Στα 16 χρόνια η μέση ηλικία οχημάτων στην Ελλάδα
Αυξάνεται ο όγκος των κυκλοφορούντων οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σταδιακή μεταστροφή σε υβριδικά - ηλεκτρικά.
- 01 Φεβρουαρίου 2021 11:25
Η αυτοκίνηση βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο, προς την ηλεκτροκίνηση, που θα αποφέρει τεράστια μείωση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Ωστόσο, αυτή η μετάβαση δεν γίνεται με γρήγορο ρυθμό και δεν γίνεται ισότιμα, προς όλες τις χώρες της Ευρώπης. Κι αυτό, διότι τα οικονομικά δεδομένα διαφέρουν από χώρα σε χώρα.
Στην Ευρωπαϊκή Ενωση, τα πρόσφατα στοιχεία της έκθεσης «Οχήματα σε χρήση», της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ACEA, καταδεικνύουν πολύ ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά για τη μορφολογία των οχημάτων που κυκλοφορούν στα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη Νορβηγία, την Ελβετία αλλά και το Ηνωμένο Βασίλειο, παρόλο που βγήκε εκτός ΕΕ.
Καταδεικνύουν επίσης το γεγονός ότι η Ελλάδα διαθέτει τον πιο γερασμένο στόλο επιβατικών, φορτηγών και λεωφορείων σε όλη την ΕΕ., κάτι που έχει εξήγηση, καθώς η χώρα ήταν 10 χρόνια σε οικονομική κρίση. Όμως, σε κάθε περίπτωση, οφείλει να λάβει δραστικά μέτρα ανανέωσης του στόλου, με κίνητρα, επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές.
Παρατηρούμε λοιπόν, ανάμεσα στα ευρήματα:
• Το 2019, ο στόλος επιβατικών αυτοκινήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυξήθηκε κατά 1,8% σε σύγκριση με το 2018, με τον αριθμό των κυκλοφορούντων οχημάτων να φτάνει τα 242,7 εκατομμύρια. Η υψηλότερη αύξηση σημειώθηκε στη Ρουμανία (+ 7%), ενώ η γαλλική αγορά αυτοκινήτων μειώθηκε ελαφρά (-0,3%). Στην Ελλάδα έχουμε 5.247.295 οχήματα, ήτοι αυξημένα κατά 1,6% σε σχέση με το 2018.
• Πάνω από 28 εκατ. φορτηγά κυκλοφορούν σε όλη την ΕΕ. Με 6 εκατ., η Γαλλία έχει μακράν τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών, ακολουθούμενη από την Ιταλία (4,2 εκατ.), την Ισπανία (3,8 εκατ.) και τη Γερμανία (2,8 εκατ.).
• Κυκλοφορούν 6,2 εκατ. μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα στους δρόμους της ΕΕ. Μετρώντας σχεδόν 1,2 εκατ., η Πολωνία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (1.010.742) και την Ιταλία (946.393). Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 226.913 μεσαία και βαρέα επαγγελματικά (-1,2 σε σχέση με το 2018).
• Περίπου 692.207 λεωφορεία κυκλοφορούν σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, σχεδόν τα μισά από τα οποία βρίσκονται μόνο σε τρεις χώρες: Πολωνία, Ιταλία και Γαλλία. Η Ελλάδα έχει 27.988 λεωφορεία, αυξημένα μόλις κατά 0,1% το 2019.
• Τα αυτοκίνητα της ΕΕ έχουν κατά μέσο όρο 11,5 χρόνια ηλικία. Η Λιθουανία, η Εσθονία και η Ρουμανία διαθέτουν τους παλαιότερους στόλους, με οχήματα ηλικίας άνω των 16 ετών. Τα νεότερα αυτοκίνητα βρίσκονται στο Λουξεμβούργο (6,5 χρόνια) και στην Αυστρία (8,3 χρόνια). Στην Ελλάδα η μέση ηλικία είναι τα 16 χρόνια.
• Η μέση ηλικία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ, είναι 11,6 έτη. Η Ελλάδα έχει τον πιο γερασμένο στόλο, με μέση ηλικία τα 19,5% έτη. Μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων αγορών της ΕΕ, η Ισπανία διαθέτει τον παλαιότερο στόλο φορτηγών (13,0 έτη), ακολουθούμενη από την Ιταλία (12,6 έτη).
• Τα φορτηγά είναι κατά μέσο όρο 13 ετών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα ελληνικά φορτηγά είναι τα παλαιότερα στην ΕΕ (21,2 έτη). Τα νεότερα φορτηγά είναι στην Αυστρία (6,4 χρόνια).
• Η μέση ηλικία των λεωφορείων στους δρόμους της ΕΕ είναι 11,7 έτη. Τα παλαιότερα λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα (19,9 χρόνια), ενώ τα νεότερα είναι στην Αυστρία (4,8 χρόνια).
• Παρά την αύξηση των ταξινομήσεων τα τελευταία χρόνια, τα εναλλακτικά επιβατικά αυτοκίνητα (υβριδικά, ηλεκτρικά, φυσικού αερίου, υγραερίου, υδρογόνου), αποτελούν μόλις το 4,7% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων της ΕΕ. Μόλις το 0,8% όλων των αυτοκινήτων στους δρόμους μας είναι υβριδικά, ενώ τόσο τα αμιγώς ηλεκτρικά, όσο και τα Plug-in υβριδικά αντιπροσωπεύουν, κατέχουν από 0,2% επί του συνόλου. Το 52,9% είναι επιβατικά βενζίνης, ενώ το 42,3% επιβατικά πετρελαίου (ντίζελ). Στην Ελλάδα, το 91,1% είναι βενζίνης, το 8,1% ντίζελ, το 0,5% υβριδικά και το 01,% φυσικού αερίου.
• Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα με κινητήρα ντίζελ, κυριαρχούν σε όλες τις χώρες της ΕΕ, εκτός από την Ελλάδα, όπου το 37,9% είναι με βενζίνη και το 37,1% με πετρέλαιο: το 89,5% του ευρωπαϊκού στόλου φορτηγών είναι ντίζελ και το 7,8% βενζίνη. Μόνο το 0,3% των ελαφρών επαγγελματικών στην ΕΕ είναι ηλεκτρικά, το 0,5% φυσικού αερίου και το 1% υγραερίου. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 906.798 ελαφρά επαγγελματικά (+1,9% από το 2018).
• Το 97,8% όλων των μεσαίων και βαρέων φορτηγών στην ΕΕ κινούνται με ντίζελ, ενώ η βενζίνη τροφοδοτεί το 1,3% του στόλου. Μόλις το 0,04% των φορτηγών στους δρόμους της ΕΕ είναι μηδενικών εκπομπών (ηλεκτρικά) και το 0,4% φυσικού αερίου. Στην Ελλάδα το 58,6% είναι ντίζελ.
• Τα λεωφορεία ντίζελ εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 94,5% του στόλου της ΕΕ, ενώ μόνο το 0,6% είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Στην Ελλάδα το 96,1% είναι ντίζελ και το 3,9% φυσικού αερίου.
• Η Ευρωπαϊκή Ένωση μετρά 569 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους. Το Λουξεμβούργο έχει την υψηλότερη πυκνότητα αυτοκινήτων στην ΕΕ (694 ανά 1.000 άτομα) και η Λετονία τη χαμηλότερη (342). Στην Ελλάδα έχουμε 489 αυτοκίνητα, ανά 1.000 κατοίκους.
• Στην Ουγγαρία και τη Λετονία, τα μισά νοικοκυριά δεν διαθέτουν αυτοκίνητο, ενώ πάνω από το 31% των γαλλικών οικογενειών έχουν δύο αυτοκίνητα.
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr