Εισαγόμενα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα: Τι θα συμβεί από τον Σεπτέμβριο
Νέα πλατφόρμα του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για πλήρη στοιχεία των οχημάτων - Πλέον, όποιος εισάγει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο στην Ελλάδα, από άλλη χώρα της ΕΕ, θα πρέπει πέραν των νόμιμων εγγράφων του αυτοκινήτου που προέρχονται από το εργοστάσιο κατασκευής, να συλλέξει και πλήθος άλλων επιπλέον εγγράφων από την χώρα εισαγωγής.
- 16 Ιουλίου 2019 12:25
Ας ξεκινήσουμε με αλήθειες. Υπάρχει θέμα με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς υπήρχαν παρατυπίες κατά την εισαγωγή τους, κυρίως με «γυρισμένα» χιλιόμετρα και αλλαγή έτους πρώτης κυκλοφορίας. Παράλληλα, η εισαγωγή πολύ παλαιών αυτοκινήτων, που ενώ στη χώρα τους δεν κυκλοφορούν ως ρυπογόνα, δημιουργεί περιβαλλοντικό πρόβλημα στη χώρα μας.
Το θέμα της εισαγωγής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, έχει αποτελέσει και αντικείμενο «διαμάχης», μεταξύ του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ), ο οποίος κατ’ εξοχής ασχολείται με μεταχειρισμένα και του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), ο οποίος ασχολείται με την πώληση καινούργιων, αλλά και εγχώριων μεταχειρισμένων (ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα για πρώτη φορά).
Εδώ και περίπου δύο χρόνια, αναμέναμε νέο νομοθετικό πλαίσιο, ώστε τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα να μπουν σε τάξη και να μην εμπαίζονται οι υποψήφιοι αγοραστές ως προς τι αγοράζουν και πόσο, από επιτήδειους εμπόρους, που κάνουν ζημιά στον κλάδο γενικότερα.
Λίγο πριν τις εκλογές, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, με νεότερα ΦΕΚ που δημοσιεύτηκαν στις 24 και 27 Ιουνίου αντιστοίχως (ΦΕΚ Β’ 2469/24-6-2019 και ΦΕΚ Β’ 2550/27-06-2019), που αφορούν το άρθρο 46 του Νόμου Ν.4530/2018, από τις 27 Σεπτεμβρίου 2019 θα τεθεί σε εφαρμογή το νέο καθεστώς ελέγχου των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με ειδική πλατφόρμα. Πλέον, όποιος εισάγει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο στην Ελλάδα, από άλλη χώρα της ΕΕ, θα πρέπει πέραν των νόμιμων εγγράφων του αυτοκινήτου που προέρχονται από το εργοστάσιο κατασκευής, να συλλέξει και πλήθος άλλων επιπλέον εγγράφων από την χώρα εισαγωγής (μεταφρασμένα στα ελληνικά) αλλά και από την χώρα μας μετά την εισαγωγή του, που σύμφωνα με τον ΣΕΕΑΕ «αρκετά εκ των οποίων είναι αδύνατον να αποκτηθούν λόγω του Νόμου της ΕΕ περί προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων και όχι μόνο.»
Εκείνο που κάνει την ειδοποιό διαφορά στις νέες διατάξεις, είναι ότι τα έγγραφα από το εργοστάσιο κατασκευής του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, θα πρέπει να πιστοποιούνται από τον ΣΕΑΑ, καταβάλλοντας και παράβολο αξίας 20 ευρώ πλέον ΦΠΑ.
Επίσης, ένα ακόμη σημείο είναι ότι μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εισαγωγής, που ήδη κυκλοφορούν εδώ και χρόνια στην Ελλάδα, αν μεταβιβαστούν σε νέο ιδιοκτήτη, θα πρέπει να ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία ειδικής βεβαίωσης από τον ΣΕΑΑ και με παράβολο 20 ευρώ.
Κι ακόμη, τίθεται ζήτημα για αυτοκίνητα που ενώ εισάγονται, το εργοστάσιο έχει ανακοινώσει ανάκληση, λόγω πιθανού ελαττώματος. Τότε και πάλι ο ΣΕΑΑ θα πρέπει να εκδώσει άδεια, ότι το αυτοκίνητο πέρασε από έλεγχο και αντικαταστάθηκε το πιθανό ελαττωματικό εξάρτημα.
Εν κατακλείδι, σύμφωνα με το ΣΕΕΑΕ, απαιτείται ισονομία. Δηλαδή, ζητούν ό,τι θα ισχύει για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, να ισχύσει και για τα εγχώρια, αυτά δηλαδή που έχουν ταξινομηθεί πρώτη φορά στη χώρα μας και μεταβιβάζονται.
Ο ΣΕΕΑΕ θα ζητήσει συνάντηση με το νέο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, προτείνοντας αλλαγή των διατάξεων και συγκεκριμένα να αναγράφονται στο τιμολόγιο αγοράς ή το ιδιωτικό συμφωνητικό του ξένου εμπόρου με τον Έλληνα εισαγωγέα, τα χιλιόμετρα και αυτός με τη σειρά του να τα αναγράφει στο τιμολόγιο πώλησης σε Έλληνα πελάτη και παράλληλα να αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας. Επίσης, η πώληση από το εξωτερικό, να συνοδεύεται και από τον τελευταίο έλεγχο ΚΤΕΟ, όχι απαραίτητα όλο το ιστορικό των ΚΤΕΟ. Ακριβώς τα ίδια, ζητούν να ισχύσουν και για τα εγχώρια μεταχειρισμένα.
Τώρα, από την πλευρά του ο ΣΕΑΑ, τονίζει ότι με τη νέα πλατφόρμα, όπου θα αναγράφονται όλα τα στοιχεία του μεταχειρισμένου εισαγωγής, θα υπάρχει πλήρης έλεγχος και όλοι θα γνωρίζουν το ιστορικό κάθε οχήματος.
Ο ΣΕΑΑ επισημαίνει ότι στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, η παραποίηση του ιστορικού του αυτοκινήτου (γυρισμένα «χιλιόμετρα, αλλαγή έτους πρώτης κυκλοφορίας, δήλωση ψευδούς περιβαλλοντικής κλάσης, ζημιές κα.) αποτελεί ποινικό αδίκημα. Επίσης, ότι στις ίδιες χώρες, τα αυτοκίνητα με πολλά χιλιόμετρα πωλούνται σε εξευτελιστικές τιμές, καθώς διατίθενται ως διαφορετικής ποιότητας προϊόντα, σε σχέση με αυτοκίνητα που έχουν διανύσει λογικές, για την ηλικία τους αποστάσεις. Κι ακόμη, ότι μελλοντικοί ιδιοκτήτες μπορεί να βρεθούν με αυτοκίνητα δεσμευμένα, αν σε δεύτερο χρόνο διαπιστωθούν ζητήματα παρατυπιών.
Παράλληλα, υπενθυμίζει ότι «οι χώρες της Ευρώπης λαμβάνουν μέτρα να αποθαρρύνουν την κυκλοφορία των παλαιών, ρυπογόνων αυτοκινήτων, ώστε να διατηρήσουν το υψηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας και να ελαχιστοποιήσουν την επιβάρυνση στο περιβάλλον», καθώς και ότι «η τυχόν παραποίηση κρίσιμων στοιχείων για την κατάσταση στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, θέτει σε κίνδυνο και τη ζωή των επιβαινόντων, αφού ο ανυποψίαστος αγοραστής δεν μπορεί να γνωρίζει τις ανάγκες συντήρησης και επισκευής του οχήματος, με βάση την πραγματική ηλικία του.»
Καταλήγοντας, ο ΣΕΑΑ επισημαίνει ότι η πλατφόρμα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εκτός της ως άνω πληροφόρησης των καταναλωτών, θα λειτουργήσει επαληθευτικά και για τα στοιχεία που δηλώθηκαν κατά τη εισαγωγή των μεταχειρισμένων ως σήμερα, καθώς πολλοί καταναλωτές μπορεί να έχουν ήδη γίνει θύματα εξαπάτησης.