4η βιομηχανική επανάσταση: Η μεγάλη ευκαιρία της Ελλάδας

4η βιομηχανική επανάσταση: Η μεγάλη ευκαιρία της Ελλάδας

Ο Γιώργος Κουτσουδάκης γράφει για την αναβάθμιση της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την σύγχρονη βιομηχανία και τεχνολογία που ειναι το κλειδί για ένα παραγωγικό μέλλον. "Είναι στο χέρι μας να το πετύχουμε, με σχέδιο και επιμονή, και να βγούμε νικητές".

Ο Αριστοτέλης είχε πει ότι «το σχεδιάζειν και το προοράν αποτελούν βασικά στοιχεία διαχωρισμού, μεταξύ των ελεύθερων ανθρώπων και των φύσει δούλων», δηλαδή όποιος δεν σχεδιάζει και δεν προβλέπει κινδυνεύει να χάσει την ελευθερία του και να καταντήσει δούλος. Οι αλλαγές στην σημερινή κοινωνία και οικονομία επέρχονται εξαιτίας των ταχύτατων εξελίξεων στην τεχνολογία. Η χώρα μας είχε μικρή συμμετοχή στις τρεις πρώτες βιομηχανικές επαναστάσεις, και δεν κατάφερε να αναπτύξει τεχνογνωσία για τη δημιουργία βιομηχανικών δομών, όπως αυτές που συναντάμε στις ανεπτυγμένες χώρες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μείνουμε πίσω συνολικά ως οικονομία.

Όμως, από την άλλη, ο Ηράκλειτος είχε διαγνώσει ότι «τα πάντα ρει» δηλαδή τα πάντα αλλάζουν. Αυτή τη φορά, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η 4η βιομηχανική επανάσταση, ίσως είναι η μεγάλη ευκαιρία της Ελλάδας.  Εάν θέλουμε να χαράξουμε μια νέα στρατηγική για το πως θα εξελιχθεί η χώρα μας, τα επόμενα χρόνια, θα πρέπει να προβλέψουμε τι τεχνολογίες θα εμφανιστούν στο μέλλον και αναλόγως να εκπαιδεύσουμε/προετοιμάσουμε τους αυριανούς πολίτες μας. Στα επόμενα χρόνια, πάνω από το 50% των νέων θέσεων εργασίας θα αφορούν ειδικότητες, όπου θα μπορούν να καταληφθούν μόνο από εκείνους που θα έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα και από νωρίς.

Η ευκαιρία της εκπαίδευσης στις νέες γνώσεις

Η ευκαιρία της χώρας μας είναι να εκπαιδεύσει από τώρα, τους νέους σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ώστε να αποκτήσουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις για την νέα Βιομηχανία.  Η ψηφιακή επανάσταση, στο πλαίσιο της 4ης Βιομηχανικής επανάστασης, έχει αλλάξει το εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο πρέπει να ανταποκριθεί στις ανάγκες της κοινωνίας της πληροφορίας.  Προς αυτή την κατεύθυνση, αλλάζει και ο ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού, ο οποίος καλείται να ανταποκριθεί στο νέο παιδαγωγικό και κοινωνικό του ρόλο, προετοιμάζοντας τους μελλοντικούς εργαζόμενους και πολίτες.  νέος εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι εξοικειωμένος με τις νέες τεχνολογίες, να έχει επαφή με τον χώρο της βιομηχανίας και να μπορεί να προάγει την γνώση με τρόπο κατανοητό και χρήσιμο στη νέα γενιά.

Η εκπαίδευση έχει διαχρονική αξία στην κοινωνία μας. Ο πρωταρχικός της ρόλος είναι να δημιουργεί αξίες και να διαμορφώνει στάσεις και συμπεριφορές που ευθυγραμμίζονται με τις προσδοκίες της κοινωνίας. Επιπλέον, ο δευτερεύων ρόλος της εκπαίδευσης είναι να παρέχει στους μαθητές τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται για να πετύχουν στη ζωή. Ειδικά στις μέρες μας όπου ο κόσμος βρίσκεται υπό την επίδραση μιας ραγδαίας και διαρκούς διαδικασίας ψηφιακού μετασχηματισμού, η ανάγκη  προσαρμογής των εκπαιδευτικών συστημάτων είναι επείγουσα. Αυτή η προσαρμογή αφορά τόσο στην επιτάχυνση της εισαγωγής της καινοτομίας και της τεχνολογίας στα σχολεία όσο και στη βελτίωση των σχολικών προγραμμάτων.  Η επιτυχία εδώ προϋποθέτει την αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων, τη στενότερη συνεργασία των εκπαιδευτικών φορέων με τους κοινωνικούς εταίρους και τον κόσμο της εργασίας, τη διασύνδεση της ακαδημαϊκής με την επαγγελματική μάθηση, τη συνεργατική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, προγράμματα ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning courses) και νέες μεθόδους αξιολόγησης.

Μπορούμε να βγούμε νικητές: Νέα μαθήματα για Ιndustry 4.0 και το πρόγραμμα Spark

Σήμερα, υπάρχουν επιχειρήσεις και πανεπιστήμια στη χώρα μας που έχουν εντοπίσει την ευκαιρία και δίνουν τη  μάχη στην πρώτη γραμμή, δίνοντας ελπίδα για το μέλλον.  Στο Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου Μακεδονίας, έχω την χαρά και την τιμή να διδάσκω ένα μάθημα που εντάχθηκε πρόσφατα στο πρόγραμμα σπουδών και αφορά στην κάλυψη των αναγκών της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, το μάθημα Computer-integrated manufacturing (CIM).  Στο εργαστηριακό κομμάτι του μαθήματος μαθαίνουμε στους φοιτητές να δημιουργούν ψηφιακά δίδυμα (digital twins) διαδικασιών της βιομηχανίας καθώς και όλα τα soft skills που απαιτούνται ώστε να εξοικειωθεί  ένας νέος με το  σύγχρονο βιομηχανικό περιβάλλον.  Οι φοιτητές εξετάζονται σε πρότζεκτ που δημιουργούν μόνοι τους και με βάση τις αποδόσεις τους έχουν την  ευκαιρία να κάνουν 2 μήνες πρακτική εμπειρία σε γνωστές εταιρίες, με την προοπτική μόνιμης απασχόλησης, πριν ακόμη αποκτήσουν πτυχίο. Στο εργαστήριο, επίσης, μαθαίνουμε στους φοιτητές έννοιες όπως παραγωγικότητα, λειτουργικότητα και ασφάλεια και μάλιστα η ασφάλεια έχει τον μεγαλύτερο συντελεστή. Από την άλλη, λόγω της φύσης των επαγγελμάτων στον χώρο παραγωγής, υπάρχει πάντα υψηλός κίνδυνος εργατικών ατυχημάτων. Στόχος μας είναι οι φοιτητές, πριν ακόμη εισέλθουν στον βιομηχανικό χώρο, να αποκτήσουν κουλτούρα ασφάλειας στον χώρο εργασίας, και αυτός είναι και ο λόγος που δίνουμε τόσο μεγάλη βαρύτητα στα θέματα ασφάλειας. Επίσης, πρωτοπόρες εταιρίες στην τεχνολογία, όπως η Gizelis Robotics, έχουν δημιουργήσει προγράμματα, όπως το «Spark», που γεφυρώνουν το χάσμα μεταξύ εκπαίδευσης και βιομηχανίας.  Με το πρόγραμμα Spark δίνουμε την ευκαιρία σε εκατοντάδες παιδιά στην χώρα μας να γνωρίσουν την ρομποτική τεχνολογία.  Οι παρουσιάσεις είναι σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να τα παιδιά να αναπτύσσουν δεξιότητες μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες.  Δεν προσπαθούμε να βάλουμε τα παιδιά σε κάποιο «καλούπι σκέψης», στο πρόγραμμα Spark, αλλά  τους δίνουμε τις βάσεις και με καύσιμο τη φαντασία τους αυτά στη συνέχεια δίνουν λύσεις σε πραγματικά προβλήματα. Από την δημιουργία του προγράμματος Spark το καλοκαίρι του 2021 περισσότερα από 500 παιδιά είχαν εμπλοκή. Εν κατακλείδι, η αναβάθμιση της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την σύγχρονη βιομηχανία και τεχνολογία είναι το κλειδί για ένα παραγωγικό μέλλον. Είναι στο χέρι μας να το πετύχουμε, με σχέδιο και επιμονή, και να βγούμε νικητές.

*Ο Γιώργος Κουτσουδάκης είναι  Technical & Sales Manager, Gizelis Robotics, CEO at Smiling Machines | Lecturer at IHU

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα