Αλήθειες και ψέματα part II
Ο ρόλος της Πολιτείας είναι τεράστιος, όσον αφορά στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων
- 28 Μαΐου 2007 00:42
Φυσικά όλα όσα αναφέραμε στο προηγούμενο κείμενο (μπορείτε να το βρείτε στα σχετικά) ισχύουν και για τους μηχανόβιους αλλά λόγω προσωπικής εμπειρίας και τρέλας με τους δύο τροχούς θα επικεντρωθούμε σε αυτή την ειδική κατηγορία.
Γενικά και πάντα σύμφωνα με έρευνες, οι οδηγοί μηχανών είναι πιο προσεκτικοί και περισσότερο συνειδητοποιημένοι στον δρόμο από ότι αυτοί των αυτοκινήτων. Γι’ αυτό ευθύνεται η αίσθηση κινδύνου που έχουν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τους υπόλοιπους “μαχητές των δρόμων”.
Όταν είσαι πάνω σε δύο τροχούς είσαι και αισθάνεσαι ευάλωτος. Έχεις μεν καλύτερη αντίληψη των γεγονότων αλλά αυτό δεν σημαίνει πως το ίδιο συμβαίνει με κάποιον που βρίσκεται μέσα στι λαμαρίνες ενός τετράτροχου, με την μουσική στο διαπασών, το τσιγάρο στο ένα χέρι και την κουβέντα να εξελίσσεται με τους επιβάτες του…
Υπάρχουν βέβαια δύο κατηγορίες μοτοσικλετιστών. Οι κάτοχοι μικρών κυβισμών δικύκλων και αυτοί των μεγαλυτέρων. Στην δεύτερη στον μεγαλύτερο βαθμό τους πρόκειται για οδηγούς και όχι για χειριστές μηχανοκίνητων οχημάτων, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο άρθρο.
Οι αιτίες
Οι έρευνες έχουν δείξει πως οι δύο σημαντικότερες αιτίες ατυχήματος με δίκυκλα είναι:
α) Η ελαττωμένη ικανότητα οδήγησης και η ριψοκίνδυνη συμπεριφορά του αναβάτη.
β) Η έλλειψη υπευθυνότητας των οδηγών αυτοκινήτων και της Πολιτείας.
Μελέτες που έχουν γίνει από οργανωτικούς φορείς αλλά και σχολεία έχουν δείξει τα εξής:
Α. Ελαττωμένη ικανότητα οδήγησης – υπερβολική ταχύτητα – απειρία – ελλιπής εκπαίδευση – άγνοια του Κ.Ο.Κ, είναι παράγοντες που συνιστούν αιτίες τροχαίων ατυχημάτων. Η εμπειρία κατά την οδήγηση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αποφυγή ατυχήματος, γιατί μαθαίνουν να μην υποτιμούν τους κινδύνους, να τους αποφεύγουν και να τηρούν τον Κ.Ο.Κ.
Β. Ριψοκίνδυνη συμπεριφορά. Ριψοκίνδυνη συμπεριφορά είναι η συμπεριφορά του μοτοσικλετιστή που, όταν οδηγεί το δίκυκλο του, αυτή συνιστά κίνδυνο για τον οδηγό και τους άλλους. Σαν τέτοιες είναι: Η μη χρήση κράνους. Η πλειοψηφία των νέων θεωρεί ότι το κράνος περιορίζει την θέα και την ελευθερία κατά την οδήγηση, ή ότι θα τους χαλάσει τα μαλλιά. Οι περισσότεροι το φέρνουν μαζί τους μόνο για να αποφύγουν την κλήση της τροχαίας.
Γ. Έλλειψη υπευθυνότητας των οδηγών αυτοκινήτων. Η έλλειψη αισθήματος ευθύνης μίας μερίδας οδηγών αυτοκινήτων, που αισθάνονται αρκετά ισχυροί και ασφαλείς μέσα στα οχήματά τους, έτσι, ώστε να παραβιάζουν συστηματικά και συχνά προκλητικά την προτεραιότητα των οδηγών των μηχανοκίνητων δικύκλων, μπορεί να γίνει αιτία ατυχήματος: Το πέταγμα αντικειμένων ή τσιγάρου στο δρόμο. Οι απότομες και απρόβλεπτες αλλαγές πορείας ή οι ελιγμοί, ή το απότομο άνοιγμα της πόρτας του οχήματος. Όλα τα παραπάνω μπορούν να προκαλέσουν τροχαίο ατύχημα στους αναβάτες μηχανοκίνητων δικύκλων.
Δ. Ο ρόλος της Πολιτείας είναι τεράστιος όσον αφορά στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Η κακή συντήρηση των δρόμων (κακός τάπητας -λακκούβες – απότομες στροφές- κατακράτηση νερών στους δρόμους) είναι αιτία πρόκλησης ατυχήματος.
Οι διαφορές που δεν πρέπει να ξεχνάμε
Μακριά όμως από τα παραπάνω και τα αποτελέσματα τα ερευνών πρέπει να ειπωθούν μερικά πράγματα που πολλοί δεν ξέρουν, ή δεν σκέφτονται πολύ σοβαρά. Σαν αναβάτης μηχανής έχω μικρή αλλά αρκετή εμπειρία στους δρόμους.
Κανείς από εμάς δεν θα πρέπει να θεωρεί δεδομένο πως ο οδηγός αυτοκινήτου βλέπει την μικρή μάζα του οχήματος μας που πλησιάζει στην εθνική με 200 χιλιόμετρα. Ίσως θα έπρεπε αλλά δεν γίνεται έτσι. Δεν έχει καμία σχέση ο τρόπος που βλέπουμε εμείς τον δρόμο σε σχέση με τον οδηγό αυτοκινήτου.
Κανείς μας δεν πρέπει να ξεχνάει πως οι οδηγοί των τετράτροχων δεν είναι (δυστυχώς) υποχρεωμένοι να είναι προσηλωμένοι 100% στην οδήγηση του οχήματός τους και μόνο όπως είναι αναγκασμένος να κάνει ο αναβάτης.
Καλά χιλιόμετρα…
Πριν όλοι ξεκινήσουμε για τις καλοκαιρινές εκδρομές, επιβάλλεται να τσεκάρουμε επιμελώς τα… μωρά μας να πάρουμε τον απαραίτητο εξοπλισμό και έπειτα να ανοίξουμε το γκάζι.
*Τα λάστιχα έρχονται πολύ πιο γρήγορα στην επιθυμητή θερμοκρασία αλλά μην ξεχνάς πως λόγω της ζέστης την ξεπερνάνε επίσης γρήγορα τις μεσημεριανές εδικά ώρες με αποτέλεσμα να γλιστράνε.
* Προσοχή στην αλλαγή της μάζας της μοτοσικλέτας λόγω των αποσκευών. Αυτό έχει ως συνέπεια να μεταβάλλεται και να χάνεται η οδηγητική συμπεριφορά του δικύκλου και να είναι ευάλωτος ο οδηγός στις ανωμαλίες του οδοστρώματος ή στην ξαφνική αλλαγή του αέρα λόγω διερχομένων Ι.Χ.
Το πάνω κεφάλι χρειάζεται προστασία όπως και το κάτω. Μην κάνεις διαχωρισμούς… Φόρα το κράνος σου!!!