Αεροδρόμιο Ελληνικού: Οι τελευταίες εικόνες πριν την κατεδάφιση – Από την αίγλη στην εγκατάλειψη
Οι διάδρομοί του κάποτε έσφιζαν από ζωή και υποδέχονταν τουρίστες και προσωπικότητες από κάθε μεριά του πλανήτη, που έρχονταν να θαυμάσουν την Ελλάδα.
- 15 Ιουνίου 2020 16:39
Μέσα στις επόμενες ημέρες θα ξεκινήσει η κατεδάφιση των κτιρίων του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η εικόνα που παρουσιάζουν πλέον οι εγκαταστάστεις του εγκαταλελειμμένου αεροδρομίου προκαλεί θλίψη, καθώς τίποτα δεν θυμίζει πια την παλιά αίγλη και δόξα που το χαρακτήριζε: Σπασμένα τζάμια, φυτά στο έδαφος, ακόμα και το ρημαγμένο πρώτο Jumbo Boeing της Ολυμπιακής Αεροπορίας συνθέτουν σήμερα τα κυριότερα στοιχεία της κατάστασης, στην οποία έχει επέλθει…
Λίγο προτού μπουν οι μπουλντόζες και αλλοιώσουν τελείως το ιστορικό αυτό κομμάτι της Ελλάδας, το News 24/7 παρουσιάζει την ιστορία του αεροδρομίου που αποτέλεσε σημείο αναφοράς της πόλης των Αθηνών.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού ή απλά Ελληνικό ήταν το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας για πάνω από 60 χρόνια. Οι διάδρομοί του κάποτε έσφιζαν από ζωή και υποδέχονταν τουρίστες και προσωπικότητες από κάθε μεριά του πλανήτη, που έρχονταν να θαυμάσουν την Ελλάδα. Το 2001 έγινε η τελευταία προσγείωση στο αεροδρόμιο.
Η κατασκευή του αεροδρομίου του Ελληνικού ξεκίνησε το 1938, με διάδρομο προσγειώσεως 1.800 μέτρων και η ολοκλήρωσή του αποτέλεσε μια εναλλαγή “ζεστού – κρύου: Πότε σταματούσαν εντελώς οι εργασίες και πότε επισπεύδονταν. Αρχικά, ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος δεν επέτρεψε την ολοκλήρωσή του, ενώ κατά την περίοδο της Γερμανο-Ιταλικής κατοχής, οι Γερμανοί, για να επωφεληθούν οι ίδιοι, επίσπευσαν την επέκτασή του.
Το 1950, στα δώδεκα, δηλαδή, χρόνια της λειτουργίας του, το αεροδρόμιο διέθετε πλέον δύο διαδρόμους των 2.250 μέτρων και η ετήσια κίνηση είχε ανέλθει σε 234.000 επιβάτες.
Στις 30 Μαΐου του 1962, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έθεσε τον θεμέλιο λίθο του Ανατολικού αεροδρομίου Ελληνικού που έχει σχεδιαστεί από τον διάσημο Αμερικανοφινλανδό αρχιτέκτονα Έερο Σάαρινεν. Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν το 1969. Τη δεκαετία του 1970 ο κυρίως διάδρομος επιμηκύνθηκε στα 3.500 μέτρα, ενώ το 1976 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέθεσε σε Κοινοπραξία της Aeroports de Paris και του Αεροδρομίου της Φρανκφούρτης την επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας για τη μεταφορά του αεροδρομίου. Η τοποθεσία που επιλέχθηκε τελικά ήταν τα Σπάτα, αλλά η κατασκευή αναβλήθηκε. Τη δεκαετία του 1990 το αεροδρόμιο εξυπηρετούσε από 10 έως 12 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.
Το τελευταίο αεροσκάφος που αναχώρησε από το αεροδρόμιο ήταν ένα Boeing 737 των Ολυμπιακών Αερογραμμών με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.
Έπειτα από τον τερματισμό λειτουργίας του το 2001, το Αεροδρόμιο του Ελληνικού παραμένει κλειστό καθώς ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας “Ελευθέριος Βενιζέλος” αποτελεί πλέον το κεντρικό αεροδρόμιο των Αθηνών.
Τον Απρίλιο του 2011 άνοιξε το Μουσείο των Ολυμπιακών Αερογραμμών στον δυτικό τερματικό σταθμό, που περιελάμβανε τρία αεροσκάφη, που βρίσκονταν σταθμευμένα εκεί από το κλείσιμο του αεροδρομίου.
Μετά το κλείσιμό του, στο αεροδρόμιο, λόγω των Ολυμπιακών αγώνων του 2004 κατασκευάστηκαν δύο γήπεδα μπέηζμπολ χωρητικότητας 8.700 και 4.000 θέσεων το καθένα, ένα Κέντρο Κάνοε-Καγιάκ Σλάλομ, ένα κλειστό γήπεδο 14.100 θέσεων και μία αίθουσα Ξιφασκίας 5.000 θέσεων. Επίσης εκεί κατασκευάστηκε αμαξοστάσιo του τραμ της Αθήνας και του ΟΑΣΑ (ΕΘΕΛ).
Επίσης, σε χώρους του πρώην αεροδρομίου στεγάζεται και η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία καθώς τα Κέντρα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, Περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.