“Απολογία” στη Βουλή για τα Τέμπη
Συνεδριάζει η επιτροπή Θεσμών & Διαφάνειας, παρουσία του Κώστα Αχ.Καραμανλή. Μεθόδευση συγκάλυψης από την κυβέρνηση. Αμείλικτα ερωτήματα για την τηλεδιοίκηση Λάρισας και τις συμβάσεις για τα έργα ασφάλειας, απο την αντιπολίτευση.
- 20 Μαρτίου 2023 10:28
Αντιμέτωπη με το σύνολο της αντιπολίτευσης που μιλά για προσπάθεια συγκάλυψης ευθυνών για την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη αναμένεται να βρεθεί σήμερα η κυβέρνηση στην συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Εκεί όπου τοποθετείται-στην πρώτη κοινοβουλευτική του παρουσία μετά το δυστύχημα- ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής.
Μεθόδευση
Θυμίζουμε ότι η συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών & Διαφάνειας συγκαλείται μετά από αίτημα της Νέας Δημοκρατίας, παρότι – σύμφωνα με τις καταγγελίες της αντιπολίτευσης- αρχικά η κυβέρνηση είχε συμφωνήσει να υπάρξει σύγκληση με διακομματική πρωτοβουλία. Το γιατί η κυβέρνηση επέλεξε να κινηθεί μονομερώς, με την σύμφωνη γνώμη του προέδρου της Βουλή, Κώστα Τασούλα φαίνεται να εξηγείται από την πρόθεση της να κινηθεί στην λογική της «διάχυσης των ευθυνών». Στοιχείο προκύπτει από τα πρόσωπα που έχουν κληθεί: Μαζί με τον Κ.Καραμανλή στην επιτροπή ζητήθηκε η παρουσία του πρώην υπουργού Μεταφορών επί ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστου Σπίρτζη αλλά και του υπουργού Μεταφορών την περίοδο 2013-2015, Μιχάλη Χρυσόχοϊδη. Η κυβέρνηση θα εκπροσωπηθεί και στην συγκεκριμένη συνεδρίαση από τον υπουργό Επικρατείας και μεταβατικό υπουργό Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη. Ενδεικτική της προετοιμασίας που γίνεται από την πλευρά της κυβέρνησης ήταν η αντικατάσταση στην Επιτροπή Θεσμών του βουλευτή Ηλείας της Ν.Δ Κώστα Τζαβάρα, από τον βουλευτή Δημήτρη Καιρίδη, που καταγράφεται ως ένας από τα στελέχη της Ν.Δ που υπερασπίζεται με πάθος στον δημόσιο λόγο το αφήγημα του Μεγάρου Μαξίμου.
Οι προσκλήσεις που απευθύνθηκαν για την σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών είναι εμφανές ότι «ταιριάζουν γάντι» με το κυβερνητικό αφήγημα που αποδίδει το μεγαλύτερο μέρος των ευθυνών για το δυστύχημα σε αυτό που αποκαλεί «διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρόμου». Ιδίως μάλιστα από την στιγμή που εστιάζει ιδιαίτερα στη σύμβαση 717 για τα συστήματα σιδηροδρομικών υποδομών, που υπογράφηκε το 2014 και η Ν.Δ υποστηρίζει ότι δεν εκτελέστηκε στο σύνολό της. Αυτά την ίδια στιγμή που στην συγκεκριμένη συνεδρίαση η Νέα Δημοκρατία δεν έχει συναινέσει στο να κληθεί το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών δηλαδή οι υφυπουργοί Μιχάλης Παπαδόπουλος και Γιώργος Καραγιάννης, όπως και άλλοι φορείς που έχουν ζητήσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Αίτημα για την έλευση των δύο υφυπουργών αλλά και της διοίκησης της Hellenic Train και των σωματείων του σιδηροδρόμου έχει καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ ενώ με τις κλήσεις των συγκεκριμένων προσώπων συμφωνούν ΠΑΣΟΚ και ΚΚΕ. Το κόμμα του Νίκου Ανδρουλάκη έχει επίσης ζητήσει την κλήση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και της διοίκησης (νυν και πρώην) του ΟΣΕ. Επίσης το ΚΚΕ έχει προτείνει να κληθούν όλοι οι υπουργοί μεταφορών από το 2007 έως σήμερα επειδή «υλοποίησαν την πολιτική απελευθέρωσης και ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ».
Η κυβέρνηση έχει δώσει ήδη στίγμα του πώς θα κινηθεί από την παρέμβαση του Γιώργου Γεραπετρίτη στην συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής&Εμπορίου για το δυστύχημα στα Τέμπη που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Εκεί ο υπουργός Επικρατείας αξιοποίησε και τα «δύο στάδια» της κυβερνητικής επιχειρηματολογίας αναδεικνύοντας ως βασική αιτία το «ανθρώπινο λάθος» και στην συνέχεια «μοίρασε» την ευθύνη του δυστυχήματος σε όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Τα κομβικά ερωτήματα
Αυτά ενώ ως μείζον ζήτημα για την διερεύνηση της υπόθεσης έχει αναδειχθεί το ζήτημα του αν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης στον σταθμό της Λάρισας την επίμαχη περίοδο του δυστυχήματος. Ο υπουργός Επικρατείας τόσο με αυτά που είπε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου όσο και με συνεχείς δηλώσεις του στην συνέχεια υποστηρίζει πως «το σύστημα της τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως την κρίσιμη νύχτα. Το επαναλαμβάνω με έμφαση προκύπτει από όλα τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας. Η τοπική τηλεδιοίκησης στη Λάρισα είναι υπαρκτή, πραγματική». Μια θέση όμως που καταρρίπτεται από σειρά εγγράφων που έχουν ήδη δει το φώς της δημοσιότητας καθώς και από τις δηλώσεις των εκπροσώπων των σωματείων του ΟΣΕ. Στο ζήτημα αυτό άλλωστε αναφέρθηκε και ο τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς τονίζοντας ότι «μετά την ανακοίνωση του ΟΣΕ, τις δηλώσεις των εργαζομένων στον ΟΣΕ και τα αναρίθμητα ρεπορτάζ με εικόνα και ήχο από την κατεστραμμένη αίθουσα τηλεδιοίκησης» είναι εμφανές ότι «η Λάρισα δεν έχει τηλεδιοίκηση από το καλοκαίρι του 2019.Τα πράγματα, πλέον, είναι ξεκάθαρα. Ο κ. Γεραπετρίτης επιχείρησε να παραπλανήσει τον ελληνικό λαό αλλά και το κοινοβούλιο. Δεν έχει κανένα νόημα πλέον να του απευθύνει κανείς το λόγο».
Στην σημερινή συνεδρίαση αναμένεται να αναδειχθούν και άλλα κομβικά ζητήματα. Όπως για παράδειγμα το θέμα της σύμβασης ανάμεσα στο ελληνικό δημόσιο και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Hellenic Train). Ιδίως από την στιγμή που ο ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία που υπογράφεται και από τον πρόεδρό του Αλέξη Τσίπρα, έχει ζητήσει την κατάθεση του συνόλου των εγγράφων που αφορούν την υλοποίηση της συγκεκριμένης συμφωνίας. Στο αίτημα μεταξύ άλλων τονίζεται πως «στο παράρτημα του μνημονίου (σ.σ.: που υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2019 διά του Κ. Καραμανλή και του τότε διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φ. Τσαλίδη), αφού ορίζεται το ποσό των 750 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για την παροχή της δημόσιας υπηρεσίας εκ μέρους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, περιγράφονται τα οφέλη για την ελληνική οικονομία». Στην συνέχεια επισημαίνεται πως «ενώ η τελική σύμβαση θα έπρεπε να υπογραφεί στο τέλος του 2020, υπεγράφη τελικά (κατόπιν παράτασης της προηγούμενης σύμβασης ΥΔΥ του 2016) τον Απρίλιο του 2022 και κυρώθηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του 2022. Στη σύμβαση αυτή, με έκπληξη και δικαιολογημένη δυσαρέσκεια, διαπιστώθηκε ότι αφενός είχαν κυριολεκτικά εξαφανιστεί συλλήβδην οι προβλέψεις για τα οφέλη της ελληνικής οικονομίας, που αναφέρονταν στο παραπάνω μνημόνιο και άγγιζαν το τεράστιο ποσό των 2,52 δισ. ευρώ και θα προέρχονταν από τις πληρωμές και τις επενδύσεις της ιταλικής εταιρείας για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, και ότι αφετέρου είχε “κάνει φτερά” εκ των καθαυτών επενδύσεων που θα πραγματοποιούσε η ιταλική εταιρεία το ιλιγγιώδες ποσό των 600 περίπου εκατ. ευρώ». Η αξιωματική αντιπολίτευση εκτιμά ότι ανάμεσα σε αυτές τις επενδύσεις περιλαμβάνονταν και δύο έργα «η μη ολοκλήρωση των οποίων δεν μπόρεσε να αποτρέψει το ανθρώπινο λάθος που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών».
Τι συνέβη στα Τέμπη (Video)
Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις