Bάζει μυαλό ο Έλληνας;

Bάζει μυαλό ο Έλληνας;
newkok29507s

Στατιστικό παράλογο – Μειώθηκαν τα θανατηφόρα τροχαία, όχι όμως και οι παραβάσεις του ΚΟΚ

Τσουχτερά πρόστιμα ή μεγαλύτερο αίσθημα ευθύνης από τους ίδιους τους πολίτες; Ιδού η απορία. Το συγκεκριμένο άρθρο γυρνάει εδώ και καιρό μέσα στο μυαλό μου. Θα μου πείτε μήπως με πείραξε η ζέστη και δεν είμαι στα καλά μου; Όχι αγαπητοί αναγνώστες. Εξαιτίας της δουλειάς χρησιμοποιώ συνέχεια το αυτοκίνητο μέσα στην πόλη και βλέπω πολλά.



Κάπου έχω απογοητευτεί με την όλη κατάσταση και δεν μπορώ να το κρατήσω άλλο μέσα μου. Νιώθω την ανάγκη να το μοιραστώ μαζί σας και είμαι σίγουρος πως θα συμφωνήσετε.



Ο προβληματισμός μου αφορά στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τα πρώτα αποτελέσματα που προέκυψαν με την εφαρμογή του στις αρχές Ιουνίου. Οι πολίτες-οδηγοί, τρομοκρατημένοι στο άκουσμα και μόνο των προστίμων, εύχονταν να μην είναι αυτοί οι άτυχοι που θα πληρώσουν το μάρμαρο.



Μα καλά είμαστε σοβαροί; Αν όλοι εύχονται να μην τους πιάσουν ποτέ, τότε ποιος θα είναι ο άτυχος της υπόθεσης; Κανείς; Ε… αυτό δεν γίνεται με τίποτα. Μήπως θα πληρώσει ένας για όλους;



Ούτε στο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Δουμά (Οι τρεις σωματοφύλακες) δεν υπάρχει τέτοια αλληλεγγύη. Για να σοβαρευτούμε λίγο. Υπάρχει βέβαια και η πιθανότητα να είναι όλοι τόσο σίγουροι για τον εαυτό τους που να μην φαντάζονται πως θα «κάτσει η στραβή».



Αν όμως ισχύει κάτι τέτοιο θα πρέπει να γραφτούμε στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες ως ο πιο τυχερός λαός του κόσμου. Για να μπαίνουμε στο «ψητό», διαβάστε τα παρακάτω στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα πριν λίγες μέρες και θα καταλάβετε που το πάω.




Στατιστικά παράδοξα



Σε συνάντηση που είχα πρόσφατα με τον αρχισυντάκτη μου στο AUTO 24, αναλύσαμε ένα σωρό θέματα που ενδιαφέρουν τόσο το site, όσο και εμάς τους ίδιους.



Απορίες και ερωτήματα που θα προσπαθήσουμε μαζί να βρούμε τη λύση. Ένα από αυτά λοιπόν ήταν μια έρευνα της Διεύθυνσης Τροχαίας που τόνιζε τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων από το πρώτο δεκαήμερο κιόλας της εφαρμογής του νέου ΚΟΚ. Άρα τι συμπεραίνει κανείς;



Ότι ο Έλληνας οδηγός πήρε το μήνυμα και άρχισε να συμμορφώνεται. Πολύ ενθαρρυντικό αυτό το συμπέρασμα αλλά έπεται και συνέχεια. Λίγο πιο κάτω υπήρχε και μια άλλη υποσημείωση που έλεγε πως περισσότεροι από 3 στους 4 οδηγούς έχουν υποπέσει σε κάποια από τις συνηθισμένες παραβάσεις.



Τι σημαίνει αυτό; Πως το 80% περίπου των Ελλήνων συνεχίζει ακάθεκτο να παραβαίνει τον νέο ΚΟΚ. Μειώνονται δηλαδή τα δυστυχήματα και αυξάνονται οι παραβάσεις. Αν αυτό δεν είναι στατιστικό παράδοξο τότε ποιο είναι;




Λάθος νοοτροπία



Τι και αν μας προειδοποίησαν τι και αν δεν το έκαναν. Το ίδιο και το αυτό. Που να καταλογίσουμε ευθύνες; Στην έλλειψη σωστής ενημέρωσης ή στην νοοτροπία του Έλληνα;



Φανταστείτε πως τα στοιχεία αυτά αφορούν το πρώτο δεκαήμερο μόνο. Τόσο η Τροχαία, όσο και τα ΜΜΕ μας βομβάρδισαν πολύ πριν την 3η Ιουνίου για τον νέο ΚΟΚ.



Και τι δεν είπαν. Εκτενή ρεπορτάζ σε τηλεόραση και εφημερίδες αλλά και δωρεάν διανομή του Κώδικα στους πολίτες. Άρα η πρώτη δικαιολογία καταρρίπτεται. Να τα ρίξουμε δηλαδή στον κακό μας εαυτό και στην αδιαφορία μας. Αυτό μένει.



Εγώ προσωπικά δε θέλω να κάνω κάτι τέτοιο παρόλο που είναι πραγματικότητα. Επικαλούμαι τη δήλωση που είχε κάνει ο υπουργός Μεταφορών εκείνες τις ημέρες για να γίνω πιο σαφής. Ο κ. Λίαπης είχε επισημάνει, ότι σκοπός του νέου ΚΟΚ είναι η αλλαγή της νοοτροπίας του Έλληνα και όχι η τιμωρία.



Πρόκειται για μια προσπάθεια διαπαιδαγώγησης δημιουργώντας ουσιαστικά μια άλλη αντίληψη οδικής συμπεριφοράς που θα βοηθήσει στην μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και κατ’ επέκταση των θανατηφόρων.



Και εγώ σας λέω πως ακριβώς αυτό είναι το νόημα του νέου ΚΟΚ. Αν ξεκινήσουμε από αυτό, σιγά σιγά θα αλλάξουν όλα.




«Φοβού» τα πρόστιμα



Η όλη συζήτηση όμως για τα νέα μέτρα επικεντρώθηκε στα πρόστιμα- «φωτιά» που θα επιβάλλονται σε κάθε παράβαση. Ενδεικτικά θα σας αναφέρω μερικά από αυτά που αφορούν στις πιο συνηθισμένες παραβάσεις.



Έτσι για να πάρετε μια γεύση. Περισσότερες λεπτομέρειες και πιο αναλυτικά άρθρα θα βρείτε στην ενότητα «Νέα της αγορά -> Νόμοθεσία-Κράτος» του AUTO24.




Έχουμε και λέμε λοιπόν:



Περιγραφή:
Παραβίαση απαγορευτικών σημάτων

Πρόστιμο: 200,00 €

Αφαίρεση Άδειας Οδήγησης/

Αφαίρεση Στοιχείων Κυκλοφορίας:10-20 ημέρες

Βαθμοί Ποινής: 5



Περιγραφή:
Παραβίαση STOP – υποχρεωτικής παραχώρησης προτεραιότητας (Ρ-1 και Ρ-2)

Πρόστιμο: 700,00 €

Αφαίρεση Άδειας Οδήγησης/

Αφαίρεση Στοιχείων Κυκλοφορίας: 20 ημέρες

Βαθμοί Ποινής: 9



Περιγραφή:
Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη

Πρόστιμο: 700,00 €

Αφαίρεση Άδειας Οδήγησης/

Αφαίρεση Στοιχείων Κυκλοφορίας: 60 ημέρες, 20 ημέρες (εκτός περ. ι΄)

Βαθμοί Ποινής: 9



Περιγραφή:
Ζώνη – Κράνος

Πρόστιμο: 350,00 €

Αφαίρεση Άδειας Οδήγησης/

Αφαίρεση Στοιχείων Κυκλοφορίας: 10 ημέρες

Βαθμοί Ποινής: 5



Περιγραφή:
Αυτοσχέδιοι αγώνες – οδήγηση χάριν εντυπωσιασμού

Πρόστιμο: 700,00 €

Αφαίρεση Άδειας Οδήγησης/

Αφαίρεση Στοιχείων Κυκλοφορίας: 30 ημέρες

Βαθμοί Ποινής: 9



Περιγραφή:
Αντικανονική χρήση κινητού τηλεφώνου. Χρήση ακουστικών συνδεδεμένων με ηχητικές συσκευές. Χρήση τηλεόρασης.

Πρόστιμο: 100,00 €

Αφαίρεση Άδειας Οδήγησης/

Αφαίρεση Στοιχείων Κυκλοφορίας: 30 ημέρες

Βαθμοί Ποινής: 3



Περιγραφή:
Οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ

Πρόστιμο: από 200,00 € έως 2.000,00 €

Αφαίρεση Άδειας Οδήγησης/

Αφαίρεση Στοιχείων Κυκλοφορίας: από 90 ημέρες έως και 5 χρόνια

Βαθμοί Ποινής: 5, 9, 7

Παρατήρηση: Φυλάκιση από 2 έως και 6 μηνών και ακινητοποίηση του οχήματος



Τα πρόστιμα «τζούζουν» αλλά θα πρέπει να αναλογιστεί κανείς πως ο νομοταγής πολίτης δεν πρέπει να φοβάται τίποτα.



Αν δεν παραβιάζει το κόκκινο, αν δεν παραβιάζει την προτεραιότητα, δεν ξεχνάει να φοράει τη ζώνη ασφαλείας, δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Αυτό είναι το ηθικό δίδαγμα και δεν χωράει αμφιβολία. Οτιδήποτε άλλο είναι σαφώς περιττό.



Μα θα μου πείτε αν κάποιος είναι πλούσιος και το «φυσάει», τότε δεν θα προβληματιστεί με τα πρόστιμα. Και εγώ σας λέω πως θα προβληματιστεί με την αφαίρεση του διπλώματος για ένα μεγάλο διάστημα που θα του μείνει μια αξέχαστη εμπειρία. Για όλα υπάρχει λύση.



Ο ΚΟΚ ισχύει για όλους. Όπως βλέπετε δεν πρέπει να κινούνται όλα γύρω από το χρήμα. Σαφώς στο μέσο πολίτη δεν του περισσεύουν 700 ευρώ για να πληρώσει την κλήση για παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, ενώ ένας εύπορος δεν προβληματίζεται.



Και οι δύο όμως δεν θέλουν να τους πιάσουν γι’ αυτό οφείλουν να συμμορφώνονται με τους κανόνες. Τότε δε θα χρειαστεί να πληρώσει κανείς.




Συμπέρασμα



Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω θα ήθελα τελιώνοντας να σας θυμίσω ότι σκοπός αυτού του άρθρου είναι να προβληματίσει λίγο τον καθένα από εμάς και να σταματήσουμε να ποντάρουμε στην τύχη ή να αδιαφορούμε για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα.



Πως περιμένουμε να αλλάξει κάτι αν δεν συμμετέχουμε σε αυτό; Χρειάζεται προσπάθεια διότι κακά τα ψέμματα η χώρα μας κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρώπη σε θανάτους από τροχαία ατυχήματα. Είναι πολύ θλιβερό να το ακούς και πολύ πιο τραγικό να συμβαίνει.



Μπορεί να σας κουράζω με αυτό το «κήρυγμα» αλλά δυστυχώς πρέπει να το λέμε συνέχεια για να μην ξεχνιόμαστε.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα