Vision Zero: Πώς μπορούμε να έχουμε μηδενικές απώλειες από τροχαία ατυχήματα μέχρι το 2050

Vision Zero: Πώς μπορούμε να έχουμε μηδενικές απώλειες από τροχαία ατυχήματα μέχρι το 2050
Τροχαίο ατύχημα (φωτογραφία αρχείου) Getty Images/iStockphoto

Τι θα έκανες εάν γνώριζες πως ένα αεροσκάφος με 500 επιβάτες έπεφτε κάθε εβδομάδα στην Ευρώπη και ήταν στο χέρι σου να το αποτρέψεις;

“Η ασφάλεια στους δρόμους είναι η πανδημία που ξεχάσαμε. Τα τροχαία ατυχήματα δεν είναι αναπόφευκτα. Δεν είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε. Μπορούμε να τα περιορίσουμε στο μηδέν” ανέφερε κατά τη διάρκεια της εκδήλωση της επίσημης παρουσίασης της έκθεσης “Το Πλαίσιο Πολιτικής της ΕΕ για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030- Συστάσεις για τα επόμενα βήματα προς το Όραμα Μηδενικών Απωλειών (Vision Zero)” ο Μάθιου Μπάλντουιν Συντονιστής της ΕΕ για την Οδική Ασφάλεια & τη Βιώσιμη Κινητικότητα καθώς και Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής DG MOVE.

  • Κάθε χρόνο 1.3 εκατομμύρια άνθρωποι κατά μέσο όρο πεθαίνουν στην άσφαλτο
  • Στην Ευρώπη κάθε εβδομάδα έχουμε περίπου 500 νεκρούς από τροχαία ατυχήματα
  • Ενώ το 70% των θανάτων στο δρόμο αφορούν ευάλωτους χρήστες (πεζούς, ποδηλάτες κοκ)

Κι όμως μπορούμε να περιορίσουμε τους θανάτους αυτούς στο μηδέν! Αυτό τουλάχιστον εισηγείται η έκθεση που κατάρτισε ως Εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η Έλενα Κουντουρά, Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών, η έλλειψη κυκλοφοριακής παιδείας, η κούραση, τα ευαίσθητα σημεία των οδικών δικτύων, οι μειωμένοι έλεγχοι και τα υψηλά όρια ταχύτητας είναι μόνο μερικές από τις αιτίες που προκαλούν τροχαία ατυχήματα.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, υπερψηφίζοντας την Έκθεση της Έλενας Κουντουρά, προτείνει έναν Οδικό Χάρτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη μείωση των θανάτων αλλά και των σοβαρών τραυματισμών κατά 50% έως το 2030 υιοθετώντας τις φιλόδοξες αλλά απόλυτα ρεαλιστικές προτάσεις της για:

  • ασφαλείς υποδομές
  • ασφαλή οχήματα
  • ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου
  • και ισχυρό θεσμικό πλαίσιο για το μέλλον

Η Έκθεση αποτελεί το πρώτο βήμα προς την ολοκλήρωση του οράματος για Μηδενικές Απώλειες έως το το 2050 – Vision Zero.

Από το 2010 έως το 2020 η Ελλάδα μείωσε κατά 54% τους θανάτους στον δρόμο

“Όταν είχα επισκεφτεί την Πάτρα το 2003 για ένα συνέδριο για την Οδική Ασφάλεια η Ελλάδα βρισκόταν στην τελευταία θέση. Είμαι περήφανος για την πρόοδο που έχει επιτευχθεί σήμερα. Εσείς τα καταφέρατε αλλά δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός” υπογράμμισε ο Αντόνιο Αβενόσο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, European Transport Safety Council – ETSC κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην επίσημη παρουσίαση της Έκθεσης.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Αβενόσο, η Ελλάδα από το 2020 έως το 2021 κατάφερε να μειώσει κατά 54% τους θανάτους στο δρόμο, γεγονός που το 2021 της χάρισε και το βραβείο PIN.

Όμως είναι γεγονός πως έχουμε ακόμα να διανύσουμε χιλιόμετρα.

Μια έκθεση-σταθμός

Η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μιλώντας στο NEWS 24/7 δήλωσε: “Αυτή είναι μια έκθεση-σταθμός γιατί ήταν μια πρωτοβουλία που με πολλή δυσκολία μπήκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Έπεισα όλες τις πολιτικές ομάδες, ήμουν εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ψηφίστηκε με απίστευτη πλειοψηφία, που σημαίνει ότι υιοθετήθηκε αυτούσια – και όπως είδατε και οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, ο κ. Μπάλντουιν και ο κ. Αβενόσο – στήριξαν πάρα πολύ. Θεώρησαν ότι είναι μια ολοκληρωμένη έκθεση. Αυτό είναι και το πρώτο βήμα για να μπορέσουμε να φτάσουμε σε αυτό που έχουμε σαν όραμα: Μηδενικοί θάνατοι το 2050!”

Συγκεκριμένα, οι 4 άξονες πάνω στους οποίους κινείται η έκθεση είναι οι παρακάτω:

Ασφαλής χρήση οδικού δικτύου

  • Μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
  • Μέγιστη ταχύτητα 30χλμ./ώρα στις πόλεις οριζόντια στην ΕΕ
  • Ενίσχυση του πλαισίου για τις διασυνοριακές παραβάσεις και την επιβολή κυρώσεων
  • Υποχρεωτική κατάρτιση οδηγών σε βασικές αρχές πρώτων βοηθειών
  • Μέτρα για την αντιμετώπιση της κόπωσης των επαγγελματιών οδηγών
  • Ευρωπαϊκό πλαίσιο μέτρων για την ασφάλεια των εργαζομένων στις υπηρεσίες διανομής κατ’ οίκον (ντελίβερι)
  • Στενότερη συνεργασία μεταξύ των αρχών οδικής ασφάλειας και των υπηρεσιών υγείας
  • Να εξασφαλιστούν πόροι για την επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας

Ασφαλείς υποδομές

  • Χρηματοδότηση από την Κομισιόν και τα κράτη-μέλη κατά προτεραιότητα των έργων υποδομών, που έχουν μεγαλύτερο όφελος για την προστασία της ζωής
  • Συστηματική αξιολόγηση και διαβάθμιση όλων των ευρωπαϊκών αυτοκινητοδρόμων και κύριων οδών

Ασφαλή οχήματα

  • Ενισχυμένη νομοθεσία για τις τεχνολογικές προδιαγραφές των οχημάτων
  • Υποχρεωτικός εξοπλισμός όλων των δικύκλων με ABS
  • Ευφυή συστήματα ελέγχου ταχύτητας νέας γενιάς
  • Νέο εναρμονισμένο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα
  • Ευρωπαϊκό πλαίσιο έγκρισης τύπου των προσωπικών συσκευών κινητικότητας (πχ. πατίνια, σκούτερ)

Πλαίσιο πολιτικής για το μέλλον

  • Να δημιουργηθεί Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τις οδικές μεταφορές
  • Τα κράτη μέλη να εξασφαλίσουν συνδυαστικά ευρωπαϊκούς πόρους και εθνικούς πόρους για να εκπονήσουν προγράμματα οδικής ασφάλειας
  • Η ΕΕ να αποκτήσει εναρμονισμένα στοιχεία και σε βάθος ανάλυση, μέσα από την εισαγωγή δεικτών επιδόσεων στην οδική ασφάλεια
  • Να δοθεί έμφαση στην απόδοση δικαιοσύνης για τα θύματα
  • Να προκριθεί η ευρεία χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και η ενθάρρυνση ήπιων μορφών για τις μετακινήσεις, όπως το περπάτημα και η ποδηλασία
  • Να εφαρμοστεί ολοκληρωμένο πρόγραμμα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών της ΕΕ
  • Να καθιερωθεί το Ευρωπαϊκό Έτος για την οδική ασφάλεια

Μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά την έκθεση εδώ:

https://www.news247.gr/download/6875//580000/TA-9-2021-0407_EL.pdf

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα