Απάντηση Λιβαθινού στις καταγγελίες για μισαναπηρισμό

Απάντηση Λιβαθινού στις καταγγελίες για μισαναπηρισμό
Ο Στάθης Λιβαθινός eurokinissi

Με σημερινή επιστολή του, που συνυπογράφεται από τον τέως αναπληρωτή καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, ο σκηνοθέτης καταθέτει την δική του αντίληψη επί του επίμαχου θέματος.

Με σημερινή επιστολή του, που συνυπογράφεται από τον τέως αναπληρωτή καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, ο σκηνοθέτης καταθέτει την δική του αντίληψη επί του επίμαχου θέματος.

Μια μέρα μετά την ανάρτησή στο Facebook, που δημοσιοποιούσε ευρέως την επίσημη καταγγελία της Κίνησης Αναπήρων Καλλιτεχνών προς το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών για μισαναπηρισμό, λεκτική και ψυχολογική βία εκ μέρους του καταξιωμένου σκηνοθέτη και τέως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Στάθη Λιβαθινού, ο ίδιος ο εγκαλούμενος εξέδωσε απάντηση σε όσα του καταμαρτυρούνται. Στην δήλωση, η οποία υπογράφεται από τον κ. Λιβαθινό, αλλά και τον τέως αναπληρωτή καλλιτεχνικό διευθυντή, Θοδωρή Αμπαζή, παρατίθενται διεξοδικά πρωτοβουλίες και καινοτομίες που εισήχθησαν στη διάρκεια της τετραετούς θητείας του κ. Λιβαθινού στο Εθνικό Θέατρο, πρωτοβουλίες που κατέτειναν στην απρόσκοπτη πρόσβαση ατόμων με αναπηρία στους χώρους, μα και στις εκδηλώσεις της πρώτης σκηνής της χώρας.

Ο φόβος αλλάζει πλευρά. Τους τελευταίους μήνες είμαστε όλες/όλοι αλληλέγγυες και αλληλέγγυοι στα θύματα που εκφράζουν…

Δημοσιεύτηκε από
Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών-Disabled Artists Movement στις 
Τρίτη, 16 Μαρτίου 2021

Αντιθέτως, παραμένει μια ασάφεια στο ζήτημα που εγείρει η Κίνηση Αναπήρων Καλλιτεχνών σχετικά με την μη αποδοχή (ή τουλάχιστον, την σκαιά αποθάρρυνση) ΑμΕΑ στην σχολή υποκριτικής και σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου. Η μεν Κίνηση, στην αρχική επιστολή-καταγγελία, έκανε λόγο για αποκλεισμό κωφού υποψηφίου στις εισαγωγικές εξετάσεις της σχολής στα τέλη του 2017. Ο δε τέως καλλιτεχνικός διευθυντής, στην απάντησή του, παρακάμπτει το εν λόγω περιστατικό και εστιάζει στην κατάργηση της προϋπόθεσης αρτιμέλειας για τις εξετάσεις της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ρύθμιση η οποία προέκυψε, όπως σημειώνεται, μετά από πρωτοβουλία του ίδιου εν έτει 2018. Συγχρόνως, η δήλωση Λιβαθινού-Αμπαζή αποφεύγει να απαντήσει σε όσα καταγγέλλει η Κίνηση –με παράθεση συγκεκριμένων ανάρμοστων λόγων και μειωτικών συμπεριφορών κατά των ΑμΕΑ από πλευράς σκηνοθέτη–, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως «Το πνεύμα των συναντήσεων μας με την Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών δεν περιγράφεται μόνο από λέξεις ή μεμονωμένες φράσεις, που πάντα ερμηνεύονται κατά το δοκούν, αλλά από τις πράξεις».

Υπενθυμίζεται, ότι ο Στάθης Λιβαθινός παραιτήθηκε στις αρχές Μαρτίου και από την θέση του διδάσκοντος στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, μετά από έγγραφη καταγγελία φοιτητών για αυταρχική συμπεριφορά, διακρίσεις και ομοφοβικά σχόλια.

Ακολουθεί η πλήρης απάντηση των κ.κ. Λιβαθινού και Αμπαζή:

«Ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου την περίοδο 2015-2019, αλλά πρωτίστως ως γιος αναπήρου πολέμου, μαζί με τον πολύτιμο συνεργάτη και αναπληρωτή καλλιτεχνικό διευθυντή Θοδωρή Αμπαζή, νιώθουμε την ανάγκη να συμπληρώσουμε την ελλιπή αποτύπωση των γεγονότων, που μπορεί να παραπλανήσει και να οδηγήσει σε λάθος συμπεράσματα.

Το πνεύμα των συναντήσεων μας με την Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών δεν περιγράφεται μόνο από λέξεις ή μεμονωμένες φράσεις που πάντα ερμηνεύονται κατά το δοκούν, αλλά από τις πράξεις. Θελήσαμε με διάλογο να δώσουμε λύσεις σε αιτήματα δεκαετιών, και απλώς κάναμε μια θαρραλέα αρχή.

– Θα θέλαμε να γίνει γνωστό πως το 2018, μετά από δική μας εισήγηση στο Διοικητικό Συμβούλιο αλλά και στην Υπουργό Πολιτισμού, καταργήθηκε επιτέλους η αρτιμέλεια ως προϋπόθεση συμμετοχής στις εξετάσεις της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, με την τροποποίηση του ρατσιστικού άρθρου 6. Αυτό ισχύει για το Τμήμα Υποκριτικής και το Τμήμα Σκηνοθεσίας και αφορά πλέον όχι μόνο το Εθνικό Θέατρο, αλλά και το ΚΘΒΕ. Έτσι ικανοποιήσαμε ένα αίτημα δεκαετιών, που άλλωστε ήταν κι ένα από τα σημαντικότερα αιτήματα της Κίνησης Ανάπηρων Καλλιτεχνών, κι όχι μόνο, στις περισσότερες από μία συναντήσεις που είχαμε μαζί στο Εθνικό Θέατρο.

– Εξοπλίστηκαν με ράμπες ατόμων και αμαξιδίων όλες οι σκηνές του Εθνικού Θεάτρου – όπου δεν είχαν εγκατασταθεί ακόμη- όπως και στη νεοσύστατη το 2015 Πειραματική Σκηνή στο Υπόγειο ΡΕΞ, αλλά και στη Δραματική Σχολή, όταν μεταφέρθηκε επιτέλους στο Σχολείον της Ειρήνης Παππά.

– Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Εθνικό Θέατρο στις 17 Μαΐου 2018, παρουσίασε το έργο Ψηλά απ’ τη γέφυρα του Άρθουρ Μίλλερ σε μια παράσταση με συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας, ενώ το έργο Ο άνθρωπος που γελά του Βίκτωρ Ουγκώ ήταν η καθολικά προσβάσιμη παράσταση της περιόδου 2019 (24 Μαΐου 2019).

– Οι παραστάσεις συνοδεύτηκαν από Διερμηνεία στην Ε.Ν.Γ Ελληνικούς Υπέρτιτλους (ΤΚΒ) για Κ(κ)ωφούς και βαρήκοους, καθώς και από Ακουστική Περιγραφή (A.Π) για τυφλούς και μερικώς βλέποντες.

– Διοργανώσαμε σε συνεργασία με την Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών ολοήμερο προπαρασκευαστικό εργαστήριο στη Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος», με την παρουσία της Έλσας Αδριανού – τότε διευθύντριας της Δραματικής Σχολής, και του Θοδωρή Αμπαζή, για την εισαγωγή υποψήφιων ανάπηρων σπουδαστών και της συνεκπαίδευσής τους στις Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης.

Αυτή ήταν η προσπάθεια μας – να γίνουν οι σκηνές του Εθνικού Θεάτρου όσο πιο φιλικές και προσβάσιμες σε άτομα με αναπηρία, πάντα με την βοήθεια και το χαμόγελο των εργαζομένων, ώστε να εξασφαλίσουμε τη δυνατότητα ισότιμης και ανεμπόδιστης συμμετοχής όλων.

Θέλαμε ένα «Εθνικό σε αποστολή»! Έτσι είχαμε ονομάσει τη μεγάλη ομπρέλα κάτω από την οποία χώρεσαν όλες οι κοινωνικές δράσεις του Εθνικού Θέατρου την περίοδο 2015-2019, στις οποίες αφιερώσαμε και την τελευταία μας συνέντευξη τύπου, στη λήξη της θητείας μας, Μάιο του ‘19.

Παρουσιάσαμε τότε, μια σειρά από δράσεις που έκαναν όλους εμάς που εργαζόμασταν στο Εθνικό να νιώθουμε περήφανοι και γιατί όχι και χρήσιμοι.

Ας θυμηθούμε:

– Το «Επισκεπτήριο» σε δωμάτια αρρώστων στα νοσοκομεία, μια δράση που ξεκίνησε από την προηγούμενη διεύθυνση, συνεχίστηκε και εμπλουτίστηκε. Καλλιτέχνες: Ηλίας Κουνέλας, Ιφιγένεια Γρίβα.

– Θεατρικά Εργαστήρια στα Καταστήματα Φυλακών Κορυδαλλού, Αυλώνα, Θήβας και Κορίνθου, για πρώτη φορά και για 3 χρόνια.

Καλλιτέχνες: Στρατής Πανούριος, Στάθης Γράψας.

– Αφήγηση παραμυθιών σε παιδιά που δεν έχουν κάποιον ή κάποια να τους τα αφηγηθεί σε δομές, ορφανοτροφεία, οικογένειες παιδιών με αναπηρία. Καλλιτέχνες: Δημήτρης Προύσαλης, Φίλιππος Πλακιάς.

– Θεατρικό Εργαστήριο για νεαρούς πρόσφυγες και μετανάστες.

Αποτέλεσμα των πολύμηνων εργαστηρίων η παράσταση «Το ταξίδι» στο Ισόγειο ΡΕΞ. Καλλιτέχνις: Σοφία Βγενοπούλου.

– Το λεωφορείο «Θέατρο express» με δωρεάν παραστάσεις σε όλη την Αττική, για θεατές με περιορισμένη πρόσβαση στο θέατρο.

Καλλιτέχνες: Τάσος Πυργιέρης, Γιάννης Παναγόπουλος, Σοφία Μαραθάκη.

– Σχολικά θεατρικά σεμινάρια σε όλη τη χώρα στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ

«Το θέατρο στο νέο σχολείο» που περιλάμβανε και σχολεία ειδικής αγωγής.

Μένει να γίνουν πολλά ακόμη. Ευχόμαστε οι επόμενοι να συνεχίσουν το έργο που ξεκινήσαμε.»

Στάθης Λιβαθινός, Θοδωρής Αμπαζής

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα