Πόσα και ποια ηλεκτρικά-υβριδικά μοντέλα πωλήθηκαν στην Ελλάδα – Ποια έρχονται το 2019
Οσα πρέπει να γνωρίζετε για τις κατηγορίες και τα χαρακτηριστικά τους. Πώς ξεχωρίζουμε τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα και αναλυτικά η λίστα με όσα πωλήθηκαν και όσα θα έρθουν.
- 01 Απριλίου 2019 09:39
Μπορεί, γενικώς, να είμαστε στην… πρίζα, με όσα συμβαίνουν στην καθημερινότητά μας, εντούτοις κυριολεκτικά, όσον αφορά στην αυτοκίνηση, αρχίζουμε σιγά σιγά να μπαίνουμε στην πρίζα.
Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα, είναι προτελευταία ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης, σε επίπεδο υποδομών για την ηλεκτροκίνηση (δημόσιοι σταθμοί φόρτισης) και τελευταία σε πωλήσεις ηλεκτρικών. Αυτό το στοιχείο είναι δύσκολο να αλλάξει και χρειάζεται να ληφθούν κυβερνητικά μέτρα, με επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές.
Βέβαια, για να φθάσουμε στην πλήρη ηλεκτροκίνηση, περνάμε κυρίως μέσα από την υβριδική τεχνολογία, καθώς με τις νέες μορφές της επιτυγχάνεται ικανοποιητική μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και ασφαλώς των ρύπων που εκπέμπονται. Στόχος είναι, πάντως, κάποια στιγμή να σταματήσουν τα ορυκτά καύσιμα και να χρησιμοποιούμε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία, ωστόσο, το ζητούμενο είναι να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, διότι αν είναι να καίμε πετρέλαιο και λιγνίτη, δεν επιτυγχάνουμε το στόχο.
Υποδομές
Πριν ασχοληθούμε με ποια μοντέλα από αυτές τις κατηγορίες πουλήθηκαν στην Ελλάδα το 2018 και ποια έρχονται εντός του 2019, ας σταθούμε στις υποδομές που διαθέτουμε, διότι χωρίς αυτές, όσα ηλεκτρικά οχήματα κι αν έρθουν θα είναι δύσκολη η κυκλοφορία τους.
Αυτή τη στιγμή σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν περίπου 140 σταθμοί, ιδιωτικοί ή κοινόχρηστοι, που δεν ανήκουν σε δίκτυο, ενώ έως το τέλος του 2019 αναμένεται να φθάσουν τους 200. Επίσης, μέσω του δικτύου ΦΟΡΤΙΖΩ, λειτουργούν 39 δημόσια σημεία φόρτισης, που ενδέχεται να φθάσουν τα 150 φέτος, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ σχεδιάζει να τοποθετήσει 1000-1200 σταθμούς φόρτισης σε όλη τη χώρα. Από τους σταθμούς που λειτουργούν, όλοι είναι AC και μόνο 6 DC που επιτρέπουν ακόμα ταχύτερη φόρτιση.
Στους αυτοκινητοδρόμους, διότι είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν, καθώς θα χρειαστεί οπωσδήποτε φόρτιση για να καλύψει κάποιος απόσταση άνω των 300 χιλιομέτρων (παρόλο που ορισμένα, νέα μοντέλα έχουν μεγαλύτερη αυτονομία, εργοστασιακά), η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ διαθέτει 2 σταθμούς DC 50 kW στα αμφίπλευρα ΣΕΑ του Ψαθόπυργου, η ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ λειτουργεί 2 σταθμούς στα αμφίπλευρα ΣΕΑ της Φιλιππιάδας (ένα Tesla πήρε το 80% της φόρτισης σε 40 λεπτά), ενώ έχουν τοποθετηθεί και σε άλλα ΣΕΑ, όμως περιμένουν άδεια λειτουργίας. Στη ΝΕΑ ΟΔΟ θα τοποθετηθούν σύντομα 2 σταθμοί στα νέα, αμφίπλευρα ΣΕΑ της Αταλάντης, στην ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟ δεν προβλέπεται να τοποθετηθούν, στον ΜΟΡΕΑ ενδέχεται ανάλογα τις εξελίξεις, ενώ στην ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ θα χρειαστεί να τροποποιηθεί ο νόμος για τις συμβάσεις παραχώρησης, καθώς στις παλιές συμβάσεις των ΣΕΑ δεν προβλεπόταν κάτι τέτοιο. Σταθμούς φόρτισης δεν έχει ούτε η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ.
Επίσης, αξίζει να σημειώσουμε ότι σταθμός δωρεάν φόρτισης υπάρχει στον πάρκινγκ του ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ, ενώ σταθμό AC 22 kW για δωρεάν φόρτιση όσων έχουν ηλεκτρικά οχήματα, διαθέτει και η ασφαλιστική εταιρεία GROUPAMA στο κτήριό της στη Λ. Συγγρού. Για παράδειγμα εκεί, αν υπολογίζουμε ότι ένα όχημα έχει στο κατώτατο σημείο φορτισμένη μπαταρία, για να την γεμίσει πλήρως ένα smart θα χρειαστεί 50 λεπτά, ένα BMW i3 κοντά στις 3,5 ώρες και ένα Nissan Leaf περίπου 6,5 ώρες.
Κι ακόμη, πρέπει να επισημάνουμε ότι ο χρόνος φόρτισης δεν εξαρτάται κυρίως από τον φορτιστή, δημόσιο ή ιδιωτικό, αλλά κυρίως από τον μετατροπέα του οχήματος: όσο πιο ισχυρός, τόσο πιο γρήγορα γίνεται η φόρτιση.
Κατηγορίες Ηλεκτρικά, Υβριδικά, Plug-In
Τώρα, για να ξεχωρίζουμε τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα, αρκεί να γνωρίζουμε ότι REV αποκαλούμε τα αμιγώς ηλεκτρικά, HYBRID αυτά που έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης και παράλληλα ηλεκτρικά μοτέρ – γεννήτριες και (PHEV) Plug-in hybrid, όσα έχουν μεν κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα, εντούτοις αυτός φορτίζεται από πρίζα.
Στα αμιγώς ηλεκτρικά, η κίνηση μεταδίδεται μόνο ηλεκτρικά, από το μοτέρ που φορτίζεται από απλή πρίζα ή ταχυφορτιστή. Η αυτονομία εξαρτάται ανάλογα το μοντέλο κι αξίζει να αναφέρουμε ότι η μπαταρία ποτέ δεν αδειάζει εντελώς, για λόγους ασφάλειας.
Όσον αφορά στα υβριδικά, υπάρχουν πολλές παραλλαγές. Ορισμένες εταιρείες, όπως η Suzuki, χρησιμοποιούν τη λεγόμενη mild hybrid τεχνολογία. Υπάρχει ενσωματωμένη ηλεκτρογεννήτρια που λειτουργεί ως δυναμό για να μαζεύει ενέργεια στο φρενάρισμα και ως ηλεκτροκινητήρας για να την καταναλώνει στην κίνηση. Επίσης, η μπαταρία ιόντων λιθίου 12V, βοηθά τον κινητήρα στην εκκίνηση και κατά την επιτάχυνση, για να μην καταναλώνει περισσότερο καύσιμο.
Η καθαρά υβριδική τεχνολογία, λειτουργεί κάπως διαφορετικά. Για παράδειγμα, στο ολοκαίνουργιο Honda CR-V Hybrid, το σύστημα περιλαμβάνει έναν αποδοτικό βενζινοκινητήρα i-VTEC 2.0 lt, έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα και μια μπαταρία ιόντων λιθίου. Η μέγιστη απόδοση είναι 184 ίπποι με ροπή 315 Nm. Τα μοτέρ συνδέονται παράλληλα και σε σειρά. Ανάλογα την κίνηση, προσαρμόζεται και η λειτουργία, εκτός κι αν είναι χαμηλά η στάθμη της μπαταρίας. Εχει τρεις τρόπους λειτουργία. Στην EV Drive, που κινείται μόνο ηλεκτρικά, αντλεί ενέργεια από τη μπαταρία ιόντων λιθίου για να τροφοδοτήσει τον ηλεκτρικό κινητήρα και να κινεί τους τροχούς (με τον βενζινοκινητήρα απενεργοποιημένο). Στην Hybrid Drive λειτουργία, ο βενζινοκινητήρας φορτίζει τη μπαταρία 3,8kWh που δίνει ρεύμα στη γεννήτρια και αυτή στον ηλεκτροκινητήρα, που βοηθά τον κινητήρα βενζίνης. Στην Engine Drive, λειτουργεί μόνο ο βενζινοκινητήρας από τα 80 έως τα 120 χλμ./ώρα. Στις περισσότερες αστικές καταστάσεις οδήγησης, το CR-V Hybrid μεταβαίνει αυτόματα μεταξύ Hybrid Drive και EV Drive για βέλτιστη απόδοση. Σε μια μέτρια ταχύτητα, το CR-V Hybrid κινείται για περισσότερο από το ήμισυ του χρόνου σε EV Drive.
Τα plug-in hybrid, έχουν διαφορετική λειτουργία. Ξεκινούν ηλεκτρικά και σε χαμηλές ταχύτητες κινούνται ηλεκτρικά. Για παράδειγμα, στο BMW i8 ο κινητήρας βενζίνης 1.8 lt δίνει ροπή στον πίσω άξονα και το ηλεκτρικό μοτέρ στον μπροστινό άξονα. Η ροπή στους δύο άξονες μεταβάλλεται ηλεκτρονικά. Η δε ηλεκτρική αυτονομία, φθάνει τα 55 χιλιόμετρα. Στο Active Tourer, η ροπή ηλεκτρικά μεταδίδεται στον πίσω άξονα και το μοτέρ βενζίνης δίνει ροπή μπροστά. Παρόμοια ηλεκτρική αυτονομία έχουν και τα υπόλοιπα plug-in της αγοράς.