Έρευνα αποκαλύπτει γιατί κάποια παιδιά μαθαίνουν πιο αργά λέξεις από άλλα
Διαγνώσεις αναπτυξιακής γλωσσικής διαταραχής δεν γίνονται πριν τα 3 ή 4 χρόνια ενός παιδιού. Τα ευρήματα πρόσφατης μελέτης μπορούν να βοηθήσουν ώστε να εντοπίζονται τα τυχόν θέματα νωρίτερα και να παρέχεται η κατάλληλη υποστήριξη.
- 21 Απριλίου 2023 09:56
Νέα έρευνα από το -παγκοσμίου φήμης- University of East Anglia αποκαλύπτει γιατί ορισμένα παιδιά μπορεί να καθυστερούν να μάθουν λέξεις συγκριτικά με άλλα.
Ο αντικειμενικός στόχος των επιστημόνων που έκαναν την εργασία είναι να βοηθήσουν στον εντοπισμό παιδιών με καθυστερήσεις στη γλωσσική ανάπτυξη σε πρώιμο στάδιο, ώστε να λάβουν νωρίτερα υποστήριξη και να έχουν τις γλωσσικές δεξιότητες που χρειάζονται, όταν έλθει η ώρα να ξεκινήσουν το σχολείο.
Στην παρούσα φάση δεν γίνεται διάγνωση αναπτυξιακής γλωσσικής διαταραχής έως τα 3 ή 4 χρόνια. Άρα χάνεται χρόνος που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη και την ενίσχυση της εκμάθησης νέων λέξεων.
Αυτό που έκαναν οι ερευνητές ήταν να επικεντρώσουν στο πού κοιτάζουν τα νήπια όταν μαθαίνουν νέες λέξεις.
Προηγούμενες μελέτες είχαν καταστήσει σαφές ότι οι λέξεις κατευθύνουν την οπτική προσοχή στα βρέφη, τα παιδιά και τους ενήλικες.
Όταν οι ενήλικες και τα παιδιά ακούμε μια λέξη που ξέρουμε, κοιτάζουμε προς τα πράγματα που υπάρχουν στο χώρο και ταιριάζουν με τη λέξη που ακούμε.
Πιθανότατα ενεργοποιούν αναπαραστάσεις αναφορών που στη συνέχεια κατευθύνουν την προσοχή σε ταιριαστά ερεθίσματα που υπάρχουν στο οπτικό πεδίο.
Οι επιστήμονες λοιπόν, ήθελαν να δουν αν αυτό εξαρτάται και από το πόσες λέξεις γνωρίζουν τα παιδιά και αν υπάρχουν διαφορές στην απόκριση.
Όπως αναφέρεται στη δημοσίευση της εργασίας στο Development Science εξετάστηκε το πώς οι νέες λέξεις αλληλεπιδρούν με την οπτική προσοχή, όπως υποστηρίζουν την εκμάθηση νέων λέξεων.
“Στην ηλικία των περίπου 2 ετών, τα παιδιά αρχίζουν να αποφασίζουν πιο γρήγορα τι σημαίνει μια νέα λέξη” εξήγησε η επικεφαλής ερευνήτρια Dr. Larissa Samuelson, από τη Σχολή Ψυχολογίας της UEA. πριν προσθέσει πως “πιστεύουμε ότι αυτό συμβαίνει επειδή πολλές από τις πρώτες λέξεις που μαθαίνουν τα παιδιά είναι ονόματα για σύνολα πραγμάτων που έχουν παρόμοιο σχήμα.
Για παράδειγμα, οι μπάλες είναι στρογγυλές, οι κούπες έχουν σχήμα κυπέλλου κλπ.
Τα παιδιά μαθαίνουν ότι όταν ακούσουν μια νέα λέξη, μπορεί να υπάρχουν άλλα αντικείμενα που έχουν το ίδιο σχήμα και να έχουν το ίδιο όνομα.
Αυτό τα βοηθά να μάθουν νέες λέξεις γρήγορα, επειδή έχουν μια ιδέα τι σημαίνει μια νέα λέξη αμέσως.
Θέλαμε να δούμε αν αυτό σχετίζεται με το πόσες λέξεις γνωρίζουν”.
Αυτό που έκαναν ήταν να παρακολουθήσουν καρέ-καρέ το βλέμμα 66 παιδιών, ηλικίας από 17 έως 31 μηνών “ενώ παίζαμε ένα παιχνίδι που αφορούσε το να τους δείχνουμε νέα αντικείμενα φτιαγμένα από πηλό, γύψο, φελιζόλ, νήματα και πλαστικό πλέγμα”.
Στη συνέχεια, οι ερευνητές ανέφεραν το όνομα κάθε νέου αντικειμένου και ρώτησαν ποια άλλα αντικείμενα θα μπορούσαν να έχουν το ίδιο όνομα.
“Βρήκαμε ότι τα παιδιά που μπορούν να πουν περισσότερες λέξεις κοίταζαν γρήγορα προς αντικείμενα που είχαν το ίδιο σχήμα με το αντικείμενο που είχαν ‘συνδέσει’ με την κάθε λέξη. Τα παιδιά που ήξεραν λιγότερες λέξεις κοίταζαν μπρος-πίσω ανάμεσα στα αντικείμενα και χρειάζονταν περισσότερο χρόνο”.
To κενό στη γνώση είναι κάτι που μπορεί να τακτοποιηθεί, όταν υπάρχει έγκαιρη διάγνωση, ώστε το παιδί να μην έχει το παραμικρό θέμα στο σχολείο.
Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις