H Jeep έχει την πυξίδα της…
Ολοκαίνουργιο Compass που δείχνει ότι ο προσανατολισμός της μάρκας που ανήκει στη Fiat, παραμένει SUV
- 13 Ιουνίου 2017 09:15
Αποστολή στη Λισαβόνα: Δημήτρης Μπαλής
Η μάχη στην κατηγορία των συμπαγών SUV έχει φουντώσει για τα καλά. Ζήτημα είναι, πλέον, στην αυτοκινητοβιομηχανία να υπάρχει μάρκα που να μην διαθέτει τουλάχιστον ένα τέτοιο μοντέλο. Πόσω μάλλον για τη Jeep, η οποία έχει συνδέσει το όνομά της με αυτή τη κατηγορία, σε τέτοιο βαθμό που οτιδήποτε κυκλοφορεί αυτού του είδους, να το αποκαλούν οι περισσότεροι… Jeep.
Το γεγονός τούτο, έχει ισχυροποιήσει τη μάρκα στη συνείδηση του κοινού, που κάποτε την ήξερε αμιγώς αμερικανική αλλά τα τελευταία χρόνια έχει περάσει στα χέρια της Fiat. Ναι, οι Ιταλοί εξαγόρασαν τη μάρκα, όταν ξέσπασε η κρίση στις ΗΠΑ και η Chrysler – Jeep κινήθηκε στα όρια της χρεωκοπίας, με αποτέλεσμα να δώσει νέα πνοή στη μάρκα, πιο ευρωπαϊκή.
Η Jeep, χωρίς να απαρνηθεί το ρόλο της ότι κατασκευάζει μοντέλα για δύσκολες καταστάσεις, όπως το θρυλικό Willys του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, έπρεπε να μπει στα καλούπια της Fiat και να γίνει πιο «μαζική» μάρκα. Έτσι λοιπόν, τα νέα μοντέλα μοιράζονται κοινά χαρακτηριστικά, όπως πάτωμα και μηχανικά μέρη, με άλλα μοντέλα της Fiat, προκειμένου να γίνει εξοικονόμηση χρημάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε το νέο Renegade, σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται το νέο Compass, το οποίο οδήγησα για πάρα πολλά χιλιόμετρα από τη Λισαβόνα, στο Εστορίλ, το Κασκάις, τη Σίντρα.
Η Jeep, έχοντας το νέο Grand Cherokee στα μεγάλα, πολυτελή SUV και το νέο Renegade στα πιο μικρά, δημιούργησε το νέο Compass ακριβώς ανάμεσά τους, τόσο σε όγκο όσο και σε δυνατότητες. Ένα αυτοκίνητο σε δικίνητη και τετρακίνητη έκδοση, που μπορεί να κινηθεί εξίσου καλά στην άσφαλτο και στο χώμα, ακόμα και σε δύσκολες εκτός δρόμου διαδρομές.
Το νέο μοντέλο, αντιπροσωπεύει μία προσθήκη-κλειδί στη γκάμα της Jeep και επιτρέπει στη μάρκα να ενδυναμώσει τη θέση της στην κατηγορία των συμπαγών ή Compact SUV, μία κατηγορία που είναι ιδιαίτερα σημαντική και αναμένεται να αυξηθεί κατά 20% παγκοσμίως μέχρι το 2020, φτάνοντας τις 7,5 εκατομμύρια μονάδες. Για την ευρωπαϊκή αγορά, η κατηγορία αυτή, σήμερα αριθμεί 1,6 εκατ. μονάδες, που αναμένεται να φτάσουν τις 2 εκατ. μονάδες μέχρι το 2020. Στην Ελλάδα η αύξηση είναι εντυπωσιακή και το 2017 αναμένεται να είναι +30% από πέρυσι!
Για να μπορέσει να ικανοποιήσει όλες τις διαφορετικές ανάγκες των πελατών, το νέο Jeep Compass θα πωλείται με δύο πετρελαιοκινητήρες και ένα βενζινοκινητήρα προκειμένου να προσφέρει 8 διαφορετικούς συνδυασμούς κινητήρων και μετάδοσης σε 4 εκδόσεις: Sport, Longitude, Limited και την Trailhawk που αποτελεί την ικανότερη πρόταση εκτός δρόμου.
Ξεχωρίζει ότι είναι Jeep
Το κύριο χαρακτηριστικό εμφάνισης ενός Jeep είναι η μάσκα με τις 7 γρίλιες και τα τραπεζοειδή ανοίγματα των τροχών, που διατηρούνται στο νέο Compass, με τη διαφορά ότι οι Αμερικανοί σχεδιαστές της Jeep ανανέωσαν τη θρυλική μάσκα τοποθετώντας τις γρίλιες από χρώμιο σε ενθέσεις μαύρου γυαλιστερού χρώματος. Τα εμπρός φωτιστικά σώματα με την χαρακτηριστική όψη των LED, είναι πλαισιωμένα από μαύρο περίγραμμα και αναβαθμίζουν την εικόνα του Compass.
Για να δοθεί το στυλ του «συμπαγούς» SUV, η οροφή είναι επικλινής που μαζί με τα φουσκωμένα φτερά και τους προφυλακτήρες δημιουργούν ένα πολύ έντονο προφίλ.
Οδήγησα την έκδοση με τη διπλή γυάλινη ηλιοροφή, και παρά τον έντονο ήλιο στην πορτογαλική πρωτεύουσα, δεν ένιωσα τη ζέστη, κάτι που σημαίνει ότι έχει απορροφητικό γυαλί.
Στα μοναδικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου ανήκουν και τα ξεχωριστά πίσω φώτα με LED: Λεπτά και παραλληλόγραμμα, προσδίδοντας έναν επιπλέον αναγνωρίσιμο στυλ στο μοντέλο. Για επιπλέον άνεση, η πόρτα του χώρου αποσκευών προσφέρεται κατ’ επιλογή και με σύστημα αυτόματης λειτουργίας ανοίγματος. Ένα ακόμα ξεχωριστό χαρακτηριστικό, είναι η επιλογή ανάμεσα σε 7 διαφορετικές ζάντες, και τα 11 ξεχωριστά χρώματα, με τα Redline Red, Spitfire Orange και Laser Blue Pearl να είναι κατά τη γνώμη μου τα πιο «ζωντανά».
Φρέσκια καμπίνα
Μαλακά πλαστικά συναντάς στο εσωτερικό του Compass και εν γένει ποιοτικά υλικά και τεχνολογικές λύσεις. Στην κεντρική κονσόλα, ο τραπεζοειδής κεντρικός πίνακας, παραπέμπει στον ιστορικό σχεδιασμό της Jeep, και φιλοξενεί ανάλογα την έκδοση οθόνες 5, 7 και 8,4 ιντσών του συστήματος UConnect, που έχει ηχοσύστημα, συνδεσιμότητα, πλοήγηση κ.α.
Ο λεβιές ταχυτήτων βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα, η οποία φιλοξενεί τα χειριστήρια του συστήματος Selec-Terrain, το ηλεκτρονικό χειρόφρενο, το μπουτόν για το σύστημα ESS Stop & Start, τα χειριστήρια του κλιματισμού και του ηχοσυστήματος και τις θύρες φόρτισης και σύνδεσης κινητών και λοιπών συσκευών.
Στιβαρή κατασκευή
Η αρχιτεκτονική και η κατασκευή του αμαξώματος και του πλαισίου με ατσάλι υψηλής αντοχής σε ποσοστό 65% και ειδικά υλικά συγκόλλησης, έχει ως αποτέλεσμα μία πολύ άκαμπτη δομή που στηρίζει την δυναμική συμπεριφορά του νέου Compass αλλά και την αντοχή του σε περίπτωση σύγκρουσης, ενώ παράλληλα εξοικονομεί το βάρος.
Όσον αφορά στην ανάρτηση, μπροστά υπάρχουν τα γόνατα McPherson και πίσω ένας άξονας πολλαπλών συνδέσμων που η Jeep ονομάζει Chapman και συνδυάζεται με ρυθμιζόμενα αμορτισέρ που έχουν άνοιγμα μέχρι 20 εκ., κάτι που εξυπηρετεί σε εκτός δρόμου διαδρομές, για να «κρεμιέται» ο τροχός και να έχει πρόσφυση.
Το τιμόνι έχει ηλεκτρική υποβοήθηση και μου άρεσε τόσο στις χαμηλές ταχύτητες, όσο κινήθηκα παραλιακά με ανώτατο όριο τα 80 χλμ./ώρα (το τηρούσαν όλοι), αλλά και στον αυτοκινητόδρομο (ανώτατο όριο εκεί τα 120 χλμ./ώρα).
Άνεση και χώροι
Πράγματι η καμπίνα μπορεί αν φιλοξενήσει 5 επιβάτες, μολονότι εγώ κινήθηκα μόνος. Ο δε χώρος αποσκευών, ρυθμίζεται σε τρία επίπεδα ανάλογα τις ανάγκες, ενώ αναδιπλώνουν τα καθίσματα δημιουργώντας ακόμα πιο μεγάλο χώρο.
Δικίνητο και τετρακίνητο
Παρά το γεγονός ότι στην κατηγορία των συμπαγών SUV οι περισσότεροι επιλέγουν δικίνητες εκδόσεις, στην περίπτωση της Jeep οι περισσότεροι προσανατολίζονται στις τετρακίνητες, διότι γνωρίζουν ότι αποτελεί το ισχυρό ατού της μάρκας. Αυτό δείχνει και η πυξίδα του Compass, που έχει τις ανώτερες επιδόσεις εκτός δρόμου στην κατηγορία του, μέσω δύο εξελιγμένων συστημάτων συνεχούς (Full Time 4X4) τετρακίνησης: το Jeep Active Drive και το Jeep Active Drive Low (με 20:1 crawl ratio), κάθε ένα από τα οποία μπορεί να στείλει το 100% της διαθέσιμης ροπής στον τροχό που το χρειάζεται.
Tο Jeep Active Drive και το Jeep Active Drive Low περιλαμβάνουν και το σύστημα Jeep Selec-Terrain το οποίο προσφέρει 5 επιλογές κίνησης (Auto, Snow, Sand, Mud και Rock για τις εκδόσεις Trailhawk) για καλύτερη απόδοση εκτός και εντός δρόμου σε όλες τις καιρικές συνθήκες.
Περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα απεμπλοκής του πίσω άξονα και του 4Χ4 προκειμένου να προσφέρει στα τετρακίνητα μοντέλα μέγιστη οικονομία καυσίμου αλλά και ακαριαία εμπλοκή του 4Χ4 όταν είναι απαραίτητο.
Όλα τα μοντέλα Compass με τετρακίνηση εξοπλίζονται επίσης με λειτουργία «Lock» που «κλειδώνει» μόνιμα την μετάδοση και μπορεί να επιλεγεί από τον περιστροφικό διακόπτη του Selec-Terrain για ακόμα καλύτερες επιδόσεις σε απαιτητικές συνθήκες off road κίνησης.
Κι ακόμη, για ακόμα μεγαλύτερη ικανότητα κίνησης εκτός δρόμου, το σύστημα Selec-Terrain περιλαμβάνει και την ρύθμιση Selec-Speed Control με Hill-descent Control στις εκδόσεις Trailhawk.
Εξάλλου, η έκδοση Trailhawk προσφέρει αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 2,5 εκατοστά, ποδιές προστασίας του σασί, κόκκινο οπίσθιο άγκιστρο ρυμούλκησης και διαφορετικούς προφυλακτήρες που έχουν ως αποτέλεσμα αυξημένες γωνίες προσέγγισης φυγής και προσπέλασης (30ο εμπρός, 24,4ο μέση, 33,6 ο πίσω) για μεγαλύτερη ελευθερία κίνησης σε εμπόδια.
Μαζί και με τους τροχούς των 17 ιντσών και τα ελαστικά off road, το Trailhawk έχει απόσταση από το έδαφος 21,6 εκατοστά.
Κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου
Γνώριμα τα μοτέρ του ομίλου της Fiat. Θα προσφέρεται με κινητήρα βενζίνης 1.4lt MultiAir2 Turbo με Stop&Start, που αποδίδει 140 ίππους και συνδυάζεται με 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, σε δικίνητη έκδοση. Το ίδιο μοτέρ, με απόδοση 170 ίππους και 9τάχυτο αυτόματο κιβώτιο θα είναι διαθέσιμο σε 4Χ4. Όσον αφορά στους πετρελαιοκινητήρες, ο 1.6lt MultiJet II με Stop&Start, αποδίδει 120 ίππους και συνδυάζεται με 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο στις εκδόσεις 4Χ2, ενώ ο 2.0lt MultiJet II με Stop&Start των 140 ίππων με 9τάχυτο αυτόματο κιβώτιο θα προσφέρεται σε 4Χ4 και, όπως επίσης και η πιο ισχυρή έκδοση των 170 ίππων με ίδιο 9άρι κιβώτιο (με λειτουργία low range στο Trailhawk).
Πληθώρα συστημάτων
Η Jeep εξόπλισε το νέο Compass με όσα ηλεκτρονικά συστήματα είναι αυτή τη στιγμή διαθέσιμα στην αυτοκίνηση. Μεταξύ άλλων διαθέτει: σύστημα προειδοποίησης εμπρόσθιας σύγκρουσης (Forward Collision Warning-Plus), σύστημα διατήρησης πορείας (LaneSense Departure Warning-Plus), προειδοποίηση νεκρού σημείου (Blind-spot Monitoring) και παρακολούθηση οπίσθιου χώρου για κάθετη κίνηση (Rear Cross Path detection), κάμερα οπισθοπορείας με ενεργές γραμμές πορείας (ParkView), σύστημα αυτόματης στάθμευσης (Automated Parallel and Perpendicular Park assist), Adaptive Cruise Control, ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας (ESC) με σύστημα αποφυγής ανατροπής (ERM), 6 αερόσακους κ.α.
Το Jeep Compass θα είναι έρθει στην Ελλάδα στα τέλη Ιουλίου, με τις τιμές να μην έχουν καθοριστεί ακόμα. Η εισαγωγική εταιρεία προσπαθεί να φτιάξει τις τιμές στο εργοστάσιο, ώστε με τους μεγάλους φόρους στην Ελλάδα να μην εκτοξευθεί η τιμή και να είναι ανταγωνιστικό. Κάπου στις 27.000 αναμένεται η βασική έκδοση.