“Αίαντες”: Τα θωρακισμένα οχήματα ρίψης νερού της ΕΛΑΣ – Από την Κερατέα στο Πολυτεχνείο

“Αίαντες”: Τα θωρακισμένα οχήματα ρίψης νερού της ΕΛΑΣ – Από την Κερατέα στο Πολυτεχνείο
Στιγμιότυπο από τα επεισόδια στο περιθώριο της 45ης επετείου για την Εξέγερση του Πολυτεχνείου Eurokinissi

Πέντε θωρακισμένα οχήματα με κανόνι κατευθυνόμενης βολής νερού υπό πίεση έχει προμηθευτεί η ΕΛ.ΑΣ., το πρώτο το 2009 και τα υπόλοιπα τέσσερα, το 2012. Πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε στα επεισόδια για το ΧΥ.ΤΑ. της Κερατέας και στη συνέχεια σταθμευόταν στο προαύλιο της Βουλής και στο Μέγαρο Μαξίμου ως προστασία από τους "αγανακτισμένους". Η πρώτη χρήση του στο Πολυτεχνείο έγινε στις 17 Νοεμβρίου 2018.

Αν και οι σύγχρονες «αύρες» της ΕΛ.ΑΣ. γνωστές και ως «Αίαντες», τα θωρακισμένα οχήματα δηλαδή που διαθέτουν κανόνι κατευθυνόμενης βολής νερού υπό πίεση έγιναν ιδιαιτέρως γνωστές το περασμένο Σάββατο για την επιτυχή αντιμετώπιση των επεισοδίων στο Πολυτεχνείο, έχουν αρκετά χρόνια που βρίσκονται στην κατοχή της ΕΛ.ΑΣ. αλλά με δευτερεύοντα ρόλο και όχι «πρωταγωνιστική» παρουσία.

Συνολικά, η ΕΛ.ΑΣ. διαθέτει πέντε τέτοια οχήματα, εκ των οποίων τα δύο είναι μεγάλα, χωρητικότητας περίπου 6 τόνων νερού και άλλα τρία μικρότερα για να μπορούν αν χρειαστεί να κινηθούν πιο ευέλικτα σε κλειστό αστικό περιβάλλον με στενούς δρόμους, όπως για παράδειγμα είναι η περιοχή των Εξαρχείων.

Το 2009 η πρώτη αγορά – Η “παρθενική” εμφάνιση στον ΧΥΤΑ της Κερατέας

Το πρώτο όχημα το προμηθεύτηκε η Ελληνική Αστυνομία το 2009 και τα υπόλοιπα τέσσερα το 2012. Την παρθενική του εμφάνιση ο «Αίαντας» την έκανε στα επεισόδια της Κερατέας για τον ΧΥ.ΤΑ. και χρησιμοποιήθηκε κυρίως για το σβήσιμο των πύρινων οδοφραγμάτων. Πέρασαν τουλάχιστον 8 χρόνια για να ξαναδεί δράση και αυτή την φορά με ενεργό ρόλο στα επεισόδια του Πολυτεχνείου.

Τα χρόνια που ακολούθησαν και η χώρα μας εισήλθε στη δίνη της οικονομικής κρίσης και των μνημονίων και γεννήθηκαν κινήματα διαδηλωτών όπως αυτό των «αγανακτισμένων», τα υδροβόλα αυτά οχήματα εγκαταστάθηκαν στο προαύλιο της Βουλής και έξω από το Μέγαρο Μαξίμου όποτε αυτό κρινόταν αναγκαίο, ως γραμμή υπεράσπισης των κτιρίων αυτών από τους διαδηλωτές και από τυχόν επεισόδια.

Τα ειδικά οχήματα εκτόξευσης νερού κατά την διάρκεια τς συγκέντρωσης της ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ Eurokinissi

 

Στην ουσία τα οχήματα αυτά είχαν περισσότερο ρόλο πρόκλησης δέους στους διαδηλωτές και δεν χρησιμοποιήθηκαν ιδιαίτερα ενεργά πλην ελαχίστων περιπτώσεων για την διάνοιξη οδοφραγμάτων.

Η επιστράτευση του μεγάλου “Αίαντα” στο Πολυτεχνείο

Ο φόβος ότι το νερό υπό πίεση, αν γίνει λάθος χειρισμός μπορεί να προκαλέσει τραυματισμούς, έκανε όλα αυτά τα χρόνια την μη χρήση του περισσότερο αναγκαία πάρα από την ίδια την χρήση.

Ωστόσο, οι κουκουλοφόροι που προκαλούν διαρκώς επεισόδια πέριξ και εντός του Πολυτεχνείου πλέον στην πλειοψηφία τους διαθέτουν αντιασφυξιογόνες μάσκες, καθιστώντας σχεδόν ανούσια την χρήση δακρυγόνων από τις διμοιρίες των ΜΑΤ.

Έτσι λοιπόν, επιλέχθηκε το περασμένο Σάββατο η επιστράτευση του μεγάλου «Αίαντα» του πρώτου που προμηθεύτηκε η ΕΛ.ΑΣ. το 2009, για την οδό Πατησίων και ενός μικρότερου, για να χρησιμοποιηθεί στα πλαϊνά της οδού Στουρνάρη, ώστε να καταστείλουν με το νερό τις διαρκείς επιθέσεις με βόμβες μολότοφ των καταληψιών στο ΕΜΠ και να αποτρέψουν την ενίσχυσή τους με περισσότερα άτομα από την πλατεία Εξαρχείων και τους γύρω δρόμους.

Οχήματα ανθεκτικά στις επιθέσεις από βόμβες μολότοφ

Οι βολές ήταν στην πλειοψηφία τους χαμηλά είτε από ψηλά προς τα χαμηλά ακριβώς για να μην προκαλέσουν τραυματισμό αλλά να προκαλέσουν κόπωση στους ταραξίες και στο τέλος να καμφθούν τα επεισόδια. Πρόσθετα, τα οχήματα αυτά είναι θωρακισμένα και διαθέτουν σύστημα αυτοπυρόσβεσης που τα καθιστά ανθεκτικά και στις επιθέσεις που δέχονταν από βόμβες μολότοφ και παρείχαν κάλυψη τις διμοιρίες των ΜΑΤ που προσπαθούσαν να προωθηθούν για να αντιμετωπίσουν τις επιθέσεις των ταραχοποιών.

Το όχημα της ΕΛΑΣ σε επεισόδια στο περιθώριο πορείας στη μνήμη του Αλ. Γρηγορόπουλου Eurokinissi

 

Η επιτυχής όπως χαρακτηρίστηκε χρήση τους οδηγεί πλέον την ΕΛ.ΑΣ. σε μία λογική επαναφοράς των συγκεκριμένων οχημάτων στην δράση και είναι αρκετά πιθανό έως σίγουρο πλέον, ότι θα κάνουν ξανά αισθητή την παρουσία στους δρόμους της Πρωτεύουσας εφόσον και όποτε αυτό κριθεί αναγκαίο.
 

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα