρίσκεται πάνω στη θάλασσα σε ένα κλειστό κόλπο.

Η ίδια η πόλη έχει τεράστιο θέμα εσωτερικών μετακινήσεων, με τον προβληματικό ΟΑΣΘ ως αποκλειστικό μέσο δημόσιας συγκοινωνίας και ένα θρυλούμενο μετρό που ξεκίνησε ως σχέδιο το 1976 και αναμένουμε τη μελλοντική άγνωστη ολοκλήρωση του.

-Οι συνδέσεις

Για έναν μεγάλο αριθμό προορισμών ο ταξιδιώτης πρέπει να φτάσει στη Θεσσαλονίκη μέσω Αθήνας, καθώς δεν υπάρχουν απευθείας συνδέσεις.

Η Θεσσαλονίκη παραμένει αεροπορικά αποκλεισμένη από τις ΗΠΑ, αλλά και από πολλές άλλες αγορές του κόσμου με υπερατλαντικές πτήσεις. Ακόμα και πτήσεις προς τη Μέση Ανατολή έχουν σταματήσει.

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά, πέρα των Σποράδων και της Λέσβου, είναι ανύπαρκτη. Είναι απολύτως λογικό επομένως όσοι αποφασίζουν να περάσουν τις διακοπές τους σε ένα ελληνικό νησί να ταξιδεύουν απευθείας για την Αθήνα και μέσω του «Ελ. Βενιζέλος» να πηγαίνουν στον Πειραιά ώστε να επιβιβαστούν στο πλοίο για τον τελικό προορισμό τους.

-Αναγνωρισιμότητα

Χαμηλή είναι η αναγνωρισιμότητα της Θεσσαλονίκης ως προορισμού διοργάνωσης συνεδρίων και εκδηλώσεων, ωστόσο είναι μια πόλη με μεγάλη δυναμική για να αναπτυχθεί στον τομέα αυτό, όπως προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε το “American College of Thessaloniki” (ACT) σε συνεργασία με το “Thessaloniki Convention Bureau”. Από τους συμμετέχοντες στην έρευνα, το 35% δεν ήξεραν ότι η Θεσσαλονίκη οργανώνει συνέδρια!

-Οι αδυναμίες της πόλης

Σε έρευνα των ξενοδόχων το 2018 είχαν ήδη διαπιστωθεί οι αδυναμίες: Η δημόσια καθαριότητα και το πράσινο, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η ατμοσφαιρική ρύπανση, οι πλατείες, τα πεζοδρόμια και η ηχορύπανη, η αίσθηση ασφάλειας στην πόλη, η ελλιπής οδοσήμανση, το ότι δεν υπάρχουν αρκετά σημεία στην πόλη για να τους καθοδηγήσουν, η έλλειψη πάρκινγκ, τα βρώμικα οδοστρώματα, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η κατάσταση στις δημόσιες τουαλέτες, τα κλειστά μνημεία τα απογεύματα, η έλλειψη ενός τύπου city pass για όσα θα ήθελε να δει στην πόλη.

Η Θεσσαλονίκη δυστυχώς παραμένει μια παρακόρη σε υποδομές, σχεδιασμό και αντιμετώπιση. Δεν κατάφερε ποτέ μετά τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας, την αποβιομηχάνιση και την υποβάθμιση της να σηκώσει κεφάλι.

Αντιμετωπίζεται ως πόλη δεύτερης κατηγορίας και αυτό είναι εμφανές και στην προσέλκυση τουριστών. Ευθύνη βέβαια δεν φέρει μόνο η κεντρική εξουσία αλλά και οι τοπικοί της άρχοντες που βαυκαλίζονται ότι προσπαθούν, στην πραγματικότητα όμως αποδεικνύουν καθημερινά την ανεπάρκεια τους. Η νέα ουτοπία λέγεται γεμίστε την πόλη δωμάτια για τουρίστες. Μια φούσκα που αργά ή γρήγορα θα ξεφουσκώσει και θα βρεθεί κόσμος σε απόγνωση…»

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΑΝΔΡΙΝΟΣ

Ο Ανδρέας Μανδρινός είναι ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης. Είναι απολύτως βέβαιο ότι έχει κουραστεί να λέει τα αυτονόητα. . Ότι δηλαδή είναι επιτακτική ανάγκη να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού και στη συνέχεια η εφαρμογή του με μια στοχευμένη προβολή βασισμένη σε μια σύγχρονη τεχνοκρατική μελέτη προώθησης του για την προσέλκυση νέων αγορών.

Μιλώντας στο Magazine φάνηκε αισιόδοξος για το μέλλον.

Ανδρέας Μανδρινός: «Η κατάσταση είναι σίγουρα καλύτερη από πέρυσι που είχαμε τους πρώτους τρεις μήνες κλειστούς λόγω κορονοϊού. Άρα η τουριστική κίνηση αυξήθηκε όπως ήταν λογικό. Όμως Θεσσαλονίκη δεν έπιασε τα νούμερα του 2019.

Το θετικό είναι ότι οι τιμές των ξενοδοχείων είναι καλύτερες καθώς αυξήθηκαν κάπως το προηγούμενο καλοκαίρι και κατάφεραν να κρατηθούν. Όμως οι τιμές σε σύγκριση με οποιοδήποτε άλλο παρόμοιο προορισμό του εξωτερικού αλλά και της Ελλάδας παραμένουν από τις χαμηλότερες.

Καταφέραμε να αφομοιώσουμε τα νέα δωμάτια που προστέθηκαν από τις καινούργιες επενδύσεις και μιλάμε κυρίως για 6-7 ξενοδοχεία πέντε αστέρων, και αυτό είναι θετικό διότι οι νέες κλίνες δεν επηρέασαν τις τιμές στο να πέσουν.

Ανδρέας Μανδρινός

Οι ενδείξεις που έχουμε από τις προκρατήσεις είναι ότι θα υπάρξει αύξηση της τάξεως του 10 με 15% φέτος και σε σχέση με πέρυσι την περίοδο από το Μάιο και μετά. Φυσικά είμαστε επιφυλακτικοί γιατί αυτό θα συμβεί εφόσον δεν έχουμε κάποιο έκτακτο γεγονός που θα προκαλέσει αστάθεια».

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ

Ανδρέας Μανδρινός: «Δυστυχώς η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να μην προβάλλεται και αυτό αποτυπώνεται σε σταθΕρή βάση όσον αφορά τα αεροπλάνα. Υπάρχει μία αύξηση αυτή τη στιγμή καθώς η Aegean προσέθεσε κάποια δρομολόγια αλλά τα πραγματικά στοιχεία τα παίρνουμε από το αεροδρόμιο, από τη Fraport.

Είναι σαφές ότι αν δεν υπάρξει μία μόνιμη προβολή στο εξωτερικό, νέες πτήσεις δεν θα έρθουν. Αυτή τη στιγμή η μόνη προβολή που έχουμε είναι από τους επισκέπτες της πόλης οι οποίοι διαδίδουν την φήμη της και είναι αυτοί που αναπαράγουν την καλή εικόνα της Θεσσαλονίκης, είτε όσον αφορά τις ξενοδοχειακές υποδομές που είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο, είτε τις εμπειρίες που προσφέρει. Τα ξενοδοχεία της πόλης μας είναι πολύ καλύτερα ακόμα και από μεγάλους προορισμούς. Ας πούμε τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης με τα ξενοδοχεία της Ρώμης είναι η ημέρα με τη νύχτα.

Αν δεν υπάρξει μία πραγματική επαγγελματική προβολή της πόλης θα συνεχίσουμε να βρισκόμαστε σε αυτό το επίπεδο, που είναι χαμηλό και σίγουρα χαμηλότερο από αυτό που της αξίζει. Μία πόλη με τόσα προσόντα που έχει το κέντρο της δίπλα στη θάλασσα με την καρδιά της αγοράς πέντε λεπτά από το λιμάνι και τόσα άλλα.»

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ

Ανδρέας Μανδρινός: «Είναι λυπηρό που για διάφορους λόγους και διάφορα συμφέροντα δεν έχει προχωρήσει η πόλη. Δυστυχώς κάποιοι που είναι υπεύθυνοι για την τουριστική προβολή της Θεσσαλονίκης κοιτάζουν περισσότερο την προσωπική, πολιτική τους προβολή.

Ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης έχει μισό εκατομμύριο ευρώ προϋπολογισμό ετησίως και δυστυχώς δεν υπάρχει ούτε ένα τιμολόγιο έστω των 30.000 ευρώ το οποίο να δείχνει ότι έχει γίνει μια ουσιαστική προβολή της πόλης. Εμείς ως Ένωση Ξενοδόχων συμμετείχαμε ως μέλη στον Οργανισμό μέχρι που αποχωρήσαμε το 2019 γι’ αυτό το λόγο. Και αυτό έγινε διότι καταλάβαμε ότι τα χρήματα των ξενοδόχων δεν ξοδεύονται για την προβολή της πόλης αλλά για άλλους λόγους.
Τα χρήματα κατευθύνονται για πολιτική προβολή με όλους τους τρόπους. Όταν λοιπόν δεν είναι πρωτεύουν στόχος να διαφημίσεις την πόλη, να εμπιστευτείς επαγγελματίες και κάνεις δράσεις, δεν έχεις αποτέλεσμα. Είναι ένα θέμα για το οποίο έχουν ασχοληθεί όλοι, ακόμα και πρωθυπουργός, χωρίς να έχει γίνει κάτι ακόμα. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει όλη την καλή διάθεση να προχωρήσει σε επαγγελματική προβολή αλλά δυστυχώς όλα κάπου κολλάνε.».

ΤΙ ΕΚΑΝΕ Ο ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΑΡΧΟΣ

Άποψης της παραλίας της Θεσσαλονίκης. Konstantinos Tsakalidis / SOOC


Ανδρέας Μανδρινός: «Αυτό που έγινε από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, με Δήμαρχο το Γιάννη Μπουτάρη, ήταν μια σημαντική προσπάθεια στην σωστή κατεύθυνση και χωρίς ιδιαίτερα κονδύλια. Έγινε με προσωπικές ενέργειες του τότε αντιδήμαρχου Τουρισμού Σπύρου Πέγκα και Δημάρχου. Και αυτές οι προσπάθειες έφεραν αποτέλεσμα σε συγκεκριμένες αγορές όπως η Τουρκία και το Ισραήλ. Το κομμάτι των ισραηλινών είναι πολύ σημαντικό, αφορά ουσιαστικά την πόλη, οικογένειες, μνήμες. Οι Τούρκοι είναι δίπλα μας. Η απόσταση είναι ένα μεγάλο προσόν, έχουμε τόσο κοντά ένα μεγάλο πληθυσμό που και ένα πολύ μικρό ποσοστό να παίρναμε από αυτή τη χώρα θα μας έδινε άλλη ώθηση στην τουριστική μας δραστηριοτητα. Οι επαγγελματίες του μάρκετινγκ θα έπρεπε να αναγνωρίσουν αυτά τα στοιχεία, να δουν τα στατιστικά και να προωθήσουν την Θεσσαλονίκη στις αγορές της Τουρκίας, του Ισραήλ και των Βαλκανίων και μετά στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Ο Μπουτάρης με τον Πέγκα χωρίς κονδύλια αλλά με προσωπική δουλειά κατάφεραν να κάνουν κάτι, τότε που δεν υπήρχε τίποτα. Σήμερα θεωρούμε ότι έγινε μεγάλο επίτευγμα στην κρουαζιέρα, διότι δεν είχαμε καθόλου κρουαζιερόπλοια και τώρα έχουμε ένα την εβδομάδα. Δεν λέω αυτό είναι πολύ θετικό, όμως πρέπει να το αντιμετωπίζουμε με σοβαρότητα και να αναγνωρίζουμε ότι το λιμάνι μας είναι στην 13η θέση στην Ελλάδα, άρα όποια προσπάθεια και να γίνει θα πάει καλά».

ΟΙ ΠΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Ανδρέας Μανδρινός: «Στη Θεσσαλονίκη δεν μπορούμε να φέρουμε μία πτήση από την Αμερική και δεν μπορούμε να κρατήσουμε μία πτήση που έχουμε από Λονδίνο το χειμώνα. Οι αεροπορικές εταιρείες είναι σαφέστατες στη στάση τους. Είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης, «δεν χαρίζουμε χρήματα λένε» και έχουν δίκιο. Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε την ζήτηση ώστε να κρατήσουμε έστω μία πτήση της British Airways το χειμώνα, που την έχουμε το καλοκαίρι διότι οι τουρίστες που ταξιδεύουν με αυτή πάνε στην Χαλκιδική».

Κάποια στιγμή πιστεύω ότι θα ζητηθεί ο λογαριασμός και θα πρέπει να απαντήσουν οι αρμόδιοι, που πήγαν όλα αυτά τα εκατομμύρια που διαχειρίζεται Οργανισμός, εφόσον δεν κατέληξαν στην προβολή της πόλης».

ΓΙΑΤΙ ΧΤΙΖΟΝΤΑΙ ΝΕΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ανδρέας Μανδρινός: «Φυσικά και έχουμε αντιληφθεί ότι υπάρχει σοβαρότατο επενδυτικό ενδιαφέρον και τώρα και για τα επόμενα χρόνια για την πόλη μας. Όλοι αυτοί επενδυτές προφανώς βλέπουν σημαντικά πράγματα για το μέλλον και για την πορεία της Θεσσαλονίκης και για την άφιξη του φυσικά των τιμών των ξενοδοχείων και της επισκεψιμότητας. Διότι βλέπουμε μία άνεση στο να δίνονται χρήματα και να γίνονται νέες επενδύσεις σε πολλούς τομείς.

Έχω αρχίσει να πιστεύω ότι ίσως η Θεσσαλονίκη θα έχει αύξηση του πληθυσμού της, άλλωστε είναι μια πολύ ωραία πόλη για να ζεις. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι πολλές εταιρίες φτιάχνουν τα hub τους εδώ. Που σημαίνει ότι μπορεί να προσεγγίσουν κι άλλους εργαζόμενους από το εξωτερικό».

Ο ΠΡΩΗΝ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Λευκός Πύργος Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Ο Σπύρος Πέγκας ήταν ο αντιδήμαρχος του Γιάννη Μπουτάρη, υπεύθυνος για την Τουριστική Ανάπτυξη. Είναι ένας επαγγελματίας της προώθησης και του marketing τουριστικών προορισμών έχοντας ιδρύσει την εταιρεία Wise Ram, με μεγάλες ομολογουμένως επιτυχίες. Στη θητεία του έγινε το πρώτο «θαύμα» στον τουρισμό της πόλης. Σήμερα διεκδικεί τη Δημαρχεία της πόλης στις αυτοδιοικητικές εκλογές του ερχόμενου Οκτώβρη. Στο Magazine λέει τι έκανε τότε και πως βλέπει αυτά που γίνονται σήμερα.

«Η Θεσσαλονίκη δεν ήταν τοποθετημένη στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη μέχρι και το 2010. Η πόλη είχε τότε 1,1 εκατομμύριο διανυκτερεύσεις το χρόνο εκ των οποίων το 70% ήταν Έλληνες επισκέπτες.

Το 2019, όταν ουσιαστικά ολοκληρώθηκε η θητεία μου στο δήμο Θεσσαλονίκης ως Αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης με τον δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη, οι διανυκτερεύσεις στην πόλη είχαν φτάσει τα 2,3 εκατομμύρια εκ των οποίων το 45% ήταν από Έλληνες και το 55% από αλλοδαπούς επισκέπτες. Σε αυτό το νούμερο δεν υπολογίζονται ούτε οι διανυκτερεύσεις των πολλών καταλυμάτων AirBnB ούτε και των περίπου 35 μικρότερων ξενοδοχείων-hostel που είχαν εντωμεταξύ ανοίξει από τοπικούς, νέους ως επί το πλείστων, επιχειρηματίες της πόλης και τα οποία λειτουργούσαν με το καθεστώς των ενοικιαζομένων δωματίων.

Αυτή η επιτυχία της Θεσσαλονίκης να καταγράψει μια δυναμικά αναπτυξιακή πορεία με μάλιστα σημαντικά ποιοτικά χαρακτηριστικά (πχ. ευρεία ποικιλία μείγματος των ξένων επισκεπτών) αποτελεί πια ένα παράδειγμα το οποίο έχει εκτενώς μελετηθεί, συζητηθεί και βραβευθεί. Δεκάδες επιστημονικές εργασίες έχουν γραφτεί από νέους και μεγαλύτερους σπουδαστές που εμπνεύστηκαν από το παράδειγμα μιας πόλης που βασιζόμενη σε ένα νέο αφήγημα, αυτό της πολύ-πολιτισμικότητας, συνένωσε δυνάμεις, δούλεψε συλλογικά μεθοδικά και εντατικά, για να δημιουργήσει τοπική ανάπτυξη, νέες θέσεις εργασίας, νέα και καινοτόμα επιχειρηματικότητα.

Σπύρος Πέγκας

Το όραμα για μια εξωστρεφή και κοσμοπολίτικη Θεσσαλονίκη, οι ριζοσπαστικές πολιτικές κινήσεις και η τεχνοκρατική προσέγγιση στα πράγματα αποτέλεσαν τους πυλώνες μιας αποτελεσματικής διαδρομής που στέφθηκε από επιτυχία. Δεν είναι μόνο τα νούμερα που επιβεβαιώνουν το θετικό αποτέλεσμα των πολιτικών αυτών, είναι κυρίως η άυλη παρακαταθήκη και κληρονομιά που έμεινε σε μια πόλη και στο ανθρώπινο δυναμικό της, για τις σημαντικές ωφέλειες μια εξωστρεφούς και ανοικτής στον κόσμο πολιτικής και επιχειρηματικής αντίληψης».

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΝΗ ΜΟΙΑΖΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΜΕΙΝΕΙ ΣΤΑΣΙΜΗ

Σπύρος Πέγκας: «Τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια, όμως, η Θεσσαλονίκη μοιάζει να έχει μείνει στάσιμη, απροσανατόλιστη ως προς τις αγορές που πρέπει να κατευθυνθεί, το προϊόν που εκπροσωπεί και τις πολιτικές και θεματικές προβολής που οφείλει να επιλέξει. Η φράση ‘πολύ-πολιτισμική Θεσσαλονίκη’ που ήταν στο στόμα κάθε ντόπιου και κάθε ξένου επισκέπτη δεν ακούγεται πια, καθώς άλλες φωνές, φαντασιακές, ακούγονται στα αυτιά των τοπικών ιθυνόντων.

Τα νούμερα των αλλοδαπών διανυκτερεύσεων στην πόλη παραμένουν στάσιμα ή υποχωρούν, ενώ και τα νούμερα αφίξεων στο αεροδρόμιο Μακεδονία υποχωρούν σημαντικά. Η διοίκηση του αεροδρομίου Μακεδονία χωρίς σημαντική θεσμική στήριξη δεν θα ανοιχτεί σε νέες αγορές (Μέση Ανατολή, ΗΠΑ) υψηλού ρίσκου αλλά σημαντικότατου turn over. Σημαντικές αγορές με πολύ δυναμική ανάπτυξη τουριστικού κεφαλαίου δεν φαίνεται, δηλαδή, να ανοίγουν σύντομα για τη Θεσσαλονίκη. Η πόλη είναι τα τελευταία δυο χρόνια απούσα από το τουριστικό πάρτι που βιώνει η χώρα μας. Υπάρχει ο κίνδυνος αυτή η στασιμότητα να παγιωθεί.

Αυτό συμβαίνει, κυρίως, επειδή η Θεσσαλονίκη πορεύεται με μια τοπική ηγεσία που αντί να χτίσει πάνω στην προσπάθεια που είχε ξεκινήσει, είχε ως «όραμα» να αποδομήσει τις προηγούμενες επιτυχίες. Δεν υπάρχει συνένωση δυνάμεων ούτε τεχνοκρατική αντίληψη και επάρκεια. Μεγαλοϊδεατισμοί που δεν πατάνε σε πραγματικά δεδομένα κυριαρχούν στις πολιτικές επιλογές χωρίς να βρίσκουν ανταπόκριση στους ξένους επαγγελματίες».

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΕΣΜΕΝΗ ΣΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΑΡΤΙ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Σπύρος Πέγκας: «Το γεγονός της αδυναμίας της πόλης ως προορισμού να ακολουθήσει τους ρυθμούς έκρηξης άλλων Ελληνικών τουριστικών προορισμών σήμερα δεν έχει να κάνει με την ιδιοτέλεια των άλλων κέντρων εξουσίας και αποφάσεων στην Ελλάδα. Έχει να κάνει με τη σημερινή παθογένεια της πόλης να προτάξει μια δυναμική, οραματική πολιτική, καθώς και μια επαρκή ηγεσία. Όσο, βέβαια, και οι επαγγελματίες του τουρισμού συνεχίζουν να στηρίζουν τους ανθρώπους αυτών των τελευταίων αποφάσεων και πολιτικών επιλογών, τότε είναι συνυπεύθυνοι της αρνητικής διαδρομής της πόλης και κανείς δεν θα δικαιούται αύριο να διαμαρτύρεται».

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Οι υπεύθυνοι για την τουριστική προβολή της Θεσσαλονίκης είναι αρκετοί. Φαίνεται ότι δεν συννενοούνται. Το βασικό όργανο είναι ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης που έχει πρόεδρο την ολυμπιονίκη Βούλα Πατουλίδου. Υπάρχει ακόμη αντιδημαρχία Τουρισμού στο Δήμο της πόλης, η αντιπεριφέρεια Τουρισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και το Γραφείο Συνεδρίων (Thessaloniki Convention Bureau).

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα