Αγ. Ανάργυροι: Ο διάλογος των μηχανοδηγών – Πώς αποφεύχθηκε η σύγκρουση

Διαβάζεται σε 8'
Σιδηροδρομικός και προαστιακός σταθμός
Σιδηροδρομικός και προαστιακός σταθμός INTIME

Στη δημοσιότητα ο διάλογος των δύο μηχανοδηγών, λίγα λεπτά πριν αποφευχθεί η παρ’ ολίγον σύγκρουση αμαξοστοιχιών κοντά στο σταθμό των Αγίων Αναργύρων.

Στο παρά πέντε αποφεύχθηκε το πρωί της Παρασκευής (13/09) η μετωπική σύγκρουση αμαξοστοιχιών του Προαστιακού κοντά στο σταθμό των Αγίων Αναργύρων, πριν τα δύο τρένα μπουν στην ίδια γραμμή με αντίθετη κατεύθυνση.

Λίγο μετά τις 9 το πρωί και ενώ οι δύο συρμοί είναι γεμάτοι κόσμο, καθώς είναι ώρα αιχμής, η επιβατική αμαξοστοιχία 1210 ξεκινά από τον Σταθμό Αθηνών με προορισμό το αεροδρόμιο ενώ την ίδια ώρα στους Αγίους Αναργύρους, η επιβατική αμαξοστοιχία 1307 που έχει ξεκινήσει από Κιάτο περιμένει εντολή να φύγει προς Αθήνα με τελικό προορισμό τον Πειραιά.

Το MEGA έφερε στο φως της δημοσιότητας τον διάλογο του σταθμάρχη με τον έναν μηχανοδηγό, με τον πρώτο να δίνει το πράσινο φως για την αμαξοστοιχία 1307 και να ενημερώνει πως η γραμμή για Αθήνα είναι ελεύθερη.

O διάλογος του σταθμάρχη με τον έναν μηχανοδηγό:

Μηχανοδηγός 1307: ΣΚΑ περιμένουνε κάτι;

Σταθμάρχης ΣΚΑ: (δεν απαντά)

Μηχανοδηγός 1307: ΣΚΑ! 1307.

Σταθμάρχης ΣΚΑ: μόνη γραμμή για Αθήνα (ελευθέρας)

Μηχανοδηγός 1307: 1307 μόνη γραμμή προς Αθήνα.

Σε αυτό το σημείο λίγο πιο κάτω από τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων οι δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες θα έμπαιναν σε κοινή γραμμή και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης, ενώ κινούνται με 60χλμ την ώρα. Ο μηχανοδηγός που έχει ξεκινήσει από τον σταθμό Λαρίσης αντιλαμβάνεται τι πάει να συμβεί και επικοινωνεί μέσω ασυρμάτου με τον συνάδελφο του.

Μηχανοδηγός 1210: 1307! Πού πας; Έχω φύγει ώρα από Αθήνα, έχω βγάλει αναγγελία!

Την ίδια ώρα, και ο σταθμάρχης των Αθηνών μόλις άκουσε την εντολή του σταθμάρχη του ΣΚΑ, μεσολάβησε άμεσα και επικοινώνησε μαζί του μέσω GSMR για να προλάβει τη παρ’ ολίγον σύγκρουση.

– Σου έχω στείλει το 1210. Γιατί μου διώχνεις το 1307;”.

Μιλώντας στο MEGA o αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης, Γιώργος Μανώλης δήλωσε πως θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα για να μπουν σε λειτουργεα τα φωτοσήματα και να υπάρχει μια διαφορετική λειτουργία εκεί πιο ασφαλής. Είναι ένα μικρό κομμάτι μήκους δύο χιλιομέτρων αλλά είναι τεράστια η πυκνότητα των δρομολογίων εκεί”.

Για το περιστατικό έχει ήδη δοθεί από την Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας εντολή για διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να αποσαφηνιστούν τα αίτια της παρ’ ολίγον σύγκρουσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εισαγγελικές αρχές πρόκειται να εξετάσουν κατά πόσο υπάρχουν ποινικές ευθύνες, οι οποίες να σχετίζονται ιδίως με το αδίκημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς.

Η ΓΑΔΑ, η οποία και θα αναλάβει τη συγκεκριμένη έρευνα υπό την εποπτεία εισαγγελέα, καλείται να πράξει όλες τις απαραίτητες ενεργείς.

Μεταξύ αυτών είναι η λήψη καταθέσεων, η αναζήτηση των επικοινωνιών των δύο τρένων, ενώ αναμένεται και να παραγγελθεί η σύνταξη σχετικών πορισμάτων από τον ΟΣΕ, έτσι ώστε να υπάρχουν στη διάθεση της δικαιοσύνης όλες οι λεπτομέρειες για το παρ’ ολίγον ατύχημα.

 

Πώς συνέβη το περιστατικό

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, αμαξοστοιχία από τον Σταθμό Αθηνών με προορισμό το αεροδρόμιο ξεκίνησε νωρίς το πρωί όταν ταυτόχρονα δόθηκε εντολή από τον Σταθμάρχη στον ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών) σε άλλη αμαξοστοιχία να ξεκινήσει με κατεύθυνση την Αθήνα, προερχόμενη από το Κιάτο.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, την εντολή εκκίνησης της αμαξοστοιχίας άκουσε ο σταθμάρχης Αθηνών και αφού επικοινώνησε μέσω GSM-R με τον ΣΚΑ έδωσε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης.

Όλα θα ήταν φυσιολογικά αν δεν ήταν σε εξέλιξη έργα στην ευρύτερη περιοχή των Σεπολίων για την υπογειοποίηση του δικτύου, καθώς τα τρένα σε αυτό το τμήμα κινούνται σε μονή γραμμή μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων.

Το περιστατικό έληξε άμεσα και αφού ενημερώθηκε η διοίκηση του ΟΣΕ, έδωσε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών, έθεσε σε αργία τον σταθμάρχη του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή εκκίνησης, συνέλεξε τα δεδομένα των ηχητικών καταγραφών – και ζήτησε την απολογία του σταθμάρχη του ΣΚΑ που ενεπλάκη στο περιστατικό καθώς και η αναφορά του σταθμάρχη Αθηνών που αντελήφθη το συμβάν, παρέπεμψε στο Πειθαρχικό του ΟΣΕ τον εμπλεκόμενο σταθμάρχη του ΣΚΑ και ενημέρωσε τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το περιστατικό.

“Η σύγκρουση αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών”

Η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγός της 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα δύο τρένα… αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί“, δηλώνει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ).

Παράλληλα, η Ένωση των Μηχανοδηγών υπογραμμίζουν ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΠΕΠΕ:

Σήμερα το πρωί, (13/9), οι αμαξοστοιχίες 1210 και 1307 παρ’ ολίγον να συγκρουστούν μετωπικά, μεταξύ Αθήνας και Αγίων Αναργύρων καθώς κινούνταν σε μόνη γραμμή, με αντίθετη κατεύθυνση, κατόπιν εντολών που έλαβαν από τους εκατέρωθεν σταθμούς.

Η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγός της 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα 2 τρένα όταν ο μηχανοδηγός της 1307 προχώρησε σε εκφώνηση της διέλευσης του από τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων.

Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά, και όχι κατ’ επίφαση, σοβαρό περιστατικό, που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ενημερώσουμε ότι ο μηχανοδηγός της 1210, που αντιλήφθηκε το λάθος και απέτρεψε τη σύγκρουση είναι ο πρόεδρος του Σωματείου μας, ο οποίος πριν λίγους μήνες δέχθηκε προσωπική επίθεση, από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: ‘το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών’“.

Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ, Hellenic train και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα”.

Η ανακοίνωση του ΟΣΕ

Αναφορικά με περιστατικό που σημειώθηκε σήμερα 13 Σεπτεμβρίου 2024, στο τμήμα μονής γραμμής μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων, ο ΟΣΕ τονίζει τα εξής:

“Περί τις 09:13 η αμαξοστοιχία 1210, με προορισμό το Αεροδρόμιο, έλαβε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών. Ενόσω η αμαξοστοιχία 1210 είχε αρχίσει να κινείται προς τον ΣΣ Αγίων Αναργύρων, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση προς ΣΣ Αθηνών η αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.

Ο Σταθμάρχης των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307, επικοινώνησε ο πρώτος μέσω GSM-R με το ΣΚΑ, όπου και δόθηκε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης της αμαξοστοιχίας 1307 προς ΣΣ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα και ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε μέσω VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε ότι ήδη κινείται προς ΣΣ Αγίων Αναργύρων.

Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. ΠΡOTOY εισέλθει στην μονή γραμμή.

ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ

Κατόπιν ενημέρωσης της διοίκησης του ΟΣΕ για το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες:

Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.

Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.

Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.

Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.

Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.

Η Διοίκηση του ΟΣΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών”.

Τι λέει η Hellenic Train

Σε ανακοίνωσή της το βράδυ της Παρασκευής (13/09) η Hellenic Train δηλώνει:

“Αναφορικά με το γεγονός που έλαβε χώρα σήμερα το πρωί στο ΣΣ Αγ. Αναργύρων μεταξύ των αμαξοστοιχιών 1210, με προορισμό τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” και την αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο, η Hellenic Train επιθυμεί να δηλώσει ότι οι μηχανοδηγοί της, έκαναν το καθήκον τους, τηρώντας τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας. Αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος αποφυγής περιστατικών και αντιμετώπισης παρόμοιων απρόβλεπτων καταστάσεων.

Βρισκόμαστε σε ανοιχτή επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους φορείς για την πλήρη διαλεύκανση όλων των πτυχών του συμβάντος”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα