Πράσινο φως ή καρό σημαία;
Η Dielpis Formula1 στην "pole position" για μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην ιστορία του Πειραιά
- 18 Νοεμβρίου 2014 07:16
Για τους περισσότερους είναι η ταχύτητα, τα ακριβά αγωνιστικά οχήματα, τα γρήγορα προσπεράσματα, ο ήχος της μηχανής όταν ο οδηγός πατάει γκάζι… Για άλλους είναι οι οδηγοί και η ζωή τους, το λαμπερό lifestyle, τα σκάνδαλα… Όποιος και αν είναι ο λόγος που κάποιος παρακολουθεί Formula 1, το σίγουρο είναι πως για όλους είναι πάθος. Αυτό είναι άλλωστε και το σλόγκαν που συνοδεύει την τηλεοπτική μετάδοση του πρωταθλήματος F1, το οποίο παρακολουθείται από εκατομμύρια τηλεθεατές.
Τον Σεπτέμβριο ο χρυσός Μίδας της Formula 1 Μπέρνι Έκλστοουν, ο οποίος, παρά τις δικαστικές περιπέτειές του, εξακολουθεί να κρατά το «τιμόνι» της αξίας τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ ετησίως εταιρείας (Formula One Group) που διαχειρίζεται τα δικαιώματα των αγώνων, επιφύλασσε μία έκπληξη για το φανατικό κοινό των αγώνων στην Ελλάδα, δηλώνοντας στο CNN: «Οι Έλληνες δείχνουν πρόθυμοι, θέλουν να συναντήσω τον πρωθυπουργό και τον δήμαρχο. Όμως, θα πρέπει να δούμε αν έχουν λεφτά».
Ο ισχυρός άνδρας της F1 αναφερόταν ξεκάθαρα στην επενδυτική πρόταση της Dielpis Formula 1, του ελληνικού φορέα που βρίσκεται πίσω από την προσπάθεια δημιουργίας πίστας αγώνων αυτοκινήτου και της διεκδίκησης του δικαιώματος διεξαγωγής αγώνων F1 στην Ελλάδα. Η δήλωση αυτή, σε συνδυασμό με την κατοχύρωση του τίτλου «Μεσογειακό Grand Prix» από την επίσημη Αρχή της F1, που ακόμα δεν έχει ανακοινώσει πού αυτό θα ανατεθεί, γέμισε με ελπίδες τους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού στη χώρα μας και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων πως θα μπορούσε επιτέλους να γίνει πραγματικότητα ένα όνειρο δεκαετιών.
Λάτρης της F1, ο ιδρυτής της Dielpis, αρχιτέκτονας Θανάσης Παπαθεοδώρου πριν από πέντε χρόνια εμπνεύστηκε και προχώρησε στον σχεδιασμό ενός θεματικού πάρκου που θα περιλαμβάνει αγωνιστική πίστα στην εκτάσεως 700 στρεμμάτων βιομηχανική περιοχή της Δραπετσώνας.
Διαβάστε ακόμα: Αυτό είναι το σχέδιο για την πρώτη πίστα Formula 1 στην Ελλάδα
Για όσους δεν τη γνωρίζουν, πρόκειται για μία από τις πλέον υποβαθμισμένες περιοχές του Πειραιά, που εκτείνεται μεταξύ του λιμανιού και του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο Πέραμα, γνωστού και ως Cosco, λόγω της επένδυσης της ομώνυμης κινεζικής εταιρείας, που θέλει να δημιουργήσει εκεί το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σε ένα ιστορικό σημείο, φημισμένο για τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, που διεξήχθη ακριβώς δίπλα, η ζώνη των «λιπασμάτων» είναι ορατή σε όποιον έρχεται ή φεύγει με πλοίο από τον Πειραιά. Η εικόνα των διάσπαρτων παρατημένων τσιμεντένιων κτιρίων και δεξαμενών που αντικρίζει κανείς σήμερα σίγουρα δεν είναι κολακευτική για το προφίλ του τουριστικού προορισμού που με κόπο προωθεί η ελληνική κυβέρνηση για να τονώσει την οικονομία.
Η επενδυτική πρόταση κόστους περίπου ενός δισ. ευρώ της Dielpis Formula 1, που περιλαμβάνει ολική ανάπλαση της ζώνης, με την υλοποίηση χώρων πρασίνου, ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων και την κατασκευή, εκτός της αγωνιστικής πίστας, ξενοδοχείων, μαρίνας, εμπορικού κέντρου, τεσσάρων έως έξι ουρανοξυστών-επιχειρηματικών κέντρων, χώρων εστίασης και παραθαλάσσιων εμπορικών χώρων, μουσείου μυθολογίας κ.ά., θα μπορούσε να αποτελέσει μια σοβαρή εναλλακτική σε συνδυασμό με την υλοποίηση άλλων έργων που έχουν εξαγγελθεί κατά μήκος του παραλιακού μετώπου.
Έχοντας μελετήσει την πρόταση, ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικής του Πανεπιστημίου Πειραιά Αθανάσιος Πλατιάς επισημαίνει πως από το έργο θα υπάρξουν πολλαπλασιαστικά οφέλη τόσο για την τοπική κοινωνία όσο και για τη χώρα γενικότερα. «Η Ελλάδα είναι ένα ισχυρό brand, η F1 είναι ένα ισχυρό brand. Η ένωση αυτών των δύο είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον τουρισμό. Εκσυγχρονίζει το “κλασικό”, ιστορικό brand που έχει οικοδομήσει η χώρα μέχρι τώρα».
Η πρόταση, ωστόσο, έχει δεχθεί πολλά «πυρά» για τη δυνατότητα υλοποίησής της και τη βιωσιμότητα του έργου. Ερωτηθείς εάν το έργο μπορεί να γίνει στην Ελλάδα έπειτα από έξι χρόνια ύφεσης, ο επικεφαλής της Dielpis Formula1 διευκρινίζει πως πρόκειται για ιδιωτική επένδυση.
«Η F1 δεν είναι αυτοσκοπός, είναι όμως αυτή που δίνει “πνοή” στο έργο. Το “κλειδί” βρίσκεται στη σωστή διαχείριση και στο να είναι δελεαστικό όλο το προτεινόμενο πακέτο» λέει ο Θανάσης Παπαθεοδώρου και εξηγεί πως το project έχει εκτιμηθεί ως βιώσιμο και κερδοφόρο από την Deloitte, η οποία πραγματοποίησε την οικονομικοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας, βάσει της οποίας εκτιμάται πως η απόσβεση του έργου θα γίνει εντός εννέα ετών.
Σύμφωνα με την Deloitte, το κόστος φτάνει τα 800 εκατ. ευρώ, ενώ σε αυτά προστίθεται και το ποσό για τα δικαιώματα διοργάνωσης αγώνων της F1, που ανέρχεται σε περίπου 40 εκατ. ευρώ ετησίως. Το 25% του ποσού κατασκευής αναμένεται να καλυφθεί από κονδύλια του ΕΣΠΑ, ενώ το υπόλοιπο από ίδια κεφάλαια και δανεισμό, με την απορροφητικότητα του έργου να υπολογίζεται σε 20% για το πρώτο έτος, 35% για το δεύτερο και 45% για το τρίτο. Το επενδυτικό σχέδιο προβλέπει απασχόληση 8.500 εργαζομένων κατά τη διάρκεια της κατασκευής, 4.640 ατόμων για τη συνολική λειτουργία του χώρου μετά την ολοκλήρωσή του, καθώς και 2.500 ατόμων για διάστημα 45 περίπου ημερών τη χρονική περίοδο των αγώνων.
Διαβάστε ακόμα: Τα αυτοκίνητα της Formula 1 που έγραψαν ιστορία
«Ένα τέτοιου μεγέθους επενδυτικό έργο θα μπορούσε να αποτελέσει το πλέον θετικό σημάδι ότι η Ελλάδα μπαίνει σταθερά σε νέα εποχή δυναμικής ανάπτυξης» τονίζει ο Σήφης Βαλυράκης, πρόεδρος της Ελληνικής Εκτελεστικής Επιτροπής Ανάληψης Αγώνων Αυτοκινήτου F1.
Οι υπεύθυνοι δηλώνουν πως υπάρχει έντονο, διεθνές αλλά και εγχώριο επενδυτικό ενδιαφέρον για το έργο, που ωστόσο «μπλοκάρει» στο θεσμικό κενό που υπάρχει λόγω της αντιφατικής νομοθεσίας, με αποτέλεσμα η πρόταση να κινδυνεύει να παραμείνει στα χαρτιά για πάντα, αφού η FIA-FOM πρόκειται στο επόμενο δίμηνο να «κλείσει» τα νέα συμβόλαια με τις χώρες που θα ενταχθούν μελλοντικώς στο αγωνιστικό πρόγραμμά της.
Το γεγονός προκαλεί εντύπωση, αν αναλογιστεί κανείς πως ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει με δηλώσεις και γραπτές επιστολές στηρίξει το επενδυτικό πλάνο. Από την άλλη, είναι αποκαλυπτικό ενός χρόνιου προβλήματος της ελληνικής οικονομίας: πολιτική σκοπιμότητα, έλλειψη συνεργασίας μεταξύ υπουργείων και ανάλγητη γραφειοκρατία.
Η Dielpis ζητεί να υπάρξει για το έργο ειδική νομοθεσία κατά το πρότυπο της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, προκειμένου να εξασφαλιστεί η συνεργασία των αρμόδιων Αρχών και να ξεκινήσει άμεσα η υλοποίηση. Την πρόταση θα μπορούσε να εξετάσει σοβαρά η κυβέρνηση, που διαφημίζει ασταμάτητα τη «στροφή» στην ανάπτυξη και την «αλλαγή του επενδυτικού κλίματος».