Το νέο Opel Grandland X έρχεται στην κατάλληλη στιγμή
Τώρα που η κατηγορία των SUV, μικρών, μεσαίων και μεγάλων αμαξωμάτων, διογκώνεται με ταχείς ρυθμούς, η Opel διαθέτει τρεις εκπροσώπους (!) και μάλιστα με προοπτικές
- 21 Σεπτεμβρίου 2017 10:08
Αποστολή στη Φρανκφούρτη: Δημήτρης Μπαλής
Σε λίγα χρόνια, πολύ λίγα μάλιστα, οι μισοί σχεδόν αγοραστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη, θα επιλέγουν ένα μοντέλο SUV, σε κάποιο από τα τρία αμαξώματα. Το 2010 μόλις το 7% των αγοραστών προτιμούσαν ένα τέτοιο αμάξωμα, ενώ τώρα έφθασε στο 20% και έπεται συνέχεια.
Η τάση είναι πραγματικά εκπληκτική και πλέον παρατηρούμε κατηγορίες, όπως για παράδειγμα τα πολυμορφικά MPV να συρρικνώνονται και σύντομα θα καταργηθούν. Την ίδια στιγμή, ακόμα και η πολύ δημοφιλής κατηγορία των μικρομεσαίων 5θυρων μοντέλων, δέχεται μεγάλη πίεση από τα SUV, διότι προσφέρουν περίπου ίδιους χώρους ή και παραπάνω, έχουν υπερυψωμένες θέσεις, κάτι που αναβαθμίζει την ασφάλεια των επιβατών, ενώ δίνουν την δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δικίνηση και τετρακίνηση.
Σε όλο αυτό το πεδίο μάχης λοιπόν, που πλέον κανένας κατασκευαστής δεν έχει μείνει θεατής των εξελίξεων, υπάρχουν μοντέλα για όλα τα γούστα και όλα τα βαλάντια. Η Opel, μπήκε κι αυτή δυναμικά στο «παιχνίδι» της αγοράς, έχοντας κιόλας την αμέριστη υποστήριξη του γαλλικού ομίλου PSA Peugeot Citroen, μετά την εξαγορά της από αυτόν.
Μετά το Mokka X, που ήδη το είχε, πρόσφατα λανσάρισε στην αγορά το λίγο μεγαλύτερο Crossland X και τώρα το ολοκαίνουργιο Grandland X, το οποίο είχα δει αρχικά στο Μιλάνο τον Ιούνιο, ενώ μόλις το οδήγησα στη Φρανκφούρτη, σε στεγνό και βρεγμένο οδόστρωμα, διότι ναι, στη Γερμανία δεν έζησαν φέτος καλοκαίρι.
Το νέο Opel Grandland X έρχεται φουριόζο να επιτεθεί στα ήδη κυκλοφορούντα μοντέλα της κατηγορίας του: Nissan Qashqai, Renault Kadjar, VW Tiguan, Audi Q3, Seat Ateca, Toyota CH-R, Honda CR-V, Peugeot 3008 (με το οποίο μοιράζεται σασί και κινητήρες), Ford Kuga, ενώ έρχονται σύντομα το Skoda Karoq, VW T-Roc κ.α.
Ποια όμως είναι τα δυνατά σημεία του νέου Opel Grandland Χ;
Κατ’ αρχήν η εμφάνιση. Δείχνει και είναι μεγαλοπρεπές, επιβλητικό θα έλεγα. Παρά το γεγονός ότι κατατάσσεται, μαζί με τα περισσότερα μοντέλα που προανέφερα, στα «συμπαγή» μοντέλα του είδους, εντούτοις έχει δυναμισμό, σπορ χαρακτήρα και αναλογίες που του προσδίδουν προσωπικότητα.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό, είναι η ευελιξία, κάτι που χαρακτηρίζει τα μοντέλα της Opel. Ενώ οι χώροι για 5 ενήλικες επιβάτες είναι υπέρ το δέον αρκετοί, οι χώροι διαμόρφωσης του εσωτερικού μεταβάλλονται εύκολα.
Για παράδειγμα, τα 514 λίτρα του χώρου αποσκευών, είναι πολύ φιλόξενα για ογκώδεις βαλίτσες, ωστόσο για μεγαλύτερα αντικείμενα ή περισσότερα, με την αναδίπλωση της πίσω σειράς των καθισμάτων (χωρίζονται κατά 60/40), ο χώρος αυξάνει στα 1652 λίτρα.
Κι αν αυτά τα δύο στοιχεία δεν αρκούν σε ορισμένους, προσθέστε ότι η καμπίνα διαθέτει άκρως ποιοτικά υλικά, με μαλακά πλαστικά, καλαίσθητα στην όψη και στην αφή, ενώ μου άρεσε πολύ το ταμπλό, η χρηστική οθόνη αφής και το τριάκτινο τιμόνι με τα χειριστήρια. Γενικά διαθέτει ένα φινίρισμα που πράγματι κατατάσσει το νέο Grandland X στα αξιοζήλευτα μοντέλα της κατηγορίας του, διατηρώντας τα δικά του χαρακτηριστικά, μολονότι μοιράζεται αρκετά μηχανικά στοιχεία με το Peugeot 3008. Είναι ένα Opel στον μέγιστο βαθμό που μπορεί να επιτρέπει μια συνεργασία σε έναν όμιλο. Αλλωστε, πλέον, λίγα αυτοκίνητα έχουν δικό τους DNA, με τις περισσότερες μάρκες ή να ανήκουν σε κάποιον όμιλο, μοιράζοντας στοιχεία ή να συνεργάζονται απλά, παίρνοντας κινητήρες και κιβώτια ταχυτήτων.
Ερχεται με δύο μοτέρ
Όμως, από τη στιγμή που αναφέρθηκα σε κινητήρες και κιβώτια, αξίζει να επισημάνω ότι το νέο Grandland X, το οποίο έρχεται στην Ελλάδα μέσα στον Οκτώβριο και ξεκινά άμεσα η εμπορική του διάθεση, καταφθάνει με δύο μοτέρ που είναι ό,τι πρέπει για τη χώρα μας, αυτήν την εποχή. Μικρά σε κυβισμό, με τη μέγιστη δυνατή ισχύ, την μικρότερη δυνατή κατανάλωση και με τιμές εντός του ανταγωνισμού. Κι αυτό είναι ένα ακόμα συν του μοντέλου.
Οδήγησα πρώτα την έκδοση με τον κινητήρα πετρελαίου 1.6 lt με τους 120 ίππους, με το χειροκίνητο κιβώτιο των 6 ταχυτήτων, που διαθέτει ροπή 300 Nm από τις 1.750 σ.α.λ. Πολύ αποδοτικό μοτέρ που θα βρει ανταπόκριση στο ελληνικό κοινό, διότι αυτή τη στιγμή περίπου τα μισά αυτοκίνητα που πωλούνται, αυτής της κατηγορίας, είναι με πετρέλαιο. Στα αρκετά χιλιόμετρα που κάναμε πέριξ της Φρανκφούρτης, προς τη μεγάλη φοιτητούπολη του Ντάρμσταντ, η μέση κατανάλωση ήταν κοντά στα 5,7 λίτρα στα 100 χλμ., όταν η Opel δίνει εργοστασιακή μέτρηση 4,6 λίτρα στα 100 χλμ. Με την κατανάλωση αυτή, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι 118 γρ./χλμ. Τα νούμερα είναι κοντά και δεν απέχουν παρασάγγας, όπως συνέβαινε παλαιότερα, διότι γίνονται πιο ρεαλιστικές μετρήσεις. Αλλωστε, από την 1η Σεπτεμβρίου του 2018 θα είναι υποχρεωτικός ο τρόπος μέτρησης κατανάλωσης και ρύπων να γίνεται σε πραγματικούς δρόμους και όχι στα εργαστήρια.
Πάντως, μην εκπλαγείτε να κάνει μεγαλύτερες πωλήσεις το μοτέρ βενζίνης 1.2 Turbo άμεσου ψεκασμού που αποδίδει 130 hp και έχει μέγιστη ροπή 230 Nm στις 1.750 σ.α.λ. Το λέω αυτό διότι το μοτέρ είναι εξαιρετικό με το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, εκρηκτικό όσο χρειάζεται και με την κατανάλωση κοντά στα 7,4 λίτρα στα 100 χλμ., ενώ η εταιρεία δίνει 5,5 λίτρα στα 100 χλμ. Κι όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, είναι 127 γρ./χλμ. Το επισημαίνω αυτό διότι καθορίζει τα τέλη κυκλοφορίας, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, διότι περιμένουμε την κυβέρνηση να αποφασίσει για τα τέλη του 2018, κάτι που θα γίνει άμεσα, εντός του Οκτωβρίου.
Το θέμα με την Ελλάδα, που οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων είναι πολύ υψηλές, έχει να κάνει κυρίως με την χαμηλή τιμή του πετρελαίου κίνησης έναντι της βενζίνης. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι τα πετρελαιοκίνητα είναι περίπου 10-15% ακριβότερα από τα βενζινοκίνητα. Και για να ολοκληρώσω την άποψή μου, πιστεύω ότι οι πωλήσεις μεταξύ βενζινοκίνητου και πετρελαιοκίνητου Grandland X θα είναι μοιρασμένες, αν όχι περισσότερες της βενζίνης.
Για όσους δε, θέλουν αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ο κινητήρας πετρελαίου είναι διαθέσιμος και με 6άρι αυτόματο, ενώ το 2018 θα προστεθεί στη γκάμα οκτατάχυτο αυτόματο κιβώτιο. Δεν κάνω λόγο για μια δίλιτρη έκδοση πετρελαίου με 180 ίππους που θα προστεθεί στη γκάμα το 2018, διότι δεν θα την εισάγει η εταιρεία για φορολογικούς λόγους.
Πλούσιος εξοπλισμός από τη βασική έκδοση
Μένουμε λοιπόν σε αυτά, μέχρι να αλλάξει κάτι. Αυτό που δεν θα αλλάξει, είναι ότι το μοντέλο έρχεται στην Ελλάδα με δύο εκδόσεις εξοπλισμού σε κάθε κινητήρα, με τη βασική έκδοση να είναι άρτια εφοδιασμένη.
Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: Φώτα ημέρας LED, πίσω φώτα LED, Σύστημα Αναγνώρισης Παρέκκλισης από τη Λωρίδα Κυκλοφορίας (Lane Departure Warning) βασισμένο σε κάμερα, Σύστημα Αναγνώρισης Οδικής Σήμανσης (Road Sign Recognition), έξυπνο σύστημα προσαρμογής ταχύτητας Cruise Control, Σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα (Hill Start Assist), Radio R4.0 με δυνατότητα τηλεφώνου Bluetooth hands-free, σύστημα κλιματισμού (A/C) με φίλτρο σωματιδίων και οσμών, καθίσματα comfort με ποικίλες δυνατότητες ρύθμισης και διαιρούμενο 40:60 / αναδιπλούμενο πίσω κάθισμα.
Στάνταρ και το θαυμάσιο σύστημα Opel OnStar, που σου δίνει τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή να πατάς το κουμπί και να έχεις τηλεμετρία για κάθετί στο αυτοκίνητο μέσω του κέντρου στο Λούτον της Αγγλίας. Ξέρει που είσαι, σε τι κατάσταση είναι το αυτοκίνητο και τι θέλεις να κάνεις και σε καθοδηγεί ακόμα και με το σύστημα πλοήγησης. Ένα ακόμα ατού, είναι ότι διαθέτει WiFi με hotspot για 4 συνδέσεις. Στην Ελλάδα προσφέρεται με χρέωση ανάλογα της συνδρομή με τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας.
Εκείνο που δεν είχα στη διάθεσή μου, στη δοκιμή επί γερμανικού εδάφους, ήταν η έκδοση με το σύστημα IntelliGrip, που προέρχεται από το Grip Control του Peugeot 3008. Με περιστροφικό διακόπτη μπορείς να επιλέξεις ανάμεσα σε πέντε προγράμματα οδήγησης, ανάλογα το που κινείσαι Το σύστημα, προσαρμόζει λοιπόν, την κατανομή ροπής στους εμπρός τροχούς, επιτρέπει την ολίσθηση του τροχού εάν είναι απαραίτητο και, με το αυτόματο κιβώτιο, προσαρμόζει τα σημεία αλλαγών σχέσεων καθώς και την απόκριση του γκαζιού. Αυτό εξασφαλίζει πολύ καλή πρόσφυση ανεξάρτητα εάν το Grandland X κινείται σε χιόνι, λάσπη, άμμο ή βρεγμένη επιφάνεια. Ουσιαστικά, αντί να διαθέτει σύστημα τετρακίνησης, φέρει τέτοιο σύστημα που είναι πιο οικονομικό σε κόστος και κατανάλωση. Θεωρώ ότι για κάποιον που κινείται αρκετά και σε εκτός δρόμου διαδρομές, θα είναι απαραίτητο.
Το Grandland X περιλαμβάνει επίσης όλη τη γκάμα συστημάτων υποστήριξης, που κάνουν την οδήγηση πιο ξεκούραστη: Σύστημα Αναγνώρισης Επικείμενης Σύγκρουσης (Forward Collision Warning) με Αυτόματο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης (Automatic Emergency Braking) και ανίχνευση πεζού, Σύστημα Αναγνώρισης Κόπωσης Οδηγού (Driver Drowsiness Alert), Σύστημα Υποβοήθησης Παρκαρίσματος (Advanced Park Assist) και Κάμερα 360° – είναι μερικά από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά. Προαιρετικά συστήματα όπως Αυτόματο Σύστημα Προσαρμογής Ταχύτητας (Automatic Cruise Control) λειτουργία stop, που διατηρεί την επιλεγμένη ταχύτητα και απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και φρενάρει ή επιταχύνει το Grandland X όταν χρειάζεται, αναβαθμίζουν το επίπεδο ασφάλειας.
Πρόσφατα, το νέο Grandland X, απέσπασε 5 αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP.
Πέραν αυτών, η Opel προσφέρει ισχυρούς προβολείς LED στο Προσαρμοζόμενο Σύστημα Εμπρόσθιου Φωτισμού, αναβαθμίζοντας την ασφάλεια.
Καμπίνα υψηλού επιπέδου
Πέραν των ανέσεων, το νέο Grandland X έχει καλό φινίρισμα και διαρρύθμιση στην καμπίνα. Ποιοτικά, μαλακά υλικά στα πλαστικά, εύχρηστα χειριστήρια, ψηλά τοποθετημένα καθίσματα, θερμαινόμενα σε κάποιες εκδόσεις, πανοραμική οροφή σε άλλη έκδοση και πληθώρα συστημάτων IntelliLink συμβατών με Android Auto και Apple CarPlay. Κι ακόμη, τα Smartphone φορτίζονται και ασύρματα μέσω επαγωγικής φόρτισης. Για τους φίλους της μουσικής που επιθυμούν να απολαμβάνουν μία κορυφαία εμπειρία ήχου, διατίθεται premium ηχοσύστημα Denon με οκτώ ηχεία και ένα subwoofer.
Καταλήγοντας, για όσους θέλουν σχετικά μεγάλο αμάξωμα στα SUV, με μήκος 4,477 μ., πλάτος 1,856 μ. και ύψος 1,609 μ., το νέο Opel Grandland X αποτελεί μια λύση με τιμές από 24.500 ευρώ στην έκδοση 1.2 lt βενζίνης.