Η στρατηγική της μαγείας
Ο Χάρι Πότερ μετράει εκατομμύρια πιστούς σε όλο τον κόσμο, αλλά η εδώ και μια δεκαετία επιτυχία των βιβλίων και των ταινιών δεν βασίζεται στην τύχη ή τη μαγεία. Δείτε πώς μια καλή ιστορία μετατράπηκε σε εκδοτικό και κινηματογραφικό φαινόμενο (Vid)
- 23 Νοεμβρίου 2010 07:52
Περισσότερα από 400 εκατομμύρια βιβλία με τις περιπέτειες του Χάρι Πότερ, έχουν πωληθεί παγκοσμίως. Σε τουλάχιστον 7 δισεκατομμύρια δολάρια υπολογίζονται τα κέρδη από τις πωλήσεις διαφόρων προϊόντων που σχετίζονται με το βιβλίο και την ταινία.
Οι περιπέτειες του έχουν μεταφραστεί σε 69 γλώσσες. Οι ταινίες που ακολούθησαν τα βιβλία έχουν κόψει αμέτρητα εισιτήρια και η δημιουργός του διάσημου μάγου, Τζ. Κ. Ρόουλινγκ έχει αποκτήσει αμύθητη περιουσία που αγγίζει τα 620 εκατομμύρια δολάρια.
Μπορεί κανείς να μιλά με αριθμούς για ώρες για το φαινόμενο “Χάρι Πότερ” ωστόσο η απίστευτη επιτυχία της σειράς δεν βασίζεται στην τύχη ή σε μαγικά, αλλά στο ότι πέρα από την αξία του ως προϊόν, η δημιουργός του, αλλά και η κινηματογραφική εταιρεία που μετέφερε τον μικρό μάγο από τις σελίδες στο πανί, ακολούθησαν ιδιαίτερα έξυπνη στρατηγική όσον αφορά την προώθησή του.
Η απήχησή του σε εκατομμύρια αναγνώστες και θεατές έχει λόγους και αιτίες, που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως οδηγός για οποιονδήποτε θα ήθελε να πουλήσει κάτι με επιτυχία.
Εν αρχή ην η ποιότητα.
Παρά τις κριτικές για την απλοϊκή γραφή της, είναι γεγονός ότι η Ρόουλινγκ είχε μια εξαιρετική ιδέα. Έναν μικρό μαθητευόμενο μάγο, που με τον καιρό αποκτά εμπειρία και δύναμη, αλλά διατηρεί τα ελαττώματά του. Κάτι που σημαίνει ότι ανεξαρτήτως ηλικίας, ο αναγνώστης ή ο θεατής ταυτίζεται μαζί του και βρίσκει αυτό που ζητά.
Επίσης, πολύ σημαντικό ήταν το γεγονός ότι πλασαρίστηκε αρχικά ως ιστορία για παιδιά. Με τα χρόνια ο μικρός μάγος μεγάλωνε και μαζί του μεγάλωναν οι εκατομμύρια οπαδοί του, ενώ ακολουθούσαν και άλλοι πιάνοντας την ιστορία από την αρχή. Και ο λογαριασμός της Ρόουλινγκ φούσκωνε…
Ανάγκη και ασφάλεια
Κάθε προϊόν, πρέπει να καλύπτει κάποιες συγκεκριμένες ανάγκες των καταναλωτών. Όσο πιο πεζή και σκληρή είναι μια εποχή, τόσο μεγαλύτερη ανάγκη έχουν οι άνθρωποι από παραμύθι και μαγεία. Όσον αφορά τον Χάρι Πότερ, διαπιστώνουμε ότι η έμπνευση της Ρόουλινγκ ήρθε την καταλληλότερη στιγμή και ικανοποίησε παγκοσμίως την ανάγκη μικρών και μεγάλων για μια μαγική ιστορία.
Επίσης, ένα προϊόν δεν μπορεί να μετατραπεί σε φαινόμενο, αν ο καταναλωτής δεν συνδεθεί κατά κάποιο τρόπο συναισθηματικά με αυτό, νιώθωντας σιγουριά και ασφάλεια. Με άλλα λόγια να ξέρει τι ζητάει από μια ιστορία, να ξέρει ότι θα το πάρει και τελικά να το παίρνει. Ως προς αυτό ο μικρός μας μάγος σε όλα τα βιβλία και τις ταινίες δεν απογοήτευσε το κοινό του, με ιδιαίτερες αλλαγές και ανατροπές.
Διαφήμιση χωρίς διαφήμιση
Ένα μεγάλο πλεονέκτημα του Χάρι Πότερ, είναι ότι οι πωλήσεις του αρχικά δεν εκτοξεύθηκαν απλώς με οργανωμένη διαφήμιση, άλλα με διαφήμιση από στόμα σε στόμα και μέσω του διαδικτύου. Μέσα από δεκάδες φόρουμ και αμέτρητες συζητήσεις παιδιών και εφήβων, ο μύθος μεγάλωνε, όπως και η προσμονή για ένα νέο βιβλίο και μια νέα ταινία.
Η Ρόουλινγκ και ο εκδότης της αρχικά είχαν αντιδράσει στη χρήση περιεχομένου από τα βιβλία. Γρήγορα όμως κατάλαβαν ότι την αξία αυτού του είδους της αυθόρμητης διαφήμισης, που ουσιαστικά τους ωφελούσε, χωρίς να χρειαστεί να πουν ούτε ένα ξόρκι.
Παίζοντας με τη ζήτηση
Κανόνας βασικός και απαράβατος. Να δημιουργείς με τέχνη προσμονή και να καλλιεργείς τη ζήτηση. Κάθε νέο βιβλίο ή ταινία του Χάρι Πότερ, είχε πάντα μυστήριο, γύρω από την ιστορία, το χρόνο που θα κυκλοφορήσει και τις λεπτομέρειες της πλοκής, με αποτέλεσμα την εκτόξευση των πωλήσεων, αμέσως μετά την κυκλοφορία του.
Με τον καιρό, οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ βελτιώθηκαν, χρησιμοποιώντας διαρροές ή διοργανώνοντας εκδηλώσεις ενόψει μια νέας ιστορίας. Δεν έφτασαν βέβαια το επίπεδο του αφεντικού της Apple Στιβ Τζομπς, ωστόσο όλοι βλέπουμε τι σαματάς γίνεται όταν πρόκειται να κυκλοφορήσει μια νέα ταινία του Χάρι Πότερ.
Να μην γκρεμίσεις ό,τι έχτισες
Αφού φτάσεις στην επιτυχία ή την επιτυχία πέρα από κάθε φαντασία, όπως με τον Χάρι Πότερ, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να χάσεις το κοινό σου από την υπερέκθεση του προϊόντος. Αυτό συμβαίνει όταν το κοινό νιώσει προδομένο ή σπάσουν οι δεσμοί με τον ήρωα, του οποίου τις περιπέτειες απολαμβάνει. Αν δηλαδή η εικόνα που έχει στο μυαλό του για το προϊόν θολώσει.
Η συγγραφέας του Χάρι Πότερ, σε αυτή την περίπτωση έδρασε όπως ακριβώς έπρεπε. Απέρριψε προτάσεις για διαφήμιση (π.χ. στα Mcdonald’s) συνειδητοποιώντας ότι τα βραχυπρόθεσμα κέρδη, θα έθεταν σε κίνδυνο το κέρδη του μέλλοντος. Προστάτεψε έτσι το σύμπαν του Χάρι Πότερ, κάνοντας το κοινό να νιώσει ως μυημένο μέλος μιας κοινότητας με κανόνες και να διατηρήσει την αφοσίωσή του σε ένα προϊόν, που αξίζει κανείς να αποκτά και να καταναλώνει.
Ο Χάρι Πότερ, δίνει ένα πολύ σημαντικό μάθημα σε όσους επιθυμούν να πουλήσουν με επιτυχία ένα προϊόν στο κοινό. Το μυστικό είναι ο καταναλωτής να ταυτιστεί τόσο πολύ, που να γίνει ο ίδιος όχι απλά πιστός, αλλά και διαφημιστής του προϊόντος.
Οι πωλήσεις του Χάρι Πότερ, δεν θα μπορούσαν ποτέ να φτάσουν σε τέτοια επίπεδα με συμβατικούς τρόπους διαφήμισης. Ο συνδυασμός όλων των παραπάνω τεχνικών δημιούργησαν έναν στρατό από μικρούς και μεγάλους μάγους, με δικούς τους κώδικες επικοινωνίας, που διαφήμιζαν καθημερινά κάθε νέα ιστορία, μετατρέποντας ένα βιβλίο, μιας άγνωστης νοικοκυράς, σε εκδοτικό και κινηματογραφικό φαινόμενο της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα.