Βρετανία: Το “Αλληγορικό πορτραίτο δύο κυριών” έσπασε τις ανισότητες ήδη από τον 17ο αιώνα

Βρετανία: Το “Αλληγορικό πορτραίτο δύο κυριών” έσπασε τις ανισότητες ήδη από τον 17ο αιώνα
Έκθεση ζωγραφικής (φωτογραφία αρχείου) Getty Images/iStockphoto

Ο πίνακας έχει αναγνωριστεί ως "υψίστης σημασίας" για τη μελέτη της φυλής και του φύλου στη Βρετανία του 17ου αιώνα και η σημασία του για τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι επίκαιρη μεχρι σήμερα.

Μπορεί σήμερα οι ανισότητες και η ρατσιστική βία να μην έχουν εξαλειφθεί, ωστόσο πάντα υπάρχουν και υπήρχαν άνθρωποι που πρεσβεύουν και θα πρεσβεύουν την ισότητα και την αλληλεγγύη. Ένας εξ αυτών είναι κι ένας καλλιτέχνης που ήταν αρκετά μπροστά για την εποχή του – ήτοι τον 17ο αιώνα – ο οποίος φιλοτέχνησε ένα μοναδικό στο είδος του πορταίτο. Και αυτό γιατί στο έργο του προβάλλει το ζήτημα της ισότητας σε μία εποχή που η θέση των μαύρων ήταν υποδεέστερη, εξαιτίας της αποικιοκρατίας.

Ειδικότερα, το πορτρέτο με τίτλο “Αλληγορικό πορτραίτο δύο κυριών” (Allegorical Painting of Two Ladies). παρουσιάζει μια μαύρη και μία λευκή γυναίκα ως φίλες – φορούν παρόμοιο φόρεμα, έχουν ίδια κόμμωση και κοσμήματα στη Βρετανία του 17ου αιώνα, σύμφωνα με πληροφορίες του Guardian. Δυστυχώς το όνομα του δημιουργού δεν έχει γίνει γνωστό, το έργο ωστόσο χρονολογείται γύρω στο 1650.

Πρωταρχικός στόχος του πίνακα βέβαια ήταν να επικρίνει την χρήση καλλυντικών για την αλλαγή της φυσικής εμφάνισης, το μήνυμά του για ισότητα όμως είναι ακόμα πιο ηχηρό.

Τα πρόσωπά των γυναικών έχουν πάνω τους patches, τα οποία ήταν της μόδας εκείνη την περίοδο. Μάλιστα, ο πίνακας στην περιγραφή του τα καταδικάζει ως “αμάρτημα υπερηφάνειας”, μια αντίληψη ιδιαίτερα διαδεδομένη για τον 17ο αιώνα.

Τότε υπήρχε η άποψη ότι όποια φορούσε αυτά τα patches, που συνήθως ήταν φτιαγμένα από βελούδο ή μετάξι, θα ερχόταν αντιμέτωπη με την οργή του Θεού. Ωστόσο, είχαν το ρόλο να κρύβουν ατέλειες ή σημάδια από ασθένειες.

Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η λευκή γυναίκα φοράει μαύρα patches και η μαύρη λευκά.

Το έργο κόντεψε να φύγει από το Ηνωμένο Βασίλειο το 2021, αφού δημοπρατήθηκε στο Shropshire. Ωστόσο, η μεταφορά του έχει πάρει παράταση από την Επιτροπή Αναθεώρησης για την Εξαγωγή Έργων Τέχνης και Αντικειμένων Πολιτιστικού Ενδιαφέροντος, αφού βρετανικό ίδρυμα εκδήλωσε ενδιαφέρον να αποκτήσει τον πίνακα που έχει εθνική σημασία για τη χώρα.

Η Επιτροπή στην έκθεσή της ανέφερε “Η απεικόνιση μιας μαύρης γυναίκας σε έναν πίνακα του 1650 ήταν εξαιρετικά ασυνήθιστη…Εγείρει σημαντική συζήτηση για τη φυλή και το φύλο κατά τη διάρκεια της περιόδου.

Δήλωσε, ακόμη ότι “οπτικοποιεί με τρόπο που κανένας άλλος πίνακας της περιόδου δεν κάνει, τις πρώιμες σύγχρονες συζητήσεις σχετικά με την ηθική της χρήσης καλλυντικών, τις αντιπαραθέσεις για την ιδανική ομορφιά, ζητήματα που αφορούν στην ιεραρχία των φύλων και στη γυναικεία αυτερνέργεια, καθώς και τη γενικότερη στάση απέναντι στη φυλή και την εθνικότητα, ειδικά σε μια εποχή που μαρτυρά μια αυξανόμενη τάση των λαών να διαντιδρούν μεταξύ τους, σε παγκόσμιο επίπεδο, μέσω του εμπορίου και της αποικιακής επέκτασης“.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα