Μέχρι τον Ιούνιο το νομοσχέδιο για επιδότηση της ηλεκτροκίνησης
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ήδη διαβουλεύεται, ένα πλαίσιο κινήτρων για περισσότερες πωλήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων και υποδομών φόρτισης.
- 20 Ιανουαρίου 2020 17:07
Βασισμένο στο σχέδιο που είχε παρουσιάσει η Νέα Δημοκρατία, λίγο καιρό πριν τις εκλογές του 2019, αλλά με πιο επεξεργασμένα χαρακτηριστικά, θα είναι το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, που πρόκειται να καταθέσει ως κυβέρνηση.
Οι διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς είναι διαρκείς, διότι πέραν του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που έχει το συντονισμό της Διυπουργικής Επιτροπής, όλες οι προτάσεις θα εξεταστούν τόσο από το Υπουργείο Οικονομικών, όσο και από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα με την Αλεξάνδρα Σδούκου, γενική γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, η οποία μίλησε στο συνέδριο Electromobility 2020, το Υπουργείο θα παρουσιάσει στο νομοσχέδιο που αναμένεται μέχρι τον Ιούνιο (η αλήθεια είναι ότι το περιμέναμε μέχρι τον Μάρτιο, για να προλάβει να αντιδράσει η αγορά), δέσμη κινήτρων για την απόκτηση και χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων και πιθανότατα τρόπους επιδότησης των υποδομών φόρτισης.
Ειδικότερα, το Υπουργείο μελετά μείωση φόρου ή τέλους ή και επιδότησης της τιμής αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος, με επιπλέον κίνητρα χρήσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων (δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενους χώρους), ώστε να γίνει πιο ελκυστική η αγορά αλλά και η χρήση.
Επίσης, επειδή για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης απαιτείται και ένα ικανοποιητικό δίκτυο δημόσιων σταθμών φόρτισης, το Υπουργείο εξετάζει αν απαιτείται η επιδότηση των υποδομών φόρτισης, ενώ σύντομα θα εξειδικεύσει τους κανόνες λειτουργίας που διέπουν την αγορά και την υπηρεσία επαναφόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
«Μας ενδιαφέρει να χορηγήσουμε κίνητρα σε ειδικές κατηγορίες οχημάτων, όπως επαγγελματικής χρήσεως οχήματα, logistics, ταξί, ηλεκτρικά μοτοποδήλατα (scooters),» είπε χαρακτηριστικά η Αλεξάνδρα Σδούκου.
Παράλληλα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εκπονεί εγχειρίδιο ανάπτυξης έξυπνων και πράσινων πόλεων με παραλήπτες τους δήμους, που θα εξειδικεύει όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο, ώστε να συμμετάσχουν πιο ενεργά στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και ευρύτερα στην προώθηση μοντέλων βιώσιμης κινητικότητας στις ελληνικές πόλεις, καλώντας τους δήμους να προχωρήσουν στην εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι κάτω του 1%, τη στιγμή που άλλες χώρες της Ευρώπης έχουν 4% και 5%, με την Ολλανδία να είναι στο 10% και τη Νορβηγία στο 50%.
Μάλιστα, πολλές ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, λαμβάνουν μέτρα περιορισμού της κίνησης των οχημάτων στο κέντρο (Λονδίνο, Ρώμη), ενώ Αθήνα και Μιλάνο, έχουν την πρωτιά σε ποσοστό ρύπων που προέρχεται από τις μεταφορές και τα οχήματα (75%), κάτι σημαίνει ότι ο στόλος οχημάτων της χώρας είναι από τους πιο γερασμένους σε επίπεδο ΕΕ.
Καταλήγοντας, το σχέδιο της κυβέρνησης είναι η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, με στόχο 1 στα 3 οχήματα που θα πωλούνται το 2030 να είναι ηλεκτρικό. Οι δράσεις αυτές απαιτούν σημαντικά ποσά για να υλοποιηθούν, όμως στην κυβέρνηση θεωρούν ότι υπάρχουν πολλά διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα για την υλοποίηση έργων σχετικών με την «έξυπνη πόλη», αλλά και πιο συγκεκριμένα έργων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.