Η ελληνική ΠΑ στα όριά της: 20.000 παραβιάσεις, 6.000 αεροδιακομιδές και “μια Σχολή Ικάρων χαμένη”
Το μοναδικό στατιστικό στοιχείο που δεν δίνεται στη δημοσιότητα είναι πόσοι χειριστές επιλέγουν να αποχωρήσουν πρόωρα από την Πολεμική Αεροπορία. Ποιες αιτίες οδηγούν τους χειριστές στην έξοδο.
- 31 Οκτωβρίου 2019 08:16
Οι πίνακες με τα στατιστικά στοιχεία του έργου που καλείται να φέρει εις πέρας κάθε χρόνο τέτοιες μέρες μας εντυπωσιάζουν. Με αφορμή τις προετοιμασίες για την εορτή της Πολεμικής Αεροπορίας γίνεται κάθε χρόνο αυτή η ενημέρωση με στατιστικά στοιχεία που χωρίς αμφιβολία προβληματίζουν:
19.714 παραβιάσεις του εναέριου χώρου από τουρκικά μαχητικά από το 2010 μέχρι σήμερα κλήθηκαν να διαχειριστούν οι Έλληνες πιλότοι. Πόλεμος χωρίς πυρά, αλλά πόλεμος που έχει κοστίσει ανθρώπινες ζωές και πάρα πολλά χρήματα.
Το μοναδικό στατιστικό στοιχείο που δεν δίνεται στη δημοσιότητα είναι πόσοι χειριστές επιλέγουν να αποχωρήσουν πρόωρα από την Πολεμική Αεροπορία. Τα τελευταία χρόνια, από το 2016 και μετά, όταν έγινε το πραξικόπημα στην Τουρκία, έχουμε συνηθίσει να ακούμε για την “διάλυση της αεροπορίας” της γειτονικής χώρας, λόγω των μαζικών διώξεων του καθεστώτος Ερντογάν. Πράγματι πάρα πολλοί Τούρκοι πιλότοι εκδιώχτηκαν από την αεροπορία και πολλοί είναι στη φυλακή. Το καθεστώς Ερντογάν αναγκάστηκε να επαναφέρει στην πρώτη γραμμή χειριστές που είχαν αποχωρήσει και εργάζονταν σε ιδιωτικές εταιρείες και εκπαίδευσε νέους. Όπως φαίνεται από τους αριθμούς των παραβιάσεων, όσο “διαλυμένη” κι αν είναι η τουρκική αεροπορία, παραμένει εξαιρετικά “ζωηρή” στα μέρη μας…
Τι γίνεται σε εμάς; Οι παραιτήσεις χειριστών την τελευταία 5ετία έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Ο αριθμός είναι μάλλον πιο ανησυχητικός ακόμη και από τις παραβιάσεις των Τούρκων και γι΄ αυτό δεν δημοσιοποιείται. “Μια Σχολή Ικάρων” έχει φύγει…
Θα υποθέσουν πολλοί ότι ο βασικός λόγος που οδηγεί τους χειριστές στην έξοδο, είναι οικονομικός. Λάθος. Η πρώτη αιτία που οδηγεί τους πιλότους στην απόφαση αποχώρησης είναι ότι δεν πετάνε όσο θα ήθελαν. “Έγινα πιλότος για να πετάω”, είναι η πιο συνηθισμένη απάντηση που δίνουν. Γιατί δεν πετάνε;
Η κρίση προκάλεσε πολλά προβλήματα στην ΠΑ και αναγκαστικά μείωσε και τις ώρες πτήσεις. Η ελληνική ΠΑ δεν ήταν ποτέ συνηθισμένη σε τέτοιες “οικονομίες”. Γι΄ αυτό και διέθετε την αφρόκρεμα των χειριστών του ΝΑΤΟ. Σταδιακά οι ώρες πτήσης μειώθηκαν στο μίνιμουμ των νατοϊκών προδιαγραφών. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό για τους Έλληνες ιπταμένους.
Ακόμη διαθέτουμε τους καλύτερους, αλλά είναι βέβαιο ότι ο “λογαριασμός” των περικοπών θα μας έρθει αργότερα, αν δεν ληφθούν μέτρα. Τα λάθη στην εκπαίδευση πληρώνται πάντα αργότερα, όχι την εποχή που γίνονται. Η σημερινή ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας διαβεβαιώνει ότι έχει ήδη βελτιώσει σημαντικά τον τομέα εκπαίδευση στον αέρα, αυξάνοντας όσο επιτρέπουν τα οικονομικά τις ώρες πτήσης. Χρειάζεται να κάνει πολλά περισσότερα. Δεν αρκούν οι εκσυγχρονισμοί των F-16 και τα σχέδια για αγορές νέων αεροσκαφών. Οι χειριστές είναι η δύναμη μιας αεροπορίας. Ειδικά της ελληνικής που καλείται να πολεμά αλλά και να καλύπτει την …υγεία όλου του Αιγαίου!Το επόμενο εντυπωσιακό στατιστικό είναι αυτό με τις αεροδιακομιδές που έχουν κάνει οι αεροπόροι μας. Δεν γνωρίζουμε πόσα Κέντρα Υγείας, ίσως και νοσοκομεία θα είχαμε φτιάξει με τα χρήματα που ξοδεύουμε στις πτήσεις αεροδιακομιδών για περιστατικά που θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν χωρίς μεταφορά περιστατικού.
Θέλετε παράδειγμα; Το 2013-14 όταν υποτίθεται “μάζευαν τα έξοδα” στην υγεία, κάθε λίγο και λιγάκι ελικόπτερα μετέφεραν από τη Ρόδο στη Κρήτη νεογνά! Η αιτία; Δεν υπήρχαν θερμοκοιτίδες στο νοσοκομείο της Ρόδου. Πόσο κάνει μια θερμοκοιτίδα; Περίπου 3.000 ευρώ; Πόσο μας κόστιζε κάθε πτήση ελικοπτέρου; Περίπου 15.000 ευρώ! Κατά τ΄ άλλα , έκαναν οικονομία…