Δεξιότητες και αγορά εργασίας: Μια κρίσιμη σύζευξη για την ανάπτυξη
Διαβάζεται σε 4'Η πλειοψηφία των εργοδοτών θεωρεί ότι η εκπαίδευση δεν προετοιμάζει σωστά τα στελέχη για την αγορά εργασίας με βάση όσα αναφέρθηκαν σε κλειστή συνάντηση-συζήτηση με θέμα «Αναντιστοιχία δεξιοτήτων με την αγορά εργασίας – Τρόποι αντιμετώπισης», στην Αθήνα στις 5 Νοεμβρίου 2024, που διοργάνωσε το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με πρωτοβουλία των Επιτροπών Απασχόλησης και Εκπαίδευσης-Καινοτομίας-Επιχειρηματικότητας.
- 13 Δεκεμβρίου 2024 09:25
Συγκεκριμένα από την έρευνα που διεξήγαγε το Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν από τον Ανδρέα Σιώκο, Senior Product Manager, Nova στην εκδήλωση, τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν ήταν τα ακόλουθα:
- Οι δεξιότητες οι οποίες φαίνεται ότι υστερούν στην αγορά εργασίας είναι η στρατηγική σκέψη και η επικοινωνία
- Το 95% θεωρούν ότι η εκπαίδευση είναι ένα μέσο για τη βελτίωση των δεξιοτήτων των νέων στελεχών, ωστόσο το 98% θεωρεί ότι η εκπαίδευση δεν ετοιμάζει σωστά τα στελέχη για την αγορά εργασίας
- Οι ερωτώμενοι θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει ένας επανασχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού από τα πανεπιστήμια
- Άνθρωποι της αγοράς είναι σημαντικό να επικοινωνούν με τα πανεπιστήμια και να προετοιμάζουν τους νέους εργαζόμενους, ώστε να είναι πιο έτοιμοι για την αγορά εργασίας
- Τα ανώτατα στελέχη έχουν έλλειψη γνώσεων στο κομμάτι της καινοτομίας-ανάπτυξης-νέας τεχνολογίας
- Σχετικά με τα soft skills οι επιχειρήσεις δηλώνουν ότι υπάρχει έλλειψη στην αγορά εργασίας στελεχών με ευελιξία και προσαρμοστικότητα, αλλά και στελεχών που μπορούν εύκολα να συν-εργαστούν σε ομάδες
- Η ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, όσο και οι καλύτερες απολαβές είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά που εξετάζουν οι νέοι εργαζόμενοι για να εισέλθουν σε μία επιχείρηση
- Τα επόμενα 5 χρόνια οι επιχειρήσεις υπολογίζουν πως θα χρειαστούν στελέχη με τεχνικές γνώσεις κυρίως στο AI, cyber security και data analytics, ενώ ως soft skills δίνουν έμφαση στη δεξιότητα της καλής επικοινωνίας
Η κυβέρνηση
Όπως πάντως ανέφερε ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Κωνσταντίνος Καραγκούνης «η Ελλάδα κατατάσσεται στην 2η υψηλότερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε όρους πλεονάσματος δεξιοτήτων και στην 4η υψηλότερη μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, ενώ ηγείται αυτών ως προς την αναντιστοιχία της θέσης εργασίας με το αντικείμενο σπουδών, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ».
Ωστόσο είπε ότι υπάρχει ανάγκη αλλαγής κουλτούρας. «Ο αριθμός των re-drainers παραμένει μικρός. Η ΔΥΠΑ συνεχίζει τη δράση της πιστοποιώντας ανέργους και εργαζομένους για ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες» σημείωσε και προσέθεσε ότι: «Το Υπουργείο Εργασίας έχει δημιουργήσει τον Μηχανισμό Διάγνωσης Αναγκών Αγοράς Εργασίας – mdaae.gr, ένα εργαλείο, το οποίο καταγράφει, αναλύει και οπτικοποιεί τις τρέχουσες ανάγκες της αγοράς εργασίας σε επαγγέλματα και δεξιότητες. Αποτυπώνει τη συμμετοχή των επιχειρήσεων και των εργαζομένων και ανέργων σε προγράμματα κατάρτισης. Προβλέπει τις ανάγκες που θα προκύψουν στο άμεσο μέλλον και μεσοπρόθεσμα και παρακολουθεί τις μεταβολές στο περιεχόμενο των επαγγελμάτων και των τεχνολογικών εξελίξεων που επιδρούν στην απασχόληση. Αυτή η ανάλυση φτάνει και σε επίπεδο δήμου.»
Η Υφυπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ιωάννα Λυτρίβη από την πλευρά του ανάφερε ότι «το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να συνομιλεί και να συνεργάζεται με την αγορά εργασίας.»
«Υπάρχουν δύο είδη αναντιστοιχίας δεξιοτήτων, η οριζόντια αναντιστοιχία που αφορά στο είδος των σπουδών που δεν ταιριάζει με την αγορά εργασίας και η κάθετη αναντιστοιχία όπου αναφέρεται στο επίπεδο των σπουδών, όπως είναι οι υπερεκπαιδευμένοι για χαμηλότερης ποιότητας εργασίες» τόνισε και συμπλήρωσε ότι:
«Το Υπουργείο διεξάγει πρακτικές ενίσχυσης της ποιότητας της κατάρτισης, με την αναμόρφωση του συνόλου των οδηγών σπουδών σε όλες τις ειδικότητες από τις σχολές ανώτερης επαγγελματικής κατάρτισης πρώην ΙΕΚ, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει σύστημα διαρκούς αξιολόγησης στους οδηγούς κατάρτισης. Επίσης, ξεκινάει πρόγραμμα εκπαίδευσης των εκπαιδευτών στα πρώην ΙΕΚ.»
«Θα πρέπει να υπάρχει ένας ενιαίος χώρος δια βίου μάθησης. Το πανεπιστήμιο θα πρέπει με την έρευνα και την επιστημονική σκέψη που διαθέτει να τροφοδοτεί την επαγγελματική κατάρτιση με νέες μεθόδους και πρακτικές, συζητήσεις για τα κέντρα αριστείας, ενώ ταυτόχρονα να διαχέεται η μεθοδολογία και η γνώση στην τοπική κοινωνία» είπε ενώ τόνισε ότι « το Υπουργείο έχει δώσει έμφαση μεταξύ άλλων και στη διαπερατότητα. Συνεπώς μπορούν πλέον οι απόφοιτοι, να εισέλθουν σε σχολές με κατατακτήριες εξετάσεις ανεξάρτητα με το πρώτο αντικείμενο σπουδών που είχαν επιλέξει» σημείωσε η υφυπουργός.