Αμείωτες επενδύσεις από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων
Διαβάζεται σε 6'Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ προϋπολογίζουν να διαθέσουν την προσεχή τριετία οι μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου σε δίκτυο και υποδομές
- 31 Οκτωβρίου 2023 11:31
Παρά τη σημαντική πίεση στην κερδοφορία του αλλά και στις διαχειριστικές συμπληγάδες που διήλθε την τελευταία τριετία, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ συνεχίζει να επενδύει, προγραμματίζοντας τόσο επεκτάσεις όσο και ενίσχυση των υποδομών του.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, κ. Απόστολος Πεταλάς κατά την πρώτη επίσημη εκδήλωση της νεοϊδρυθείσας Ένωσης, οι πωλήσεις των δέκα μεγαλύτερων εγχώριων αλυσίδων σούπερ μάρκετ το 2022 ήταν αθροιστικά στα 10,5 δισ. ευρώ, ενώ το καθαρό περιθώριο κέρδους μειώθηκε στο 1,5% έναντι 2,2% το 2021. Οι εκτιμήσεις και για τη φετινή χρονιά κινούνται στην ίδια κατεύθυνση με τη μείωση της κατανάλωσης σε όγκο παραμένει ένας από τους βασικούς προβληματισμούς του κλάδου.
Σε κάθε περίπτωση ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα αποτελεί ένας από τους κλάδους με τη μεγαλύτερη συμβολή στην ελληνική οικονομία. Το οργανωμένο λιανεμπόριο και οι επιχειρήσεις που το εκπροσωπούν αποδίδει σε ΦΠΑ 2,4 δισ. ευρώ και απασχολεί άμεσα 100.000 άτομα. Οι αμοιβές των εργαζομένων είναι 1,4 δισ. ευρώ και οι εργοδοτικές εισφορές ανέρχονται στα 0,6 δισ. ευρώ.
Παρά την πληθωριστική συγκυρία, ιδίως στον κλάδο των τροφίμων που αποτελεί μεγάλο μέρος των πωλήσεων των ελληνικών σούπερ μάρκετ, οι διοικήσεις των επιχειρήσεων δεν φείδονται κεφαλαίων προκειμένου να εκσυγχρονίζουν τη δραστηριότητα, να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες, να αυξήσουν την παραγωγικότητα τους.
Η συγκυρία δε ανάδειξε και την ανάγκη εξοικονόμησης στο μέτωπο του ενεργειακού κόστους, με μεγάλες αλυσίδες να προχωρούν σε επενδύσεις ενεργειακής αυτονομίας. Ήδη, οι όμιλοι Σκλαβενίτης και Μετρό ΑΕΒΕ προωθούν πράσινες και ψηφιακές επενδύσεις συνολικού ύψους 93,1 εκατ. ευρώ και 49,1 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, οι οποίες έχουν ενταχθεί προς έγκριση προκειμένου να χρηματοδοτηθούν από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Οι προϋπολογισμοί αθροιστικά των μεγάλων αλυσίδων του κλάδου αφορούν σε επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για την προσεχή τριετία και αφορούν κυρίως οργανική ανάπτυξη και ανακαίνιση δικτύου, καθώς και ενίσχυση υποδομών, χωρίς να υπολογίζονται πιθανές νέες εξαγορές μικρότερων αλυσίδων, τάση που έφερε σημαντικές συμφωνίες το προηγούμενο διάστημα.
Αναλυτικότερα, ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης προγραμματίζει να διατηρήσει σταθερό το ετήσιων επενδύσεων του στα 60 εκατ.ευρώ την τριετία 2023-2025 κατευθυνόμενες κυρίως στο πεδίο της ανανέωσης των καταστημάτων όσο και σε επενδύσεις για δημιουργία νέων σημείων, όπως π.χ. στη Μυτιλήνη και τη Γλυφάδα που θα λειτουργήσουν την νέα χρονιά. Επίσης το ηλεκτρονικό κανάλι και κατ’επέκταση και τα logistics είναι τομείς που στην ερχόμενη τριετία θα εξακολουθήσουν να επικεντρώνουν το ενδιαφέρον της αλυσίδας.
Αντίστοιχα, στο ποσό των 60 εκατ. ευρώ ετησίως διαμορφώνεται το επενδυτικό πλάνο της ΑΒ Βασιλόπουλος για την ερχόμενη τριετία. Μέρος των εν λόγω κεφαλαίων θα απορροφηθεί για την ενίσχυση του δικτύου των φυσικών καταστημάτων της αλυσίδας για τη δημιουργία νέων ιδιόκτητων σημείων πώλησης αλλά και franchise, ενώ σημαντικά κεφάλαια θα υποστηρίξουν και το ηλεκτρονικό κανάλι.
Σε ό,τι αφορά τη Lidl, το 2023 θα ολοκληρωθεί το πλάνο των 100 εκατ. ευρώ, ενώ με βάση τη μέχρι σήμερα επενδυτική τοποθέτηση της αλυσίδας εκτιμάται ότι έως και το 2025 θα διατεθούν κεφάλαια που θα προσεγγίζουν τα 300 εκατ. ευρώ.
Ο όμιλος Μetro ΑΒΕΕ συνεχίζει επενδύει σημαντικά κεφάλαια, με το επενδυτικό πρόγραμμα να υπολογίζεται στα 280 εκατ. ευρώ την περίοδο 2023 – 2026, εκ των οποίων 50 εκατ.ευρώ αφορούν στην τρέχουσα χρήση του 2023. Σημειωτέον πως στο γενικό επενδυτικό πλάνο περιλαμβάνεται και η δημιουργία ενός νέου κέντρου διανομής στον Ασπρόπυργο, για το οποίο έχει ξεκινήσει η αναζήτηση οικοπέδου.
Η Μασούτης συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο με ετήσιες επενδύσεις άνω των 20 εκατ, ευρώ χωρίς σε αυτό να συμπεριλαμβάνονται πιθανές εξαγορές που θα προκύψουν. Ένα μεγάλο μέρος των νέων επενδύσεων, αφορά την περιοχή της Αθήνας όπου η Μασούτης θέλει να αναπτυχθεί με καταστήματα άνω των 2.000 τ.μ.. Υπενθυμίζεται ότι μετά από αυτό της Γλυφάδας, που εκτιμάται ότι θα ανοίξει τον Νοέμβριο, έχει δρομολογηθεί ένα ακόμη – το οποίο συνδυάζεται και με οικιστικό project – στις Τρεις Γέφυρες. Η Μασούτης αναμένεται να στηρίξει τόσο το υφιστάμενο δίκτυό της όσο και τα νέα σημεία που απέκτησε μέσα από το deal με τον ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε. αλλά και από τις εξαγορές που αφορούν τις αλυσίδες Family και Αφοί Δεναξά στη Σαντορίνη.
Επενδυτικό σχέδιο που εξελίσσεται σε τρεις άξονες, συνολικής αξίας άνω των 150 εκατ. ευρώ, φιλοδοξεί να υλοποιήσει η Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) μέσα στα επόμενα τρία. Ο σχεδιασμός της διοίκησης προβλέπει τη διάθεση 30 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία νέων καταστημάτων, την επένδυση ακόμα 40 εκατ. ευρώ στο εμπορικό της κέντρο στη Σαλαμίνα και τη δέσμευση κεφαλαίων άνω των 50 εκατ. ευρώ για την κατασκευή ενός νέου κέντρου αποθηκών της στον Ασπρόπυργο.
Σε ό,τι αφορά τα πλάνα της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, μετά από τις εξαγορές θα προχωρήσει σε επενδύσεις ανανέωσης στα δίκτυα των αλυσίδων που πέρασαν στον έλεγχό του. Αντίστοιχη στρατηγική υποστήριξης του δικτύου αναμένεται και από τη Market In, η οποία προχώρησε εντός του 2022 στην εξαγορά των καταστημάτων της χιώτικης αλυσίδας Χαρά. Τέλος, για τις αλυσίδες Bazaar και OK Market. Και οι δύο αλυσίδες δρομολογούν επενδύσεις και επέκταση δικτύου κυρίως μέσω του μοντέλου δικαιόχρησης.
Στους παραπάνω σχεδιασμούς και στις επενδυτικές δαπάνες σημειώνεται ότι δεν περιλαμβάνονται οι έμμεσες επενδύσεις των αλυσίδων σε ότι αφορά τις προσφορές, τις προωθητικές ενέργειες και τα προγράμματα loyalty, στρατηγικές που παραμένουν αμείωτης έντασης λόγω πληθωρισμού και ανταγωνισμού, και οι οποίες αποτελούν την «αιχμή» της τιμολογιακής πολιτικής των εγχώριων παικτών.