Μητσοτάκης: Οι εκλογές θα γίνουν τον Μάιο, όχι τον Ιούλιο
Τι είπε ο πρωθυπουργός στην πρώτη του τηλεοπτική συνέντευξη μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, κατά την οποία "έδειξε" εκλογές τον Μάιο.
- 21 Μαρτίου 2023 23:08
Τον Μάιο έδειξε ως μήνα διεξαγωγής των εκλογών ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην πρώτη του τηλεοπτική συνέντευξη μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, στην οποία επανέφερε το αφήγημα περί διαχρονικών παθογενειών του δημοσίου, δηλώνοντας μεταξύ άλλων ότι ο ίδιος βρέθηκε απέναντι στο κομματικό κράτος.
“Μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητος ότι οι εκλογές θα γίνουν το Μάιο. Δεν θα γίνουν τον Ιούλιο. Και δεν θα γίνουν -θα ήταν και αδιανόητο να λέγαμε ότι οι εκλογές θα γίνουν τον Ιούλιο- διότι μπορεί να χρειαστεί δεύτερη κάλπη. Πολύ πιθανό. Και δεν θα πάμε να κάνουμε εκλογές τον Αύγουστο. Και φυσικά έχουμε και την περίοδο των Πανελληνίων, την οποία πρέπει να προστατεύσουμε ως «κόρη οφθαλμού»”, δήλωσε ειδικότερα ο κ.Μητσοτάκης.
Κάλεσε μάλιστα αυτούς που υπερασπίζονται την κάλπη της απλής αναλογικής “να μας πουν από τώρα με ποιους θέλουν να κυβερνήσουν“.
Ο ίδιος επέμεινε στη θέση υπέρ των μονοκομματικών κυβερνήσεων, ενώ επανέλαβε το… παράπονο ότι ο Νίκος Ανδρουλάκης δεν δέχθηκε καν να συναντηθεί μαζί του μετά την εκλογή του στην ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, σχολιάζοντας: “Μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματά σας για το πόσο εύκολη ή δύσκολη μπορεί είναι η συνεννόηση με αυτούς τους όρους.”
Στο ξεκίνημα της συνέντευξης μάλιστα ο κ. Μητσοτάκης απάντησε σε ερωτήματα νέων που επέβαιναν στο μοιραίο τρένο και σώθηκαν. Μεταξύ άλλων παραδέχθηκε ότι “θα περάσει πολύς καιρός μέχρι να μπούμε ξανά ανέμελοι στο τρένο“, ενώ δήλωσε ότι ο ίδιος άκουσε τα συνθήματα των νέων στις διαδηλώσεις μετά την τραγωδία.
Ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι: “Στα Τέμπη η χώρα ήρθε αντιμέτωπη με διαχρονικές αμαρτίες” και πως: “Εχουμε το μερίδιο ευθύνης που μας αναλογεί για τα χρόνια που κυβερνήσαμε. Αυτό πρέπει να το παραδεχθούμε όλοι”.
Στο ερώτημα εάν φταίει μόνο ο σταθμάρχης, ο πρωθυπουργός απάντησε: “Προφανώς και έγιναν μια σειρά από ανθρώπινα λάθη, αλλά εάν τα πράγματα στα τρένα ήταν διαφορετικά, αν ενδεχομένως είχαμε διαφορετική εκπαίδευση, εάν είχαμε φροντίσει να ολοκληρώσουμε την περιβόητη σύμβαση 717, είναι πολύ πιθανό το ατύχημα αυτό να μην είχε συμβεί. Άρα, πρέπει να ψάξουμε σε δύο διαφορετικά πεδία ερευνών.”
“Θα επαναδιαπραγματευθούμε με την ιταλική κυβέρνηση τη σύμβαση για τη Hellenic Train”
Ο πρωθυπουργός προανήγγειλε επίσης ότι θα επαναδιαπραγματευθεί τη σύμβαση που υπέγραψε η προηγούμενη κυβέρνηση με την ιταλική εταιρεία για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, νυν Hellenic Train, στην οποία επίσης επέρριψε εμμέσως μέρος των ευθυνών.
“Θα καθίσουμε κάτω με τη Hellenic Train και θα καθίσουμε κάτω και με την Ιταλική κυβέρνηση και θα πετύχουμε μία καλύτερη συμφωνία για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να επενδύσουμε στον Ελληνικό σιδηρόδρομο και οι δύο”, δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης.
“Εμένα δεν με ενδιαφέρει κατά ανάγκη να πάρω -ως κράτος- μερίδιο στη Hellenic Train, αλλά αυτό το οποίο με ενδιαφέρει είναι να εξασφαλίσω ότι η Hellenic Train θα μας φέρνει τα καλύτερα τρένα της και όχι -να το πω- τα «σαπάκια» ενδεχομένως τα οποία αποσύρει από την Ιταλία. Οτι το προσωπικό της θα το εκπαιδεύει σωστά και ότι θα επενδύσει επιτέλους αυτά που αξίζουν στον Ελληνικό σιδηρόδρομο. Και εμείς ταυτόχρονα, θα αναλάβουμε τη δέσμευση να επενδύσουμε χρήματα στην τακτική συντήρηση του δικτύου και να επεκτείνουμε λελογισμένα το δίκτυο μας, μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Και ο εκσυγχρονισμός της γραμμής από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τα σύνορα”, συνέχισε.
Επέρριψε όμως εμμέσως ευθύνες και στη ΕΑΣ λέγοντας: “Οι γραμμές είναι δικές μας. Η ανάπτυξη των γραμμών είναι πάλι δικιά μας. Τα τρένα είναι των Ιταλών και προσέξτε υπάρχει το κράτος και υπάρχει και ένας Ρυθμιστής. Μην ξεχνάμε τον Ρυθμιστή! Ο Ρυθμιστής έχει τη δουλειά να ελέγχει όλους τους εποπτευόμενους, να βαράει καμπανάκια, θα δούμε αν τον έκανε αυτόν τον ρόλο του…”, ενώ σχολίασε: “Εκ των υστέρων βαρέσαν όλοι. Μια χαρά τα καμπανάκια τα βαρέσαν, εκ των υστέρων όλοι. Αλλά τα τρένα έμειναν πίσω. Αυτή είναι η πραγματικότητα.”
Άφησε πάντως αιχμές και για προηγούμενες γαλάζιες κυβερνήσεις, λέγοντας: “ο ΟΣΕ υπήρξε διαχρονικά -και επί ημερών Νέας Δημοκρατίας– η μεγάλη «τρύπα» του Ελληνικού Δημοσίου. Με χρέη συσσωρευμένα, τα οποία έκαναν την Ολυμπιακή να φαντάζει πολύ μικρή, ως προβληματική”.
“Θα με βαραίνει πάντα ότι δεν ολοκληρώσαμε τη σύμβαση 717”
Ο κ. Μητσοτάκης υποστήριξε ότι: “Πρέπει να εξετάσουμε και την ιστορία της περιβόητης σύμβασης 717.”, καθώς όπως σχολίασε: “O ΟΣΕ ήταν ένα πάρα πολύ βολικό «μαγαζί» για να στήνονται εργολαβίες από διάφορους για έργα, τα οποία ήταν υπερκοστολογημένα, για έργα τα οποία δεν ολοκληρώνονταν.”
Επισήμανε ότι: “Άλλος κατασκεύαζε την υποδομή. Τι είναι η υποδομή; Τα χωματουργικά έργα. Άλλος την επιδομή. Τι είναι η επιδομή; Οι ράγες του τρένου. Άλλος έκανε τα έργα πολιτικού μηχανικού, άλλος έκανε την τηλεδιοίκηση. Χάος. Λοιπόν, αυτό δεν έγινε τυχαία!”
Ο πρωθυπουργός στη συνέχεια ανέφερε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ ψήφισε το 2022 νέο νόμο για να αλλάξει ο τρόπος υλοποίησης των σιδηροδρομικών έργων, αλλά πρόσθεσε αναφερόμενος στη σύμβαση 717:
“Αυτό το οποίο με βαραίνει και θα με βαραίνει πάντα, είναι ότι δεν πρόφτασα επί ημερών μου να ολοκληρώσω ένα έργο, το οποίο σίγουρα αν είχε ολοκληρωθεί, οι πιθανότητες θα ήταν με το μέρος μας ότι δε θα συνέβαινε το ατύχημα.”
Ο κ. Μητσοτάκης εκτίμησε ωστόσο ότι η σύμβαση 717 μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, έχοντας μιλήσει και με τους αναδόχους ώστε να παραληφθεί πλήρως από τον ΟΣΕ.
Ο πρωθυπουργός υποστήριξε πάντως ότι: “Οι άνθρωποι οι οποίοι διοικούσαν τους οργανισμούς είχαν τις προδιαγραφές. Ήταν άνθρωποι με καλά βιογραφικά. Ήταν θα έλεγα -δε θα έλεγα κατάλληλοι εκ του αποτελέσματος- αλλά σίγουρα πληρούσαν τις προϋποθέσεις. Δεν ήταν κομματικοί διορισμοί με τη στενή κλασική έννοια”, δηλώνοντας ότι ο ίδιος στάθηκε πάντα απέναντι στο κομματικό κράτος.
Πάντως την ίδια στιγμή ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι δεν έρχονται στο δημόσιο σοβαροί manager διότι οι μισθοί στις θέσεις διοικητών δεν είναι τόσο υψηλοί.
“Πιστεύετε ότι υπάρχουν πολλοί οι οποίοι είναι διατεθειμένοι -σοβαροί επαγγελματίες managers του ιδιωτικού τομέα-, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν έναν τέτοιο οργανισμό, ο οποίος μπορεί να πληρώνει λιγότερο από ό,τι εισπράττει ένας Γενικός Διευθυντής στο Ελληνικό Δημόσιο;” είπε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε:
“ Αν θέλουμε, λοιπόν, να είμαστε απολύτως ειλικρινείς και θέλουμε να ιεκδικήσουμε καλά στελέχη και θέλουμε να πάμε στη λογική της ανοιχτής προκήρυξης -πράγμα το οποίο κάναμε τώρα για τις θέσεις του ΟΣΕ και του ΕΡΓΟΣΕ- θα είμαστε όμως αποφασισμένοι ότι στο Ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να πληρώσουμε περισσότερα, χωρίς να κινδυνεύουμε να κατηγορηθούμε ανά πάσα στιγμή από την αντιπολίτευση ότι διορίζουμε golden boys. Ας συμφωνήσουμε λοιπόν, ότι αν θέλουμε ένα Δημόσιο, το οποίο θα είναι πραγματικά παραγωγικό, σε θέσεις ευθύνης πρέπει να βρίσκονται άνθρωποι, οι οποίοι δεν θα έχουν τις απολαβές του ιδιωτικού τομέα, αλλά δε μπορούμε να συζητάμε και για εξευτελιστικά χαμηλούς μισθούς.”
“Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα δούλευε- Ο σταθμάρχης δεν το χρησιμοποίησε”
Είπε επίσης ότι: “Το τοπικό -το τονίζω- σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε στη Λάρισα από τον Νοέμβριο του ‘22. Αυτό δεν επιδέχεται καμίας αμφιβολίας και θέλω να το τονίσω και θέλω να διαψεύσω κατηγορηματικά όποιον ισχυρίζεται κάτι διαφορετικό. Και γιατί το λέω αυτό; Διότι όλα τα προηγούμενα τρένα, τα οποία πέρασαν από το σταθμό της Λάρισας εκείνη την ημέρα, υπήρξε χάραξη χρησιμοποιώντας αυτό το σύστημα”, προσθέτοντας: “Αυτό το οποίο πρέπει να καταλάβουμε είναι γιατί ο σταθμάρχης ο συγκεκριμένος δεν το χρησιμοποίησε. Δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι το σύστημα δούλευε. Δεν υπήρχε επίσης καμία αμφιβολία ότι ο σταθμάρχης δεν το χρησιμοποίησε. Μέχρι εκεί γνωρίζουμε. Πάλι τονίζω βέβαια ότι εγώ δεν είμαι αυτός, ο οποίος θα ρίξει τον κάθε σταθμάρχη στο «πυρ το εξώτερο».”
Ο κ. Μητσοτάκης σχολίασε επίσης ότι: “Αυτό το οποίο νομίζω ότι ενόχλησε πιο πολύ από όλα και με εξόργισε είναι αυτή η κουλτούρα του «ωχαδερφισμού», του «μπλάνκο», της αδιαφορίας για κάτι το οποίο όλοι το βλέπαμε. Όλοι μας λέγανε τώρα. Μας λένε τώρα ότι ο άνθρωπος αυτός δεν έκανε. Αλλά κανείς τότε δεν είπε: «Ρε παιδιά γιατί τον βάζουμε αυτόν σε αυτήν την βάρδια;». Αυτά θα τα βρει η Δικαιοσύνη. Δεν είναι η Ελλάδα, η Ελλάδα του «μπλάνκο», όπου ο καθένας μπορεί να συμπληρώνει τις βάρδιες του και να πηγαίνει εκ των υστέρων να τις αλλάζει.”
Ο κ. Μητσοτάκης επιτέθηκε όμως και στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα.
“Είναι μεγάλο λάθος σε μία μεγάλη στιγμή εθνικής τραγωδίας -γιατί περί τούτου πρόκειται- η κοινωνία θέλει να είναι ενωμένη και πιστεύω ότι ενοχλείται βαθύτατα από την πολιτικοποίηση του συμβάντος αυτού, από επικοινωνιακά σόου και αυτό το οποίο έγινε από τον κ. Τσίπρα στη Λάρισα ήταν επικοινωνιακό σόου. Πήγε σε έναν άλλο χώρο. Δεν πήγε καν στο χώρο του σταθμού της Λάρισας να δει ότι ο πίνακας δουλεύει”, σχολίασε ο πρωθυπουργός.
“Δεν σκέφτηκα να παραιτηθώ- Θα με κρίνει ο λαός στις κάλπες”
Ερωτηθείς εάν σκέφτηκε να παραιτηθεί μετά το τραγικό δυστύχημα, ο κ. Μητσοτάκης απάντησε: “Όχι. Δεν έχω μάθει να τα παρατάω στις δυσκολίες και γιατί οι πολιτικοί τελικά κρίνονται από τον λαό και σίγουρα όταν έρχεται η ώρα της κρίσης υπάρχει ένα συνολικό ισοζύγιο. Και οι πολίτες θα μας χρεώσουν το γεγονός ότι δε μπορέσαμε να εξασφαλίσουμε ότι τα τρένα μας είναι ασφαλή στο βαθμό που εκείνοι θα κρίνουν.”
Ο πρωθυπουργός ανέφερε επίσης ότι ο Κώστας Καραμανλής αμέσως μετά όχι απλά έθεσε στη διάθεσή του την παραίτησή του με τον τυπικό τρόπο, αλλά παραιτήθηκε. “Αμέσως και αυτό τον τιμά. Θα μου πείτε «αυτονόητο»; Ναι. Αλλά πόσες φορές το έχουμε δει;”, σχολίασε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε:
“Ας το αναγνωρίσουμε τουλάχιστον αυτό. Και βέβαια ο κ. Καραμανλής πήγε χθες στην Βουλή, μίλησε, παρουσίασε την άποψή του θεσμικά ως όφειλε. Θα κριθεί κι αυτό. Τώρα το ζήτημα των ψηφοδελτίων επιτρέψτε μου να το συζητήσω μαζί του, όταν έρθει η ώρα.”
Ο πρωθυπουργός ανέφερε μάλιστα ότι ενδεχομένως σε ένα Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το μεγαλύτερο βάρος να πέφτει σε υποδομές και οι μεταφορές ενδεχομένως ο “φτωχός συγγενής”, δηλώνοντας ότι: “Μία από τις σκέψεις που πρέπει να εξετάσουμε είναι αν πρέπει να ξανά-δημιουργήσουμε ένα αυτόνομο Υπουργείο Μεταφορών και να σπάσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στα δύο. Είναι κάτι το οποίο σαφέστατα και το σκέφτομαι και το εξετάζουμε.”
Δήλωσε επίσης ότι την επόμενη τετραετία σκοπεύει να προχωρήσει σε αναθεώρηση του Συντάγματος, ώστε να προχωρήσει η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
“Είναι στη πρόθεσή μου να εκκινήσουμε και πάλι τη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης στην επόμενη Βουλή, η οποία θα είναι προτείνουσα Βουλή για να κάνουμε σημαντικές αλλαγές στο Σύνταγμα. Όπου δυστυχώς την τελευταία φορά δεν προφτάσαμε να κάνουμε, και σε αυτές προφανώς συμπεριλαμβάνεται και επιτέλους η αλλαγή του άρθρου 16 για τα πανεπιστήμιά μας, αλλά όχι μόνο. Υπάρχουν ζητήματα που αφορούν το ίδιο το πολιτικό σύστημα, και το πώς μπορούμε να παρέμβουμε ενδεχομένως και στον εκλογικό νόμο και στην διάρθρωση της εξουσίας. Ένα πράγμα στο οποίο θα επιμείνω παρότι έχει λοιδορηθεί πολύ κι έχει δεχτεί κριτική, είναι σε αυτό το οποίο αποκαλούμε «επιτελικό κράτος»”, ανέφερε ειδικότερα ο πρωθυπουργός.
Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις