Πόρισμα για τα Τέμπη: Εκτός λειτουργίας τα συστήματα ασφαλείας
Παραδόθηκε στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας το πόρισμα των δικαστικών εμπειρογνωμόνων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Προθεσμία να απολογηθεί έλαβε ο διευθυντής της Διεύθυνσης Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων & Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ.
- 19 Ιουνίου 2023 17:49
Στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, ο οποίος ερευνά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, παραδόθηκε το πόρισμα των δικαστικών πραγματογνωμόνων, το οποίο εκτείνεται σε 252 σελίδες.
Στο πολυσέλιδο πόρισμα περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, φωτογραφικό υλικό και γνωματεύσεις, τόσο από το Γενικό Χημείο του Κράτους, όσο και από άλλες υπηρεσίες που ερεύνησαν το δυστύχημα. Περιλαμβάνει δε και την ανάλυση δεδομένων του καταγραφικού, το οποίο εστάλη σε ειδική υπηρεσία στην Αθήνα, μετά την αποτυχημένη απόπειρα ανάλυσης δεδομένων από Ιταλούς εμπειρογνώμονες. Σύμφωνα με πληροφορίες το καταγραφικό ήταν απενεργοποιημένο από το καλοκαίρι του 2018.
Την ίδια στιγμή προθεσμία για να απολογηθεί στον εφέτη ανακριτή Λάρισας, ζήτησε και πήρε για αρχές Ιουλίου, ο διευθυντής της Διεύθυνσης Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων & Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ, Ζαχαρίας Στουρνάρας, ο οποίος εμπλέκεται στην σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών και κατηγορείται για το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών.
Παράλληλα, ο εφέτης ανακριτής καλεί τις επόμενες ημέρες επιβάτες της αμαξοστοιχίας, οι οποίοι συμμετείχαν στην διάσωση και την βοήθεια άλλων επιβατών, ώστε να συνεισφέρουν στην έρευνα της υπόθεσης.
Τέλος, ο δικηγόρος του αποθανόντος μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας ζήτησε από τις δικαστικές αρχές όλες τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες που έγιναν το βράδυ της μοιραίας νύχτας του δυστυχήματος.
Σημειώνεται, πως η έρευνα για τα αίτια και τις ευθύνες του δυστυχήματος συνεχίζονται από τον ανακριτή, ενώ δεν αποκλείεται να ασκηθούν στο μέλλον και άλλες διώξεις σε πρόσωπα που έχουν ευθύνες για το δυστύχημα των Τεμπών.
Ευθύνες στον Σταθμάρχη
Στο μεταξύ, σύμφωνα με όσα αναφέρει η ΕΡΤ, το πόρισμα διαπιστώνει ευθύνες στον 59χρονο σταθμάρχη, καθώς δεν χρησιμοποίησε τη λειτουργία χάραξης της διαδρομής πριν την εντολή αναχώρησης της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Τονίζεται επίσης ότι μετά την διαβίβαση εντολής αναχώρησης δεν έλεγξε την πορεία της αμαξοστοιχίας προς Θεσσαλονίκη, μέσω των ενδείξεων του Τοπικού Πίνακα Χειρισμού, για τον οποίο διαπιστώνεται ότι έχει εμβέλεια περίπου 1400 μέτρα στην γραμμή ανόδου και περίπου 2000 μέτρα στην γραμμή καθόδου.
Επίσης διαπιστώνεται ότι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας δεν ενημέρωσε για την αλλαγή πορείας της αμαξοστοιχίας, (από την γραμμή ανόδου στην γραμμή καθόδου).
Χωρίς τηλεδιοίκηση και συστήματα ασφαλείας
Σύμφωνα με πληροφορίες στο πόρισμα επισημαίνεται ότι κατά το χρόνο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, δε λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί. Δεν λειτουργούσε δηλαδή η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και η φωτοσήμανση που θα απέτρεπαν το συμβάν.
Η αιτία της φωτιάς
Τέλος, στο πόρισμα φέρεται η φωτιά να προκλήθηκε στις ηλεκτρικές κενώσεις και στα λάδια των μηχανών των αμαξοστοιχιών, ενώ η έκταση που πήρε η πυρκαγιά οφείλεται, σύμφωνα με πληροφορίες στα υλικά κατασκευής των βαγονιών, όπως ξύλινη επένδυση, υφασμάτινα καθίσματα, κ.λπ
Επίσης, φαίνεται να προκύπτει ότι και οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν εντός ορίων ταχύτητας. Σε ό,τι αφορά τα συστήματα ασφαλείας, η σιδηροδρομική γραμμή στο σημείο της σύγκρουσης φαίνεται να είχε τοποθετημένους ραδιοφάρους πιθανότατα σε εφαρμογή των υποχρεώσεων της με αρ. 10005/2007 σύμβασης χωρίς όμως να έχει παραληφθεί οριστικά το συγκεκριμένο τμήμα και να έχει πιστοποιηθεί η λειτουργία τους. Επίσης, δεν λειτουργούσε η φωτοσήμανση τόσο στη γραμμή ανόδου όσο και στη γραμμή καθόδου, ενώ τα συστήματα GSM R χρησιμοποιούνται μόνο από τα σταθμαρχεία και όχι από τις αμαξοστοιχίες.
Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις