10+5 ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΕΣ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΣ
Παρά το γεγονός πως η θεατρική σεζόν έχει επίσημα τελειώσει, δεκάδες είναι οι ανοιξιάτικες πρεμιέρες που κατακλύζουν τις θεατρικές αίθουσες. Εμείς προσπαθήσαμε να κάνουμε μία αυστηρή επιλογή και σας προτείνουμε 15.
Δεκάδες είναι οι παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα προσεχώς ή ξεκίνησαν αυτές τις ημέρες. Εμείς μετά από αυστηρή επιλογη επιλέξαμε 15 από αυτές και σας τις προτείνουμε.
«Μία Νύχτα στην Επίδαυρο» (σκην. Νίκος Καραθάνος) – Θέατρο Ρεξ
Ο Νίκος Καραθάνος μαγνητίζει το ενδιαφέρον μας με τη νέα παράσταση που ετοιμάζει, αυτή τη φορά για λογαριασμό του Εθνικού Θέατρου. Ο σπουδαίος αυτός Έλληνας δημιουργός γράφει -μαζί με τη Λένα Κιτσοπούλου και τον Γιάννη Αστερή– και σκηνοθετεί για “Μία Νύχτα στην Επίδαυρο” στη σκηνή Μαρίκα Κοτοπούλη στο Θέατρο Ρεξ.
Εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το πρωταγωνιστικό καστ της παράστασης, στο οποίο βλέπουμε εκτός από τον ίδιο και την Χάρι Αλεξίου, τον Χρήστο Λούλη, αλλά και τη Ζέτα Μακρυπούλια. Επίσης στους πρωταγωνιστές ξεχωρίζουμε τον μοναδικό Θανάση Αλευρά, την Έμιλυ Κολιανδρή που έδωσε ρεσιτάλ ερμηνείας την καλοκαιρινή Ελένη του ΚΘΒΕ, την Έλλη Πασπαλά, αλλά και την αγαπημένη Γαλήνη Χατζηπασχάλη που αποτελεί σταθερή αξία στις παραστάσεις του (από τις 22 Απριλίου).
“Καὶ ἐφύτευσεν ὁ Θεὸς παράδεισον” (C for Circus) στο Σύγχρονο Θέατρο
Για πρώτη φορά στα δεκαπέντε χρόνια της συμπόρευσής τους, οι C. for Circus (παρέα με νέους και παλαιότερους συνεργάτες), καταπιάνονται με ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, γραμμένο από μέλος της ομάδας.
Ο λόγος για το το έργο «Καὶ ἐφύτευσεν ὁ Θεὸς παράδεισον» σε κείμενο και σκηνοθεσία της Βαλέριας Δημητριάδου που θα παρουσιάζεται στο Σύγχρονο Θέατρο (από 24 Απριλίου).
“Τρικυμία” (σκην. Μάριου Παναγιώτου) στο Θέατρο Μουσούρη
«Η Τρικυμία» του Oυίλλιαμ Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Μάριου Παναγιώτου, στην καινούργια, ειδικά για την παράσταση, μετάφραση του Κ. Αλέξη Αλάτση παρουσιάζεται στο Θέατρο Μουσούρη. Όλη η παράσταση κινείται σε μια περιοχή παραδοξότητας, απορίας και θάμβους. Τι αποκαλύπτει το τράβηγμα κάθε αυλαίας; Τι κρύβεται από πίσω; Ένα παιχνίδι μεταξύ κλασικού και σύγχρονου, ελαφρότητας και συγκίνησης, αθωότητας και εφιάλτη (από 24 Απριλίου 2023).
“Garamond 12” (σκην. Sergei Okunev) στο θέατρο Πορεία
Το Garamond 12 της Μαρίας Δριμή, που πήρε τον τίτλο του από μια… γραμματοσειρά, προέκυψε από τη Σχολή Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του θεάτρου Πορεία και πραγματεύεται τα θέματα της ταυτότητας, του απογαλακτισμού και της δειλίας απέναντι στη ζωή, της υποστηρικτικής και ενίοτε πνιγηρής σχέσης μητέρας-παιδιού, της αποδοχής του εαυτού, της άρνησης παραδοχής της πραγματικότητας, των ζωτικών προτύπων, της έκθεσης του καλλιτέχνη, της αδυναμίας να ακολουθήσουμε έναν «ενδεδειγμένο» τρόπο ζωής, της φιλίας, της ερωτικής επιθυμίας… Όπως με την Έμιλυ Λουΐζου για το Labor, έτσι και τώρα το θέατρο Πορεία απευθύνθηκε σε έναν νεαρό σκηνοθέτη, τον Sergei Okunev, απόφοιτο της περίφημης Σχολής Gitis (από 24 Απριλίου).
“Εμείς οι ημιάνθρωποι του πουθενά” (σκην. Ελένη Μπόζα) στο “Από μηχανής”
“Εμείς, οι ημιάνθρωποι του πουθενά” (Philellines #21ος) είναι ο τίτλος της παράστασης σε σκηνοθεσία Ελένης Μποζά, που παρουσιάζεται από τις 27 Απριλίου στο Από Μηχανής Θέατρο. Πρόκειται για ένα κωμικό θρίλερ για το τέλος του κόσμου, μία παράσταση βασισμένη σε θραύσματα από το μυθιστόρημα της σπουδαίας Ελληνίδας διανοούμενης Μιμίκας Κρανάκη, με τίτλο “Φιλέλληνες, Είκοσι τέσσερα γράμματα μιας Οδύσσειας” (από 27 Απριλίου).
“Ο Ταρτούφος” (σκην. Γιάννη Νταλιάνη στο Θέατρο Σταθμός
Ο Γιάννης Νταλιάνης, ο οποίος στο παρελθόν έχει δουλέψει ιδιαιτέρως πάνω στο έργο του Μολιέρου σκηνοθετεί τον Ταρτούφο με την αρωγή σημαντικών καλλιτεχνικών συντελεστών ένα δυνατό θίασο 9 ηθοποιών στην έγκυρη μετάφραση του Ανδρέα Στάικου. Το τελικό κείμενο της παράστασης διαμόρφωσε ο Γιάννης Νταλιάνης μένοντας πιστός στο πνεύμα του έργου και της μετάφρασης. Η απόδοσή του εμπνέεται από την εξωφρενική σύγχρονη πραγματικότητα, εμπλουτισμένη με τραγούδια του Έλβις Πρίσλεϊ, που χρησιμοποιούνται ως μέσο αποπλάνησης… Όλα αυτά μαζί μας προδιαθέτουν για έναν απολαυστικό Ταρτούφο… (από 27 Απριλίου)
“Κωσταλέξι” (812:Coal Theatre Company)- Θέατρο Θησείον
Η πραγματική ιστορία μίας γυναίκας, που η ίδια της η οικογένεια κράτησε σε εγκλεισμό για σχεδόν τρεις δεκαετίες σε ένα χωριό της Στερεάς Ελλάδας, αποτελεί την έμπνευση για την παράσταση «Κωσταλέξι» από την 812:Coal Theatre Company σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μωραΐτη, που θα ανέβει για 17 παραστάσεις στο θέατρο Θησείον.. Τη σύνθεση του κειμένου έκαναν οι Έλενα Τριανταφυλλοπούλου, Άρτεμις Ψιλοπούλου, ενώ τη δραματουργική επεξεργασία ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης (από 28 Απριλίου).
“Καμπάνες τα μεσάνυχτα. Κάποιες κυρίες διασκεδάζουν” (σκην.Μάνος Βαβαδάκης)- Θέατρο Τέχνης
Η ομάδα RMS MATAROA ( Μάνος Βαβαδάκης, Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρά – Μάτα Γιαννάτου, Κατερίνα Ζησούδη, Κατερίνα Παπανδρέου και Κωνσταντίνος Πλεμμένος) επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης για την πρώτη της αναμέτρηση με τον σαιξπηρικό κόσμο. Ακολουθώντας την πορεία των εμφανίσεων του Φάλσταφ στα έργα «Ερρίκος ΙV», πρώτο και δεύτερο μέρος, «Ερρίκος V» και «Οι Εύθυμες Κυράδες του Ουίνδσορ», επιχειρεί μια νέα αφήγηση της σαιξπηρικής ιστορίας που παραμερίζει το επικό και αναζητά το βαθιά ανθρώπινο (από 3 Μαίου).
“Ο Γλάρος” (σκην. Σάββα Στρούμπου)- Θέατρο Άττις Νέος Χώρος
Συνεχίζοντας την έρευνά της σε θεμελιώδη κείμενα σημαντικών συγγραφέων, η Ομάδα Σημείο Μηδέν παρουσιάζει την παράσταση του έργου του Άντoν Τσέχωφ «Ο Γλάρος», που θα παρουσιαστεί στο «Θέατρο Άττις-Νέος Χώρος», σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου. Για τις ανάγκες της παράστασης δημιουργήθηκε μάλιστα νέα μετάφραση του έργου από τα ρωσικά την οποία υπογράφει ο Δαυίδ Μαλτέζε (απο 5 Μαΐου).
“Τα ρούχα” (σκην. Ευθύμης Θέου)- Μουσείο Μπενάκη
Με αφετηρία τα ευρήματα προϊστορικών εξαρτημάτων από αργαλειούς, η περφόρμανς σε σκηνοθεσία Ευθύμη Θέου ακροβατεί ανάμεσα στο θέατρο και την αρχαιολογία για το ένδυμα. Η παράσταση ανεβαίνει κάθε βράδυ σε διαφορετικό χώρο του Μουσείου Μπενάκη, για περιορισμένο αριθμό θεατών (από 6 Μαΐου).
Ξεκίνησαν πρόσφατα
“Σκηνές από ένα γάμο” (σκην.Έλενα Καρακούλη) στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Το σπαρακτικό αριστούργημα του Ίγκμαρ Μπέργκμαν “Σκηνές από έναν Γάμο”, γράφηκε ακριβώς 50 χρόνια πριν, αρχικά ως τηλεοπτική σειρά και έπειτα ως κινηματογραφική ταινία με παγκόσμια επιτυχία. Πράγματι, η ιστορία της Μαριάννε και του Γιόχαν αποτυπώνει με αδυσώπητη ειλικρίνεια και σχεδόν ντοκουμενταρίστικο ρεαλισμό τα στάδια της φθοράς και της παρακμής μιας συζυγικής σχέσης. Κρατώντας τη δομή και τους υπέροχα ειρωνικούς τίτλους των «σκηνών», η Έλενα Καρακούλη σκηνοθετεί τη Μαρίνα Ασλάνογλου και τον Νίκο Ψαρρά σε μια παράσταση για το υπαρξιακό πεδίο συνάντησης, αλλά και σύγκρουσης με τον Άλλον (από 21 Απριλίου).
“Ανατολή” (σκην. Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος) στο θέατρο του Νέου Κόσμου
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σκηνοθετεί στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου του Νέου Κόσμου το έργο “Η Ανατολή” Έλλης Παπαδημητρίου. Μικρασιατική εκστρατεία και καταστροφή, τα μοιραία γεγονότα της τετραετίας 1918-1922. Νίκες και πανωλεθρίες, αιτίες και συνέπειες. Στο επίκεντρο βρίσκεται πάντα ο άνθρωπος και τα πάθη του. Το θανατικό κι ο ξεριζωμός, η θέληση για ζωή κι ο αγώνας, των γυναικών κυρίως, να στεριώσουν στην καινούρια πατρίδα, ο πόνος πλάι πλάι με την πίστη στη ζωή. Οι πρόσφυγες έφεραν στην Ελλάδα τη νοικοκυροσύνη τους, τις γεύσεις, τις παραδόσεις, τα τραγούδια, τους χορούς τους. Την μπόλιασαν με τον πολιτισμό τους. (Από 21 Απριλίου)
“Ρωμαίος και Ιουλιέτα” (σκην. Δημήτρης Καραντζάς) στο Εθνικό Θέατρο
Δεν χρειάζονται συστάσεις για το ζευγάρι που γεννήθηκε από τη σαιξπηρική πένα στην εκπνοή του 16ου αιώνα και μέχρι σήμερα δεν έχει πάψει να ταυτίζεται με τον απόλυτο έρωτα.
Ο Δημήτρης Καραντζάς αναμετριέται με το εμβληματικό έργο του Σαίξπηρ “Ρωμαίος και Ιουλιέτα” και σκηνοθετεί τους: Ρένη Πιττακή, Γιάννη Νταλιάνη, Άννα Καλαϊτζίδου, Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη, Ηρώ Μπέζου, Άρη Μπαλή, Γιάννη Κλίνη, Έκτορα Λιάτσο, Χάρς Χαραλάμπου – Καζέπη, Μάνο Πετράκη. Η παράσταση αναδεικνύει τον αμείλικτα σκληρό κόσμο του Σαίξπηρ, καθρεφτίζοντας τις πιο δυστοπικές πτυχές της δικής μας πραγματικότητας. Ένα άτεγκτο κοινωνικό σύστημα που ορίζει όχι μόνο τη θέση μας αλλά και την ταυτότητά μας. Ένας άγριος κόσμος όπου η πατρική αγάπη είναι συνώνυμη της βίας. Έναν τόπος όπου ο θάνατος παίρνει όλο και περισσότερο ζωτικό χώρο, ενώ ο ζωτικός χώρος του έρωτα μικραίνει. Ο έρωτας του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας θα γεννηθεί σε μια μήτρα στείρα και αφιλόξενη, θα καταπνιγεί ως βέβηλη επανάσταση και θα πεθάνει πρόωρα, όχι όμως προτού ποτίσει ανεξίτηλα την ψυχή μας με την ακατανίκητη επιθυμία για αλλαγή (από τις 20 Απριλίου).
“Η Αιμολήπτρια” (σκην. Μενέλαου Καραντζά) στο Μικρό Άνεσις
Σε ένα δυστοπικό μέλλον, οι άνθρωποι καθορίζονται από τον γενετικό αριθμοδείκτη τους, την… βαθμολογία του DNA τους. Το διακεκριμένο έργο της Αγγλίδας ‘Ελα Ρόουντ σε σκηνοθεσία Μενέλαου Καραντζά. Παίζουν οι Ελήνα Διαμαντοπούλου, Δώρα Παρδάλη, Δημήτρης Τσιγκριμάνης, Στράτος Χρήστου (από 20 Απριλίου).
“Μισάνθρωπος” (σκην. Πέτερ Στάιν) στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Ο σπουδαίος Πέτερ Στάιν, ένας από τους σημαντικότερους ευρωπαίους σκηνοθέτες, σκηνοθετεί τον εμβληματικό “Μισάνθρωπο” του Μολιέρου με πρωταγωνιστή τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο. Μετά από 460 χρόνια, το έργο του Μολιέρου παραμένει επίκαιρο. Ακόμη και σήμερα, ο μισάνθρωπος Αλσέστ –απόλυτα δικαιολογημένα– θα επέκρινε ανελέητα την ανειλικρίνεια, την υποκρισία και την εξαπάτηση του ίδιου μας του εαυτού ή των άλλων (από 19 Απριλίου).