28 λόγοι που η Αλίκη Βουγιουκλάκη δεν πέθανε ποτέ

Διαβάζεται σε 9'
28 λόγοι που η Αλίκη Βουγιουκλάκη δεν πέθανε ποτέ
Η Αλίκη Βουγιουκλάκη είναι σταθερά η παρέα μας εδώ και τουλάχιστον 40 χρόνια. ΧΤΥΠΟΚΑΡΔΙΑ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ/ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ-ΚΑΡΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη έγινε το σύμβολο μιας δύσκολης εποχής για την Ελλάδα και τελικά, έγινε η παρέα έξι γενιών και ένας μύθος που δεν θα ‘πεθάνει’ ποτέ.

Σε όποια γενιά και αν ανήκεις, από τους Boomers (1946-1964) μέχρι τους Alpha (2010-2024) την Αλίκη Βουγιουκλάκη τη γνωρίζεις. Είτε ως όνομα, είτε ως παρουσία. Δεν πρέπει να υπάρχει άνθρωπος που να έχει μεγαλώσει στην Ελλάδα (ή να έχει ελληνικές ρίζες και να μεγαλώνει οπουδήποτε στον κόσμο) από τον πόλεμο και μετά και να μην την ξέρει.

Ενδεχομένως να χρησιμοποιείς κάποια από τις ατάκες ταινιών της και να μη το γνωρίζεις. Θα δώσω κάποια παραδείγματα πιο κάτω.

Αν τυχόν -που δεν πρόκειται, αλλά λέμε αν- δεν έχεις εικόνα για την Εθνική μας σταρ, συντονίσου ένα -το όποιο- σαββατοκύριακο με κάποια από τις ταινίες της που θα προβάλει κάποιο ελληνικό κανάλι. Είναι μια συνήθεια που ‘κρατά’ τουλάχιστον 4 δεκαετίες.

Η καλλιτέχνιδα που έγινε σύμβολο της χώρας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως εξελισσόταν στην πρώτη ηθοποιό της Ελλάδας που έκανε τον εαυτό της brand μέσα από τις πέντε δεκαετίες της καριέρας της, πέθανε σαν σήμερα (23/7) το 1996.

Ακολουθούν 28 πράγματα που αφορούν τον θρύλο αυτόν, για την επέτειο των 28 χρόνων από το θάνατο της. Μια είναι η Φίνος Φιλμς, με την οποία έκανε η Βουγιουκλάκη έκανε τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές της επιτυχίες.

1) H Αλίκη Σταματίνα Boυγιουκλάκη γεννήθηκε στις 20/7 του 1934, στο Μαρούσι. Μεγάλωσε δύσκολα με τη μητέρα της και τους δυο της αδελφούς, τον κατά δυο χρόνια μικρότερο, Αντώνη και τον κατά πέντε χρόνια νεότερο, Τάκη.

2) Οι γονείς της, Αιμιλία Κουμουνδούρου (δισέγγονη του πρωθυπουργού Αλέξανδρου Κουμουνδούρου) και Ιωάννης Βουγιουκλάκης (δικηγόρος και πρώην Νομάρχης Αρκαδίας, ο οποίος κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής -1943- δολοφονήθηκε από την αντιστασιακή οργάνωση ΕΛΑΣ) κάλεσαν ιερέα να κάνει αεροβάπτιση την τρίτη ημέρα της ζωής της, καθώς είχε ασθενήσει με πνευμονία.

3) Κατά τα σχολικά της χρόνια ανακάλυψε το πάθος της για την υποκριτική, μέσω των σχολικών παραστάσεων. Εκείνη την εποχή η ηθοποιία δεν υπήρχε ως επιλογή για τις γυναίκες, καθώς η κοινωνία το εξομοίωνε με την πορνεία. Δεν έδωσε δεκάρα.

4) Κρυφά από την οικογένεια της, στα 19 της (1952) έδωσε εξετάσεις για τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Πέρασε και βρέθηκε συμφοιτήτρια με την Τζένη Καρέζη. Μεταξύ των καθηγητών της ήταν ο Αλέξης Σολωμός που έγινε και μέντορας της. Αποφοίτησε τρία χρόνια μετά με βαθμολογία ‘λίαν καλώς’, με τον Δημήτρη Χορν να είναι ο μόνος που δεν της έβαλε ‘άριστα’.

5) Το δεύτερο χρόνο των σπουδών της στο Εθνικό, ανέλαβε το μικρό ρόλο της Λουιζόν, στην παράσταση «Κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου και η Ολυμπία στις «Φουσκοθαλασσιές» του Δημήτρη Μπόγρη.

Τάιμ άουτ: Από πότε οι νεράιδες βγαίνουν και χορεύουν στην στεριά;

6) Πριν την αποφοίτηση της, την κάλεσε επειγόντως ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Νίκος Χατζίσκος να αντικαταστήσει την ασθενούσα Άννας Συνοδινού, ως Ιουλιέτα στο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Είχε μόλις 3 ημέρες στη διάθεση της για να προετοιμαστεί.

7) Για να γίνει η Ιουλιέτα χρειαζόταν και η άδεια του Εθνικού. Δεν την εξασφάλισε και ο σύλλογος διδασκόντων έθεσε θέμα παραμονής της. Τα στοιχεία που παρατέθηκαν έδειχναν ότι μέλος του συλλόγου είχε ενημέρωση που δεν μεταβιβάστηκε στη Βουγιουκλάκη. Ζήτησε συγγνώμη ενώπιον όλων, έκανε λόγο για παρανόηση και την στήριξε στο ‘όχι’ που είχε πει σε πρόταση για παράσταση σε δουλειά της Κοτοπούλη.

8) Η πρώτη της εμφάνιση στη μεγάλη οθόνη έγινε την ίδια χρονιά (1954) στην ταινία με τίτλο «Το ποντικάκι». Ο Νίκος Τσιφόρος της έδωσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο, αφότου τον αρνήθηκε η Έλλη Λαμπέτη. Δεν έκανε θραύση και γύρισε στο θέατρο, πριν κάνει τη δεύτερη δοκιμή με το «Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας» και ανοίξουν όλες οι πόρτες, πλην μιας.

Τάιμ άουτ: Με συγχωρείτε, ήταν τυχαίο

9) Η κορυφαία εταιρεία της εποχής, η «Φίνος Φιλμς» του Φιλοποίμενα Φίνου την κάλεσε να υποδυθεί το ρόλο μιας εκ των ανιψιών της Γεωργίας Βασιλειάδου στην ταινία «Η Θεία από το Σικάγο». Η Βουγιουκλάκη ρώτησε «δεν είμαι κάπως μικρή για να ‘παίξω τη θεία;’ αφού δεν είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο και ο Φίνος την έδιωξε από το γραφείο του. Αυτό ήταν δώρο για τον Γιάννη Δαλιανίδη. Μετά την επιτυχία της «Μουσίτσας» ο Φίνος δέχθηκε πως έκανε λάθος εκτίμηση και το 1958 έγινε το «Ο Μιμίκος και η Μαίρη» του 1958. Ακολούθησε το «Μουσίτσα» του 1959. Τη συνέχεια τη βλέπουμε ακόμα.

10) Τον Σεπτέμβριο του 1960, η σπουδαία ερμηνεία της ως Μανταλένας, στην ομώνυμη ταινία της χάρισε το βραβείο ερμηνείας πρωταγωνιστικού ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η ίδια ταινία εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διεθνές φεστιβάλ των Κανών και απέσπασε την αναγνώριση των κριτικών.

11) Η επόμενη δουλειά της από τη βράβευση της ήταν στο «Η Αλίκη στο ναυτικό», της Καραγιάννης-Καρατζόπουλος. Κόστισε 2.500.000 δραχμές (με μέση τιμή των τότε παραγωγών να είναι στο 1.000.000) και την εμφάνιση του φιλμ να γίνεται στο Παρίσι -δεν υπήρχαν τότε εργαστήρια έγχρωμου φιλμ στην Ελλάδα. Ο δε, Σακκελάριος είχε ζητήσει 100 κομπάρσους. Πήρε 16. Σημειώστε και ότι οι Παπαμιχαήλ και Βουγιουκλάκη δεν είχαν καλές σχέσεις εκείνη την εποχή. Μετά την εμπορική επιτυχία, ο Παπαμιχαήλ ζήτησε να μπει το όνομα του δίπλα σε αυτό της Βουγιουκλάκη στους τίτλους, εκείνη αντέδρασε και διεκόπη η συνεργασία τους για χρόνια. Ο κόσμος ζούσε στο 1961. Τότε αποφάσισε να δημιουργήσει και τη δική της θεατρική ομάδα (έγινε θιασάρχης)

12) Οι παραστάσεις που ανέβαζε ήταν οι μεγάλες κινηματογραφικές της επιτυχίες, αλλά και κλασικά έργα. Ενδεικτικά, το 1962 συνεργάστηκε με τον Μάνο Χατζιδάκι, στο «Καίσαρας και Κλεοπάτρα» του Τζορτζ Μπερνάρ Σο. Για το πρωταγωνιστικό ρόλο, έγινε μελαχρινή και όπως διαπιστώθηκε ‘μπέρδεψε’ τον κόσμο που την είχε συνηθίσει ως ξανθιά χαριτωμένη, τσαχπίνα, έξυπνη, επαναστάτρια. Συνέχισε με το πιο οικείες προς το κοινό, εικόνες της.

13) Το ’60 δούλευε με όλους, αλλά κυρίως με τον τον Φίνο. Μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες ήταν το «Χτυποκάρδια στο θρανίο» (1963). Θα έχετε δει και το «Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο», το «Κλωτσοσκούφι», το «Δόλωμα», το «Η αρχόντισσα και ο αλήτης» όπως και το «Η Μαρία της Σιωπής». Το «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια» της μουσικής του Γιώργου Ζαμπέτα ήταν της Καραγιάννης-Καρατζόπουλος.Συνολικά πρωταγωνίστησε σε περισσότερες από 40 ταινίες. Έγιναν όλες επιτυχία. Δοκίμασε και δοκιμάστηκε σε όλα τα είδη: κωμωδίες, μιούζικαλ, δράματα, θρίλερ, ακόμη και μια νεορεαλιστική ταινία.

14) Η κοινή συνισταμένη όλων της των δουλειών της ήταν πως είχαν στο επίκεντρο την ελπίδα, τη σημασία της συνεργασίας της κοινότητας και της ανθεκτικότητας του ανθρώπου. Όλα αυτά τα μηνύματα ‘μιλούσαν’ στη ψυχή του ταλαιπωρημένου ελληνικού λαού, μετά τον πόλεμο.

15) Το «Ξύλο βγήκε από τον παράδεισο» ήταν ο δημοφιλέστερος ρόλος της καριέρας της -της σκανδαλιάρας μαθήτριας που υποδύθηκε πολλές φορές έκτοτε (είχε εκφράσει τη δυσαρέσκεια της για τους σεναριογράφους που την ήθελαν σε σχολική ποδιά και μετά τα 30 της). Τότε συνεργάστηκε με τον Μάνο Χατζιδάκι στην ερμηνεία του «Έχω ένα μυστικό» και του «Ροζ γατί». Το «Υπολοχαγός Νατάσα» (1970) θεωρείται η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Παρεμπιπτόντως, τα γυρίσματα έγιναν στην Αντίπαρο.

Bonus: Η Αλίκη πρωταγωνίστηκε σε μια παραγωγή που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στην αγγλική γλώσσα. Ήταν το Aliki My Love του 1964, όταν έπεισε τον Φίνο πως πρέπει να «πατήσουν» στην επιτυχία της Μανταλένας. Οι προσδοκίες δεν δικαιώθηκαν και η ταινία εξαφανίστηκε, πριν ανακαλυφθεί στα αρχεία και ‘βγει’ το 2020.

16) Πολλές ιστορίες έχουν κυκλοφορήσει για το εργασιακό της ήθος. Πάντα ήταν επαγγελματίας στο 100% και πάντα δούλευε σκληρότερα από όλους, θέτοντας το παράδειγμα για τους νεότερους. Δεν ξεχνούσε όμως, τη γυναίκα Αλίκη. Ένας από τους πρώτους δεσμούς της που έγιναν γνωστοί ήταν αυτός με τον τότε διάδοχο του θρόνου, Κωνσταντίνο.

17) Ο Κωνσταντίνος παντρεύτηκε την Άννα Μαρία από τη Δανία (κατόπιν απόφασης των γονιών του) και η Βουγιουκλάκη συνέχισε τη ζωή της ως μεγάλη σταρ της Ελλάδας. Το 1959, στα γυρίσματα της ταινίας με τίτλο «Αστέρω» συνάντησε ξανά τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, με τον οποίον είχαν υπάρξει συμφοιτητές στο Εθνικό.

18) Σύναψαν σχέσεις με τον Παπαμιχαήλ, παντρεύτηκαν (το Γενάρη του 1965) και απέκτησαν έναν γιο, τον Γιάννη. Μάλιστα, διακόπηκαν τα γυρίσματα του «Η Δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά» για τη γέννηση του Γιάννη. Ο γάμος τους ήταν ταραχώδης και κάθε λεπτομέρεια μεταφερόταν στο ευρύ κοινό. Έληξε έπειτα από 10 χρόνια, λόγω «ασυμφωνίας χαρακτήρων». Σε αυτό το διάστημα το πραγματικό, αλλά και καλλιτεχνικό ζευγάρι απήλαυσε τεράστιες επιτυχίες στη μεγάλη οθόνη, αλλά και στη σκηνή.

19) Μετά το 1967 η Βουγιουκλάκη συνεργάστηκε και με άλλες εταιρείες παραγωγής. To Στα μέσα του ‘70 άρχισε η κατιούσα του κινηματογράφου, ενώ το 1977 πέθανε ο ‘συνέταιρος της στο έγκλημα’, Φιλοποιμένας Φίνος. Από τότε η Βουγιουκλάκη αφοσιώθηκε στο θέατρο. Μεταξύ των 53 παραστάσεων που ‘ανέβασε’ ήταν τα «Καμπαρέ», «Εβίτα», «Ωραία μου κυρία». Θεωρείται πως εκείνη άλλαξε τον τρόπο με τον οποίον παρουσιάζονται τα μιούζικαλ στη χώρα. Επίσης, δοκίμασε και αυτό το νέο πράγμα που λεγόταν τηλεόραση.

20) Παντρεύτηκε για δεύτερη φορά τον Ιανουάριο του 1982, με τον Κύπριο επιχειρηματία, Γιώργο Ηλιάδη, τον οποίον γνώρισε το 1977. Αυτό το γεγονός ήταν άγνωστο για τον κόσμο για χρόνια, καθώς έμεινε μακριά από τα media που τον ανακάλυψαν μετά το τέλος του -λόγω απόστασης. Αυτό δεν ίσχυσε για τον Βλάση Μπονάτσο και τον Κώστα Σπυρόπουλο.

Τάιμ άουτ: Θα το κάψουμε απόψε κυρ Στέφανε

21) Ο τελευταίος κινηματογραφικός της ρόλος ήταν για την ταινία «Κατάσκοπος Νέλλη» το 1981. Η τελευταία θεατρική παρουσία (στην σκηνή ‘ανέβαζε’ δημοφιλή μιούζικαλ του Broadway, ενώ ασχολήθηκε και με κλασικές ελληνικές τραγωδίες) ήταν το 1996, στο «Η Μελωδία της Ευτυχίας».

22) Σε συνέντευξη της είχε πει «δεν θέλω να πεθάνω γριά, άσχημη και ξεχασμένη». Διαγνώστηκε με επιθετικό καρκίνο στο πάγκρεας. Αρχικά, δεν μοιράστηκε με κανέναν πως το τέλος της πλησιάζει. Νοσηλεύτηκε για ένα δίμηνο (ταξίδεψε και στο εξωτερικό) και πέθανε στις 23 Ιουλίου 1996 λίγες μέρες μετά τα 62α γενέθλιά της.

23) Για δυο ημέρες μετά το θάνατο της η σορός της βρισκόταν στο παρεκκλήσι της Μητρόπολης Αθηνών, για λαϊκό προσκύνημα. Η ταφή της έγινε στο Α’ Νεκροταφείο, δημοσία δαπάνη.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα