Οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαγκωνίζονται για την …πολ ποζίσιον στο Ιράν

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαγκωνίζονται για την …πολ ποζίσιον στο Ιράν

Μετά την συμφωνία για τα πυρηνικά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκίνησαν έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να επανατοποθετηθούν στην αγορά του Ιράν, με την PSA (Peugeot- Citroen) να θέλει να κρατήσει τα ηνία απέναντι στις φίρμες που θα επιχειρήσουν να την αμφισβητήσουν και μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι VW και Renault.

Η Τεχεράνη συμφώνησε πριν λίγες ημέρες να περιορίσει το πυρηνικό της πρόγραμμα με αντάλλαγμα τον τερματισμό των κυρώσεων σε βάρος της, αν και η συμφωνία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει εμπόδια. Κι αυτό επειδή μια ομάδα του Κογκρέσου των ΗΠΑ παρουσιάζεται αρκετά δύσπιστη ενώ υπάρχει και η πλευρά του Ισραήλ που απορρίπτει κάθε ιδέα για συμφωνία.

Από την πλευρά τους, πάντως, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι αναμένεται να είναι ανάμεσα στους πρώτους που θα έχουν όφελος από την άρση των κυρώσεων, δεν φαίνεται να δίνουν πολύ σημασία στις φωνές που ακούγονται περί του αντιθέτου, και έχουν αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να τοποθετηθούν στην αγορά του Ιράν.

Μέσα σε λίγες ώρες από την ανακοίνωση της τελικής συμφωνίας, η PSA ανακοίνωσε τα σχέδιά της για την επανεκκίνηση της παραγωγής αυτοκινήτων στο Ιράν, με στόχο να υπερασπιστεί την ηγετική θέση στην αγορά που κατείχε πριν την επιβολή των αυστηρών κυρώσεων, πριν από τέσσερα χρόνια.

Εκπρόσωπος της Volkswagen δήλωσε την Πέμπτη ότι η εταιρία παρακολουθεί την κατάσταση και ότι τα περαιτέρω βήματα της φίρμας θα γνωστοποιηθούν στο αμέσως προσεχές διάστημα.

Μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας δεν υπήρξε καμία επίσημη αντίδραση από τον βασικό αντίπαλο της PSA στην αγορά του Ιράν, την επίσης γαλλική Renault, αλλά, γνώστες της κατάστασης λένε ότι σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα του κλάδου δραστηριοποιούνται παρασκηνιακά. Άλλωστε, υψηλόβαθμα στελέχη εταιριών συμβούλων, επισημαίνουν ότι για την αυτοκινητοβιομηχανία το Ιράν είναι «η τελευταία μεγάλη αναδυόμενη αγορά».

Η αγορά αυτοκινήτου στο Ιράν έφτασε στην κορύφωσή της το 2011, όταν ταξινομήθηκαν 1.600.000 αυτοκίνητα. Η εγχώρια παραγωγή μειώθηκε 1.000.000 οχήματα τα επόμενα δύο χρόνια, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να χαθούν περισσότερες από 100.000 θέσεις εργασίας.

Η αγορά παρουσίασε μερική ανάκαμψη το 2013 ενώ για εφέτος οι υπολογισμοί αναφέρουν ότι θα φτάσουν το 1.200.000 οχήματα, με απώτερο στόχο τα 2.000.000 αυτοκίνητο στο εγγύς μέλλον.

Κινεζικός ανταγωνισμός

Πάντως, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν μια  σκληρή πρόκληση από τις κινέζικες αντιπάλους τους, όπως η Chery και η Lifar, των οποίων οι δελεαστικές τιμές των αυτοκινήτων τους τις έχουν κάνει να κερδίσουν σημαντικό έδαφος την περίοδο των κυρώσεων.

Η General Motors και η Ford μπορεί να χρειαστεί να περιμένουν περισσότερο χρόνο για να ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο, κυρίως στις ΗΠΑ.

Η PSA έχει το προβάδισμα στην εγχώρια αγορά του Ιράν, παρά την απόφαση που πήρε το 2012 να σταματήσει να υποστηρίζει ιρανικές εταιρίες που συναρμολογούσαν μοντέλα προηγούμενων γενεών.

Επίσης, είναι δεδομένο πως οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα κοιτάξουν να εκμεταλλευθούν το νέο καθεστώς στο αμέσως επόμενο διάστημα, αφού μια αγορά που μπορεί τα επόμενα χρόνια να φτάσει τα 2.000.000 αυτοκίνητα σε ετήσια βάση, δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα