Πώς κατάφερε η Ελλάδα να βρεθεί στην πρώτη γραμμή της Ευρωπαϊκής κρουαζιέρας
Στον Πειραιά - το κορυφαίο λιμάνι της χώρας – η κρουαζιέρα προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο επιβάτες το 2023. Πάνω από 15% η αύξηση σε όλη τη χώρα.
- 05 Απριλίου 2023 07:07
Τη «θετική πλευρά» της πανδημίας βρίσκει και πάλι μπροστά του ακόμη ένας κλάδος του ελληνικού τουρισμού, αυτός της κρουαζιέρας. Οι χειρισμοί που έγιναν από κυβέρνηση και επαγγελματίες κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, όπου η χώρα μας πρωτοστάτησε παγκοσμίως, με τη γρήγορη και ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας έφερε οφέλη τόσο πέρυσι όσο και φέτος.
Το «άνοιγμα» των λιμανιών της χώρας, χωρίς απρόοπτα έφερε ακόμη την αύξηση του homeporting, που οδήγησε τις εταιρείες κρουαζιέρας να προμηθεύονται τοπικά αγαθά και υπηρεσίες στους λιμένες αφετηρίας και τους επιβάτες να περνούν μεγαλύτερες περιόδους εκεί, διανυκτερεύοντας σε τοπικά ξενοδοχεία. Ο οικονομικός αντίκτυπος αυξήθηκε επίσης λόγω της μεγαλύτερης παραμονής των πλοίων στα λιμάνια για την εκτέλεση τεχνικών εργασιών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) η Ελλάδα, η οποία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας, αναμένεται να καταγράψει αύξηση του οικονομικού οφέλους από τον κλάδο, με τον Πειραιά – το κορυφαίο λιμάνι της χώρας – να προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο επιβάτες το 2023. Το 2022, η οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, φτάνοντας το 1,1 δισ. ευρώ, έναντι 957 εκατ. ευρώ το 2019.
Η Ένωση Λιμένων ανακοίνωσε ότι οι προοπτικές για το 2023, με βάση τα σημερινά στοιχεία είναι πολύ ευοίωνες με μία μεσοσταθμική αύξηση περίπου 15% στις κρατήσεις στο σύνολο σχεδόν των προορισμών. Σε πολλούς προορισμούς προχωρούν έργα κατασκευής και αναβάθμισης των υποδομών και υπηρεσιών κρουαζιέρας, όπως και έργα που αφορούν την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση των λιμένων.
Από το λιμάνι του Πειραιά θα ξεκινά από φέτος και για πρώτη φορά κρουαζιέρες η Royal Caribbean, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιερών στον κόσμο. Από τον Μάιο μέχρι και το Σεπτέμβριο, το κρουαζιερόπλοιο Enchantment of the Seas θα πραγματοποιεί δρομολόγια 7 νυκτών προς τα ελληνικά λιμάνια, την Αδριατική και θα καταλήγει στη Ραβένα της Ιταλίας. Άλλο ένα κρουαζιερόπλοιο της ίδιας εταιρείας θα κάνει home porting στον Πειραιά το 2024.
Παγκόσμια άνοδος της κρουζιέρας
Η CLIA προβλέπει ότι ο κλάδος των κρουαζιερόπλοιων θα προσελκύσει έως και 33 εκατομμύρια επιβάτες παγκοσμίως το 2023, ξεπερνώντας σημαντικά τους 29,7 εκατομμύρια που καταγράφηκαν το 2019 πριν από την πανδημία. Η κρουαζιέρα υποστήριξε 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, με τις 15.100 από αυτές να βρίσκονται στην Ελλάδα.
Η αξία του τουρισμού κρουαζιέρας είναι τεράστια, καθώς κάθε 24 επισκέπτες κρουαζιέρας υποστηρίζουν μία θέση εργασίας πλήρους απασχόλησης, ενώ κατά μέσο όρο κάθε επισκέπτης ξοδεύει 660 ευρώ στα λιμάνια που επισκέπτεται κατά τη διάρκεια μιας τυπικής κρουαζιέρας επτά ημερών. Επιπλέον, το 60% των ατόμων που έχουν κάνει κρουαζιέρα επιστρέφουν τα επόμενα χρόνια σε έναν προορισμό που επισκέφτηκαν για πρώτη φορά με κρουαζιερόπλοιο, επομένως κάθε κρουαζιέρα είναι βασικά ένα ταξίδι γνωριμίας με νέους προορισμούς για κάθε επιβάτη. Η Έκθεση της CLIA για την Παγκόσμια Αγορά Κρουαζιέρας το 2020 έδειξε ότι το 85% των millennials σχεδιάζει να κάνει ξανά κρουαζιέρα, ακολουθούμενο από την Gen-X (82%), την Gen-Z (79%), τους Baby Boomers (77%) και τους Traditionalists (73%).
Το Posidonia Sea Tourism Forum στη Θεσσαλονίκη
Το Posidonia Sea Tourism Forum θα διεξαχθεί στη Θεσσαλονίκη, στις 25-26 Απριλίου 2023, και θα έχει ως κεντρικό θέμα: «Επιστροφή στην Ανάπτυξη: Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν Εταιρείες Κρουαζιέρας και Προορισμοί». Στα πλαίσια του PSTF 2023 θα πραγματοποιηθεί επίσης η πρώτη παρουσίαση της μελέτης κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων που εκπόνησαν ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, προκειμένου να συμβάλουν στην καλύτερη κατανόηση των πλεονεκτημάτων της κρουαζιέρας για την τοπική κοινωνία.
Η παρουσίαση θα αποτυπώσει την κοινωνικοοικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας στο λιμάνι και την πόλη της Θεσσαλονίκης και, ήδη, τα προκαταρκτικά δεδομένα παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για τα μοτίβα δαπανών των επιβατών κρουαζιέρας και των πληρωμάτων στη Θεσσαλονίκη. Ειδικότερα, οι επιβάτες κρουαζιέρας κατευθύνουν τις δαπάνες τους προς αγορές (44%), εστιατόρια και καφετέριες (40%), περιηγήσεις στα αξιοθέατα (12%) και καταστήματα τροφίμων (3%). Από την άλλη πλευρά, τα μέλη των πληρωμάτων επιλέγουν να δαπανήσουν σε ψώνια (55%), εστιατόρια και καφετέριες (16%), μεταφορές (14%) και καταστήματα τροφίμων (10%).
Ο Θεόδωρος Βώκος, Διευθύνων Σύμβουλος της Εκθέσεις Ποσειδώνια A.E., δήλωσε ότι η πραγματοποίηση του Φόρουμ για πρώτη φορά εκτός Αθήνας είναι μια συναρπαστική εξέλιξη που δυνητικά θα ενισχύσει περαιτέρω την κρουαζιέρα στην Ελλάδα: «Το Posidonia Sea Tourism Forum παρέχει μια μοναδική ευκαιρία στα ηγετικά στελέχη του κλάδου να συναντηθούν στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και να ανακαλύψουν την προοπτική νέων προορισμών. Με την δρομολογημένη μετά το 2024 κατασκευή νέων τερματικών σταθμών κρουαζιέρας στη Σούδα, στα Χανιά της Κρήτης, την προγραμματισμένη επέκταση του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στον Πειραιά και την αυξανόμενη δυναμική της Θεσσαλονίκης ως πρόσθετου κόμβου κρουαζιέρας, η ανάπτυξη του κλάδου πρόκειται να συνεχιστεί στην Ελλάδα για τα επόμενα χρόνια».
Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις