Αντιπυρική προστασία: Το “μεγάλο στοίχημα” του καλοκαιριού
Με την αντιπυρική περίοδο να βρίσκεται κοντά στην κορύφωσή της, αποτελεί μεγάλο στοίχημα το κατά πόσο η Πολιτική Προστασία θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις για έναν νέο σχεδιασμό, ανάγκη που αναδύθηκε και μετά την φονική πυρκαγιά στο Μάτι.
- 11 Ιουλίου 2020 07:53
Ο νόμος για την Πολιτική Προστασία και την αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος (4662/2020), ψηφίστηκε στη Βουλή τον Φεβρουάριο και η αντιπυρική περίοδος που διανύουμε είναι η πρώτη κατά την οποία κρίνεται το αν μπορεί να εφαρμοστεί αποτελεσματικά.
Τη φετινή χρονιά υπήρξαν αλλαγές στον σχεδιασμό, το προσωπικό και την υλικοτεχνική υποδομή. Αλλαγές που είχαν φανεί αναγκαίες να γίνουν και μετά την τραγική πυρκαγιά του 2018, που άφησε πίσω της 102 νεκρούς.
Μέχρι στιγμής, κατά τους μήνες που διανύουμε, στις περιπτώσεις που έχει χρειαστεί, οι πυρκαγιές έχουν οριοθετεί σχετικά γρήγορα, με τελευταίο παράδειγμα την χθεσινή στην Περαχώρα Λουτρακίου, ωστόσο η αντιπυρική περίοδος κορυφώνεται αυτούς τους θερμότερους και πλέον επικίνδυνους μήνες του καλοκαιριού.
1.300 εποχικοί πυροσβέστες και ανανέωση στόλου
Όσον αφορά το προσωπικό, τη φετινή χρονιά οι εποχικοί δασοπυροσβέστες αυξήθηκαν κατά 1.300, ενώ δημιουργήθηκαν 80 εποχικά πυροσβεστικά κλιμάκια σε όλη τη χώρα, με κριτήριο την επικινδυνότητα και το ιστορικό των περιοχών. Τέτοια παραδείγματα είναι η Εύβοια, η Χαλκιδική, η Σάμος και άλλα σημεία που ανέκαθεν ήταν ευαίσθητα.
Αναφορικά με τα εναέρια μέσα, τα ελικόπτερα βαρέως τύπου (Erickson), έχουν αυξηθεί από έξι που ήταν την περυσινή χρονιά σε εννέα, ενώ υπήρχαν ήδη και 12 ελικόπτερα μεσαίου τύπου. Απόφαση της Πολιτικής Προστασίας ήταν να δημιουργηθεί μια αερομεταφερόμενη βάση στην Σάμο, ώστε να καλύπτονται ταχύτερα ανάγκες που προκύπτουν σε νησιά του Αιγαίου, και μια στον Άραξο, η οποία έχει επωμιστεί την ανταπόκριση στα νησιά του Ιονίου.
Στα οχήματα της Πυροσβεστικής υπήρξε επίσης ανανέωση του στόλου, με 35 νέα πυροσβεστικά να παραδίδονται στην 1η ΕΜΑΚ με σκοπό να επιχειρούν στην Αττική. Πρόκειται για οχήματα τριών τύπων και συγκεκριμένα, τα 21 είναι υδροφόρα ελαφρού τύπου (4Χ4), χωρητικότητας 500 λίτρων νερού με αυτόνομο πυροσβεστικό σύστημα, τα 12 έχουν χωρητικότητα 4.000 λίτρων και τα δύο είναι ειδικά βραχιονοφόρα πυροσβεστικά ωφέλιμου ύψους 20 μέτρων. Αντίστοιχες κινήσεις έγιναν και σε άλλες περιφέρειες, όπως στην Θεσσαλία, η οποία ενισχύθηκε με 22 νέα πυροσβεστικά οχήματα διαφόρων τύπων.
Σχέδιο δράσης σε κάθε δήμο
Σημαντική αλλαγή στον σχεδιασμό της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, είναι το Πρότυπο Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών για τις δασικές πυρκαγιές, το οποίο παραδόθηκε τον Μάιο στο υπουργείο Εσωτερικών και την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, ώστε να διανεμηθεί σε όλους τους δήμους της χώρας. Το σχέδιο φέρει την ονομασία «Ιόλαος» και ήταν το πρότυπο πάνω στο οποίο οι δήμοι συνέταξαν τα δικά τους ξεχωριστά σχέδια αντιμετώπισης περιστατικών, παρέχοντας πληροφορίες στην Πολιτική Προστασία για την αναλυτική δομή τους. Στην συνέχεια η Πολιτική Προστασία έδωσε την τελική έγκριση για την εφαρμογή τους.
Στόχος της εκπόνησης του σχεδίου «Ιόλαος», είναι ο προσδιορισμός των ρόλων και ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων για την αντιμετώπιση και διαχείριση των πυρκαγιών.
Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας
Τέλος από τον περασμένο Σεπτέμβριο έχει ανακοινωθεί επίσημα η συμμετοχή της Ελλάδας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας rescEU, ο οποίος έχει στόχο να λειτουργεί ως δίχτυ προστασίας σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών σε χώρες-μέλη της ΕΕ. Για τη συμμετοχή της στον μηχανισμό, η Ελλάδα έλαβε χρηματοδότηση 2,6 εκατομμυρίων ευρώ για την επισκευή και συντήρηση δύο Canadair CL-415, τα οποία θα διατίθενται σε περίπτωση που χρειαστεί να συνδράμουν στην πυρόσβεση σε κάποια από τις χώρες-μέλη της ΕΕ. Μάλιστα, η πρώτη φορά που λειτούργησε ο νεοσυσταθείς Ευρωπαϊκός Μηχανισμός, ήταν στην πυρκαγιά της Εύβοιας, το καλοκαίρι του 2019, όταν αεροσκάφη ευρωπαϊκών χωρών, έφτασαν στην περιοχή για να συνδράμουν στην πυρόσβεση.