Αυτοκίνητο: μια ανθρώπινη εφεύρεση 200 χρόνων, που μεταφέρει τις ελπίδες και τα όνειρα της ανθρωπότητας
Άραγε μπορεί η 4η βιομηχανική επανάσταση να αποτελέσει έναν νέο σταθμό και, αν ναι, πόσο μεγάλη θα είναι η σημασία, που θα έχει η επανάσταση αυτή για τη σύγχρονη ανθρώπινη ιστορία;
- 27 Δεκεμβρίου 2019 12:59
Ένα τέτοιο ερώτημα, αλλά από διαφορετική οπτική, προβληματίζει τον σύγχρονο άνθρωπο όσον αφορά τη μετάβασή του από κάποιο συμβατικό – βενζινοκίνητο – όχημα σε κάποιο ηλεκτρικό.
Οι απόψεις πάνω στο θέμα διίστανται. Άλλοι πιστεύουν ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι οικολογικά και ότι θα έχουν θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, άλλοι πάλι θεωρούν πως με έμμεσους τρόπους θα είναι το ίδιο ρυπογόνα και επιπλέον καταστρέφουν την ευχαρίστηση που πηγάζει από την οδήγηση. Υπάρχει όμως και η άμεση λύση, που έρχεται από αλλού: το φυσικό αέριο κίνησης (CNG). Καθαρό, ασφαλές και οικονομικό προσφέρει σήμερα αυτό, που οι άλλοι υπόσχονται για αύριο.
Η κατανάλωση ενός αυτοκινήτου παίζει σημαντικό ρόλο στην επιλογή μοντέλου, αφού, τόσο το κόστος της βενζίνης, όσο και του πετρελαίου έχει αυξηθεί σημαντικά. Το πιο οικονομικό, με μεγάλη διαφορά, καύσιμο είναι το φυσικό αέριο κίνησης, διότι ένα όχημα, που κινείται με φυσικό αέριο, «καίει» σχεδόν 3 με 4 ευρώ/100 χλμ. Και αυτό είναι κάτι, που δεν ισχύει μόνο στις εργοστασιακές μετρήσεις, αλλά και στην πραγματικότητα, όπως έχουμε διαπιστώσει και εμείς από τις δοκιμές των αυτοκινήτων με κινητήρες φυσικού αερίου.
Τα αυτοκίνητα με εργοστασιακό κιτ φυσικού αερίου, που διατίθενται στην ελληνική αγορά, είναι σαφώς λιγότερα από αυτά της βενζίνης ή του diesel, ωστόσο καλύπτουν τόσο εκείνους, που αναζητούν ένα όχημα πόλης, όσο και ένα οικογενειακό.
Παράλληλα, τα πρατήρια φυσικού αερίου έχουν πληθύνει και πλέον καλύπτουν μεγάλες πόλεις της χώρας μας, όπως την Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λαμία, Βόλο, Λάρισα, Τρίκαλα και τα Ιωάννινα. Ορισμένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου κίνησης (CNG) είναι η χαμηλή κατανάλωση (μετριέται σε κιλά και όχι σε λίτρα), η εξίσου χαμηλή τιμή, που κυμαίνεται στα 0,84 ευρώ το κιλό και η σημαντική φιλικότητά του στο περιβάλλον συγκριτικά με τα υπόλοιπα καύσιμα. Το φυσικό αέριο είναι άχρωμο και άοσμο, ενώ η χαρακτηριστική του οσμή δίνεται τεχνικά, ώστε να γίνεται αντιληπτό σε περίπτωση διαρροής. Ανήκει στη δεύτερη οικογένεια των αέριων καυσίμων και είναι ελαφρύτερο από τον αέρα με ειδικό βάρος 0,59, το οποίο και αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημά του έναντι του υγραερίου (LPG). Η καύση του, σε σχέση με αυτή άλλων καυσίμων, έχει λιγότερο επιβλαβείς συνέπειες για το περιβάλλον.
Αποτελεί την καθαρότερη πηγή πρωτογενούς ενέργειας μετά τις ανανεώσιμες μορφές. Τα μεγέθη των εκπεμπόμενων ρύπων είναι σαφώς μικρότερα σε σχέση με εκείνα των συμβατικών καυσίμων, ενώ η βελτίωση του βαθμού απόδοσης μειώνει τη συνολική κατανάλωση καυσίμου, περιορίζοντας την ατμοσφαιρική ρύπανση. Ο παγκόσμιος μέσος όρος για το κόστος του καυσίμου καταδεικνύει ότι η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση πάνω από 60% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη και εξοικονόμηση που υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο. Ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο. Απόλυτα ασφαλές Το κύκλωμα τροφοδοσίας καυσίμου για το φυσικό αέριο είναι κλεισμένο αεροστεγώς (χωρίς αέρα στο εσωτερικό), με αποτέλεσμα να μην υπάρχει περίπτωση αυτόματης ανάφλεξης, σε αντίθεση με τις δεξαμενές υγρών καυσίμων, για τις οποίες υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο. Επίσης, οι δεξαμενές αποθήκευσης κατασκευάζονται κάτω από πολύ αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας και υπόκεινται σε πολύ σκληρούς ελέγχους.
Οι δεξαμενές καυσίμου στα αυτοκίνητα, λόγω των υλικών κατασκευής και της θέσης τους στο εσωτερικό του οχήματος, έχουν πολύ χαμηλότερο κίνδυνο να πάθουν βλάβη σε περίπτωση σύγκρουσης σε σχέση με το ρεζερβουάρ της βενζίνης. Το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και συνεπώς σε ενδεχόμενη περίπτωση διαρροής διαφεύγει προς τα πάνω και διαλύεται στην ατμόσφαιρα. Πληθώρα μοντέλων Όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές διάκεινται θετικά απέναντι στο φυσικό αέριο, αφού οι πωλήσεις αυτοκινήτων της κατηγορίας έχουν ανοδική τάση. Πολλές είναι εκείνες που ήδη έχουν παρουσιάσει μοντέλα διπλού καυσίμου (CNG και βενζίνης), τόσο επιβατικά, όσο και επαγγελματικά. Ήδη η SCODA παρουσίασε το OCTAVIA και το CITY GO, η SEAT τα LEON και ARONA, η FIAT τα PANDA και FIORINO και η VW τα ECO UP και POLO, δηλαδή αυτοκίνητα που απευθύνονται σε ευρύ κοινό και με πολλές πωλήσεις ενώ διαρκώς παρουσιάζονται και νέα μοντέλα.
Ενδεικτικά, μία φρέσκια πρόταση κίνησης με φυσικό αέριο προσφέρει το νέο Skoda Scala. Την κίνησή του αναλαμβάνει το 1.0 λίτρου G-TEC μηχανικό σύνολο απόδοσης 90 ίππων και 160 Nm ροπής, συνδυασμένο με 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Προσφέρει περίπου 25% μειωμένες εκπομπές CO₂ συγκριτικά με τη βενζίνη, σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) και καθόλου σωματίδια. Το Scala G-TEC διαθέτει τρεις συνδεδεμένες δεξαμενές CNG από χάλυβα, που χωρούν 13,8 κιλά CNG. Αυτό επιτρέπει στο αυτοκίνητο να καλύψει περίπου 410 χιλιόμετρα με τη χρήση μόνο φυσικού αερίου. Εάν το CNG καταναλωθεί, ο κινητήρας θα αλλάξει αυτόματα στη λειτουργία βενζίνης, όπου μια δεξαμενή των 9 λίτρων θα επιτρέψει την κάλυψη περίπου 220 επιπλέον χιλιομέτρων. Ως αποτέλεσμα, το Scala G-TEC προσφέρει συνδυαστική αυτονομία περίπου 630 χιλιομέτρων. -Υπάρχει πλέον μεγάλη δυνατότητα επιλογής και ευελιξίας σε οχήματα, αφού ο οδηγός μπορεί να βρει αυτό που ψάχνει σύμφωνα πάντα με τον προϋπολογισμό και με κριτήριο τις ανάγκες του. -Τα οχήματα διπλού καυσίμου είναι το μέλλον της αυτοκίνησης καθώς επιτρέπουν σημαντική αυτονομία και εκτός δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου, αφού διαθέτουν και ντεπόζιτο βενζίνης.