Μεγάλη κάμψη ο Μάιος στην αγορά αυτοκινήτου

Μεγάλη κάμψη ο Μάιος στην αγορά αυτοκινήτου
New Nissan cars await to be loaded onto a cargo ship at a logistics parking lot in Yokohama port, west of Tokyo, Monday, Feb. 21, 2005. Japan's economy squeezed out 0.1 percent growth during the October-December quarter, the government said Monday, March 14, 2005 in an upward revision of earlier data that had shown a contraction. The revised numbers show that the economy grew at an annualized rate of 0.5 percent during the quarter ending Dec. 31, 2004, and recorded growth after two straight previous quarters of contraction. (AP Photo/Katsumi Kasahara) ASSOCIATED PRESS

Μπορεί το πρώτο τετράμηνο να είναι πάνω σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, όμως τα χαμόγελα είναι αμυδρά

Του Δημήτρη Μπαλή

Η αγορά αυτοκινήτου κινείται σύμφωνα με τη γενικότερη κατάσταση της αγοράς στην Ελλάδα. Το αυτοκίνητο, ως βιομηχανικό προϊόν, έχει συγκεκριμένη τιμή, η οποία επιβαρύνεται ανάλογα με τη φορολογία κάθε χώρας. Σε εμάς, λόγω υψηλού ΦΠΑ και έξτρα φόρων, το μέσο νέο αυτοκίνητο κοστίζει ελαφρώς παραπάνω σε σχέση με άλλες χώρες και όχι πολύ παραπάνω, επειδή τα εργοστάσια γνωρίζουν τι συμβαίνει φορολογικά στην Ελλάδα και δίνουν λίγο καλύτερες τιμές στους εισαγωγείς.

Ένα ακόμα στοιχείο που οφείλω να αναφέρω, είναι ότι το αυτοκίνητο όσο κόστιζε σε δραχμές, τόσο κόστισε σε ευρώ, δηλαδή έγινε ακριβής μετατροπή στην ισοτιμία του νομίσματος. Αυτό, βέβαια, δεν συνέβη με όλα σχεδόν τα υπόλοιπα είδη της αγοράς, από το πιο απλό: ένα μπουκαλάκι νερό να κοστίζει 50 δραχμές και σε μια μέρα 50 λεπτά του ευρώ, ήτοι 3,5 φορές πάνω!

Παρ’ όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι τα νέα μοντέλα διαθέτουν πολύ περισσότερο εξοπλισμό από τα παλαιότερα και η τιμή τους δεν μεταβάλλεται παρά ελάχιστα προς τα πάνω, η αγορά νέου ΙΧ (και όχι μόνο) στη χώρα μας, την περίοδο της παρατεταμένης κρίσης, καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση.

Οι Έλληνες, πλέον, δεν έχουν προτεραιότητα την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου και πως να την έχουν τα ελληνικά νοικοκυριά με τόσες υποχρεώσεις να αντεπεξέλθουν.

Κατά συνέπεια, η όποια άνοδος σημειώνεται στην αγορά, ύστερα από την καθίζηση που υπέστη από το 2009, αφορά μόνο τις πωλήσεις σε εταιρείες ενοικιάσεων, μακροχρόνιας μίσθωσης και στόλους μεγάλων εταιρειών.

Πάλι καλά που ο τουρισμός καταγράφει κάθε χρόνο ρεκόρ, με αποτέλεσμα οι εταιρείες ενοικιάσεων να ζητούν περισσότερα οχήματα και να αλλάζουν το στόλο τους. Όμως ο τουρισμός δεν μπορεί από μόνος του να προσφέρει την επιθυμητή ανάκαμψη. Αν δεν λειτουργήσει το εμπόριο, αν δεν «ανοίξουν οι δουλειές» όπως λέμε, αν δεν αυξηθεί η απασχόληση και δεν μειωθεί η ανεργία, ακόμη και οι φόροι να μειωθούν κάπως, το εμπόριο αυτοκινήτου που απασχολεί πάνω από 20.000 οικογένειες, θα βρίσκεται σε «βαρομετρικό χαμηλό», ανεξαρτήτως εποχής.

Όλα αυτά που ανέφερα, αποτελούν επισημάνσεις για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα και που δικαιολογεί τα νούμερα που παραθέτω.

Μολονότι το πρώτο τετράμηνο είναι στο +17,9% από το αντίστοιχο περσινό, εντούτοις η αύξηση αυτή προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από πωλήσεις σε εταιρείες ενοικιάσεων. Η λιανική, οι απευθείας πωλήσεις σε ιδιώτες, βρίσκεται στο 40% των πωλήσεων και αυτό είναι ενδεικτικό όσων ανέφερα παραπάνω. Και η κατάσταση ίσως δυσκολέψει αργότερα, δεδομένου ότι άνοιξε η μεγάλη τουριστική περίοδος και οι εταιρείες ενοικιάσεων έχουν ολοκληρώσει τις αγορές τους. Πλέον μόνο έξτρα παραγγελίες μπορούν να κάνουν, ενώ και οι μεγάλες εταιρείες κάπου εκεί θα κινηθούν.

Με βάση, λοιπόν, τα πρωτογενή στοιχεία και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, τον Απρίλιο του 2017 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ανήλθαν σε 8.452 μονάδες και οι ταξινομήσεις ελαφρών φορτηγών σε 425 μονάδες.

Για να έχουμε καλύτερη εικόνα, η σύγκριση της αγοράς σε σχέση με πέρυσι θα καταστεί εφικτή μετά την πάροδο του πρώτου εξαμήνου, καθώς στα στοιχεία του περασμένου έτους είχαν προκύψει μεγάλες διακυμάνσεις εξαιτίας της παροχής κινήτρων απόσυρσης για λίγους μήνες.

Φέτος τον Μάρτιο είδαμε εκτόξευση πωλήσεων λόγω προμηθειών από τις εταιρείες ενοικίασης, ο Απρίλιος κυμάνθηκε ψηλά, αλλά χαμηλότερα από πέρυσι, ενώ οι πρώτες μέρες του Μαΐου, είναι εφιαλτικές στην αγορά αυτοκινήτου.

Και δεν είναι μόνο το αυτοκίνητο που δημιουργεί προβληματισμό, διότι θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί ότι αρκετοί θα επιλέξουν κάτι φθηνότερο, μια μοτοσικλέτα. Κι όμως, στα καινούργια δίκυκλα (πλέον των 50 κ.εκ.) οι ταξινομήσεις παρουσιάζουν μείωση (-30,6%) ως προς 2016, το πρώτο τετράμηνο! Άρα, ούτε ο τουρισμός βοήθησε τη μοτοσικλέτα. Από την άλλη, στα καινούργια φορτηγά παρατηρείται αύξηση (+26,1%) από τις αρχές του έτους, ως προς την ίδια περίοδο πέρυσι.

Πίνακας : Ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ανά μήνα και έτος

 

2017

2016

2015

Μεταβολή

2017-2016

(μήνας)

Μεταβολή

2017-2015

(μήνας)

Ιανουάριος

6.460

5.700

5.848

+13,3%

+10,5%

Φεβρουάριος

5.192

3.310

4.894

+56,9%

+6,1%

Μάρτιος

9.445

6.316

6.529

+49,5%

+44,7%

Απρίλιος

8.452

9.735

7.801

-12,8%

+8,9%

Σύνολο 1 τετραμήνου

29.549

25.061

25.072

+17,9%

+17,9%

Μάιος

 

13.489

9.071

 

 

Ιούνιος

 

8.863

8.999

 

 

Ιούλιος

 

7.034

5.447

 

 

Αύγουστος

 

4.174

4.470

 

 

Σεπτέμβριος

 

4.595

5.125

 

 

Οκτώβριος

 

4.995

4.946

 

 

Νοέμβριος

 

5.897

5.859

 

 

Δεκέμβριος

 

4.765

6.816

 

 

Σύνολο

 

78.873

75.805

 

 

Φωτό αρχείου: AP Photo/Katsumi Kasahara

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα