Έξι ζευγάρια προσπαθούν να δεσμευτούν αληθινά και με διαφορετικούς τρόπους

Έξι ζευγάρια προσπαθούν να δεσμευτούν αληθινά και με διαφορετικούς τρόπους
Ηλίας Ντζόιδος

Η σκηνοθέτιδα Βάσια Βελτσίστα μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή την παράσταση “Πόσο πολύ φοβάμαι ότι θα φύγεις. Ένα παιχνίδι ρόλων” που παρουσιάζεται στο ΝΤόΜ «Θέατρο Σπίτι»

Η Βάσια Βελτσίστα, η ψυχή του ερευνητικού κέντρου υποκριτικής «ΝτόΜ Θέατρο Σπίτι», παρουσιάζει την παράσταση “Πόσο πολύ φοβάμαι ότι θα φύγεις. Ένα παιχνίδι ρόλων”, μία σύνθεση ερωτικών σκηνών από τη σύγχρονη και την κλασική ρωσική δραματουργία από διαφορετικά έργα διασκευές του Α.Π.Τσέχωφ, του Ι.Βιριπάγιεφ, και του Φ.Μ.Ντοστογιέφσκι.

Με εντυπωσιακές σπουδές από το Τμήμα Σκηνοθεσίας στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Θεατρικής Τέχνης της Μόσχας «ΓΚΙΤΙΣ», η Βάσια Βελτσίστα στήνει μια παράσταση-σπουδή για τη συνθήκη της δέσμευσης.

“Η παράσταση αυτή γεννήθηκε από την περσινή παράσταση του ΝΤόΜ, την «Ηλιακή γραμμή» του Ι.Βιριπάγιεφ. Μία παράσταση που αφορούσε ένα ζευγάρι που τσακώνεται στο σπίτι του προσπαθώντας να βρει λύση, και βρήκε μεγάλη απήχηση στο κοινό. Πέρσι οι θεατές-προσκεκλημένοι συμπλήρωναν ένα ερωτηματολόγιο που αφορούσε τον εαυτό τους και τις σχέσεις και μετά το τέλος της παράστασης κάποιες φορές συζητούσαμε όλοι μαζί για ώρες. Παρατήρησα λοιπόν την ανάγκη όλων μας για πραγματική σύνδεση. Οι άνθρωποι θέλουν/θέλουμε να σχετιστούν, παλεύουν για αυτό είτε είναι μέσα σε μία σχέση, είτε δεν είναι σε σχέση”, εξηγεί η σκηνοθέτιδα στο NEWS 24/7.

Η Βάσια Βελτσίστα


Και συνεχίζει: “Ταυτόχρονα με αυτό παρατηρούσα την τάση της εποχής να διαστρεβλώσει την ανθρώπινη σχέση, την τεχνολογία να καλπάζει και μέσα στα τόσα θετικά που μπορεί να έχει κάτι τέτοιο, να παθητικοποιεί την αντίληψη των ανθρώπων, να μειώνει την διάρκεια της μνήμης, να βάζει ταχύτητα στο συναίσθημα και άρα να το κρατάει στην επιφάνεια. Το ίντερνετ να διαφημίζει την ερωτική συνεύρεσή σαν κάτι παθιασμένο, μόνο αν έχει την απαραίτητη σαρκική βία, τα περισσότερα σίριαλ να παρουσιάζουν ευτυχισμένα ουτοπικά ζευγάρια που δεν υπάρχουν και ούτε θα υπάρξουν ποτέ.

Μια τέτοια προβολή των ανθρώπινων σχέσεων μπορεί να καλλιεργήσει την ουτοπική φαντασία (όπως συνηθίζω να λέω) που είναι εχθρός της δημιουργικής φαντασίας και αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι άνθρωποι να συγκρούονται μη οργανικά στα θέλω τους: γιατί από τη μια θέλουν να σχετιστούν βαθιά και από την άλλη βλέπουν παντού ουτοπικές διαστρεβλωμένες προβολές συσχέτισης. Αυτή η σύγκρουση μας οδήγησε στην δημιουργία της παράστασης «Πόσο πολύ φοβάμαι ότι θα φύγεις. Ένα παιχνίδι ρόλων», στην οποία συναντάμε 6 ζευγάρια που προσπαθούν να σχετιστούν/δεσμευτούν αληθινά και με διαφορετικούς τρόπους”.

Από ποια έργα πήρατε σκηνές – αποσπάσματα και γιατί;
Διάλεξα σκηνές από την Ρωσική κλασική και σύγχρονη δραματουργία, διασκευές σκηνών της περσινής παράστασης της «Ηλιακής γραμμής» και από τις «Παραισθήσεις» του Ι.Βιριπάγιεφ, σκηνές από τον Τσέχωφ, από τις αγαπημένες μου σκηνές, την σκηνή Ιρίνας-Τούζενμπαχ από το «Τρεις αδελφές» και την σκηνή Σόνια-Άστρωφ από το «Θείο Βάνια», όλες συγκρουσιακές, έντονα αληθινά ερωτικές, οι ηθοποιοί αλλάζουν ρούχα και ρόλους επί σκηνής. Και κλείνοντας βλέπουμε διασκευή τους ήρωες από το «Λευκές νύχτες» του Ντοστογιέφκσι, ένα έργο ύμνος στον θεραπευτικό έρωτα.

Ηλίας Ντζόιδος


Πόσο δύσκολες είναι τελικά οι ανθρώπινες σχέσεις σήμερα;
Δεν ξέρω αν είναι δύσκολες, είναι σίγουρα μπερδεμένες. Είμαστε μπερδεμένοι οι άνθρωποι σε αυτά που ζητάμε, σε αυτά που θέλουμε να μας συμβούν και σε αυτά που «πρέπει» να μας συμβούν. Είτε λόγω ηλικίας, θέσης, κουλτούρας κλπ. Ξεχνάμε το βασικό: το ότι οι σχέσεις έχουν μέσα την αθωότητα, το παιχνίδι, στην ουσία του, όχι στον ανταγωνισμό.

Τι κοινό έχουν όλοι οι ρόλοι που παίζουν οι δύο ηθοποιοί της παράστασης;
Από όλα τα έργα έχω διαλέξει τις πιο δύσκολες και συγκρουσιακές σκηνές. Ερωτικές συντροφικές σκηνές με ανθρώπους που προσπαθούν με όλο τους το “Είναι” να σχετιστούν. Προσπαθούν να εκφραστούν, να πούνε αυτό που κρύβουν μέσα τους, ν’ ακουστούν. Το κοινό όλων των ρόλων είναι η πρόθεση για συντονισμό. Ο συντονισμός ως μυστικό για μία λειτουργική σχέση και για έναν οργανικό έρωτα.

Έχετε σπουδάσει στη Ρωσία, σε μία χώρα που δίνει μεγάλη έμφαση στην Τέχνη του θεάτρου και στους καλλιτέχνες. Ποιες διαφορές εντοπίζετε με τα ελληνικά δεδομένα, όπου οι καλλιτέχνες πλέον θεωρούνται απόφοιτοι Λυκείου;
Θα κλέψω ένα απόσπασμα από την διπλωματική του διδακτορικού μου στο ΓΚΙΤΙΣ: «Ο «ηθοποιός» στην ελληνική γλώσσα σημαίνει «ποιώ το ήθος». Έτσι, μπορούμε να ισχυριστούμε, ότι η λέξη «ηθοποιός» έχει δύο σημασίες: αφενός, είναι αυτός που «ενσαρκώνει» την ψυχική ζωή ενός άλλου ατόμου μέσω της συμπεριφοράς, και, αφετέρου, είναι αυτός που «αλλάζει» τις ψυχές και τις συμπεριφορές άλλων ανθρώπων μέσω της επιρροής του πάνω τους». Ο ηθοποιός είναι ένα πολύ δύσκολο επάγγελμα, οι σπουδαστές στις Δραματικές σχολές αφιερώνουν άπειρες ώρες στην εκπαίδευση τους και έχουν να αναμετρηθούν με τον ίδιο τους τον εαυτό, αφού και τα εργαλεία της υποκριτικής είναι το σώμα και η ψυχή του ηθοποιού.

Ίσως στην Ελλάδα ο περισσότερος κόσμος δεν γνωρίζει τις σπουδές της υποκριτικής και τι συμβαίνει στις σχολές αυτά τα 3-4 χρόνια. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι το επάγγελμα αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό και δύσκολο επάγγελμα και το πτυχίο από τις Δραματικές είναι αποτέλεσμα μεγάλου προσωπικού κόπου και πολύωρης δουλειάς. Στη Ρωσία το επάγγελμα της υποκριτικής θεωρείται επιστήμη και υπάρχουν γι’ αυτή πολλά επιστημονικά βιβλία και άρθρα.

Μιλήστε μας για το «ΝΤόΜ Θέατρο Σπίτι» και τις προσδοκίες σας από αυτό…
Το ΝΤόΜ γεννήθηκε από την ανάγκη μου να φτιάξω ένα χώρο συνάντησης για τα «ανήσυχα πνεύματα» και στη σκηνή και στη ζωή. Αυτή τη στιγμή στο ΝΤόΜ υπάρχουν τμήματα μετεκπαίδευσης υποκριτικής για απόφοιτους δραματικών σχολών, δημιουργικές ομάδες ενηλίκων με τεχνικές Δραματοθεραπείας, εφηβικό τμήμα υποκριτικής και θεατρικές παραστάσεις στην συνθήκη «Θέατρο σπίτι». Όλες οι ομάδες χρησιμοποιούν τα κείμενα του Α.Π.Τσέχωφ και μέσα από αυτά δημιουργούνται νέες ιστορίες. Προσδοκίες έχω αναφορικά με τις στιγμές που συμβαίνουν στο ΝΤόΜ και με τους ανθρώπους που συναντιόμαστε εκεί, να αφήνουμε τη στιγμή να μας εκπλήσσει, να δημιουργούμε και να εκφραζόμαστε ελεύθερα, επεκτείνοντας την αντίληψη μας, και στην σκηνή και στη ζωή.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

  • Σύλληψη-σκηνοθεσία-μετάφραση-διασκευή: Βάσια Βελτσίστα
  • Φωτογραφία : Ηλίας Ντζόιδος
  • Σκηνικά, κοστούμια, φωτισμοί: η ομάδα της παράστασης
  • Μουσική επιμέλεια: η ομάδα της παράστασης
  • Επί σκηνής παίζουν και αλλάζουν ρόλους, η ηθοποιός Αθανασία Αγοράκη και ο ηθοποιός Ηλίας Κούτλας,

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Παραστάσεις: Κάθε Παρασκευή και Σάββατο, από 13/01/2023 μέχρι και 8/4/2023 στις 21:00./Διάρκεια: 60 λεπτά./Εισιτήριο: 12 ευρώ./Τηλέφωνο κρατήσεων: 6977505320, καθώς και στο email του ΝΤόΜ – [email protected]/Ο αριθμός των θεατών-προσκεκλημένων στο «Θέατρο Σπίτι» είναι περιορισμένος σε κάθε παράσταση/ΝΤόΜ «Θέατρο Σπίτι», Βαλτετσίου 50-52, Εξάρχεια, Αθήνα.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα